مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

چه شوق و ذوقی دارند پدر و مادرانی که منتظر تولد فرزندی هستند. ۹ ماه باید صبر کنند تا چهره فرزندشان را ببینند. در سه ماه اول بارداری، شوق و ذوق نتیجه توانایی باروری و در عین حال عوارض اولیه بارداری و در سه ماه سوم بارداری، شوق و نگرانی زایمان و ورود موجودی جدید، تمرکز والدین را بر مراقبت این دوران بیشتر می کند. در این میان اما زمانی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، سه ماهه دوم بارداری و مراقبت های سه ماهه دوم است یعنی از هفته ۱۴ تا ۲۵ بارداری.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های سه ماهه دوم بارداری

شروع سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری فرزند شما با سرعت زیادی رشد می کند. بین هفته 18 تا 22 بارداری خود یک نوبت سونوگرافی خواهید داشت که به این ترتیب دکتر می تواند وضعیت رشد فرزند شما را بررسی کند و در همین زمان می توانید از جنسیت فرزند خود با خبر شوید.

اگر چه احتمالا نسبت به قبل احساس بهتری دارید و راحت تر هستید ولی تغییرات بزرگی همچنان درون بدن شما در جریان است و در ادامه به مواردی که باید در سه ماهه دوم بارداری می بایست انتظارش را داشته باشید، می پردازیم.
 

تغییرات در بدن مادر

 
کمر درد
وزن اضافی که طی ماه های گذشته از حمل فرزند خود به دوش دارید روی کمر و پشت شما فشار وارد می کند و خود را نشان می دهد و درد و زخم خواهید داشت. برای کاهش فشار، صاف بشینید و از صندلی استفاده کنید که پشت شما به خوبی رو آن قرار بگیرد.

به پهلو بخوابید و بالشت هم میان پاهای خود بگذارید. از حمل یا برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید. از کفش های راحت و پاشنه کوتاه و با قوس مناسب استفاده کنید. اگر دردی که دارید قابل تحمل نیست از شریک زندگی خود بخواهید تا نواحی درد ناک را با یک ماساژ دوران حاملگی تسکین دهد.
 
خونریزی لثه
در حدود نصف خانوم های باردار لثه هایی متورم و حساس دارند. تغییرات هورمونی باعث می شود که خون بیشتری به لثه های دهان شما برسد و این باعث می شود که لثه های شما حساس تر شوند و با کوچکترین آسیبی شاهد خونریزی لثه باشید.

بعد از این که فرزند شما به دنیا آمد وضعیت لثه های شما هم به حالت عادی قبل بر می گردد. ولی تا آن زمان و در حال حاضر از یک مسواک نرم تر استفاده کنید و در زمان کشیدن نخ دندان با احتیاط بیشتری با لثه ها رفتار کنید ولی هیچوقت بهداشت دهان را فراموش نکنید.

تحقیقات نشان داده است که خانوم های باردار با بیماری های لثه بیشتر مجبور به زایمان زودرس می شوند و به این ترتیب فرزندی کم وزن به دنیا می آورند.
 
بزرگ شدن پستان ها
بخش بزرگی از حساسیت هایی که در ناحیه سینه در سه ماهه اول بارداری تجربه کردید احتمالا تا به حال از بین رفته اند ولی سینه های شما همچنان بزرگ تر می شوند چرا که می بایست فرزند خود را با آن ها تغذیه کنید. استفاده از لباس زیر های بزرگ تر و راحت می تواند احساس بهتری به شما بدهد.
 
گرفتگی و خونریزی بینی
تغییرات هورمونی باعث تورم مخاط درون بینی شما می شود که نتیجه این تغییر گرفتگی بینی شما به ویژه در هنگام خواب خواهد بود. این تغییرات همچنین می تواند باعث این شود که دماغ شما با کوچکترین دستکاری شروع به خونریزی کند.

پیش از این که از یک ضد انعقاد استفاده کنید با دکتر خود مشورت کنید. قطره سالین و روش های طبیعی دیگر ممکن است روش های بی خطر تری برای رفع گرفتگی در دوره بارداری شما باشد. همچنین می توانید از دستگاه های بخور برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنید.

برای جلوگیری از خونریزی بینی و در زمانی که این اتفاق می افتد برای متوقف کردن آن سر خود را بالا بگیرید به سوراخ های بینی برای چند دقیقه فشار بیاورید تا خونریزی قطع شود.
 
تغییرات واژن در دوره بارداری
عادی است که ترشحاتی سفید شیری رنگ و با مقداری کم از واژن خود در ابتدای دوران بارداری مشاهده کنید که به آن leukorrhea می گویند.

اگر شما را راحت تر می کند، می توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید ولی از تامپون استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث ایجاد جرم در واژن شود.

اگر این مایع بوی بد، رنگ سبز، زرد دارد یا در آن خون وجود دارد، با دکتر خود تماس بگیرید.
 
تکرر ادرار
رحم شما از قسمت حفره لگن در سه ماهه دوم بارداری رشد خواهد کرد، که باعث می شود کمتر به دستشویی مراجعه کنید و به خود استراحتی بدهید.

اما خیلی خیالتان راحت نباشد چرا که در آخرین سه ماهه دوره بارداری دوباره تمایل به رفتن به دستشویی در شما بیشتر می شود.
 
رشد مو
هورمون های بارداری می تواند سرعت رشد مو های بدن مادران را بیشتر کند که همیشه چیزی نیست که برای مادران خوشایند باشد.

