كد منبع SOURCE CODE

پنجشنبه، 14 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كد منبع SOURCE CODE

فيلمنامه نويس: بن رايپلي ، كارگردان: دونكن جونز، تهيه كننده: مارك گوردون
 

تدوين: پل هايرش، مدير فيلم برداري: دان بارگس، موسيقي: كريس بي. باكون، بازيگران: جيك گلينهال، مايكل موناگان، ورا فارميگا، جفري رايت، ژانر: معمايي/ علمي- تخيلي/ تريلر، محصول 2011 آمريكا و فرانسه، 93دقيقه، بودجه: 32 ميليون دلار، درآمد فروش فعلي: 12327618دلار، پخش از ساميت اينترتيمنت
خلاصه داستان:
كالتر استيونز خلبان نيروي هواپيمايي آمريكا در افغانستان يك باره در قطاري بين شهري در لس آنجلس از خواب بيدار مي شود و زني را مقابلش مي بيند كه او را نمي شناسد اما زن، كريستينا، او را شان خطاب مي كند. كالتر نمي داند چگونه به آنجا آمده است و حتي با نگاه كردن به آينه تصوير مرد ديگري را مي بيند.
در ظرف هشت دقيقه قطار يك باره منفجر مي شود و كالتر در محفظه اي شبيه كابين هواپيماي جنگي به هوش مي آيد. سروان گودوين از طريق تماس ويديويي با او حرف مي زند و به او كمك مي كند تا همه چيز را به خاطر بياورد.گودوين توضيح مي دهد كه آن روز صبح در قطار بمب گذاري شده است و او تنها هشت دقيقه زمان دارد تا بمب را پيدا و بمب گذار را شناسايي كند، تا آنها مانع از بمب گذاري هاي بعدي او بشوند و اين كه او بخشي از يك برنامه مجازي است.
كالتر دوباره به داخل قطار برمي گردد. وضعيت به همان شكل قبلي و كريستينا در حال حرف زدن با اوست. كالتر به دست شويي مي رود و بمب را در دريچه بالاي دست شويي پيدا مي كند، اما نمي داند براي خنثي سازي آن چه بايد بكند. اما اين بار هم كاري از پيش نمي برد و دوباره با تمام شدن هشت دقيقه به كد منبع باز مي گردد. اين كار چندين و چند بار ادامه پيدا مي كند تا اين كه كالتر از طريق گوشي موبايلي كه به بمب وصل شده است، مي تواند بمب گذار را پيدا كند. او فردي است به نام درك فراست و كالتر با تعقيب او در ايستگاه به ون سفيدي مي رسد كه در پاركينگ توقف كرده است. كالتر به گودوين و افسر ارشد مي گويد كه بمب گذار را پيدا كرده است و از آنها مي خواهد ماهيت اين عمليات را به او توضيح بدهند. گودوين به او مي گويد كه او درواقع دو ماه پيش در يك عمليات در افغانستان كشته شده است. خيلي از افراد بعد از مرگ مغزشان تا هشت دقيقه قبل را به خاطر دارند و او تنها كسي بوده كه با يكي از مسافران همان قطار يعني شان هماهنگي داشته است، بنابراين از طريق شبيه سازي كامپيوتري او در ذهن شان قرار گرفته است.
كالتر از آنها مي خواهد كه بعد از اتمام مأموريت به او اجازه بدهند كه بميرد. افسر ارشد قبول مي كند و كالتر نام و شماره اتومبيل بمب گذار را به آنها مي دهد. پليس بلافاصله وارد عمليات مي شود و فرد موردنظر را به موقع در اتوبان دستگير مي كند.
كالتر از گودوين مي خواهد تا دوباره او را به قطار برگرداند تا او مسافران را نجات بدهد، اما گودوين به او مي گويد كه زمان گذشته است و امكان تغيير گذشته وجود ندارد و فقط مي توان جلوي اتفاقات آينده را گرفت. سرانجام كالتر به قطار برمي گردد و مانع بمب گذاري درك مي شود. او با نام شان با پدر كالتر تماس مي گيرد و با معرفي خودش به عنوان دوست كالتر از طرف او به خاطر رفتار بدي كه با پدرش داشته معذرت خواهي مي كند.
افسر ارشد قصد دارد تا با پاك كردن حافظه كالتر او را براي مأموريت جديد آماده كند، اما گودوين براساس قولي كه به كالتر داده بودند، اجازه مي دهد او بميرد.
منبع: نشريه فيلم نگار، شماره 106.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.