حجت الاسلام حسینی : حضور ۵۰۰ چهره دربزرگ‌ترین جشنواره قرآنی جهان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۵۰۰ چهره قرآنی در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال آینده و نیز تهیه یک پیش‌نویس برای سامان دادن به انعکاس رسانه‌ای این مسابقات خبر داد و گفت : در دوره آینده مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد تکامل جذابیت‌های بصری خواهیم بود.
چهارشنبه، 20 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
حجت الاسلام حسینی : حضور ۵۰۰ چهره دربزرگ‌ترین جشنواره قرآنی جهان

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۵۰۰ چهره قرآنی در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال آینده و نیز تهیه یک پیش‌نویس برای سامان دادن به انعکاس رسانه‌ای این مسابقات خبر داد و گفت : در دوره آینده مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد تکامل جذابیت‌های بصری خواهیم بود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی در کشور در نهادهای فرهنگی از سر گرفته شد و توسعه فراوانی پیدا کرد، گفت: بر اساس همین توسعه در بسیاری از حوزه‌ها شاهد فعالیت‌های تأسیسی بودیم. در سازمان اوقاف و امور خیریه و در بحث فعالیت‌های قرآنی نیز از سال ۹۱ یک قدم رو به جلو برداشته شد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف راه‌اندازی شد.
 
وی با تأکید بر اینکه این ارتقاء ساختار در سال ۹۱ به برکت تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی بوده است، افزود: در منشور توسعه فرهنگ قرآنی بر ارتقاء ساختار فعالیت‌های قرآنی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی تأکید شده بود که به دنبال این موضوع مرکز امور قرآنی اوقاف راه‌اندازی شد.
 
* ارتقاء ساختار قرآنی در ادارات اوقاف

 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: با وجود این که راه‌اندازی مرکز، ارتقاء ساختار بود، اما همچنان شاهد این موضوع بودیم که تمامی فعالیت‌های قرآنی اوقاف در مرکز اجرا نمی‌شود و به نوعی فعالیت‌های قرآنی تجمیع نشده است، یکی از این فعالیت‌ها که در مرکز پیگیری نمی‌شد، فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن کریم بود که در معاونت فرهنگی استقرار داشت.
 
حسینی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که صورت گرفت، راه‌اندازی کمیته تحول فعالیت‌های قرآنی بود که یکی از مأموریت‌های آن تدوین سند فعالیت‌های قرآنی بود که مهرماه رونمایی شد. این سند جز ممتازترین اسناد قرآنی در سازمان‌های فرهنگی و قرآنی کشور بوده که مدون شده است. این سند نه تنها یک سند راهبردی است بلکه نسبت به تحول در ساختار فعالیت‌های قرآنی ضمائم لازم را نیز دارد.
 
وی در ادامه یکی دیگر از اتفاق‌های خوب که ارتقاء ساختار فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف را به دنبال داشته است، تقویت ساختار قرآنی در استان‌ها عنوان و اظهار کرد: تا قبل از این فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها در حد یک کارشناس بود و اداره قرآن نداشتیم، یکی از پیش‌بینی‌هایی که در اساس‌نامه تجمیع فعالیت‌های قرآنی اوقاف صورت گرفته است، تشکیل ادارات قرآنی در استان‌ها بود که همین افراد دبیر ستاد توسعه موقوفه استان و کمیته هماهنگی مسابقات استان هم خواهند بود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حدود دو سال است که دبیرخانه ستاد عالی مسابقات فعالیت جدیدی را آغاز کرده است، گفت: با توجه به اینکه مسابقات بسیار زیادی در کشور در طول سال برگزار می‌شود نیاز بود ستادی امور هماهنگی و ساماندهی مسابقات را برعهده داشته باشد، در عین حال لازم بود این ستاد مجموعه‌ای متناظر در استان‌ها نیز داشته باشد. طبق ابلاغیه‌ای که صورت گرفته است تا پایان سال ۹۶ زمان در نظر گرفته شده تا در ۳۱ استان این کار صورت بگیرد.
 
