شنبه، 14 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سيف‌الدين قاجار

سيف‌الدين قاجار
سيف‌الدين قاجار، فرزند فتحعلي شاه، در سال 1191 خورشيدي در تهران زاده شد. مادرش تاج‌الدوله از گرجي‌زادگان عهد صفويه بود. وي پس از تربيت درباري و کسب معلومات لازم، در سن سيزده‌سالگي حاکم عراق عجم (اراک) شد و به مدت ده سال در آن ديار با مشاهير علم و ادب از جمله زين‌العابدين شيرواني ملقب به مست علي شاه و مؤلف کتاب‌هاي بستان السياحه و رياض السياحه، رفت و آمد داشت و دانش فراواني در زمينه علم و ادب آموخت.
سيف‌الدين محمد ميرزا، ملقب به سيف‌الدوله، شاعري توانا بود که با تخلص سلطان در شعر براي خود به سلطان قاجار شهرت پيدا کرده بود. وي پس از مرگ فتحعلي شاه (1249 هـ ق.) در اصفهان، عازم تهران شد و در زمان سلطنت محمد شاه، (فرزند عباس ميرزا) جانشين فتحعلي شاه، منصب ميرپنجي گرفت.
سيف‌الدين، چندين سال در اين سمت بود. بيست سال از اين مدت مفتخر به شاگردي يغماي جندقي بود پس از آن قصد مسافرت و سياحت کرد؛ بنابراين در سال 1241 خورشيدي از راه گيلان و شهروان و اسلامبول و اسکندريه مصر به مکه رفت و از آنجا به شام و حلب و بغداد و موصل رسيد و از همه اين شهرها ديدن کرد. در حين اين سفر طولاني، کتاب ملوک‌الکلام که شامل نظم و نثر عربي و فارسي است را نوشت و اشعاري که در اين سفر يا پيش از آن سروده و عموماً در قالب مثنوي بود را در دو جلد کتاب به نام‌هاي تحفة‌الحرمين و سيف‌الرسائل تدوين کرد.
سلطان قاجار، افزون بر شاعري، نقاشي هم مي‌کرد. در عين حال به جمع‌آوري اشعار ديگران نيز علاقه‌مند بود. تذکره بزم خاقان مشتمل بر يک بزم و پنج انجمن را تنظيم و تدوين کرد که مربوط به اشعار شاهان و شاهزادگان بود. رضاقلي خان هدايت در کتاب مجمع الفصحاء، اشعار سلطان را بيش از 20 هزار بيت ذکر کرده است.
از سيف‌الدين سلطان قاجار، ديواني باقي مانده که در سال 1347 خورشيدي به کوشش غلام‌حسين جواهري به چاپ رسيده است. از محل و زمان درگذشت سلطان که چهل و چهارمين فرزند ذکور فتحعلي شاه و فرزند ارشد تاج الدوله بود اطلاع کافي به دست نيامده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.