0
مسیرجاری :
ویژه نامه ها
سال 1398، سال رونق تولید

سال 1398، سال رونق تولید

پنجشنبه، 1 فروردين 1398
ویژه نامه ایرانگردی

ویژه نامه ایرانگردی

يکشنبه، 26 اسفند 1397

بهروز وحیدى‌آذر، بهمن‌ماه سال 1331 در شهر تبریز متولد شد و از سن دوازده سالگى در هنرستان موسیقى تبریز به نواختن و تمرین ویولن پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات دوره‌هاى متوسطه و لیسانس در سال 1354 از كنسرواتوار تهران (هنرستان عالى موسیقى) فارغ‌التحصیل شد. وى در دوران تحصیل از محاضر استادانى چون: خاچاطوریان، سانوسیان، خیرخواه، حشمت سنجرى، حسین ناصحى، مصطفى پورتراب، یوسف یوسف‌زاده، مرتضى حنانه، دكتر مسعودیه، پژمان خوجایان، شهمیرى، مهتدى، طالب‌زاده، ویتریكو فسكى و خانم سركیسیان كسب فیض كرده است. وحیدى، فعالیت‌هاى هنرى خود را از سال 1349 در اركستر سمفونیك تهران شروع و از سال 1354 به بعد در اركستر مجلسى رادیو تلویزیون و از سال 1364 تاكنون به عنوان استاد ویولن همكارى خود را با هنرستان‌هاى موسیقى دختران و پسران ادامه داده واز سال 1370 به دعوت اركستر مجلسى صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران فعالیت خود را در آن واحد از سر گرفته است. سوابق درخشان دوران تحصیل و رپرتوار وسیع و تجربه ى كه وحیدى از شركت در كنسرت‌هاى متعدد داخل و خارج كشور، كنسرت‌هاى آموزشى و ضبطهاى صفحه موسیقى كلاسیك كسب نموده پشتوانه كار آموزشى وى بوده و از نامبرده معلمى علاقمند، دلسوز و موفق ساخته است. به طورى كه تنى چند از شاگردان وى براى شركت در كنكور پاگانى‌نى عازم ایتالیا مى‌باشند. همچنین در آكادمى‌هاى اروپایى پذیرفته شده‌اند و تعدادى دیگر نیز در اركسترهاى سمفونیك تهران و اركستر سمفونیك صدا و سیما مشغول فعالیت هنرى مى‌باشند. وحیدى، پس از یك دوره صرفا آموزشى كه از سال 1364 شروع شد، در آبان‌ماه 1369 اركستر مجلسى تهران را با 22 هنرمند جوان تشكیل و رهبرى آن را به عهده گرفت، اركستر كه تمام نوازندگان گروه ویولن اول و دوم آن از كلاس ویولن خود وى و گروه ویولن آلتو از كلاس هنرمند ارجمند تیمور پورتراب، گروه ویولنسل از كلاس هنرمندان شایسته جعفرى و تویسركانى و گروه كنترباس از كلاس هنرمند باارزش علیرضا خورشیدفر و پیانیست از كلاس سركار خانم سركیسیان بودند با همكارى هنرستان عالى موسیقى تشكیل شد و در اولین كنسرت خود كه به رهبرى بهروز وحیدى‌آذر و با تكنوازى ویولن مازیار ظهیرالدینى هنرجوى هنرستان و كسرى ثابتى دانشجوى پزشكى توانست در روزهاى 27 و 26 اردیبهشت سال 1370 در فرهنگ‌سراى نیاوران آثارى از هنرى پرسل، انتونیو ویوالدى، یوهان سباستیان باخ توماسو آلبینونى، كومیتاس و... را با زیبایى و مهارت و موفقیت به اجرا درآورد. پس از این كنسرت، نوازندگان برجسته‌اى نیز از كلاس‌هاى اساتید فن موسیقى نظیر ملیك اصلانیان، دكتر زاهدى، سیروس شهردار، انصارى و یوسف زمانى همكارى خود را شروع نمودند و اركستر مجلسى تهران دومین كنسرت خود را كه در روزهاى 26 و 25 مهرماه 1370 در فرهنگ‌سراى نیاوران به رهبرى وحیدى‌آذر و با همكارى 32 هنرمند جوان و بااستعداد كه شامل 4 نفر دانشجوى پزشكى و 2 دانشجوى شیمى و دانشجویانى از رشته‌هاى متالوژى، آمار، ریاضى، زبان و هنرهاى زیبا و عده‌اى از دانش‌آموزان و هنرجویان و فارغ‌التحصیلان هنرستان‌هاى موسیقى برگزار نمود كه با استقبال و موفقیت بى‌نظیر مواجه گشت. هنرمند جوان و بااستعدادى كه در این كنسرت موفقیت‌آمیز، شركت داشتند عبارت بودند از: گروه ویولن اول: مازیار ظهیرالدینى، سهیل بختیارى، نیما زاهدى طاهرى، رامین یوسف‌زمانى،شهرزاد عصاره، طاهره بختیارى، امیر آهنگ‌هاشمى، نوشین