اعلام آمادگي وزارت بازرگاني براي خريد ميوه باغداران

شايد کمتر از دو هفته پيش که چهار وزير عضو کميسيون ماده يک قانون مقررات واردات وصادرات در پي درخواست مجلس شوراي اسلامي برآن شدند تا تعرفه واردات سيب و پرتقال را از چهار به 30 درصد افزايش دهند، تصور نمي کردند ممکن است چنين تصميمي سبب رشد 20 درصدي نرخ ميوه و از سويي جمع آوري مرکبات وارداتي توسط عده اي سودجو در نقاط مختلف کشور شود و دولت ناچار گردد تا از اعلام نرخ ...
يکشنبه، 9 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعلام آمادگي وزارت بازرگاني براي خريد ميوه باغداران


شايد کمتر از دو هفته پيش که چهار وزير عضو کميسيون ماده يک قانون مقررات واردات وصادرات در پي درخواست مجلس شوراي اسلامي برآن شدند تا تعرفه واردات سيب و پرتقال را از چهار به 30 درصد افزايش دهند، تصور نمي کردند ممکن است چنين تصميمي سبب رشد 20 درصدي نرخ ميوه و از سويي جمع آوري مرکبات وارداتي توسط عده اي سودجو در نقاط مختلف کشور شود و دولت ناچار گردد تا از اعلام نرخ تعرفه جديد خودداري کند.   

آثار تورمي بالارفتن نرخ ميوه در ايام نزديک سال نو از سويي و متضرر شدن مصرف کننده، ‌عمده ترين دلايلي بود که روز گذشته سخنگوي اقتصادي دولت از بازگشت تعرفه واردات ميوه به چهار درصد خبر داد و پس از آن نيز وزير بازرگاني خبر از خريد ميوه هاي باقي مانده باغداران با حداقل هر کيلو شش هزار ريال داد.
مراسم تقدير از صادرکنندگان برتر با حضور وزير بازرگاني، جمعي از مسئولان دولتي و فعالان بخش خصوصي در محل سالن خليج فارس نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.
همه ساله تعرفه واردات ميوه از 15 بهمن ماه تا پايان ارديبهشت ماه و با هدف تنظيم بازار به چهار درصد کاهش مي يافت.
به گزارش روز يکشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، ‌وزير بازرگاني در حاشيه تقدير از صادرکنندگان برتر بر حمايت از توليد و مصرف تاکيد کرد و گفت: "ما آماده خريد تضميني هر کيلو سيب و پرتقال با حداقل قيمت شش تا شش هزار و 500 ريال از باغداراني هستيم که تاکنون درمسير طبيعي عرضه موفق به فروش محصولات خود نشده اند".
غضنفري با بيان اينکه وزارت بازرگاني تمام ميوه خريداري شده را به بازار عرضه مي کند،‌ افزود: علاوه بر اين نيز ميوه هاي ذخيره شده توسط مباشران بخش خصوصي در زمان مورد نياز به بازار عرضه مي شود.
وزير بازرگاني حمايت از مصرف کننده و ايجاد بازاري آرام و خالي از تنش را از ديگر هدف هاي وزارت بازرگاني در ايام عيد ذکر کرد و گفت: ‌ايجاد فضايي مناسب براي خريد ارزان و مناسب، ‌بهره گيري از تمام ابزارهاي نظارتي بر تنظيم بازار از جمله برنامه هاي حمايتي دراين بخش است.
غضنفري با بيان اينکه وزارتخانه متبوع وي اجازه خودداري از عرضه و يا غيرواقعي شدن قيمت ميوه به سوء استفاده کنندگان در بازار را نمي دهد، ‌گفت: ‌با توجه به ذخاير کنوني مرکبات و مواد پروتئيني هيچ فرصتي براي سوء استفاده کنندگان بوجود نمي آيد و در صورت نياز در شرايط و مکاني مورد نياز عرضه انجام مي شود.
وي اين نکته را نيز يادآور شد که توزيع ميوه هاي ذخيره سازي شده توسط مباشران بخش خصوصي در بهترين زمان ممکن و اوج مصرف صورت مي گيرد.

