دوشنبه، 9 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حسن غفوري فرد

حسن غفوري فرد
نماينده‌ي مجلس، وزير، فيزيکدان
حسن غفوري فرد، فرزند محمد، در سال 1322 خورشيدي در تهران زاده شد. وي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي و متوسطه وارد دانشگاه تهران شد و در دانشکده علوم به تحصيل در رشته فيزيک پرداخت. در اين دانشگاه شاگرد زبده دکتر محمود حسابي و دستيار ويژه او بود.
غفوري فرد در سال 1344 با رتبه ممتاز موفق به دريافت ليسانس فيزيک و با بورس دولت ژاپن عازم آن کشور شد و در مؤسسه زلزله‌شناسي توکيو فوق ليسانس زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله دريافت کرد.
با بازگشت به ايران، به منظور ادامه تحصيل در رشته فيزيک به دانشگاه تهران رفت و در سال 1347 به دريافت فوق‌ليسانس فيزيک نائل شد. پس از آن عازم اهواز شد و به استخدام سازمان آب و برق خوزستان درآمد. هم‌زمان به عنوان مربي در دانشگاه جندي‌شاپور (شهيد چمران کنوني) مشغول شد. يک سال بعد به منظور ادامه تحصيلات تکميلي به امريکا رفت و در دانشگاه کانزانس نخست موفق به دريافت فوق ليسانس فيزيک هسته‌اي و سپس دکتري هسته‌اي با گرايش ذرات با انرژي بالاتر شد. و در سال 1355 به ايران بازگشت.
دکتر حسن غفوري فرد پس از بازگشت به ايران در سازمان انرژي اتمي استخدام شد، ولي پس از مدت کوتاهي به دلايل سياسي و امنيتي از آن سازمان اخراج شد. پس از آن جهت تدريس به دانشگاه پلي تکنيک (دانشگاه اميرکبير) رفت، ولي دوباره اخراج شد.
هم‌زمان با پيروزي انقلاب اسلامي به دانشگاه اميرکبير بازگشت و مسئوليت سامان‌دهي به وضعيت مدرسه عالي ساختمان وابسته به دانشکده پلي‌تکنيک را پذيرفت. در سال 1358 به عنوان استاندار خراسان عازم مشهد شد و به مدت دو سال در اين سمت فعاليت کرد. در سال 1360 با انتخاب مردم مشهد، نماينده مجلس شوراي اسلامي در دوره نخست شد. چند ماه پس از نمايندگي وي دکتر محمدجواد باهنر او را به عنوان وزير نيرو برگزيد. وي درکابينه‌هاي مهدوي کني و مهندسي مير حسين موسوي همين مسئوليت را عهده‌دار بود.
دکتر غفوري فرد در سال 1364 به دانشگاه اميرکبير بازگشت و اقداماتي را به شرح زير انجام داد:
تدريس فيزيک؛ تأسيس دانشکده فيزيک در دانشگاه؛ راه‌اندازي دوره دکتري علوم و تکنولوژي هسته‌اي و راه‌اندازي دوره دکتري برق.
اين اقدامات تا سال 1368 ادامه يافت، پس از آن در کابينه هاشمي رفسنجاني به سمت معاونت و نيز رئيس سازمان تربيت بدني کشور انتخاب شد. در اين مدت رشته‌هاي ورزش بانوان را بازسازي کرد که پس از انقلاب سابقه نداشت.
غفوري فرد، دوباره با عزم نمايندگي در دوره‌هاي پنجم، هفتم و هشتم تهران به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.
دکتر غفوري فرد، در طول زندگي تحصيلي و اداري‌اش، فعاليت‌هاي متعددي داشته که رئوس آنها به شرح زير است:
در ابتداي زندگي، براي رفع نياز مالي خانواده، از پنج سالگي به عنوان شاگرد در مغازه‌ها مشغول به کار شد. در مغازه‌هاي خرازي، نجاري، کفاشي، آهنگري و غيره کار مي‌کرد و مشغل کارگري او هم‌زمان با تحصيلات ابتدايي نيز ادامه داشت؛ در مدرسه‌اي که تحصيل مي‌کرد، معلم دانش‌آموزان مقاطع پايين‌تر بود؛ در دوره دبيرستان دروس حوزوي همچون زبان و ادبيات عرب و تفسير قرآن را نزد فضلاي آن زمان حوزه تهران گذرانده است؛ در دوران دانشجويي به سالن‌هاي ورزشي کشتي آزاد و فرنگي راه يافت و در اين دو رشته به مقام قهرماني رسيد؛ زيرا پيش از آن در ورزش باستاني فعاليت داشت؛ پس از پانزده خرداد 42 به فعاليت‌هاي انقلابي پيوست و در ارتباط با شخصيت‌هاي مذهبي شناخته شده همچون علامه جعفري، استاد مطهري و دکتر علي شريعتي، به تقويت مباني فکري خود پرداخت؛ در دوران تحصيل در امريکا به انجمن اسلامي دانشجويان ايراني آمريکا و کانادا نزديک شد و در تشکل مذهبي، دانشجويي فعاليت مستمر داشت تا اينکه سرانجام دبير انجمن شد و در محافل مختلف سخنراني مي‌کرد؛ پس از جلوگيري از تدريس وي در دانشکده پلي‌تکنيک، به سبب فعاليت‌هاي مذهبي انقلابي‌اش، به زندان افتاد و چند ماه در زندان بود؛ پس از پيروزي انقلاب ضمن عضويت در حزب تازه تأسيس جمهوري اسلامي به شوراي مرکزي رسيد و به اتفاق دوستان مهندس خود، جامعه اسلامي دانشگاهيان را تأسيس کرد؛ در فاصله سال‌هاي 1366- 1361؛ رئيس کميته ملي المپيک جمهوري اسلامي ايران شد؛ در سال 1367 جامعه اسلامي مهندسين را تأسيس کرد و خود دبير کل آن شد وتا ده سال اين سمت را در آن تشکل بر عهده داشت؛ در سال 1369 انجمن تخصصي فني و مهندسي برق و الکترونيک را پايه‌گذاري کرد و از آن سال تاکنون رياست آن را در اختيار دارد؛ از سال 1385- 1372 مشاور تحقيقاتي رؤساي جمهور وقت بود؛ از سال 1372 تاکنون در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رئيس هيئت نظارت و بازرسي است؛ در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي، افزون بر عضويت در هيئت رئيسه، به مدت سه سال رياست دانشگاه علوم و فنون قزوين را نيز به عهده داشت؛ در سال 1375 جامعه اسلامي ورزشکاران را بنيان نهاد و تاکنون دبير کل آن است. وي همچنان به عنوان يک ورزشکار در فعاليت‌هاي ورزشي حضور دارد.
از دکتر غفوري فرد کتاب‌هاي زير به بازار نشر راه يافته است: نظريه جهان شمول فيزيک؛ مباني برق؛ حفاظت؛ مخابرات.
حسن غفوري فرد براي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نامزد شده بود، ولي از رفتن به پارلمان بازماند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما