شواليه و روز (KNIGHT AND DAY)

يکشنبه، 3 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شواليه و روز (KNIGHT AND DAY)

اکشن /کمدي/هيجاني
[هنر تام کروز بودن!]
کارگردان : جيمز منگولد. بازيگران : تام کروز (روي ميلر)، کامرون دياز(ژون هيونس)، پيتر سارساگارد(فيتز جرالد)، جوردي مولا(آنتونيو)،ويولا ديويس(جورج)،110دقيقه . درجه نمايشي :13-PG.
زماني بود که صرف حضور ستارگان در يک فيلم تضميني بود براي موفقيت تجاري آن فيلم، فيلم ها به يمن وجود ستاره هايشان و يک داستان خوب و تعدادي کاراکترهاي خوب پرداخت شده، به فرو ش هاي نجومي دست مي يافتند. اما ظاهراً حالا شرايط کاملاً عوض شده است. حتي صرف وجود دو ستاره ي نامدار و محبوب سينماي آمريکا، تام کروز و کامرون دياز، براي موفقيت يک فيلم کفايت نمي کند. فرمولِ موفقيت در سينماي امروز، استفاده از چهره هاي ستارگان به صورت نماهاي اينسرت شده در لا به لاي صحنه ها و نماهاي اکشن کامپيوتري است. تازه ترين کمدي /رمانتيک/اکشن هاليوودي، شواليه و روز، براساس همين فرمول تأسف بار ساخته شده ؛ تأسف بار به اين دليل که پذيرش چنين فرمولي يعني پذيرش برتري کامپيوتر برانسان و پذيرش يک سينماي انسان زدايي شده.
تام کروز در 48سالگي همچنان در قالب يک قهرمان اکشن پذيرفتني و قابل باور به نظر مي آيد. انصافاً کروز هفت هشت سالي جوان تر از سن اش به نظر مي رسد. کروز در شواليه و روز نقش روي ميلر را بازي مي کند. ميلر يک مأمور مخفي تک رو و مغضوب است که تحت تعقيب همکاران سابق اش قرار دارد. ميلر چيزي به همراه دارد که خيلي خيلي مهم است و همه به دنبال آن هستند. اين چيز در واقع همان «مک گافين» قصه است. ميلر در همان آغاز فيلم در داخل يک هواپيما با زن جذابي به اسم ژون (کامرون دياز)آشنا مي شود. بلافاصله رابطه ي دوستانه اي ميان اين دو شکل مي گيرد. ميلر به ژون مي گويد که وي در داخل هواپيما در محاصره ي آدم هايي قرار دارد که قصد کشتن وي را دارند. ژون به توالت هواپيما مي رود و ميلر در اين فاصله دخل همه ي آدم بدها را در مي آورد و دو خلبان هواپيما را هم مي کشد. ژون از توالت برمي گردد بدون اينکه حتي صداي شليک گلوله ها را شنيده باشد. ميلر هواپيما را در يک مزرعه مي نشاند. ميلر به ژون مي گويد که مأموران «اف بي آي»در تعقيب وي هستند. ژون تصميم مي گيرد ميلر را در تعقيب و گريزها همراهي کند. آدم هايي که به رعايت «واقع گرايي»در فيلم ها حساس هستند بهتر است اصلا ً به تماشاي اين فيلم ننشينند. کروز و دياز تقريباً نيمي از مدت فيلم را در معرض انواع خطرات مرگبار قرار دارند و هر لحظه هزاران هزار گلوله از بيخ گوش هايشان عبور مي کند بدون اينکه کوچک ترين آسيبي ببينند. جداي از اين موضوع، ممکن است اين پرسش در ذهن تان مطرح شود که اين سرکار خانم بنا به چه دليلي پيه همه ي آن خطرات مرگبار را به تن خود مي مالد و ميلر را همراهي مي کند؟ هيچ جواب منطقي اي براي اين پرسش نيست مگر اينکه بگوئيم ژون به اين دليل ميلر را همراهي مي کند که اين فيلم يک کمدي رمانتيک با حضور دو ستاره ي معروف هاليوودي (تام کروز و کامرون دياز )است.
شواليه و روز را جيمز منگولد کارگرداني کرده که دو فيلم اخيرش ، راه رفتن روي خط و سه و ده دقيقه به يوما بوده است. منگولد در فيلم خود استفاده ي  مناسبي از لوکيشن ها کرده است. فيلم در جاهاي خوش منظره اي مثل ماساچوست، اسپانيا، کاليفرنيا، جامائيکا، اتريش و ..فيلمبرداري شده است.
مسئله و پرسش اصلي همچنان به قوت خود باقي است: چرا در يک فيلم کمدي رمانتيک به وجود مسلسل و گلوله و انفجار نياز هست؟ آيا واقعاً نمي توان تماشاگران را با داستان و کارکتر سرگرم کرد؟آيا حتي وجود ستارگان درجه ي اول و کاريزماتيکي مثل تام کروز و کامرون دياز براي موفقيت فيلم اکتفا نمي کند و حتماً بايد براي محکم کاري انبوهي از صحنه هاي اکشن کامپيوتري را در فيلم جا داد؟
البته شکي نيست که شواليه و روز فيلم سرگرم کننده و خوش ساختي است و تام کروز هم آنچنان ستاره بزرگي است که حتي در چنين فيلمي که صحنه هاي اکشن آن حضور بسيار غالب و پررنگي دارد، باز اجازه نداده که حضور سينماي اش تحت الشعاع قرار بگيرد. و نکته ي آخر اينکه، گر چه وجه سرگرم کنندگي فيلم بر هر وجه ديگر آن مي چربد اما گاهي وقت ها احساس مي کنيد که فيلم تلاش نصف و نيمه اي کرده تا اين پيام را به تماشاگر بدهد که به هيچکس، مخصوصاً به قدرت هاي سازمان يافته اي مثل حکومت ها، شرکت هاي تجاري، سنديکاها و غيره ، اعتماد نکنيد . افسوس که قيل و قال اکشن و زرق و برق کمدي رمانس اجازه ي شنيدن و ديدن اين پيام را به طرز روشن و واضحي به تماشاگر نمي دهد .
منبع: دنياي تصوير 194



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.