مراقبت های هفته سی و ششم بارداری (بخش دوم)

در هفته سی و ششم بارداری شما تقریباً به روزهای آخر بارداری نزدیک شده‌اید. به یاد داشته باشید که از این چند هفته آخر لذت ببرید. هر زمان که می‌توانید چُرت بزنید و تغذیه سالم و وعده‌های غذایی مناسب را ادامه دهید.در این مطلب قصد داریم شما را با مراقبت ها و توصیه های هفته سی و شش بارداری آشنا نماییم.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته سی و ششم بارداری (بخش دوم)
در هفته سی و ششم بارداری، ریه های جنین در حال تکمیل شدن هستند. اما اگر تکمیل نشده باشند باید از دستگاه تنفس استفاده کنید.
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و ششم

بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسات، پزشک وضعیت سلامت و پیشرفت بارداری شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، درخواست انجام آزمایش‌هایی را خواهد داد. در جلسات مراقبت پزشکی در سه ماهۀ سوم می‌توانید نگرانی‌های خود دربارۀ زایمان و سایر مسائل را با پزشک در میان بگذارید.
 
همچنین اگر هنوز یک پزشک متخصص نوزادان برای کودک خود انتخاب نکرده‌اید، بهتر است زودتر این کار را انجام دهید. اگرچه احتمالاً هنوز چند هفته تا آمدن نوزاد خود فرصیت دارید، اما این زمان تضمین‌شده نیست و بهتر است از قبل برای به دنیا آمدن نوزاد آمده باشید. می‌توانید در مورد متخصص نوزدان با پزشک زنان یا مامای خود صحبت کنید. او می‌تواند راهنمایی خوبی به شما ارائه بدهد.
 

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و ششم

شما تقریباً به روزهای آخر بارداری نزدیک شده‌اید. به یاد داشته باشید که از این چند هفتۀ آخر لذت ببرید. هر زمان که می‌توانید چُرت بزنید و تغذیۀ سالم و وعده‌های غذایی مناسب را ادامه دهید. ترشح مخاط مسدودکنندۀ دهانۀ رحم که به شکل ترشحات زرد رنگ غلیظ و آغشته به خون است، شاید چند هفته، چند روز یا چند ساعت قبل از آغاز زایمان رخ دهد. برای این اتفاق آمادگی داشته باشید و علائم شروع زایمان را بشناسید. همچنین در این هفته‌های آخر بهتر است به خودتان یک زنگ تفریح نیز بدهید، به ‌ویژه اگر این اولین فرزند شما باشد. شاید ندانید که مراقبت از کودک به این معناست که شما تا مدت‌ها پس از زایمان دیگر فرصتی برای تفریح نخواهید داشت، بنابراین اکنون زمان خوبی برای گذراندن وقت با همسرتان است.
 
در طول بارداری اغلب کمی کلستروم از نوک پستان‌ها خارج می‌شود. اگر این ترشحات آزارتان می‌دهد، از دستمال معمولی یا پدهایی استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند. همچنین اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. به‌طور کلی داشتن یک برنامۀ روتین برای زمان خواب، خوردن غذاهای سالم، پرهیز از مصرف بیش از حد مایعات در شب و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مثل یوگا به بهبود فشارهای روحی و جسمی شما کمک خواهد کرد.
 

اگر در هفته سی و شش بارداری درد زایمان به سراغ تان بیاید چه باید کرد؟

آرام باشید، در بیشتر موارد نوزاد مشکلی ندارد و سالم است. در حقیقت اگر در معرض خطر زایمان خطرناک باشید پزشک توصیه می کند در هفته سی و ششم زایمان کنید. در هفته سی و ششم بارداری، ریه های جنین در حال تکمیل شدن هستند. اما اگر تکمیل نشده باشند باید از دستگاه تنفس استفاده کنید. پزشک به بررسی فشار خون و مقدار اکسیژن نوزاد می پردازد. سپس نوزاد را یک یا دو روز در بیمارستان نگه می دارند تا بهتر شود.
 

هشدارها در هفته سی و شش بارداری

در صورتی که سیاهرگ‌های گشادی را روی پاهای خود مشاهده کردید، حتماً درخواست کمک کنید. روی هم گذاشتن پاها و سرپا بودن به مدت طولانی، برای این عارضه در هفته سی و شش بارداری بد است.
 

نکاتی برای پدرها در هفته سی و شش بارداری

هفته های آخر بارداری نه تنها برای مادر سخت است بلکه برای پدر نیز دشوار است. متوجه می شوید همسرتان به راحتی خسته می شود و به کمک شما نیاز دارد. همچنین بهانه گیر می شود زیرا نمی تواند راحت بخوابد. با نزدیک شدن زمان زایمان باید بیشتر به ملاقات پزشک بروید. اگر نگران امور روزانه خود هستید به یاد آورید که همسر شما در حال تجربه حالتی بسیار بدتر است و شما حتی نصف آن حالت را تجربه نمی کنید.
 
– می توانید با درک کردن او به او کمک کنید. به خود بگویید این روزها تمام می شود و به زودی فرزند خود را می بینید.
 
– اطلاعات کافی در خصوص فرایند تولد کسب کنید. با افراد با تجربه دیگر مشورت کنید و نگران نباشید.

منبع: سایت دکتر سلام - سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.