مراقبت های هفته سی و پنجم بارداری (بخش دوم)

در هفته سی و پنجم بارداری مهم است که انرژی و سلامت خود را با تغذیه درست و متعادل و ورزش منظم حفظ کنید. به جای این که چیز جدیدی به برنامه خود اضافه یا کم کنید، برنامه غذایی و ورزشی را که از قبل داشته ‌اید، ادامه دهید. در این مطلب قصد داریم شما را با توصیه ها و مراقبت های لازم در هفته سی و پنجم بارداری آشنا نماییم.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته سی و پنجم بارداری (بخش دوم)
از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار نیز اجتناب کنید تا کمتر دچار سوءهاضمه شوید.
 

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و پنجم

در این هفته همچنان باید به رژیم غذایی سالم خود ادامه بدهید و با وجود احساس ناراحتی و خستگی، سعی کنید به اندازۀ مورد نیاز فعال بمانید. ساک بیمارستان خود را آماده کنید و آن را در دسترس قرار دهید. اگر فرزندان دیگری دارید، اکنون زمان خوبی است که برای مراقبت از آنها در طول زایمان برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید یک ماساژ دوران بارداری داشته باشید. برای پرهیز از عرق‌سوز شدن، لباس‌های نخی بپوشید. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ جلوگیری کنید و نواحی مستعد عرق‌سوز بدن که کشالۀ ران‌ها و زیر پستان‌هاست را تا جای ممکن خشک نگه دارید.
 
برای کاهش تکرر ادرار، مصرف مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه را کاهش دهید و سعی کنید هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانۀ شما کاملاً خالی شود. همچنین نوشیدن مایعات را به روز موکول کنید و در ساعات پایانی روز و هنگام خواب کمتر مایعات بنوشید. برای جلوگیری از تورم پا، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و اگر پزشک تان تأیید کرده است به پیاده‌روی منظم خود ادامه بدهید. از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار نیز اجتناب کنید تا کمتر دچار سوءهاضمه شوید. همین‌طور برای داشتن خواب راحت، می‌توانید از روش‌های بهبود و رفع اختلالات خواب مثل یک برنامۀ روتین برای زمان خواب و تمرینات ورزشی کمک بگیرید.
 
در هفته‌های آخر سه ‌ماهه سوم بارداری، اغلب زنان باردار یک نیاز قوی برای تمیز کردن و آماده شدن برای ورود نوزاد دارند. اگر این احساس را داشتید، یادتان باشد که نباید خودتان را خسته کنید و اجازه دهید شخص دیگری کار بلند کردن اجسام و کارهای سنگین را انجام دهد. بلند کردن اجسام سنگین به کمرتان آسیب می‌رساند. افسردگی را نیز در هفتۀ ۳۵ بارداری جدی بگیرید. اگر احساس اندوه می‌کنید، نمی‌توانید بخوابید و هیچ اشتهایی ندارید، احساسات خود را با پزشک تان در میان بگذارید.
 
حدود ۱۰ درصد از زنان باردار از افسردگی رنج می‌برند که احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد. شما ممکن است تنها با مصرف یک نسخه دارو پس از تجویز پزشک درمان شوید؛ برخی از داروهای ضدافسردگی برای بارداری بی‌خطر است. یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنینک‌های تمدد اعصاب می‌تواند به شما در رهایی از افسردگی کمک کند.
 

هشدارها در هفته سی و پنجم بارداری

اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید که نشانه زایمان است سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:
- خونریزی یا لکه بینی
- درد کمر یا شکم
- داشتن بیش از 6 انقباض در ساعت
- خروج مایع از واژن
 

ورزش در هفته سی و پنجم بارداری

در صورتی که خستگی به شما فشار می‌آورد، تحرکات ورزشی خود را کاهش دهید. ورزش سبک و مخصوص شما، سه روز در هفته برای‌تان کافی است. می‌توانید زمان ورزش کردن خود را نیز کاهش دهید. مثلاً 30 دقیقه به 15 دقیقه کاهش یابد. از همه مهم ‌تر این که استراحت‌های مداوم داشته باشید و سطح مایعات بدن را بالا نگه دارید.
 

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

مهم است که انرژی و سلامت خود را با تغذیه درست و متعادل و ورزش منظم حفظ کنید. به جای این که چیز جدیدی به برنامه خود اضافه یا کم کنید، برنامه غذایی و ورزشی را که از قبل داشته ‌اید، ادامه دهید.
 

در صورت به دنیا آمدن نوزاد در هفته سی و پنجم بارداری چه باید کرد؟

نوزادی که پیش از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می آید، نارس است. اما اگر نوزاد در هفته سی و پنجم بارداری به دنیا بیاید اواخر نارس می باشد. این نوزاد معمولا نارس به نظر نمی رسد و مشکلات اصلی زیادی ندارد. اما در تنفس مشکل دارد. این نوزاد باید برای تعادل دمای بدن در دستگاه قرار بگیرد. زایمان زودرس در هنگام تولد دو قلو و چند قلو رایجتر است یا اگر مشکلاتی مانند پره اکلامپسی داشته باشید نیز زایمان زودرس دیده می شود. گاهی اوقات دهانه رحم ضعیف است و خیلی زودتر از موعد گشاد می شود. زایمان زودرس در خانم های کم سن و سال رایج تر است. مصرف الکل، مواد مخدر یا تنباکو نیز باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می شود.
 

نکاتی برای پدرها در هفته سی و پنجم بارداری

همسر شما در بهترین حالت روحی نیست. گاهی او خوشحال، گاهی احساساتی و گاهی ناراحت است. سعی کنید درک کنید ولی نگران نباشید، حالت روحی او دائمی نیست. این تغییرات روحی به خاطر تغییرات هورمونی است. به هر چیزی می گوید بله بگویید و همیشه با او موافق باشید.
 
هر چه بیشتر با او همدردی کنید و او را آزار ندهید. اگر از پشت درد شکایت می کند او را ماساژ دهید و به او نگویید باید قوی باشد. اگر خسته است به او در کارهای منزل کمک کنید.
 
منبع: سایت دکترسلام - سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.