نفوذی

چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفوذی
کارگردان: احمد کاوری - مهدی فیوضی بازیگران: جمشید هاشم پور،‌امیر جعفری، نسرین مقانلو، محمد کاسبی، هوشنگ توکلی، رامین راستاد، سیاوش خیرابی، قاسم زارع، امیررضا دلاوری، علی‌رام نورایی و غلامحسین تسعیری فیلمنامه: داود امیریان (بر اساس خاطرات یک آزاده - با نگاهی به کتاب "حکایت زمستان" نوشته سعید عاکف) تهیه کننده: حسن علیمردانی، جمال شورجه نفوذی فارغ از نقاط ضعف و قوتهایش واجد این ویژگی است که تصویر تازه تری از سینمای دفاع مقدس و قهرمان های جنگ ارائه می دهد. این تازگی البته در فرم و ساختار روایی قصه نیز مصداق دارد. شخصیت اصلی قصه که امیر جعفری با بازی خوب خود،جذابیت ویژ ه ای به آن بخشیده قهرمانی است که ابتدا در شمایل یک ضد قهرمان جلوه می کند. در واقع نفوذی فرایند تبدیل یک ضد قهرمان به قهرمان است. ضمن اینکه فضای جنگی فیلم هم به واسطه توجه به موقعیت اسارت و هم به دلیل شخصیت پردازی از آدم های جنگ به گونه ای است که با تصاویر و روایت های متعارف در این ژانر فرق می کند. واقعیت این است که جنگ تمام شده است اما سینمای جنگ همچنان باقی است و همواره این پدیده و رخداد تاریخی را در قالب داستان های مختلف بازنمایی می کند و به تصویر می کشد ، که این خود گواه صادقی است که هنر موجب جاودانگی و ماندگاری یک پدیده و اتفاق می شود. "جنگ" جدای از یک پدیده سیاسی- نظامی واجد عناصر دراماتیک است که همواره به دستمایه ای برای هنرمندان به ویژه در عرصه ادبیات و سینما بدل شده و آثار ارزشمندی در این حوزه خلق کرده است. طی سال های اخیر شاهد رویکردها و تاویل های تازه ای از جنگ بوده ایم که این واقع را در ژانرها و مضامین جدیدی به تصویر کشیده و حتی افتخار پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را در ایران به نام خود ثبت کرده است . ضمن این که سینمای جنگ در این سال ها با عبور از مفاهیم نظامی و ایدئولوژیک جنگ 8 ساله ایران و عراق به لایه های درونی تر و انسانی این اتفاق نفوذ کرده و مناسبت های عاطفی و انسانی آن را دراماتیزه کرده است. منبع:نقد فارسی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.