* آغاز ثبت نام مسابقات سراسری از 12 بهمن
 
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در مرکز امور قرآنی دو کار را پیگیری می‌کنیم، یکی شروع فرایند ثبت نام مسابقات سراسری قرآن است که از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده است و کار دیگر نیز فراهم کردن مقدمات برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است. در بحث مسابقات سراسری تلاش خواهیم کرد تا فصل بهار مرحله شهرستانی برگزار شود، فصل تابستان نیز زمان برگزاری مرحله استانی باشد و در نیمه‌های شهریورماه نیز شاهد برگزاری مرحله کشوری باشیم.
 
وی در ادامه در مورد میزان استقبال از مسابقات سراسری قرآن و پیش‌بینی‌ها در مورد آن، اذعان کرد: مسابقات در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسالان برگزار می‌شود. در بخش دانش‌آموزی شاهد همکاری سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش هستیم که البته کار اجرایی بر عهده آموزش و پرورش است. در بخش دانش‌آموزی و بر اساس آماری که اعلام شده است پنج میلیون نفر ثبت نام کرده بودند. در بخش بزرگسالان نیز سال گذشته قریب به یک میلیون نفر در مسابقات حضور داشته‌اند.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه شمارش معکوس برای مسابقات بین‌المللی قرآن آغاز شده است، گفت: تا سال گذشته این مسابقات تنها در بخش آقایان بزرگسال و در دو رشته قرائت و حفظ برگزار می‌شد، اما امسال علاوه بر آن در بخش بانوان در رشته حفظ کل شرکت‌کننده داریم، در بخش دانش‌آموزی نیز که شاهد وقفه‌ای ۱۷ ساله بودیم، امسال شاهد رقابت بین‌المللی هستیم. در بخش روشندلان نیز همچون سال قبل مسابقات خواهیم داشت که امسال رشته قرائت نیز اضافه شده است و همچنین اولین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب علوم دینی نیز همزمان با مسابقات بین‌المللی برگزار می‌شود تا به این ترتیب شاهد برگزاری پنج رقابت بین‌المللی به صورت همزمان در کشور باشیم. مکان برگزاری همه مسابقات به جز بخش طلاب که در شهر قم است، در مصلی تهران خواهد بود. با این وجود ما در اردیبهشت ماه امسال شاهد بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی جهان اسلام با حضور ۵۰۰ چهره قرآنی خواهیم بود.
 
حسینی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود بیان کرد: در بحث داوری مسابقات بین‌المللی هم بخشی از ظرفیت را به صورت مشترک در تمامی بخش‌ها استفاده خواهیم کرد، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در نوبت صبح مسابقه برگزار نمی‌شد، امسال مسابقات را در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهیم کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی تهران، خروج این رقابت‌ها از حصر بود، گفت: برگزاری مسابقات در مصلی اتفاق ویژه‌ای بود که مسابقات را از حصر دیده شدن توسط قشری خاص خارج کرد. مردم دسترسی خوبی به مصلی دارند و راحت‌تر می‌توانند وارد آن شوند. معمول مسابقات بین‌المللی نیز این است که در مساجد و اماکنی نظیر آن برگزار شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه و در پاسخ به سؤالی در مورد تمهیداتی که برای حضور مردم در مسابقات بین‌المللی در نظر گرفته شده است، گفت: یک اتفاق ویژه در مسابقات کشوری افتاد و آن هم این بود که برای اولین بار یک کارگردانی ویژه در کنار مسابقات رخ داد، تاکنون این گونه نبود که در مسابقات برای تک تک کلیپ‌ها کارگردانی و برنامه و سناریو داشته باشیم. در مسابقات ملی سعی شده بود با یک کارگردانی هنری جذابیت برنامه افزایش یابد. با توجه به این تجربه آماده شده‌ایم برای اینکه این اتفاق برای مسابقات بین‌المللی در شکلی متفاوت‌تر و جذاب‌تر تکرار شود.
 
