يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سیامک ایقانی

سیامک ایقانی
متولد سال 1326 شمسى در خانواده‏اى علاقمند و تا حدى آشنا به موسیقى ایرانى در شهر شعر و ادب و هنر، شیراز متولد گردید. دوران تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در همانجا به پایان رسانید وى از كودكى علاقه شدیدى به موسیقى ایرانى داشت و با شنیدن نواى هر سازى مجذوب آن مى‏شد، از دوران دبستان، ساز دهنى كوچكى كه همواره همراهش بود در زنگ تفریح دوستانش را به دور خود جمع مى‏نمود براى آنها ساز مى‏زد. دایى او با فلوت آشنایى داشت و در هر فرصتى كه پیش مى‏آمد به سراغ فلوت دایى خود مى‏رفت و صداهاى دلنشینى از آن در مى‏آورد بعد از مدتى با تهیه فلوتى تمرین این ساز را شروع نموده و آنقدر علاقه و پشتكار از خود نشان مى‏دهد كه در مدتى بسیار كوتاه نواختن این ساز را به خوبى فرا مى‏گیرد و قطعات مشكلى را با این ساز مى‏نوازد، پس از فراگیرى فلوت به سنتور روى آورده و در این رشته نیز موفقیت‏هایى كسب مى‏نماید اما این ساز هم عطش او را فروكش نمى كند و همچنان به‏دنبال صدا و نواى دل‏انگیز دیگرى بود و سرانجام گمشده خود را در ویولن پیدا مى‏كند و با شنیدن هر نغمه‏اى از این ساز بى‏اختیار تحت تأثیر قرار گرفته و تمام وجودش گویى همه گوش شده و آن را به نواى دل‏انگیز- ویولن مى‏سپرد، تمام زیر و بم‏ها و ملودیهایى را كه مى‏شنید در حافظه خود ثبت و ضبط مى‏نمود عطش فراگیرى این ساز در وى به‏حدى بود كه با تهیه ویولن ارزان قیمت، فراگیرى این ساز را بدون استاد شروع مى‏نماید و با تشویق‏هاى مادر خود و با علاقه و پشتكار زیاد نواختن ویولن را یاد مى‏گیرد. او فرا گیرى این ساز را از سن 14 سالگى یعنى زمانى كه در كلاس دوم دبیرستان بود شروع مى‏نماید. او آن چنان پشتكارى داشت كه پس از دو سه روز تمرین توانست یكى از ترانه‏هاى مشهور آن زمان را بنوازد و پس از قریب به سه یا چهار ماه تمرین و ممارست توانست در اركسترهاى مختلف شركت جسته و جاى خود را در میان هنرمندان دیگر باز نماید «بگفته یكى از دوستانش او به‏حدى تشنه فراگیرى و پیشرفت بود كه از صبح به تمرین مشغول مى شد و گاهى تا 12 ساعت ساز مى‏زد.» وى در مدت كمتر از یك سالى كه با ویولن آشنا شده بود تقریبا تمام آهنگ‏ها و چهار مضراب‏هاى روز را یاد گرفته و به خوبى از عهده اجراى آنان برمى‏آمد. در پنجه‏هاى او از همان ابتدا شیرینى خاص و غم عجیبى نهفته بود كه هر شنونده‏اى را بى‏اختیار مجذوب مى‏كرد. مدت 6 تا 7 سال با رادیو تلویزیون فارس (مركز شیراز) همكارى نموده و همچینن در اركستر سازهاى ملى (وزارت فرهنگ و هنر سابق) فعالیت داشته و آهنگ‏هاى-متعددى براى اركستر ساخته و نوشته كه تعدادى از آنها اجرا گردیده و برخى دیگر هنوز اجرا نشده است. او فراگیرى نت و تئورى موسیقى ایرانى را چندى كوتاه نزد، هنرمند بنام (نعمان) كه از استادان قدیم در رشته موسیقى ایرانى در شیراز است فراگرفته و پس از آشنایى با فن و علم موسیقى كتابهاى دوره هنرستان و ردیف‏هاى استاد ابوالحسن صبا را به اتمام رسانید. حدودا بیست سال در شیراز زندگى نموده و شاگردان زیادى را در رشته‏هاى فلوت، سنتور، كمانچه و ویولن تعلیم داده و دوستداران و طرفداران زیادى پیدا نموده است، در سال 1352 به خدمت نظام رفته و پس از پایان این دوره از شهر و موطن خود شیراز راهى تهران مى‏گردد. در سالهاى 54 تا 58 با رادیو ایران همكارى نموده و در سالها با اساتید فن موسیقى آشنایى پیدا مى‏نماید و از محضر اساتیدى چون احمد عبادى، جلیل شهناز، على تجویدى، پرویز یاحقى، حبیب‏اله بدیعى و شجریان... و اساتید دیگر موسیقى ایرانى كسب فیض مى‏نماید او با اینكه در فراگیرى ویولن عملا شاگرد هیچ استادى نبوده، لذا تمام اساتید و پیش‏كسوتان موسیقى اصیل ایرانى را استاد خود مى‏داند و طبعا رهرو آنان مى‏باشد، وى با ساز كمانچه آشنایى داشته و مدتى هم در اركستر سازهاى ملى فعالیت و همكارى نموده است. سیامك ایقانى یكى از نوازندگان انگشت‏شمارى است كه در حال حاضر در نواختن ویولن مى‏تواند حرفى و مطلبى براى گفتن داشته باشد. چون تكنوازان خوب ویولن در ایران از انگشتان دست تجاوز نمى كنند. آنهایى كه با ویولن آشنایى دارند به خوبى بر این نكته واقف هستند كه تكنوازى موسیقى ایرانى روح موسیقى این مرز و بوم است به خصوص با سازى چون ویولن كه استعدادى استثنایى را طالب است و سیامك ایقانى در نواختن این ساز مورد تأیید اساتید نامبرده مى‏باشد. ساز او بسیار شیرین روان، خوش‏برخورد، مهربان، متین باشخصیت و باذوق و بااحساس مى‏دانند او معتقد است كه ویولن سلطان سازها بوده و خوب نواختن آن به قدرت، همت، پشتكار و استعداد ویژه‏اى نیاز دارد تا بتوان این ساز سركش و افسار گسیخته را رام نمود و چنانچه نوازنده این ساز، یك روز از نواختن غفلت ورزد به خوبى مى‏توان گفت كه ده روز به عقب برگشته است و زحمات گذشته خود را به‏هدر داده است.» ایشان مدت كوتاهى نیز با صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران همكارى داشته و بعضى از ساخته‏هاى ایشان با صداى مهرداد كاظمى اجرا و پخش گردیده است، سیامك ایقانى در حال حاضر ساكن تهران بوده و در سازمان تأمین اجتماعى شاغل مى‏باشد و كماكان فعالیت هنرى خود را دنبال و به تدریس این ساز مشغول است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.