طالبلى، اسفندیار خواجیان، نیما نراقى، سیامك كارخیران. گروه ویولن دوم: كسرى ثابتى، سالومه زاهدى، شهرام باستانى، بهجت‌اللَّه آرین، شهرام باستانى على كیون، آرش تقى‌زاده، مهتاب حسنخانى، سحر دادبین، مریم گائینى، افشین ادریسى، بهادر ادریس، راوى نیكبخت، آرش رستمیان، هومن شیرى، علیرضا نادرى، شاهرخ حسینى. گروه ویولن آلتو: مرتضى جلایى، مهدى سحادى عماد نكویى، طاها عابدیان، سهراب برهمندى، رضا رحمتى، شروین نجفیان. گروه ویولنسل: نرسى جعفرى‌امید، محمدرضا تفضلى، ندا خماند، داود منادى، سودابه پیرداورى،سوزان زندى، صنم قره‌چه‌داغى. گروه كنترباس: پورنگ پورشیرازى، على فریوسفى، شاهین یوسف زمانى، كارن كبیرى. گروه ارگ و پیانو: اردوان شهردار، عاطفه سپهریان، هاله رفیع. آلات ضربى: محمود منتظم صدیقى، فرهاد رحیمیان. فلوت: شهرام ركوعى، فرحناز رحیمى، بهزاد هوشمندى، حمید شمیرانى. آبوا: حسین تاجیك. كلارینت: ناصر زرافشان، فؤاد حجازى، ایمان جفعرى پویا. فاگوت: علیرضا شیبانى. ترومپت: محمدرضا عقیلى محمد حسنى. هورن: حسین میرزایى، حمید دیبازر، پیمان كردبچه، محمدرضا الهامیان. ترومبون: حسین شریفى. پس از این كنسرت، اركستر مجلسى تهران كه براى اجراى كنسرت در روزهاى دوم و سوم آبان‌ماه به دعوت دانشگاه پزشكى شیراز عازم آن شهر بود، دچار موانع و اشكالات ادارى و غیره گردید، بلیطهاى پرواز پس فرستاده شد و اجراى كنسرت به زمان مساعدترى موكول گردید. از این زمان اركستر به شكل كوچكترى با حدود 17 هنرمند جوان، از بهترین و كارآمدترین آنها علیرغم همه تنگناها و مشكلات در سالن تمرین واحد موسیقى صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران به تمرینات خود ادامه دادند و در روزهاى 6 و 5 دى‌ماه در مجتمع فرهنگى آزادى قطعاتى از: آركانجلو كرلى، موتسارت، كومیتاس را به رهبرى بهروز وحیدى‌آذر، با زیبایى غیر قابل توصیف اجرا نمودند. این كنسرت رشد كیفى اركستر را به‌خوبى نشان داد، اركسترى كه با ویوالدى شروع به كار نموده و در اندك زمانى پس از آن با زبان موتسارت سخن مى‌گفت. همین برنامه با تغییراتى در شانزدهم بهمن 1370 در بخش استعدادهاى جوان در فرهنگ‌سراى نیاوران اجرا شد كه بسیار مورد توجه و تشویق هیئت داوران و مردم قرار گرفت و همه این كنسرت‌ها در برنامه‌هاى اخبار علمى و فرهنگى و هنرى سیماى جمهورى اسلامى ایران شبكه 2 و همچنین مطبوعات از جمله روزهاى كیهان و مجله‌هاى سروش و كاریكاتور بازتاب جالبى داشته است. از فروردین‌ماه سال 1371، به همت و تلاش خستگى ناپذیر بهروز وحیدى‌آذر و مدیریت هنرستان عالى موسیقى، اركستر سمفونیك هنرستان موسیقى تهران تشكلیل شده و روى آثار سمفونیك موتسارت، شوبرت، كنلبى، بندتو مارچلو، كاپریچیوزو، آواز بدون گفتار از استاد گرانمایه مصطفى پورتراب و كنسرتوهایى براى گیتار و فلوت و اركستر زهى اثر ویوالدى به تمرینات خود ادامه مى‌دهد و در آینده‌اى نه چندان دور شاهد اجراى كنسرت‌هاى متعددى از موسیقى مجلسى و سمفونیك به رهبرى این هنرمند پركار و مربى موفق، وحیدى‌آذر خواهیم بود. وحیدى، در این دوره از فعالیت‌هاى هنرى خود با تشكیل اركستر مجلسى و اركتسر سمفونیك موسیقى تهران و مدیریت و رهبرى آن حركتى اجتماعى را شكل پویایى بخشیده و توانسته معیارهایى اصولى جهت سنجش هنر متعهد ارائه نماید و علاوه بر آموزش هنرمندان جوان و ارتقاء مهارت‌هاى فنى آنان در جهت رشد و شكوفائى استعدادهاى جوانان و اعتلاى فرهنگى جامعه گام‌هاى بلندى بردارد.
نظرات کاربران
ارسال نظر شما
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
بازدید: 3310
موارد بیشتر برای شما
زبان مدافعه جویانه
زبان مدافعه جویانه

