چشم ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد

ازدواج دانشگاهي است که دانشکده هاي مختلف در آن وجود دارد و اساتيد آن بايد اولياء طاهرين باشد. مهمترين مقصد ازدواج، رساندن انسان به شکوفايي است.
سه‌شنبه، 21 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چشم ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد
راسخون: لازمه بندگي، اطاعت از امر خداوند است و يکي از اوامر خداوند به بندگانش امر به ازواج مي باشد. امر خداوند هم دلالت بر وجوب دارد. بايد توجه داشت که ازدواج فقط براي دفع شهوات نيست، بلکه هدفي بالاتر از آن را در خود جمع کرده است، هدفي كه در قرآن هم بر آن تاكيد شده است.
از اين رو برآن شديم تا در خدمت تني چند  از كارشناسان موضوع ازدواج با نكاتي پيرامون اين مهم بوده و از زبان اين صاحب نظران چند سطري در باب اين مساله همراهتان باشيم.
ازدواج سن خاصي را نمي طلبد
 
حجه الاسلام والمسلمين معمارمنتظرين مسأله مهم در سن ازدواج را قدرت اداره ي زندگي دانست وگفت: براي ازداوج نمي توان سن خاصي را معين نمود. مهم قدرت اداره ي زندگي است که در سنين مختلف متفاوت است وي تشخيص اين مطلب را برعهده ي خانواده ها گذاشت و افزود: تمام شرايط براي ازدواج نسبي است و نبايد از هر کسي انتظار داشت که شرايط ازدواج را به صورت کامل و کافي داشته باشد.
معمارمنتظرين اعتماد به خدا و اعتقاد به خدا را از شروط اصلي ازدواج آسان دانست.
موانع ازدواج به دست خودمان ايجاد مي شوند
دکتر احمدي موانع ازدواج را شرايط و ملاک هايي دانست که به دست خودمان ايجاد مي شوند. وي توهم شکست در ازدواج، بدبيني و عدم اعتماد  به جنس مخالف، ترس از دست دادن آزادي هاي دوران مجردي، به هم خوردن برنامه هاي آينده و از دست دادن روال عادي زندگي، ترس از مشکلاتي که بعد از ازدواج پيش مي آيد، ترس از محدود شدن، ترس از مخالفت همسر براي اشتغالش و.... را از  عواملي دانست  که باعث عقب افتادن امر ازدواج شده است.
احمدي معتقد است فاکتور هاي ضربه زننده به زندگي را بايد مديريت و مهار نمود. نبايد از آن ها ترسيد زيرا اگر موانع در زندگي نباشند، رشدي نيست. انسان ها در مواجه با مشکلات، رويدادهاي متفاوتي را در بر مي گيرند؛ عده اي عقب نشيني مي کنند، عده اي تغيير مسير مي دهند، عده اي ديگر مانع را از مقابل خود برمي دارند و رويکرد حل مسأله را در پيش مي گيرند. که اگر رويکرد سوم در زندگي مشترک توسط زن و شوهر استفاده شود بسيار مفيد و با نتيجه خواهد بود.
براي ازدواج تنها بلوغ جنسي کافي نيست
دکتر ايماني به بلوغ جنسي در ازدواج اشاره مي کند و مي گويد: تنها بلوغ جنسي شرط لازم ازدواج نيست بلکه بلوغ 5 جنبه ديگر هم دارد که شامل بلوغ عقلاني، بلوغ اجتماعي، بلوغ عاطفي، بلوغ فرهنگي و بلوغ اقتصادي مي باشد.
بلوغ عقلاني اولين شرط در ازدواج است که متأسفانه در جامعه ي ما بلوغ جنسي زودتر از بلوغ عقلي صورت مي گيرد. بلوغ عقلاني چيزي جداي از هوش و حافظه است، بلوغ عقلاني يعني اين که فرد تا چه اندازه در انجام کارهايش پخته و سنجيده عمل مي کند.
