مراقبت های هفته سی و چهارم بارداری (بخش دوم)

برخی عوارض بارداری باعث بی خوابی شما هنگام شب می‌شود. پس با خوردن غذاهای سالم جهت پیشگیری از سوزش معده هنگام خواب تلاش کنید و با پرهیز از مصرف بیش از حد مایعات در شب برای کم کردن از شدت تکرر ادرار، خواب شبانه خوبی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد هفته سی و چهارم بارداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته سی و چهارم بارداری (بخش دوم)
حرکات و تمرینات ورزشی و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مثل یوگا نیز در بهبود فشارهای روحی و جسمی شما در طول بارداری مؤثر خواهد بود.
 

خودمراقبتی طی هفته سی و چهارم

مراقب سلامتی خود باشید و در این هفته نیز مانند هفته‌های پیش به تغذیۀ مناسب و نوشیدن مایعات اهمیت بدهید. اگر مدت طولانی در حالت نشسته یا درازکش بوده‌اید، خیلی سریع بلند نشوید، زیرا خون می‌تواند در پاهای شما جمع شود و باعث افت موقت در فشار خون ‌شود که به شما احساس سرگیجه می‌دهد. در دوران بارداری و به خصوص در ماه‌های آخر حتماً باید استراحت کافی داشته باشید. چرت زدن‌های کوتاه می‌تواند جهت رفع خستگی شما مفید باشد. برای جلوگیری از کمردرد نیز بهتر است همیشه هنگام نشستن کمر خود را صاف کنید و پشت خود را به جایی تکیه دهید.

همین‌طور برخی عوارض بارداری باعث بی‌خوابی شما هنگام شب می‌شود. پس با خوردن غذاهای سالم جهت پیشگیری از سوزش معده هنگام خواب تلاش کنید و با پرهیز از مصرف بیش از حد مایعات در شب برای کم کردن از شدت تکرر ادرار، خواب شبانۀ خوبی داشته باشید. همچنین حرکات و تمرینات ورزشی و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مثل یوگا نیز در بهبود فشارهای روحی و جسمی شما در طول بارداری مؤثر خواهد بود.

مرکز تعادل بدن شما نیز در حال تغییر است و زمین خوردن برای زنان باردار طبیعی است. شما قادر نیستید زمین را به وضوح ببینید، زیرا شکم تان جلوی دید شما را گرفته است، پس آرام و بادقت راه بروید. طی چند هفتۀ آینده ناراحتی‌هایی که در طول این ماه‌ها داشته‌اید برطرف خواهد شد. اکنون زمان آن است که از سرعت زندگی خود بکاهید و انرژی خود را برای روز زایمان و پس از آن صرفه‌جویی کنید.
 

علائم زایمان زودرس در هفته سی و چهارم بارداری

اگر درد زایمان پیش از هفته سی و هفتم شروع شود به معنی زایمان زودرس است. احتمال زایمان زودرس در خانم های بالای سی و پنج سال زیاد است. درد زایمان زودرس به دلایل مختلف اتفاق می افتد. در خانم هایی که زایمان پر خطر دارند احتمال زایمان زودرس بیشتر است. اگر انقباض مشاهده کردید، سعی کنید حالت نشستن یا راه رفتن خود را تغییر دهید. اگر درد زایمان نباشد، پس از چند دقیقه آرام می شود. اما اگر درد ادامه پیدا کرد به پزشک اطلاع دهید.

هنگامی که انقباضات شروع می شود، کاری نمی توانید بکنید فقط به پزشک اطلاع دهید. مقداری آب بخورید و دراز بکشید.
 

هشدارها در هفته سی و چهارم بارداری

جدا شدن زودرس جفت از رحم
در حالت عادی پس از زایمان جفت از رحم جدا می‌شود، اما اگر این اتفاق قبل از تولد جنین بیفتد بسیار خطرناک است. اگر جفت در زمان خروج جنین از رحم جدا شود، جنین می تواند خطری برای جنین ندارد اما اگر در بارداری و قبل از زایمان جفت جدا شود احتمال مرگ جنین زیاد است . مادر هم به علت خونریزی در خطر است. جدا شدن جفت از دیواره رحم ممکن است کامل و یا ناقص باشد. خطرناک‌ترین حالت زمانی است که جفت به صورت کال از رحم جدا شود. دراین حالت ارتباط گردش خون مادر و جنین قطع می‌شود و این مسئله مرگ جنین را در پی دارد. این حالت بیشتر در سه ماه دوم و سوم بارداری دیده می‌شود.

علت هایی که موجب بروز این مشکل در هفته 34 بارداری می شود عبارتند از :
- ضربه به شکم
- کاهش ناگهانی حجم
- کمبود غذایی
- کوتاه بودن بند ناف
- فشار خون بالا
- ناهنجاری‌های رحم
 

تغذیه در هفته سی و چهارم بارداری

شما روزانه حدود 2 تا 3 کوارت (1 لیتر تقریبا نزدیک 1 کوارت است) آب از دست می‌دهید، زمانی که به دستشویی می‌روید، عرق می‌کنید و حتی وقتی که نفس می‌کشید. بنابراین نوشیدن آب در این دوره یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید زیرا کم آبی بدن می‌تواند منجر به انقباضاتی مانند انقباض برکستون هیکز شود. از دیگر فواید آب:
* به ساخت بافت‌های مهم کمک می‌کند
* به گردش مواد غذایی در داخل و خارج بدن کمک می‌کند
* به هضم غذا کمک می‌کند
* به نگهداری مقدار کافی مایع آمنیوتیک کمک می‌کند

بنابراین روزانه 10 لیوان آب بنوشید. اگر ورزش می‌کنید، مقدار آن را بیشتر کنید. شما می‌توانید این مواد را نیز جزو مایعات به حساب آورید: آب میوه‌های صد در صد طبیعی، آب سبزیجات، سوپ و شیر. اما همچنان مصرف آب را به عنوان منبع اصلی مایعات بدن ادامه دهید.
 

ورزش در هفته سی و چهارم بارداری

برای تقویت بدن برای زایمان، آماده شدن و انجام تمرینات لازم با پزشک خود مشورت کنید.
 

نکاتی برای پدرها در هفته سی و چهارم بارداری

ممکن است خسته شده باشید اما به خستگی همسر خود نیستید. سعی کنید زمان بیشتری با او بگذرانید و با او  فیلم های مورد علاقه اش را ببینید. پشت او را ماساژ دهید و همراه با او دوش آب گرم بگیرید. سعی کنید به بهترین نحو به او آرامش دهید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.