در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، هشتم شوال یادآور حرکت ددمنشانه وهابیت کوردل در تخریب قبرستان بقیع و قبور مطهر ائمۀ علیهم السلام بقیع است. این عمل شنیع از سوی این گروه افراطی، مستند به هیچ یک مذاهب اهل تسنن نبوده و هیچ کدام از امامان چهارگانۀ اهل تسنن به تخریب قبور بزرگان دین فتوا نداده اند؛ چه این که قبور چهار امام اهل سنت، زیارتگاه دوست داران آن ها می باشد.
به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و قبور چهار امام معصوم و همچنین بسیاری از صحابه، دیدگاه علمای اهل سنت در خصوص زیارت قبور را منتشر می کند.
جواز زیارت قبور مؤمنین از دیدگاه اهل تسنّن
در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
بعضى از اقوال علماى اهل تسنّن
1ـ شافعى مى نویسد: «زیارت قبور اشکالى ندارد؛ مالک از ربیعة بن ابى عبدالرحمان از ابو سعید خدرى خبر داده است که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم: ولى اکنون آنها را زیارت کنید». (1)
2ـ محمّد بن شبرینى مى نویسد: «مستحب است که زائر به بقیّه مشاهد (مکان هاى شریف) در مدینه نیز برود و آنها حدود سى موضع است که اهل مدینه مى شناسد و زیارت بقیع و قبا نیز مستحب است». (2)
در جاى دیگر مى گوید: «زیارت قبور مسلمانان براى مردان به طور اجماع مستحب است در گذشته زیارت قبور نهى شده بود. پس نسخ شد به دلیل فرمایش پیامبر(صلى الله علیه وآله) که فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم; ولى اکنون آنها را زیارت کنید».
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) همواره به سوى بقیع مى رفت و مى فرمود: سلام به شما اى سرزمین گروه مومنان! به خواست خدا به شما خواهیم پیوست. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز! و روایت شده که حضرت فرمود: «قبور را زیارت کنید، چون شما را به مرگ یادآور می کنند. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مردم را ابتدا به دلیل نزدیکى به دوران جاهلیت نهى فرمود و هنگامى که پایه هاى اسلام در جامعه استقرار و شهرت یافت آنان را به زیارت قبور امر فرمود». (3)
3ـ بریدة بن حصیب از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل می کند که فرمود: من در گذشته شما را از زیارت قبور نهى می کردم، اکنون آنها را زیارت کنید (چون آنها آخرت را یاد آورتان مى شوند و زیارت آنها خیر شما را زیاد مى کند، پس هر کس خواست آنها را زیارت کند ولى سخن بیهوده و باطل نگویید) این روایت را مسلم (4)، ابوداوود (5)، بیهقى(6)، نسائى (7)، و احمد (8)، نقل کرده اند.
4ـ سمهودى مى نویسد: غزالى گفته است: «هر کس که دیدن او در حال حیات موجب تبرّک شود بعد از مرگ نیز دیدن او موجب تبرّک مى شود و جایز است سفر براى زیارت او براى این غرض؛ (9) و نیز در جاى دیگر مى فرماید: «علما بر استحباب زیارت قبور براى مردها اجماع کرده اند و این اجماع را نووى نیز نقل نموده است بعضى از علماى ظاهریّه به وجوب زیارت قبور قائل هستند». (10)
5ـ محبّ الدین طبرى درکتاب ریاض النضره (11) حدیث طولانى را درباره حادثه ابواء که در سفر حج بین عمر بن خطاب و پیرمردى که از او فریاد خواهى نمود رخ داد، نقل می کند که: وقتى عمر از حج بازگشت و به این مکان رسید از حال آن پیرمرد جویا شد دید که مرده است. راوى گوید: عمر را دیدم که با گام هاى بلند به سوى قبر آن پیرمرد مى شتافت تا این که بر قبر او ایستاد و بر او درود فرستاد، سپس قبر او را به آغوش گرفت و گریه کرد» اگر براى مثل عمر ایستادن در قبر یک فرد عادى و به آغوش گرفتن آن و گریه بر آن جایز است پس چگونه امت را از وقوف بر قبر رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و در آغوش کشیدن و گریه بر آن حضرت و عترت پاکش(علیهم السلام) باز مى دارند؟ در حالى که خداوند مى فرماید: «آنها کسانى هستند که خداوند آنان را هدایت کرده پس باید به هدایتشان اقتدا کرد».(12)، (13)، (14).
پی نوشت:
(1). شافعى، کتاب الأم، ج 1، ص 317.
(2). مغنى المحتاج، ج 1، ص .512
(3). همان، ص 365.
(4). صحیح مسلم ج 3، ص 1563،و ج 2، ص 627.
(5). صحیح سنن ابى داوود، ج 3، ص 218، 332.
(6). سنن بیهقى، ج 4، ص 77.
(7). سنن نسائى، ج 4، ص 89، و ج 7، ص 334.
(8). مسنداحمد بن حنبل، ج 5، ص 350، 355، 356، 361.
(9). وفاالوفاء، ج 4، ص 1363.
(10). وفاءالوفا، ج 4، ص 1362.
(11). ج 2، ص 54.
(12). سوره انعام، آیه 90.
(13). الغدیر، ج 5، ص 156.
(14). گرد آوری از کتاب: توحید و زیارت، آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص 189.
/2759/
علمای اهل سنت درباره زیارت قبور چه می گویند؟
در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
جمعه، 2 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های اخبار
بررسی چالش ها و ظرفیت های مراکز درمانی موقوفه و خیریه در نظام سلامت کشور
گزارش کامل حمله موشکی ایران به رژیم اسرائیل
پیام تسلیت گزینشگران سازمان اوقاف شهر یزد
بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران
نقش و جایگاه حزب الله لبنان و دبیرکل شهید آن
اهمیت شفافیت و پاسخگویی در تشکل های خیریه و نهاد وقف
پیام تسلیت پرتال فرهنگی راسخون
نشست تخصصی متولیان
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
مواضع رئیسجمهور در سازمان ملل
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
شیطان زشتیها را زیبا جلوه میدهد
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم زیارت عاشورا + متن و صوت
تاریخچه چهـار آیینـه
تاریخچه کلاهخود، زره و سپر تعزیه
پیامی متفاوت برای «نخبگان دفاعی» از حسینیه امام خمینی(ره)
گزیده بیانات | نخبه باید احساس اثرگذاری کند
گزیده بیانات | مهمترین وظیفه نخبگان
تجمیع مستندات اصابت و فیلم های عملیات وعده صادق 2 توسط رسانه انصارالله یمن؛
سستتر از خانه عنکبوت...
بیروت زیر آتش صهیونیستها
رژیم اسرائیل اشتباه حمله زمینی به لبنان را تکرار میکند؟
یکی از تونلهای حزب الله در منطقه مرزی
خوشحالی ویژه مهدی طارمی در رختکن اینترمیلان پس از درخشش فوقالعاده مقابل ستاره سرخ
گزیده بیانات | اساس مشکلات منطقه از کجاست؟!
گزیده بیانات | ما عزاداریم...
تلاوت آیاتی از کلامالله مجید توسط یکی از نخبگان جوان در ابتدای دیدار امروز با رهبر انقلاب