بحث عقلانيت در فرهنگ ديني ما از ايمان هم مهمتر است. فرهنگ ديني ما عقلانيت را از ايمان جدا نمي داند چرا که عاقل به علم خود عمل مي کند، عاقل کلام را اسير خود نمي کند، عاقل به دنبال کمال است، عاقل زبانش را کنترل مي کند و کم حرف است، عاقل اهل مشورت است و همان گونه که مي دانيد فرهنگ ديني ما بر همه ي اين موارد تاکيدي فراوان داشته است.
ازدواج بايد ما را به آرامش برساند نه آسايش
دکتر نصر آبادي هدف از ازدواج را رسيدن به آرامشي مي داند که قرآن آن را لتسکنوا فيها دانسته است. بشر هرکاري که مي کند يا براي رسيدن به آرامش است يا براي رسيدن به پيشرفت. ولي از بين اين دو آرامش مهم تر است . زيرا ما پيشرفت مي کنيم که به آرامش برسيم.
نصر آبادي مشکل جوانان در ازدواج را در اين مي داند که ما با ازدواج به دنبال پيشرفت هستيم و فراموش کرده اند که آرامشي که در ازدواج است  مقدمه ي پيشرفت در ازدواج را فراهم مي کند. بخش زيادي از آرامش (عاطفي، روحي، جسمي، جنسي و...) در ازدواج تأمين مي شود. جوانان ما بايد بدانند که به دنبال پيشرفت بودن در ازدواج آرامشي حاصل نخواهد کرد.
وي افزود: هدف از ازدواج رسيدن به آرامش و معيار رسيدن به آرامش کفويت است. پس براي رسيدن به آرامش بايد با هم تاي خود ازدواج کنيد. حتي در جلسه خواستگاري مهمترين نکته اي که بايد مشخص شود ميزان آرامشي است که دو هم کفو از طرف مقابلشان خواستار هستند.
 معرف ها نقش شان در ازدواج جوانان را گم کرده اند
 حجه الاسلام گرجي به مسأله معرفي در ازدواج اشاره کرد و گفت: امروزه موضوع معرفي ها در جامعه کم رنگ شده است و همين مسأله ازدواج جوانان را دشوار کرده است. اصل معرفي و وساطت، اصل فوق العاده پسنديده و ارزشمندي است و پيامبر اکرم هم بهترين وساطت ها را وساطت در امر ازدواج مي داند (نهج الفصاحه). ضعيف عمل کردن واسطه ها نشان دهنده اين موضوع است  که احساس مسئوليت عمومي ما نسبت به يکديگر از بين رفته است. و اين مي تواند معضل بزرگي براي ازدواج جوانان ما ايجاد نمايد. جامعه ما بايد اين کار را عبادت دانسته و بداند هر قدمي که در اين راه بردارد به اندازه حج در راه خدا صواب خواهد داشت. وقتي در قرآن عبارت وانکحو (به ازدواج دربياوريد) آورده مي شود، فرد فرد ما در قبال آن مسئول مي شويم.
آن چه مانع ازدواج مي شود بي عفتي است نه عفاف
دکتر لقماني از فرهنگ عفاف و نقش آن در ازدواج برايمان گفت. وي يکي از بحث هاي بنيادي در ارتباط با تمام قشرها و تمام سن ها را بحث عفاف دانست که اين امر در مورد افراد مجرد بيشتر صدق مي کند.
عفاف اکتسابي است نه ذاتي ، يعني با استفاده از آموزه هاي ديني مي توان عفاف را افزايش داد. عفاف حالت است، يعني بايد آن را حفظ کرد زيرا ممکن است از بين برود و ماندني نيست. عفاف نوعي نگهداشت و باز دارندگي نسبت به غلبه شهوت است . و نکته آخر اين عفاف جنسيت بردار نيست و نبايد آن را فقط به خانم ها محدود کرد. عفاف به معناي سرکوبي غريزه نيست، عفاف به معناي تعادل و حد وسط است که بايد در همه امور زندگي ديده شود. بعضي ها معتقدند که عفاف مانع ازدواج است در صورتي که بي عفتي مانع ازدواج است. بي عفتي ، سوء ظن ايجاد مي کند و باعث مي شود آن لذتي که خداوند در ازدواج به انسان مي چشاند، از آن محروم شود.
/1005
/1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.