ویرایش عکس آذرماه 98
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: به اعتقاد بنده تصوف نه گرایش صرف شیعیان بوده است و نه اهل تسنن؛ در واقع هم شیعه و هم سنی گرایش تصوف داشتهاند.
به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سفر اخیر خود به هندوستان جلسات عرفان عملی برای عدهای از علاقهمندان در دهلینو برگزار کرد.
وی در یکی از این جلسات در پاسخ به برخی شبهات و مباحث در حوزه عرفان و فلسفه درباره گرایش اهل سنت و تسنن به تصوف گفت: به اعتقاد بنده نه صرف شیعه و نه سنی گرایش به تصوف داشتهاند به عبارتی هم شیعه و هم سنی اعتقاد به تصوف داشتهاند.
خسروپناه در ادامه افزود: منتها بیشتر گرایش اهل تصوف به شیعیان بوده است چرا که آنها ولایت بلافصل امیرالمؤمنین (ع) را قبول داشتند ولی در ولایت سیاسی معمولاً علی(ع) را خلیفه چهارم می دانستند. در فقه تصوف به یکی از مذاهب سهگانه معتقدند بودند و بنده ندیدم که صوفی حنبلی مذهب باشد ام صوفی حنفی، شافعی و مالکی دیدهام مخصوصا صوفی مالکی که اکثراً ریشه تصوف دارند.
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه تا قرن نهم ریشه تصوف بر همین انشعاباتی که گفتم بود، توضیح داد: بنابراین صوفیان از یک جهت شیعه و از سوی دیگر اهل سنت بودند مگر یک شاخه که به ابوبکر میرسد. منتها به لحاظ اعتقادی تصوف مخصوصا در بحث ولایت انسان کامل و ولایت عرفانی گرایش شیعی داشته است.
وی درباره بحث وحدت وجود و وحدت شهود توضیح داد: نخستین بار بحث وحدت وجود را ابوعبدالله محمد سعدالدین یا سعیدالدین فراهانی از شاگردان ممتاز قونوی مطرح است البته محتوای وحدت وجود بوده مثلا در صحبتهای غزالی و خواجه عبدالله انصاری در منازل السائلین مطرح میشده ولی اصطلاح وحدت وجود را مکتب ابن عربی و شاگردان او به کار بردند.
حجتالاسلام خسروپناه با تأکید بر اینکه وحدت وجود و شهود یکی هستند،توضیح داد: من معتقدم اینها یک چیز هستند فقط وحدت شهود یک تعبیر معرفتشناسانه و وحدت وجود تعبیر هستیشناسانه است عارفی هم که تعبیر وحدت شهود میکند در واقع شهود خود را میگوید و شهود هم علم حضور یاست یعنی اگر وحدت وجودی نباشد وحدت شهودی هم حاصل نمیشود لذا اینها حقیقتاً دو چیز متفاوت از هم هستند.
خسروپناه در ادامه یادآور شد: برخی میگویند تا قبل از ابن عربی، عرفان وحدت شهودی بودند و سپس وحدت وجودی شدند درحالیکه این تقسیم بندی درستی نیست اینها هر دو وحدت وجودیاند منتها تلقیها در علم حصولی تفاوت داشته است.
وی نکته دیگر در بحث از عرفان عملی و نظری را تقدم عرفان عملی بر نظری به شمار آورد و گفت: عرفان سومی را هم میتوان نام برد که حتی از عرفان عملی هم مقدم تر است و آن هم عرفان ادبی و شعری است چرا که عرفا شهود خود را به زبان شعر و ادبیات در میآوردند یا شهود دیگران را به زبان شعر و ادبیات بیان میکنند بعدها دیگر محتوای عرفان عملی و نظری در ادبیات شعری بیان میشد.
خسروپناه اظهار داشت: فرق این سه عرفان اما به لحاظ زبان شناختی این است که در عرفان نظری بیشتر از مفاهیم فلسفی استفاده شده اما با بار معنایی خاص خودش اما در عرفان عملی اصطلاحات بیشتر از شرع گرفته شده و در عرفان ادبی هم بیشتر از اصطلاحات ادبی استفاده میشود.
/2759/
تصوف در تاریخ اسلام گرایش چه کسانی بود + پاسخ
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت : به اعتقاد بنده تصوف نه گرایش صرف شیعیان بوده است و نه اهل تسنن؛ در واقع هم شیعه و هم سنی گرایش تصوف داشتهاند.
يکشنبه، 20 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده:
روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
بازخوانی غائله دراویش با حمله اتوبوس فقرا دراویش به نیروی انتظامی و مردم
سهشنبه، 3 دی 1398
حساب دراویش از گروههای افراطی مرتبط با ضد انقلاب جدا است / نیروی انتظامی از سلاح استفاده نکرد
چهارشنبه، 2 اسفند 1396
روش عجیب "دراویش تقلبی" برای ایجاد انفجار در خیابان پاسداران
سهشنبه، 1 اسفند 1396
3 شهید و چند مجروح ماموران انتظامی در پی حمله «اتوبوس دیوانه» دراویش
دوشنبه، 30 بهمن 1396
چندخط درباره نسبت قطب دراویش گنابادی و سیاست
چهارشنبه، 18 بهمن 1396
«عمر سعد و شمر» مؤمن بودند اما گرفتار کفر شدند
دوشنبه، 19 مهر 1395
جوابیه دفتر آیتالله مکارم به اعلام برائت دراویش
سهشنبه، 3 دی 1392
قرآن کریم؛ تنزیل ربوبی| پاسخ خسروپناه به جدیدترین دعاوی سروش در باب وحی
سهشنبه، 4 تير 1392
«بررسی اعمال و مناسک فرقههای اهلحق» در دانشگاه ادیان و مذاهب
چهارشنبه، 29 آبان 1392
پایان کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی | اختتامیه فردا در قم برگزار میشود
دوشنبه، 27 آبان 1392
تازه های اخبار
همدلی و مهرورزی در آینه قرآن
از اهتمام ویژه اسلام تا نقش فناوریهای نوین
پاسخ طنز به پیام جدید نتانیاهو + فیلم
بسیج؛ با مردم، برای مردم + گالری تصاویر نقاشیهای جدید از خدمات بسیج
همه چیز درباره فلسفه؛ از یونان تا ایران
آیا در واقع ایام فاطمیه 20 روز است؟
مزایده انگشتر هدیه رهبری برای کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان
#فراخوان| سومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری نماز با عنوان ” فجر تا فجر”
بازتاب سبک زندگی ایرانی یا حرکت به سمت غربیسازی؟
ادواردو آنیلی، از ارثیه ایتالیایی تا دیدار با امام خمینی (ره)
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها