خیانت عاطفی به همسر

در یک زندگی مشترک وقتی تعهد عاطفی به سمت سردی می‌رود، باید منتظر باشیم که یکی از زوجین یا هر دو طرف، دیر یا زود به سمت خیانت عاطفی بروند. در شروع این اتفاق، شاید خیلی چیزها عادی به نظر برسد. در این مطلب به مقوله خیانت عاطفی به همسر اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 15 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خیانت عاطفی به همسر
زوجین باید بتوانند با کارهای ساده‌ای در طول زندگی مشترک این تعهد عاطفی به یکدیگر را مدام یادآوری کنند. برای نشان دادن تعهد عاطفی کارهای ساده و اثربخش زیادی وجود دارد.
 

مقدمه

به محض شنیدن این جمله که همسر فلانی به دیگری خیانت کرده است، ذهن‌ها به این سمت می‌رود که فرد مورد نظر از تعهد جنسی در چارچوب ازدواج که تنها محدود به همسر می‌شود عدول کرده است. و از تعهدات بسیار جدی شرعی، قانونی و عاطفی در یک ازدواج سرباز زده است و به همسرش خیانت جنسی کرده است. یعنی این‌که به جز همسرش، یک شریک جنسی دیگر، به صورت موقت یا طولانی برای خود برگزیده است.
 

آیا به راستی عامل اصلی در طلاق‌ها، فقط خیانت جنسی است؟

اما واقعیت این است که در زندگی زناشویی خیانت تنها به خیانت جنسی گفته نمی‌شود. برخی از انواع خیانت‌ها حتی شاید در نگاه اول به نظر بی‌اهمیت جلوه کند اما شاید بتوان آنها را زنگ خطرهای بسیار جدی در شکاف میان یک ازدواج به شمار آورد.

گرچه خیانت جنسی به دلایل فرهنگی و پیامدهای متعددش شکاف‌انگیز‌ترین نوع آن در زندگی زناشویی است. و همچنین عواقب بسیار جدی قانونی را نیز در بر می‌گیرد، اما بهتر است بدانیم در جلسات مشاوره طلاق بسیاری از بن‌بست های یک زندگی مشترک را در انواع دیگر خیانت که به شکلی موزیانه میان زوجین فاصله می‌اندازد پیدا می‌کنیم.
 

ریشه‌های به وجود آمدن خیانت چیست؟

تعهد اصلی در یک زندگی مشترک علاوه بر تعهد جنسی، تعهد عاطفی است. دوست داشتن زیرشاخه‌ای از تعهد عاطفی است. در اغلب جلسات مشاوره خانواده دیده می‌شود که زوجین با همین بند دوست داشتن زیر یک سقف می‌روند. اما در ادامه قادر به این نیستند که این دوست داشتن را حفظ کنند، بروز دهند و رشد دهند. دوست داشتن مانند یک نهال است که نیاز به آبیاری مداوم و مراقبت دارد تا نور کافی ببیند.
 

برای ایجاد محبت عاطفی و جلوگیری از خیانت عاطفی باید چه کار کرد؟

زوجین باید بتوانند با کارهای ساده‌ای در طول زندگی مشترک این تعهد عاطفی به یکدیگر را مدام یادآوری کنند. برای نشان دادن تعهد عاطفی کارهای ساده و اثربخش زیادی وجود دارد. که زوجین می‌توانند به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند:
- حمایت از یکدیگر در شرایط سخت در طول زندگی مشترک.
- گفتن دوستت دارم های گاه گاهی
- خرید هدایا، با بهانه یا مناسبت خاص یا به شکل غافلگیرانه
- مهمتر از همه احترام به یکدیگر در ابعاد مختلف زندگی
 

چه زمانی خیانت عاطفی شروع می‌شود؟

در یک زندگی مشترک وقتی تعهد عاطفی به سمت سردی می‌رود، باید منتظر باشیم که یکی از زوجین یا هر دو طرف، دیر یا زود به سمت خیانت عاطفی بروند. در شروع این اتفاق، شاید خیلی چیزها عادی به نظر برسد. اما برخی از موارد زیر می‌تواند شروع کننده خیانت عاطفی یا دامن‌زننده بر خیانت باشد:
- صمیمت‌ها با همکاران جنس مخالف سر کار
- درد دل گفتن با یک جنس مخالف
- دوست داشتن یک نفر خارج از ازدواج حتی در خیال فرد

همه‌ی موارد بالا، و بسیاری موارد دیگر نوعی از خیانت عاطفی است. که خود یا علتی می‌شود برای اینکه افراد دیگر قادر نباشند به تعهدات عاطفی و حمایتی خود در زندگی مشترک پایبند باشند. یا خود معلول این اتفاق می‌شوند که در زندگی مشترک، عاطفه به سمت سردی برود. در این وضعیت فرد برای جبران خلاء عاطفی درون خود دنبال راه‌های مختلف می‌رود و این می‌تواند آغازگر خیانت عاطفی و نهایتاً حتی شروع‌کننده‌ی خیانت جنسی باشد.
 

اما یک سوال پرتکرار درباره خیانت عاطفی

ممکن است برای خیلی‌ها این سوال مطرح شود که آیا مشغول بودن و گذران وقت زیادی از خود برای کار، درس‌ها، بچه‌ها یا دوستان که باعث کم شدن وقت گذرانی با همسر می‌شود نوعی خیانت عاطفی است؟ شاید به نظر خیلی ها در نظر گرفتن این موارد به عنوان خیانت عاطفی زیاده روی باشد. اما بگذارید موضوع را با سوالی ساده‌تر بررسی کنیم. مگر نه این است که «خیانت» نوعی شکاف میان زوجین است؟ و به حالتی گفته می شود که تعهد زندگی زناشویی را مخدوش می کند؟ زوج‌ها در هنگام ازدواج به صورت ضمنی این تعهد را می دهند تا با قبول مسئولیت تشکیل خانواده خود، بیشترین وقت خود را با یکدیگر سپری کنند.
 

نقش مشاوره خیانت در حل مشکلات و ارائه راه حل‌ها

این تعهدات خواه نوشته و خواه نانوشته در ذات ازدواج وجود دارد. و به هر صورتی که مخدوش شود، نشان می‌دهد که ایرادی در این رابطه یا در شخصیت زوجین وجود دارد. که بسیاری از آن‌ها با گفتگو در جلسات مشاوره خیانت قابل حل شدن است. 

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.