راه های مقابله با ترس از پزشک و آمپول در کودکان

شاید شما هم وقتی که می خواهید کودک بیمار خود را برای درمان به پزشک ببرید، مشکلات بسیاری دارید. یکی از این مشکلات، ترس کودکان از آمپول هست. در این نوشتار به بیان راهکاری برای حل این مشکلات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محدثه حقگو
موارد بیشتر برای شما
راه های مقابله با ترس از پزشک و آمپول در کودکان
با خرید اسباب بازی های لوازم پزشکی آن ها را با وسایل پزشک آشنا کنید و روش کار هر یک را برای کودکان توضیح دهید.
 

پیش گفتار

در روزهایی که بسیار مردم در حال جنگیدن با ویروس کرونا می ­باشند، ممکن است کودکانی دچار بیماری شوند ولی از مراجعه به دکتر و یا تجویز آمپول توسط دکتر  هراس داشته باشند.
 
دیدن پزشک مهربانی که رو پوش سفید بر تن دارد یا تزریق آمپول برای هیچ کودکی جذاب و لذت بخش نمی­باشد، والدین باید توجه داشته باشند که در از بین بردن این احساس ترس و اضطراب درون کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می­ کنند و سبب می ­شوند تا کودکان احساس بهتری نسبت به دکتر و بیمارستان پیدا کند.
 
هنگامی که کودکان احساس بهتری به بیمارستان پیداکنند ، با شکیبایی درمان را می­پذیرند و راحت تر تن می­ دهند.
 
عواملی که می­تواند این هراس و اضطراب را در کودکان به شدت کاهش دهد شامل: (از بین بردن پندار های غلط و نادرست در مورد پزشک و آمپول، القای احساس خوشایند به کودک، آموزش دادن مهارت های غلبه بر ترس در کودک) می ­باشد.
 

از بین پندار های غلط و نادرست در کودکان

بیشتر کودکان هنگامی از آن ها در مورد علت ترس و اضطرابشان بپرسیم، دلایلی کاملا بی­ منطق و بی پایه اساسی دارند که والدین باید با صحبت کردن با آن ها این نگرانی را به شدت کاهش دهند.
 
والدین باید بدون تردید و با زبانی ساده و شفاف به کودکان حقیقت را توضیح دهند، برای مثال: (کودکانی که به شدت از آمپول زدن می ­­ترسند، برای آنان توضیح دهیم که آمپول همانند چاقو بدن شما را پاره نمی­ کند، همچنین در مورد طول سوزن بگویند که فقط تا زیر پوست او نفوذ خواهد کرد، در مورد مدت زمان تزریق آمپول به کودک خود بگویید که این مدت زمان بسیار کوتاه است به طوری که او اگر از شماره یک تا هشت بشمارد تمام می ­شود.)
 
گفتن حقیقت به کودکان نیرویی در آن ها ایجاد می­ کند که راحت تر با این هراس خود کنار آینده و برای رفتن به مطب پزشک از خود اشتیاق نشان دهند.[1]
 

القای احساس خوشایند به کودکان

یکی از راه کار هایی که والدین با استفاده از آن می­توانند، هراس را از وجود کودکان دور کنند تزریق یا القای احساس خوشایند نسبت به پزشک و بیمارستان به کودک است؛ به کودکان خود بگویید که قرار نیس با هر بار مراجعه به پزشک آمپول بگیرند، همین امر سبب می­ شود تا استرس و اضطراب آن ها کاهش یابد.
 
همانطور که همه والدین می­دانند کودکان به شدت از والدین خود الگو برداری می­ کنند و همانند آن ها رفتار می­ کنند، پس هنگام مراجعه به مطب پزشک با اعتماد به نفس و لبخند وارد شوید و این آرامش را به کودکان خود هدیه دهید.
 
کودک را منظم نزد پزشک برده و این امر را به کودک خود آموزش دهید که پزشک مراقب سلامتی کودکان است گاهی نیز مخفیانه هدیه ای به پزشک دهید تا آن را به عنوان پاداش یا تشویق به کودک شما دهد.
 
کودکان را با محیط بیمارستان به خوبی آشنا کنید و قوانین آن جا را برای او توضیح دهید و برای درمان کودک خود پزشکی را انتخاب کنید که کودک با آن را راحت تر است و با مهربانی با کودکان رفتار می­کند، (زیرا رفتار پزشک تاثیر فراوانی در القای این احساس خوب در کودکان دارد.)[2]
 

مهارت های غلبه بر ترس در کودکان

کودکان هنگامی که مهارت های لازم برای واکنش های خود را یاد بگیرند، شرایط موجود را بهتر و آسان تر تحمل خواهند کرد، که ما برای آموزش این مهارت ها راه های زیر را پیشنهاد می­ کنیم:
 
  1. یکی از موثرترین روش های موجود برای غلبه بر ترس یادگیری مهارت خونسردی و آرامش[3] در کودکان است که نقش کلیدی و بسیار مهمی دارد، برای مثال: والدین باید به کودکان خود بگویند، اگر هنگام تزریق آمپول ماهیچه های بدن خود را شل کنند درد کمتری را تجربه می­کنند یا قبل از تزریق کردن آمپول خود را با یک نفس عمیق آماده کنند و کم­کم نفسش را بیرون دهد. 
  2. والدین باید هنگام تزریق آمپول حواس کودک خود را پرت کنند ولی هرگز او را گول نزنید و از کودک خود درخواست کنید که به آمپول زدن فکر نکند( اگر چه پرستار یا پزشک سعی در انجام این امر دارد اما کمک والدین در این امر نقش پررنگ تری دارد)، برای پرت کردن حواس کودک به او بگویید: شعر یا موسیقی دلخواهش را بخواند، شمارش کتاب های روی میز پزشک، شمارش اعداد از یک تا ده و.....
  3. با خرید اسباب بازی های لوازم پزشکی آن ها را با وسایل پزشک آشنا کنید و روش کار هر یک را برای کودکان توضیح دهید، این امر سبب می­شود که کودک با این وسایل به خوبی آشنا شود و از مقدار اضطراب و ترس آن کاسته شود.
  4. کودکان را از نزدیک با تزریقات آشنا کنید و مخصوصا آن ها را وادار کنید تا با کودکانی که از آمپول زدن هراسی ندارند مشاهده کنند و با آنان صحبت کنند.
  5. از عکس های موجود در مجلات پزشکی یا کتاب ها کمک بگیرید و با نشان دادن هر عکس به کودک میزان ترس و اضطراب او را جویا شوید و اگر میزان این احساس در او کم بود عکس بعدی را به او نشان دهید که کودک کاملا آماده شود و مشکلی برای دیدن همچین صحنه هایی نداشته باشد.
 
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد باید گفت که والدین باید به یاد داشته باشند که کودکان در امر غلبه بر ترس پیشرفتی تدریجی دارند و نباید از آن ها انتظار زیادی داشته باشیم.[4]
 
پی نوشت:
[1]. سیما فردوسی، پاسخ به والدین، انتشارات صابرین1394، چاپ سیزدهم، ص54.
[2]. گاربر استفن، چگونه با کودک رفتار کنم، مترجم: هومن حسینی نیک، انتشارات مروارید1378، ص459.
[3]. منظور از کسب آرامش همان(Relaxation) است.
[4]. حسین امری، ترسی بود ترسی نبود، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( رحمة الله علیه)، چاپ اول، ص 31.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما