چه می کنه فن آوری نانو

نانو، راز ماندگاری مومیای ها را لو داد
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه می کنه فن آوری نانو
راسخون: و وقتی که فن آوری نانو می شود حلال مشکلات، آن موقع است که به داد محققان آلماني و ايتاليايي می رسد. این محققان بر روی ساختار پوست يك موميايي 5 هزار‌ ساله با استفاده از روش‌هاي ميكروسكوپي کار کردند و به یافته های جدیدی در اين زمينه رسیدند و یافته این است، آن ها متوجه شدند كه چگونه موميايي‌هاي بشر مي‌توانند براي هزاران سال ماندگاري داشته باشند.
اين موميايي کار راه انداز كه به مرد يخي معروف است، 5 هزار و 300 سال از عمر مومیایی شده اش می گذرد و طفلک اگر می دانست قرار است بعد از این همه سال موش آزمایشگاهی شود عمرا زیر بار مومیایی شدن نمی رفت.
خلاصه اینکه اين محققان یک مطلب دیگر را هم متوجه شدند و آن این که ساختار زيرين پوست اين موميايي در مقايسه با پوست بشر زنده، به‌شدت تغييرناپذير است و احتمالاً عملكرد محافظتي آن بواسطه آبگيري یا دي‌هيدراسيون است.
و اما همچنان با ما همراه باشید و بشنوید داستان مرد یخی را، از هنگام كشف مرد يخي كه متعلق به مرد 45 ساله‌اي است، در سال 1991 تاكنون، دانشمندان با استفاده از ميكروسكوپ‌هاي الكتروني پيمايشگر و نوري نشان داده‌اند كه در حالي كه رويي‌ترين لايه پوست (اپيدرميس) در حال از بين رفتن است، كلاژن اين پوست موميايي‌شده بي‌نهايت بادوام است.
اگرچه دليل دوام ساختار زيرين روشن نيست. در اين مطالعه، اين محققان براي درك اينكه چگونه اين پوست موميايي به خوبي محافظت مي‌شود، 3 نمونه‌ پوست از مرد يخي را با استفاده از ميكروسكوپ نيروي اتمي(AFM) و طيف‌بيني رامان، بررسي كرده‌اند. اين روش‌ها اين امكان را فراهم مي‌كنند كه اين دانشمندان بتوانند ساختار مولكولي و نانوساختار كلاژن اين پوست را مورد بررسي قرار دهند.
اين محققان كشف كردند كه نمونه‌هاي پوست موميايي و پوست تازه خيلي مشابه هستند. يكي از يافته‌هاي آنها اين بود كه هر دو نمونه پوست موميايي و تازه الگوهاي نواري تناوبي نانومقياس كه از مشخصه‌هاي الياف كلاژن هستند، را دارا هستند. همچنين آناليز طيف رامان نشان داد كه طيف‌هاي پوست تازه و قديمي خيلي مشابه هستند و اين نشان مي‌دهد كه ساختار مولكولي پوست اين موميايي چندان تغيير نكرده است.
اگرچه اين محققان با كمك آزمايشات نانوتورفتگي‌ AFM، متوجه شدند كه مدول يانگ پوست موميايي اندكي بالاتر است؛ اين بدين معني است كه آن اندكي كشسان‌تر و سخت‌تر از پوست تازه است.
اين محققان توضيح مي‌دهند كه احتمالاً دليل اصلي دوام اين كلاژن پوست موميايي‌شده، آبگيري طي فرآيند يخ‌زدن- خشك‌كردن است. به‌طوركلي يافته‌هاي اين محققان اين نظريه را تأييد مي‌كند كه مرد يخي بلافاصله بعد از مرگش به وسيله برف و يخ پوشش داده‌ شده است و بعد از چند چرخه آب شدن و يخ زدن دوباره، احتمالاً تا زمان كشف اكثر مواقع يخ‌زده مانده است.
راستی نتایج این تحقیق در مجله ی Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.
خدا عمر این مومیایی را با عزت تر کند و سایه اش را از سر محققان کم نکند.
10061002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.