حسینی همچنین افزود: برای حضور مردم در این مسابقات و لذت بردن از حضور در یک برنامه قرآنی، تلاش خواهیم کرد، به همین منظور مسابقات بخش مردمی را که در ادوار گذشته نیز وجود داشته است، افزایش داده و تقویت خواهیم کرد. لذا امیدواریم این قدم‌هایی که برداشته می‌شود بتواند مسابقات قرآن را جذاب‌تر از همیشه کند، ما امیدواریم این جذابیت‌ها در مسابقات بین‌المللی به تکامل بیشتری برسد.
 
* تدوین سند چشم انداز اطلاع رسانی

 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضعف‌ها در حوزه رسانه در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از نواقص انعکاس مسابقات در رسانه‌ها این بود که به یک بسته یا یک پروتکل در این زمینه نرسیده بودیم که وقتی یک رویداد در سطح ملی یا بین‌المللی اتفاق می‌افتد، چه میزان باید به آن پرداخته شود و شبکه‌ها و رسانه‌ها هر کدام چه سهمی در انعکاس آن باید داشته باشند. در این چند سال سعی شد پیش نویسی در این زمینه آماده شود به همین دلیل است که هر سال شاهد هستیم شبکه‌ها بیشتر به این موضوع می‌پردازند، امیدواریم امسال صدا و سیما بهتر و بیشتر به این موضوع بپردازد.
 
حسینی با اشاره به اینکه صدا و سیما در زمان پخش رقابت‌های ورزشی تمامی بستر را برای اطلاع‌رسانی آن رویداد فراهم می‌کند، افزود: پخش و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن در صدا و سیما نباید این طور باشد که تنها محدود به رادیو و شبکه قرآن شود و شبکه‌های دیگر عرصه را خالی کنند و پوشش لازم را ندهند. به همین منظور پیش نویسی آماده شده است که در جلسه آینده مسئولان اوقاف با صدا و سیما ارائه خواهد شد، در این پیش‌نویس مشخص شده است که رسانه‌های مختلف باید چگونه به این موضوع بپردازند.
 
رئیس مرکز امور قرآنی با تأکید بر اینکه در مسابقات سراسری در گیلان فهرست بلندبالایی از جذابیت‌های بصری وجود داشت که برای اجرا تهیه کرده بودیم، گفت: به‌دلیل کمبود امکانات در استان‌ها و نیز فرصت کوتاه استفاده از این فهرست مهیا نشد، در مسابقات بین‌المللی با توجه به اینکه امکانات بیشتری را شاهد خواهیم بود، شاهد جذابیت‌های بصری بیشتری خواهیم بود.
 
* فراخوان آثار همخوانی
 
حسینی بیان کرد: حدود دو ماه است فراخوانی برای گروه‌های هم‌سرایی ابلاغ کرده‌ایم، تا آثار گلچینی برای اجرا در مسابقات بین‌المللی آماده کنند، سال قبل هم این اتفاق افتاد، با توجه به شعار مسابقات و مناسبت‌ها آثار متناسبی آماده خواهد شد که در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مسابقات کمک خواهد کرد. در بخش نمایشی که در ایام برگزاری مسابقات شاهد اجرای آن خواهیم بود نیز کارهای جذاب‌تری را آماده خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه اعتقاد ما این است که مسابقات بین‌المللی قرآن یک جُنگ بسیار زیبای قرآنی است، گفت: برگزاری مسابقات تنها یک بخش این جُنگ است و سایر بخش‌ها نیز برای هنرهای قرآنی خواهد بود، در این مسابقات باید شاهد برترین هنرهای قرآنی باشیم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف که با حضور در برنامه تلویزیونی رصد صحبت می‌کرد، در پایان به فعالیت ستاد توسعه موقوفات قرآنی در مرکز امور قرآنی اشاره کرد و گفت: مادامی که نتوانیم موقوفات قرآنی را گسترش دهیم زیر ساخت لازم برای ترویج و تعلیم قرآن کریم نخواهیم داشت، از خیراندیشان و علاقه‌مندان می‌خواهیم که ما را در این زمینه یاری کنند. در بحث مسابقات هم سازمان اوقاف به عنوان یک نهاد نمی‌تواند آن را با اعتبارات دولتی برگزار کند بنابراین باید خیران در این بخش نیز به کمک ما بیایند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.