** عرضه مواد پروتئيني
وي در ادامه از آغاز توزيع گوشت گرم مرغ در روزهاي اخير خبر داد و گفت: ‌براساس موافقت
نامه هاي امضا شده با اتحاديه هاي مرتبط با مرغ مقرر شده است به مدت يکسال نياز مردم از طريق آنها تامين شود.
وزير بازرگاني اعلام کرد: براين اساس توزيع گوشت مرغ براي فصولي که قيمت بالا مي رود با قيمت متعادل بفروش مي رسد و در اوقاتي که نرخ پايين تراز حد مناسب است، ‌به قيمت توافقي عرضه مي شود.
غضنفري اين موضوع را نيز گفت: در روند توزيع اگر نياز به پرداخت يارانه توسط وزارت بازرگاني
بود، ‌اين اقدام صورت مي گيرد تا توليدکننده ناچار نباشد کمتر از قيمت تمام شده مرغ را بفروش برساند و از طرفي موفق به جوجه ريزي نشود.
وزير بازرگاني درباره تامين گوشت قرمز مورد نياز مردم در ايام عيد، گفت: ‌علاوه بر گوشت منجمد ذخيره شده در توافقات صورت گرفته با توليدکنندگان قرار شد بخشي از نياز مردم از طريق يارانه پرداختي دولت ارزان تر در بازار عرضه شود.
وي ادامه داد: ‌در صورتي که توليد داخلي بدليل مشکلاتي چون شرايط جوي و کشتار بيشتر در سال هاي قبل آمادگي تامين نيازداخلي را نداشته باشد، بخشي از مصرف از طريق واردات
توسط بخش خصوصي تامين مي شود.
غضنفري درعين حال تاکيد کرد: ‌تامين نياز داخل از طريق توليدات داخلي اولويت نخست وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار در شب عيد است.

** تامين اعتبار خريد مباشران
وزير بازرگاني از معرفي دو گروه از مباشران بخش خصوصي براي دريافت وام از بانک هاي عامل خبر داد و گفت: ساير مباشران نيز در مراحل بعدي موافقت و دريافت وام قرار دارند.
وي با بيان اينکه مباشران براي تامين مدارک مورد نياز به بانک هاي عامل از جمله ملي معرفي مي شوند، ‌افزود:‌ بيشتر آنها در تهيه ي وثايق با مشکل مواجه مي شوند.
غضنفري افزود:‌ وزارت بازرگاني در تعاملي با بانک هاي عامل بر آن است تا محصول توليدي يا وارداتي را بعنوان کالاي خاص زير کليد بعنوان وثيقه محسوب کند و اگر اين موضوع حل شود تسهيلات بيشتري به مباشران تخصيص مي يابد.
وي با ابراز اميدواري از اينکه بازار توليد و مصرف درسال جاري شاهد فضايي آرام و خالي از تنش باشد، ‌از رسانه ها خواست تا هرگونه شوک وارد شده به بازار را مديريت کنند.

** بسته هاي حمايتي
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسشي در خصوص تمهيدات دولت همزمان با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها، گفت: ‌دو بسته حمايتي در بخش توليد و صادرات مورد نظر است که در زمان حاضر بسته حمايتي توليد به کارگروه تحول اقتصادي تحويل داده شده و بزودي نيز بسته حمايت از صادرات ارايه مي شود.
غضنفري گفت: اين احتمال وجود دارد که در روزهاي نخست اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها واقعي شدن قيمت ها بر روي حوزه توليد و صادرات تاثير بگذارد،‌ ‌اما پس از مدت
زمان کوتاهي حوزه ي توليد وصادرات در مسير واقعي خود قرار مي گيرند.
وي افزود: بطور قطع ‌کشور سال آينده و پس از يک دوره کاهش اوليه در صادرات رشد پايدار را تجربه خواهد کرد.

** تشکل هاي وارداتي
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت راه اندازي تشکل هاي وارداتي از سوي بخش خصوصي، گفت:‌ نخستين تشکل وارداتي از سوي اتاق بازرگاني وصنايع و معادن مشهد راه اندازي مي شود.
وي در خصوص انتقاد خود از روند ايجاد تشکل هاي وارداتي، گفت:‌ با توجه به ضرورت مديريت واردات و جلوگيري از واردات بي رويه انتظار مي رفت تا تشکل هاي وارداتي بيشتري راه اندازي شوند.
غضنفري تاکيد کرد: ‌در زمان حاضر کشور نيازمند ايجاد تشکل هاي وارداتي براي همه ي کالاهاي تخصصي است، ‌حرکت خوبي که اميد مي رود ساير تشکل ها نيز به آن بپيوندند.


 


/1001/

 


منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاری
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.