عشق هم زبان دارد ، دريابيدش

ابراز احساسات و عواطف يکي از رموز موفقيت همسران موفق است . نگاه گرم و گيرا. مهربان و خريدار محبت به زندگي گرمي و نشاط بخشد. پس همواره مي توان با ابراز محبت و عشق ورزي به زندگي ها ثبات و آرامش لازم را به ارمغان آورد.
سه‌شنبه، 21 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عشق هم زبان دارد ، دريابيدش
راسخون: مهارت هاي عاطفي زوجين، راهي است براي تثبيت بنيان خانواده است.دکتر سيما فردوسي مدرس دانشگاه شهيد بهشتي تهران زبان عشق و مهارت عاطفي زوجين را چنين مي بينيد، در ادامه با ما همراه باشيد اگر مي خواهيد، از مهارت عاطفي بيشتر بدانيد!
مهارت عاطفي و زبان عشق
زبان عشق، زبان عواطف هر فردي است که منحصر به خود آن فرد است و برسه قسم مي باشد دسته اول مهارت کلامي که شامل دريافت و ابراز محبت است. دسته دوم محبت کسي که استفاده از حس لامسه را به همراه دارد و دسته آخر محبت رفتاري که به عنوان مثال مثل پختن غذا توسط آقا براي خانم باشد.
قابل توجه است که گيرنده هاي حسي به صورت خوشه اي در بدن ما وجود دارد و در قسمت هاي مختلف بدن پراکنده است و تحريک يکي از اين گيرنده ها اثرش از گفتن دوستت دارم بيشتر است و اين اثر گذاري لامسه را بر ابراز محبت کلامي نشان مي دهد.
محبت رفتاري هم همان طور که از اسمش پيداست عملکرد و رفتار انسان ها را نشان مي دهد مثل همان پختن غذا توسط آقا براي خانم که ممکن است براي يک خانم خوشايند باشد اما براي خانم ديگر اين طور نباشد.
زبان عشق يکديگر را بشناسيم
اگر مي خواهيد به همسرتان محبت کنيد ببينيد که او محبت را چگونه معنا مي کند و منظورش از عشق و محبت چيست.چرا که اگر اين معنا را از جانب خود تعريف کنيم معناي عشق و محبت ما با آن شخص متفاوت خواهد بود. و اين تضادها اصطکاک ايجاد خواهد کرد. به طور کلي اگر بخواهيم نياز انسان را به دو قسم تقسيم کنيم بايد گفت که دسته اول نيازهاي جسماني يا  فيزيولوژيکي هستند قبل نياز به آب، غذا، روابط جسماني و دفع مواد زائد بدن و دسته  دوم نيازهاي روحي و رواني اند مثل نياز به پيشرفت، ترقي کردن ، محبوب بودن و نياز به محبت که خود نياز به محبت به دو دسته محبت کردن و محبت ديدن دسته بندي مي شود.
هر کدام از اين نيازها در نهاد انسان يک انگيزه ايجاد مي کند که اين انگيزه انسان را به سمت هدف سوق مي دهد.
نمود عاطفه در انسان
روان شناسان مي گويند لبخندي که کودک در 2 ماهگي مي زند تبسم اجتماعي است و احساس نياز در آغوش گرفتن در 4ماهگي در کودک هويدا مي شود و باز همان روان شناسان اعتقاد دارند لبخند کودک در بيش از 2 ماهگي و در حين خواب به علت تحريک شدن ساقه مغز مي باشد. احساس به محبت در کودکي وابسته به مادر است .دريافت عاطفه از جانب مادر در اولويت قرار دارد. در دوره نوجواني، يکي از نيازهاي او هم دريافت محبت مي شود اما نه از جانب خانواده بلکه از جنس مخالف و به اين نتيجه مي رسيم که نياز عاطفي به نحوه ديگري که همان وابستگي به جنس مخالف است خود را نشان مي دهد. اينکه چرا نوجوان علاقه دارد با جنس مخالف ارتباط برقرار کند به اين دليل است که آنها احساس مي کنند پدر و مادر شنونده هاي خوبي نيستند و دائماً در حال ايراد گرفتن از آنها هستند.
در جواني تمايل به داشتن يک جفت در انسان نمود پيدا مي کند و نهايت اين امر به دنبال مهرباني بودن و دريافت محبت از ديگري مي رسيم.
فوايد ابراز محبت
اولين موردي که در اين زمينه مي توان به آن اشاره کرد اين است، انسان در ازدواج با پدر رشد کند و ازدواج بايد زمينه اي براي تحول اجتماعي، رواني و عاطفي در انسان ايجاد کند.
زن بايد به اين باور برسد که در ازوداج بايد موجودي شادي آفرين براي شوهرش باشد چرا که اين باور انسان را مستعدتر مي کند.
از ديگر فوايد ازدواج آموزش محبت و ابراز محبت آن به ديگران به خصوص فرزندان است. والدين که محبت کردن بلد نيستند بالطبع نمي توانند آموزش هاي وافي و کافي به فرزندانشان بدهند، پس از ديگر تأثيرات ياد گرفتن محبت، ابراز آن است.
اگر محبت نکنيم چه مي شود؟!
اگر محبت نکنيم نهايت اين کار به طلاق عاطفي دچار خواهيم شد. زن و شوهر در يک خانه اند اما نمي توانند همديگر را بپذيرند، حرف هم را قبول ندارند و در اين ميان ممکن است يکي از زوجين نياز عاطفي خود را در شخص ديگري پيدا کند و اين همان خطري است که به طلاق عاطفي دچار شده اند.
اگر شوهرتان به منزل نمي آيد يا دير مي آيد نگران شويد!
اگر مردي تمايل به خانه آمدن ندارد و دوست دارد خودش را به نحوي از خانه و زندگي دور کند و به کار مشغول سازد، اين شخص دچار تصعيد يا والايش است يعني خلاهايي در وجودش پيدا شده که چون آن خلأ ها را نمي تواند پر کند دست به کارهايي مي زند که شايد از نظر جامعه خطا نباشد اما متعادل هم نيست و اين حالت تصعيد در خانواده هايي است که بلاي طلاق عاطفي به سراغشان آمده است.
راه کار براي ابراز محبت
زن و شوهر هر بار به يکديگر هديه دهند، يک شاخه گلي ، يا کتاب و ...
نبايد از کادويي که همسرتان به شما هديه مي دهد ايراد بگيريد و آن را نبايد به شخص ديگري ببخشيد.
براي هم نامه هاي عاشقانه بنويسيد.
به بچه هاتان ياد دهيد که عشق و محبت را درک کنند و به آنها نيز بياموزيد که نامه هاي عاشقانه براي شما بنويسند.
صحبت هاي پاياني دکتر سميا فردوسي
در مغز ما انسان ها قسمتي وجود دارد که  به سلول هاي مرکز عواطف مربوط است. وقتي محبت مي کنيم و محبت مي بينيم اين سلول ها و مرکز عواطف تحريک مي شود و اگر از آن استفاده نکنيم دچار روزمرگي بي حالي و کسلي مي شويم.
براي فرار از اين کسلي زن و شوهر بايد از دنياهاي هم براي يکديگر صحبت کنند.
تماس جسماني زماني با محبت قلمداد مي شود که با زبان عواطف همراه باشد و بين زن و شوهر اين تعاملات عاطفي بين زوجين برقرار باشد.
 يادتان باشد که فاصله بين زن و شوهر، زبان عواطف را کمرنگ خواهد کرد، پس زبان عشق يکديگر را بشناسيد و به آن بيش از پيش بها دهيد.
/1006 1002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.