اعلام احکام متهمان آشوب‌های پس از انتخابات

قضات شعب مختلف دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم که در مدت برگزاری دادگاه‌های متهمان کودتای مخملی بارها به صدر اخبار رسانه‌ها کشیده شدند، پس از استماع دفاعیات متهمان و وکلای مدافع انان، اقدام به صدور رای برای 89 نفر از متهمان کرده‌اند.
چهارشنبه، 27 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعلام احکام متهمان آشوب‌های پس از انتخابات
قضات شعب مختلف دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم که در مدت برگزاری دادگاه‌های متهمان کودتای مخملی بارها به صدر اخبار رسانه‌ها کشیده شدند، پس از استماع دفاعیات متهمان و وکلای مدافع انان، اقدام به صدور رای برای 89 نفر از متهمان کرده‌اند.
 
با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری دهم و پیروزی احمدی نژاد، کاندیداهای اصلاح طلب از پذیرش رای اکثریت ملت ایران سرباز زدند و مدعی تقلب در انتخابات شدند.
 
مهندی موسوی، مهدی کروبی و همراهانشان حتی با بی اعتنایی به درخواست شورای نگهبان برای ارائه اسناد و اثبات ادعای خود، تنها حامیانشان را به خیابان‌ها فراخواندند.
 
این اعتراضات خیابانی گرچه در ابتدا، همه رای دهندگان به کاندیداهای اصلاح طلب را شامل می‌شد اما پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد و تاکید ایشان بر قانونگرایی و احترام به رای ملت، به زودی ریزش محسوسی دامن اعتراضات خیابانی را گرفت.
 
خودداری مردم عادی" از حضور در خیابان‌ها، باقیمانده معترضان را تبدیل به گروهی کرد که در میان افکار عمومی به آشوبگران معروف شدند چرا که همه تجمعات آنان در عین حال که غیرقانونی بود، خسارت های جانی و مالی زیادی را به مردم و بیت‌المال وارد ساخت.
 
البته آنچنان که بعدا مشخص شد، "طیف افراطی اصلاح طلبان" نقش موثری در جمع‌آوری، سازماندهی، تحریک و هدایت این گروه ایفا کردند.
 
این بود که مسئولان نظامی و امنیتی مانع از تداوم خسارت‌ها به اموال و جان مردم و نیز آنچه آیت‌الله خامنه‌ای "هتک آبروی نظام" خواندند، شده و عوامل میانی و تعدادی از عوامل اصلی آشوب‌ها را بازداشت کردند.
 
*دستگاه قضا بی اعتنا به "تهاجم سیاسی"
 
گرچه تبلیغات منفی حامیان مهندس موسوی همزمان با "تهاجم سیاسی" سران و رسانه‌های دشمن علیه دستگاه‌های مختلف نظام ادامه پیدا کرد اما مسئولان قضایی که تصمیم خود را منوط به اسناد و قوانین موجود کرده بودند، "دادگاه های متهمان آشوب‌ها" را آغاز کردند و حتی آن‌ را تا پنچ جلسه به صورت علنی ادامه دادند.
 
در جریان همین دادگاه ها اعترافات تکان دهنده برخی چهره‌های شناخته شده اصلاحات، همچون سعید حجاریان، محمد علی ابطحی و عطریانفر، تامل همگان را برانگیخت.
 
آنان از حضور پررنگ دشمنان جمهوری اسلامی در آشوب‌های پس از انتخابات و همسویی اصلاح‌طلبان با آنان پرده برداشتند.
 
* 5 نفر محکوم به اعدام، 81 نفر هم حبس
 
قضات شعب مختلف دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم که در مدت برگزاری دادگاه‌های متمهان، بارها به صدر اخبار رسانه‌ها کشیده شدند، با حضور متهمان و وکلای مدافع انان و نماینده دادستان، مبادرت به تشکیل جلسات رسیدگی کرده، به اتهامات انتسابی رسیدگی و پس از استماع دفاعیات متهمان و وکلای مدافع انان، اقدام به صدور رای برای 89 نفر از متهمان کرده اند.
 
بر این اساس، 5 نفر که متهم به وابستگی و عضویت در گروهک های ضد انقلاب، تروریستی و معاند بوده‌اند به مجازات اعدام و 81 نفر دیگر نیز به حبس از شش ماه تا 15 سال محکوم شده‌اند.
 
همچنین اجرای حکم مجازات حبس مقرر برای سه محکوم دیگر تعلیق شده است و سه متهم دیگر نیز از اتهامات انتسابی برائت حاصل کرده اند.
 
این در حالی است که احکام صادره غیر قطعی و برابر مقررات قانونی جاری قابل تجدید نظر است که تعدادی از محکومان و یا وکلای انان به احکام صادره اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده و پرونده انان به مرجع تجدید نظر ارسال شد که برخی از این پرونده ها منتهی به صدور رای قطعی شده است و بقیه در جریان رسیدگی تجدید نظر قرار دارند .
 
در این اطلاعیه که از سوی روابط عمومی دادگستری کل استان تهران منتشر شده، به استناد تبصره ذیل ماده 188 قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در ا مور کیفری، از ذکر نام ونام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی محکومان خودداری شده است.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.