يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمود فرهمند

محمود فرهمند
در هفدهم شهریور ماه 1327 در روستاى محقر ولى باصفا و در میان مردمى خونگرم و با محبت آسیابك زرند (از توابع ساوه)، محمود فرهمند متولد گردید. دوران كودكى وى مانند تمام كودكان روستاهاى ایران با كارهاى كشاورزى سپرى شد، پس از پایان تحصیلات دوره‏ى ابتدایى به پیشنهاد پدرش كه خود از نواختن ضرب بى‏بهره نبود و صداى خوشى هم از پدرش ملاحسین ساوه‏اى به ارث برده بود (از نام ملاحسین ساوه‏اى و صداى خوش این مرد در كتاب سرگذشت موسیقى ایران نوشته‏ى مرحوم روح‏اللَّه خالقى یاد شده)، به هنرستان موسیقى ملى كه ریاست آن در آن زمان با آقاى حسین دهلوى بود مى‏رود و به فراگیرى موسیقى مى‏پردازد. محمود فرهمند مى‏گوید: «قبل از اینكه شكل «تار» را ببینم و از آن خوشم بیاید، صدایش را از رادیو كه شبها از برنامه‏ى گلها پخش مى‏شد گوش مى‏كردم و از نواى آن بسیار لذت مى‏بردم و گاهى صداى آن را با دهان تقلید مى‏كردم، تا این كه وارد هنرستان شدم و تار را در آنجا براى اولین‏بار از نزدیك دیدم و به قدرى مجذوب شكل تار و نواختن آن شدم كه تا این لحظه، هیچ سازى نتوانسته جاى تار را چه از لحاظ صدا و چه از نظر فرم و ساختمان و زیبایى كه دارد برایم بگیرد، به همین خاطر بود كه ساز تار را به عنوان ساز تخصصى انتخاب نمودم». اولین استاد فرهمند، هوشنگ ظریف بود كه مربى و استادى دلسوز و مهربان است و نوازندگان خوبى تاكنون تعلیم و تربیت نموده است، پس از مدتى نزد زنده‏یاد حبیب‏اللَّه صالحى مى‏رود و مدتى از ایشان كسب معلومات مى‏كند. سپس در سال پنجم و ششم تحصیل در هنرستان، افتخار شاگردى على‏اكبر خان شهنازى نصیبش مى‏شود و در دانشكده‏ى موسیقى دانشگاه تهران از محضر دكتر داریوش صفوت و دكتر برومند بهره‏ها گرفت و به معلومات علم موسیقى‏اش افزود. محمود فرهمند، از سال 1355 به طور رسمى همكارى خود را با سازمان رادیو و تلویزیون وقت آغاز كرد و مدت سه سال سرپرستى كارگاه موسیقى مركز كرمانشاه را به عهده مى‏گیرد و از سال 1359 به مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى سنتى ایران كه در آن زمان ریاست آن با دكتر صفوت بود منتقل مى‏گردد و از آن تاریخ مشغول آموزش تار به هنرجویان در این مركز مى‏باشد. فرهمند در سال 1348 با اركستر صبا كه رهبرى آن با آقاى حسین دهلوى بود همكارى خود را آغاز مى‏كند و در این اركستر كه كارهایش براى ارائه كنسرت در تالار وحدت (رودكى) و گاهى براى رادیو و تلویزیون بود تا زمان فعالیت آن اركستر ادامه مى‏دهد. وى كوشش وافرى جهت آموزش تار، این ساز سنتى ایران به هنرجویان مى‏كند و از این راه خدمت بزرگى به موسیقى اصیل ایران و احیاء و نگهداشتن آن كرده و معتقد است از این طریق زحمات اساتیدى را كه برایش متحمل شده‏اند و به وى آموخته‏اند، او نیز به دیگران مى‏آموزد و همیشه این زحمات و محبتهاى ایشان را ارج مى‏گذارد و امیدوار است به آموختن سایرین بتواند تا حدودى دین خود را جبران نماید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.