چرا تغذیه در دوران بارداری مهم است؟

شاید هیچ مرحله ای از زندگی انسان مانند دوران جنینی و پس از آن یعنی دوران شیرخواری و کودکی پرمخاطره نباشد. در این دوران نیازهای تغذیه ای خانم باردار از اهمیت خاصی برخوردار است.شاید جالب باشد که بدانید جنین رشد بسیار سریعی دارد. جنین برای تکثیر سریع سلول های خود نیاز ویژه ای به انواع مواد مغذی دارد که باید از طریق تغذیه مناسب مادر تامین شود.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا تغذیه در دوران بارداری مهم است؟

اهمیت تغذیه دوران بارداری

مادر ها انسان های بسیار تاثیرگذاری هستند. مادر ها به روش ها و جنبه های گوناگونی به شکل گیری فرزندانشان کمک می کنند. مادران به فرزندانشان عشق، امنیت و ثبات عاطفی و روحی می بخشند.

اما تاثیر مادران فرا تر از کاری است که در زمینه مراقبت از فرزندان بعد از تولدشان انجام می دهند. سبک زندگی و تغذیه دوران بارداری مادر در کنار تغذیه ی او پیش از بارداری تعیین کننده سلامتی فرزند در زمان کودکی و همچنین بزرگسالی می باشد.

تحقیقات نشان می دهند که تغذیه مادر در دوران بارداری و حتی قبل از بارداری تعیین می کند که فرزند تا چه حد در معرض خطر ابتلا به چاقی و بیماری هایی از جمله مشکلات قلبی، دیابت و فشار خون بالا در سنین بزرگسالی خواهد بود.

وقتی که باردار هستید، تغذیه سالم شما به فرزندتان مواد مغذی لازم را می رساند و رشد مناسب فرزند را تضمین می کند. علاوه بر این، تغذیه دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری ها در بزرگسالی فرزند را تعیین می کند.

ورزش منظم در دوران بارداری (30 دقیقه ورزش ملایم در روز در صورتی که دکتر این اجازه را به شما می دهد) و قبل از بارداری کمک می کند که مادران وزن مناسب داشته باشند. از جمله سایر فواید ورزش کردن برای مادران، تنظیم فشار خون و کاهش استرس می باشد.

باردار شدن با وزن مناسب و افزایش وزن مناسب در دوران بارداری استراتژی هایی هستند که خطر ابتلای کودک به چاقی را کاهش می دهند.
 
غذای شما باید حاوی بیشترین میزان مواد مغذی باشد
بر اساس آخرین یافته ها در زمینه تغذیه، زنان به میزان کافی کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و آهن دریافت نمی کنند. این مساله به این دلیل است که در تغذیه زنان مواد مغذی زیادی جای ندارد و بیشتر غذاهای چرب که مواد مغذی کمی دارند استفاده می شوند.

چه باردار هستید جه نیستید سعی کنید تا جایی که می توانید از مواد مغزی استفاده کنید. این مواد مغزی شامل نان سبوس دار، حبوبات، ماکارونی، غذاهای پروتئینی با چربی کم، لبنیات کم چرب، غذاهای دریایی، تخم مرغ، میوه و سبزیجات می شوند. فراموش نکنید که این مواد را در تغذیه فرزندانتان نیز بگنجانید.
 
بهترین تغذیه دوران بارداری
تمام مواد مغذی در دوران بارداری مهم هستند اما استفاده از بعضی از آن ها اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال، استفاده از فولیک اسید موجود در دانه های غنی شده و مکمل های غذایی از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می کند.

به این دلیل که تعیین زمان دقیق بارداری مشکل است، زنان باید به میزان 400 میکروگرم فولیک اسید را در تغذیه روزانه خود جای دهند.

آهن از دیگر مواد مغذی بسیار مهم در تغذیه دوران بارداری می باشد. اکثر زنان پیش از بارداری به میزان کافی آهن دریافت نمی کنند.

در زمان بارداری میزان نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می کند و این میزان با غذا به تنهایی تامین نمی شود.

حتما از قرص های فولیک اسید و آهن استفاده کنید تا این دو ماده مغذی حیاتی برای قبل و در دوران بارداری به بدن شما برسد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.