دوشنبه، 10 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمدجعفر ملکوتی

محمدجعفر ملکوتی
محمدجعفر ملکوتی مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترای خود را به ترتیب از دانشگاه شهید چمران، دانشگاه تهران و دانشگاه نبراسکای آمریکا با درجات عالی دریافت کردند. وی تا سال ۱۳۶۲ ه.ش در دانشکده کشاورزی زنجان و از آن پس تا هم‌اکنون در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تدریس و تحقیق می‌باشند.
 
شناسنامه
 سال 1326 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای کشاورزی  تحصیلات
 دانشگاه نبراسکای آمریکا  دانشگاه
 تدریس، تحقیق  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه 60  سال های فعالیت
 تألیف چندین کتاب و مقاله  آثار مهم
 دریافت جوایز متعدد  جایزه ها
 https://www.modares.ac.ir/pro/academic_staff/mjmalakouti   وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
محمدجعفر ملکوتی در سال 1326 ه.ش در مرند آذربایجان شرقی متولد شد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
دکتر ملکوتی مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترای خود را به ترتیب از دانشگاه شهید چمران (۱۳۴۹ ه.ش)، دانشگاه تهران (۱۳۵۳ ه.ش) و دانشگاه نبراسکای آمریکا (۱۳۵۶ ه.ش) با درجات عالی دریافت کرد.
 
محمدجعفر ملکوتی

تدریس
وی تا سال ۱۳۶۲ ه.ش در دانشکده کشاورزی زنجان و از آن پس تا هم‌اکنون در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تدریس و تحقیق می‌باشند. پروفسور ملکوتی تاکنون راهنمایی بیش از ۱۵۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در رشته‌های مختلف کشاورزی به ویژه حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی را عهده‌دار بوده و بیش از ۱۸۰۰ عنوان کتاب، مقاله علمی و نشریه فنی ۶۰کتاب، ۴۶۰ مقاله علمی در مجلات داخلی خارجی، ۸۴۰ مقاله در مجامع علمی داخلی– خارجی، ۴۷۰ نشریه ترویجی، ۳۳ گزارش نهایی و شریک در ۱۵ دانش فنی که عمدتاً با همکاری اساتید معزز، اعضاء محترم هیئت علمی، دانشجویان سختکوش گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و محققین گرانسنگ مؤسسه تحقیقات خاک و آب به چاپ رسانده اند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، مجدداً در گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و تحقیق مشغول شد.
 
فعالیت های اجرایی
وی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۵ ه.ش با حفظ سمت، سرپرست مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مشاور وزیر کشاورزی در امور تولید و مصرف بهینه کودها بود.

جوایز و افتخارات

در سال ۱۳۷۹ ه.ش به لحاظ ارائه روش عملی برای پائین آوردن نسبت مولی اسید فیتیک به روی (PA/Zn)در گندم و ضرورت مصرف نان سبوسدار غنی شده در جامعه، موفق به دریافت جایزه رتبه اول در رشته تغذیه و بهداشت از ششمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی شد.
در سال ۱۳۸۱ ه.ش بنا به پیشنهاد دبیرکل خانه کشاورز، لوح یاد بود برای همگانی کردن مصرف بهینه کودها مخصوصاا ریزمغذی‌ها از رئیس جمهور دریافت نمود.
در سال ۱۳۸۳ ه.ش موفق به دریافت جایزه از هجدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی و نیز برنده جایزه جهانی SOPIB از اتحادیه بین‌المللی کود TFI در کانادا و در سال ۱۳۸۴ ه.ش به عنوان اولین ایرانی، موفق به دریافت جایزه از آکادمی علوم جهان سوم (TWAS) در شاخه علوم کشاورزی به خاطر اصلاح فرمول کودی کشور و همگانی کردن مصرف سولفات روی در محصولات کشاورزی و انسان گردید.
ایشان در سال ۱۳۸۶ ه.ش عنوان استاد ممتازی در رشته خاکشناسی را از طرف انجمن علوم خاک ایران، در سال ۱۳۸۷ ه.ش عنوان چهره ماندگار در علوم کشاورزی (خاکشناسی) را از طرف هفتمین ستاد چهره‌های ماندگار کشور و درسال ۱۳۸۹ ه.ش از طرف سوم همایش بین المللی نوآوری و عدالت اقتصادی به دلیل تلاش های علمی در زمینه ارتقاء کمی کیفی محصولات کشاورزی و ارتقاء سطح سلامت جامعه در کشور تقدیرنامه دریافت نمود.
علاوه براین، ایشان در سال ۱۳۹۱ ه.ش به دلیل داشتن بیشترین تعداد مقاله فارسی، از طرف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به عنوان دانشمند برتر انتخاب شد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. سویلیکا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.