يکشنبه، 17 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فیروز حریرچی

فیروز حریرچی
فیروز حریرچی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مدیرگروه زبان و ادبیات عربی، رئیس انتشارات دانشگاه، رئیس مجتمع آموزش عالی قم و رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد است.
 
شناسنامه
  سال 1320 ه.ش   تولد
 22 خرداد سال 1395 ه.ش  درگذشت
 بیماری مغزی  علت درگذشت
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتراى زبان و ادبیات عرب  تحصیلات
 دانشکده الهیات دانشگاه تهران  دانشگاه
 تدریس و پژوهش  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1347 ه.ش  سال های فعالیت
 چندین تألیف  آثار مهم
 انتخاب بعنوان چهره ماندگار  جایزه ها

زندگی نامه 

تولد
در 22 فروردین سال1320 ه.ش در تبریز متولد شد.خانواده وى در سال 1326 ه.ش به خاطر عدم امنیت در تبریز در قائله پیشه‌ورى به تهران مهاجرت کردند.
 
فیروز حریرچی
 
درگذشت
فیروز حریرچی که پس از بازنشستگی ریاست گروه عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (تهران) را در کنار دیگر استادانی چون سید ابراهیم دیباجی برعهده داشت، هنگام تدریس در یکی از کلاس‌های این دانشگاه دچار سرگیجه و از دست رفتن تعادل شد و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بهمن منتقل شد و در روز ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ه.ش تحت عمل جراحی قرار گرفت اما بر اثر عارضه مغزی به کما رفت؛ و سرانجام شامگاه روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ه.ش در همان‌جا در ۷۴ سالگی درگذشت.
 
فیروز حریرچی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
تحصیلات دکتر حریرچى در تهران به ترتیب؛ در دبستان ابن‌سینا و دبیرستان‌هاى بامداد و دارالفنون سپرى شد. وى سپس در سال 1339 ه.ش در امتحانات ورودى دانشگاه‌ها که هر رشته به صورت جداگانه برگزار مى‌شد، شرکت کرد و در رشته‌هاى حقوق سیاسى، حقوق قضایى، ادبیات فارسى و ادبیات عرب دانشگاه تهران در ردیف‌هاى چهارم و پنجم پذیرفته شد؛ اما به دلیل علاقه وافر به رشته زبان و ادبیات فارسى به دانشگاه تهران رفت و در سال 1342 ه.ش با کسب رتبه اول مدرک لیسانس خود راگرفت. حریرچى در این دوره از تحصیل، از دانش اساتیدى؛ چون: بدیع‌الزمان فروزانفر، استاد محمدتقى مدرس رضوى، دکتر محمد معین، دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر پرویز خانلرى و استاد سید جعفر شهیدى بهره‌مند شد. در سال 1341 ه.ش دکتر محمد معین، او را براى همکارى علمى دعوت کرد و از آن سال تا زمانى که آن مرحوم در بستر بیمارى بود، مانند یک دانشجوى طالب علم، از محضر استاد معین روش تحقیق و تتبع و نیز سجایاى اخلاقى را فراگرفت. حاصل این همکارى چند ساله، مشارکت حریرچى در تدوین فرهنگ معین بود و به همین سبب نام وى در جلد ششم فرهنگ مذکور ذکر شده است. او در سال 1343 ه.ش با تشویق و مساعدت استاد محمدتقى رضوى و با تصویب شوراى دانشگاه به خاطر داشتن لیسانس ادبیات فارسى، در امتحان ورودى دکتراى زبان و ادبیات عرب در دانشکده الهیات دانشگاه تهران شرکت کرد و در بین 60 نفر کننده، رتبه نخست را به دست آورد و در سال 1347 ه.ش در این دوره نیز با کسب رتبه اول فارغ‌التحصیل شد.
 
فیروز حریرچی

تدریس
از سال 1347 ه.ش تا 1357 ه.ش در پژهشکده فرهنگ ایران به تدریس عربى در دوره‌هاى کارشناسى‌ارشد و دکتراى زبان و ادبیات فارسى و نیز کارشناسى‌ارشد تاریخ پرداخت. دکتر حریرچى از سال 1348 ه.ش به عنوان مربى به استخدام رسمى دانشگاه تهران درآمد و پس از طى مراحل استادیارى و دانشیارى به درجه استادى نایل آمد.
 
فیروز حریرچی

سایر فعالیت ها
وی نزدیک به ۷ سال ریاست انتشارات دانشگاه تهران را عهده‌دار بود و از سال ۱۳۵۹ ه.ش به مدت ۵ سال مدیریت مجتمع و مدرسه عالی علوم قضایی و اداری شهر قم را پذیرفت و چندی بعد به ریاست انجمن زبان و ادبیات عربی انتخاب شد.
 
فیروز حریرچی

آثار

تاکنون حدود کتاب اعم از تألیف و ترجمه در کارنامه‌اش دارد. «موشح در ادبیات عربى» نخستین اثر دکتر فیروز حریرچى در سال 1342 ه.ش نوشته و منتشر شد. به دنبال آن کتابى از یک نویسنده زن ایتالیایى به نام «دفاع از اسلام» را ترجمه و منتشر کرد. «دستور معالم الحکم» اثر قاضى قضاعى با نام «قانون»، «جوهره» از محمد بن ابى‌بکر تلمسانى و «الامثال الحکم» از ابى‌بکر رازى، «پارسیان عربى نویس» و «امثال السائره» به قلم صاحب بن عباد عناوین برخى از آثار منتشر شده او هستند. وى کتاب «امثال السائره» تألیف صاحب بن عباد که از اشعار و ضرب-المثل‌هاى متنبى فراهم آمده را ضمن ترجمه، شرح و تفسیر کرده است. اشعار متنبى آن قدر زیبا بود و آن قدر مخاطب و خواننده داشت که بر سر زبان مردم جارى بود و گاه به عنوان ضرب‌المثل از آن استفاده می‌کردند. ایشان کتاب مشهور دیگرى هم دارد، به نام «مختار الصحاح».
 
فیروز حریرچی

جوایز و افتخارات

وى پس از دو سال مطالعه علمى از سال 1367 ه.ش به عضویت فرهنگستان بین‌المللى زبان و ادبیات عربى سوریه پذیرفته شد. دکتر حریرچى در سال 1383 ه.ش به عنوان «چهره ماندگار» فرهنگ و ادب ایران مورد تقدیر قرار گرفت.همچنین در سال 1381 ه.ش بعنوان استاد برگزیده دانشگاه تهران معرفی شد.

منابع:
1. دانشگاه تهران
2. ویکی پدیا
3.ویکی نور


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.