زبان مدافعه جویانه

عرفان تئولوژیک فردید
عرفان تئولوژیک فردید

عرفان تئولوژیک فردید

با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)
با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)

با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)

شیرین بیان برای معده چه فوایدی دارد؟
شیرین بیان برای معده چه فوایدی دارد؟

شیرین بیان برای معده چه فوایدی دارد؟

نقد سنت از سوی فردید

نقد سنت از سوی فردید

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟
گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟

کاسنی چه خواصی دارد؟
کاسنی چه خواصی دارد؟

کاسنی چه خواصی دارد؟

شاتره چه خواصی دارد؟
شاتره چه خواصی دارد؟

شاتره چه خواصی دارد؟

قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟
قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟

قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟

زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب
زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب

زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب

خواص دمنوش گل محمدی چیست؟
خواص دمنوش گل محمدی چیست؟

خواص دمنوش گل محمدی چیست؟

هرکس وظیفه ­ای دارد
هرکس وظیفه ­ای دارد

هرکس وظیفه ­ای دارد

تو می­ توانی بالاتر از این باشی
تو می­ توانی بالاتر از این باشی

تو می­ توانی بالاتر از این باشی

ریحان و خواص درمانی آن (بخش دوم)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش دوم)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)
ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)

شاه ­کلیدی به نام پژوهش
شاه ­کلیدی به نام پژوهش

شاه ­کلیدی به نام پژوهش

دوچرخه ­سوار
دوچرخه ­سوار

دوچرخه ­سوار

همه­ چیز مثل روز، روشن است
همه­ چیز مثل روز، روشن است

همه­ چیز مثل روز، روشن است

این آدم ­های حسرت­ برانگیز

این آدم ­های حسرت­ برانگیز

فردید و خودآگاهی تاریخی
فردید و خودآگاهی تاریخی

فردید و خودآگاهی تاریخی

نگرش تاریخی فردید
نگرش تاریخی فردید

نگرش تاریخی فردید