موی سر شما ضخیم تر می شود و ممکن است در بخش هایی از بدن خود شاهد رشد مو باشید که پیش از این هیچوقت ندیده اید؛ برای نمونه صورت، بازو ها و پشت. اصلاح کردن ممکن است روش ساده ای نباشد ولی امن ترین راه برای شما برای خلاص شدن از این مو ها هستند.

بسیاری از متخصصان لیزر کردن، الکترولیز کردن، اپیلاسیون یا حتی دپیلاتوری را در دوره حامگلی پیشنهاد نمی کنند چرا که هنوز تحقیقات اثبات نکرده اند این کار ها برای فرزند و جنین داخل شکم مادران امن باشد.
 
سردرد
سردرد ها یکی از مشکلات رایج در دوره بارداری هستند. به اندازه کافی استراحت کنید و روش های آرام تر شدن مانند کشیدن نفس عمیق  را امتحان کنید.

در طی دوران بارداری از آسپرین و ایبو پروفن استفاده نکنید ولی ممکن است دکتر شما استفاده از استامینوفن را برای شما مجاز بداند تا در زمان هایی که سردرد زیادی دارید استفاده کنید.
 
سوزش سر دل و یبوست
این مشکلات می تواند به دلیل ترشح زیاد هورمون پروژسترون باشد. این هورمون برخی از ماهیچه های بدن شما را آرام می سازد که شامل حلقه ماهیچه در قسمت پایینی مری شما هم می شود که در حالت عادی غذا و اسید ها در معده شما نگه می دارد و غذا های هضم شده را نیز در روده ها نگه می دارد.

برای رهایی از سوزش سر دل سعی کنید که وعده های غذایی را بیشتر و کوچک تر کنید. از وعده های غذایی چرب، تند و غذا های اسیدی ( مانند مرکبات) خودداری کنید.

برای حل مشکل یبوست فیبر و مایعات بیشتری استفاده کنید تا حمل مواد را ساده تر کنید. فعالیت های فیزیکی هم باعث حل این مشکل می شود.
 
هموروئید
هموروئید ها رگ های واریسی هستند؛ رگ های متورم آبی یا بنفش هستند که در انتهای بخش دستگاه گوارش شکل گرفته اند. این رگ ها ممکن است در طی بارداری بزرگ تر شوند، چرا که خون اضافی از این رگ ها رد می شوند که فشار را از رحم در حال بزرگ شدن بیشتر می کند.

این رگ های متورم می تواند دچار خارش شود و ناراحت باشد. برای راحت کردن آن ها در یک وان بشینید. از دکتر درباره این که آیا می توانید از پماد هموروئید استفاده کنید، بپرسید.
 
تکان های اولیه یا کوئیکنینگ
با رسیدن به میانه های دوران بارداری (هفته بیستم) احتمالا حرکات و چرخش های آرام کودک خود را در بدن احساس می کنید، به چنین حالتی تکان های اولیه یا کوئیکنینگ می گویند. اگر هنوز هیچ حرکتی از فرزند خود احساس نکردید، نگران نباشید چرا که برخی از خانوم ها تا ماه ششم بارداری کوئیکنینگ را احساس نمی کنند.
 
تغییرات پوست
خانوم های باردار به نظرشان می رسد که پوست شان درخشان تر می شود چرا که سطح تغییرات هورمونی باعث می شود که پوست صورت بازسازی شود.

حتی افزایش ملانین رنگدانه ها می تواند باعث بروز نقاط قهوه ای رنگ روی صورت (ماسک بارداری) شود و یک خط سیاه تا وسط شکم ایجاد شود.

البته که این موارد بعد از به دنیا آمدن فرزند از بین می رود ولی در حال حاضر می توانید از لوازم آرایشی برای مخفی کردن آن ها استفاده کنید.

همچنین در این دوران پوست بدن شما از هر زمان دیگری حساس تر است بنابراین در نور مستقیم خورشید از پوست خود با کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 محافظت کنید. به ویژه در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
 
رگ های واریسی
گردش خون برای فرستادن خون بیشتر به فرزند رو به رشد شما بالا می رود. نتیجه این موضوع می تواند پدیدار شدن رگ هایی به نام اسپایدر و قرمز روی پوست بدن شما باشد.

فشار روی پا های شما از فرزند در حال رشد شما می تواند جریان خون در بخش پاینی بدن شما را کاهش بدهد که می تواند همین در پایین پا های شما خود را با رگ های بیرون زده نشان دهد.
 
افزایش وزن
بعد از مشکل مریضی که در سه ماهه دوم بارداری از بین می رود حالا اشتهای شما بیشتر می شود. در سه ماهه دوم بارداری شما فقط 300 تا 500 کالری اضافی نسبت به قبل نیاز خواهید داشت و در هفته می بایست فقط حدود نیم کیلو به وزن اضافه کنید. بیشتر از این مقدار باعث بروز چاقی در شما می شود.
 

علائم خطرناک در سه ماهه دوم بارداری

هر کدام از علائم زیر می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل در دوران بارداری شما باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید به سرعت با دکتر خود تماس بگیرید.

درد یا گرفتگی شدید شکم

خونریزی

سرگیجه شدید

چاقی سریع ( بیش از 2 کیلوگرم در هفته) یا چاق نشدن (کمتر از نیم کیلو در 20 هفته در دوره بارداری)


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.