آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

باید وقف را زنده کنیم | ربا، جنگ و خونریزی جاهلیت قرن بیست ویکم است

مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه گفت : باید وقف را احیا کنیم و حتی وقف‌های جدید با نیات جدید ایجاد و ثواب آن را نثار حضرت سیدالشهدا (ع)کنیم.
سه‌شنبه، 21 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
باید وقف را زنده کنیم | ربا، جنگ و خونریزی جاهلیت قرن بیست ویکم است
ویرایش عکس شهریور 99

مفسر قرآن کریم و استاد برجسته حوزه گفت : باید وقف را احیا کنیم و حتی وقف‌های جدید با نیات جدید ایجاد و ثواب آن را نثار حضرت سیدالشهدا (ع)کنیم.


به گزارش راسخون، آیت‌الله العظمی جوادی آملی مدرس برجسته حوزه علمیه قم  در دیدار با  مدیران اوقاف مازندران ضمن گرامیداشت ایام عید غدیرخم، اظهار کرد: اسلام قسمت مهم کار را بر عهده خود مردم گذاشته است و امیرالمومنین(ع) در بخشنامه رسمی که برای اداره ملک به مالک اشتر فرمودند « ان عماد الدّین و جماع المسلمین و العدة للاعداء العامة من الناس» نظام را مکتب از یک طرف و مردم از طرف دیگر اداره می‌کنند.

وی افزود: نظامی که بخش‌های دینی اعتقادی به خدا نداشته باشد زمین‌گیر می‌شود ولی نظامی که به جهان آفرین، آسمان و زمین آفرین و به خود انسان آفرین تکیه می‌کند این می‌ماند.


*مردم برای رضای خدا دین را حفظ می‌کنند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه نماز به عنوان الگو در اسلام عمود دین تلقی شده است، تصریح کرد: این دین باید به دست مردم احیا بشود اگر مردم این دین را نشناسند و عمل نکنند زنده نخواهد بود.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کرد: خیمه نظام را دو ستون نماز و مردم اداره می‌کند، درباره نماز کلمه « ِِان» نیامده است ولی درباره امت با« ان» تعبیر کرد و فرمود: مالک نگو با رهبری مثل علی ابن ابیطالب...
رهبر اگر علی هم باشد مادامی که مردم در صحنه نباشند آن نظام شکست می‌خورد، رهبر خوب یک طرف قضیه است و اگر فردی به داشتن رهبر خوب اکتفا کند همان قصه صدر اسلام است: امیرالمومنین علی(ع) فرمودند ستون دین، مردم هستند.

این مرجع تقلید گفت: مردم ایران در جنگ هشت ساله و جنگ دو ساله داخلی تحمل کردند، مردم وقتی دین را پذیرفتند آن بخش دوم تامین شده بود و این کشور سرپای خود ایستاد و امیدواریم تا ظهور صاحب اصلی‌اش مردم بیش از گذشته مورد توجه حضرت  ولیعصر(ع) باشند و همه نیازهای مردم به برکت مستجاب شود، عزت و جلال این مردم روز افزون بماند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ما عمود مذهبی و عمود مردمی داریم، مردم برای رضای خدا دین را حفظ می‌کنند.

وی تصریح کرد: اوقاف از کارهایی بود که به وسیله این ستون حل شده است، بسیاری از نیازهای جامعه به ویژه پس از جریان کربلا سیدالشهدا همین مردم تامین کردند، برای اوقاف و وقف کردن یک فنر سنگین مردمی بود این مردم اگر بخواهند مقاوم باشند و ویلچری نباشند باید جیب و کیفشان پر باشد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی افزود: ملتی که کیف و جیبش خالی است این ملت ویلچری است و با سفارش نمی‌شود ملت ویلچری را مقاوم کرد، خداوند در سوره مبارکه نساء می‌فرمایند اگر ملت بخواهد سرپای خود بایستد باید جیب و کیف‌اش پر باشد. در سوره نساء آمده که مالتان را به دست سفها نسپارید کسی که نتواند مال را اداره کند این سفیه است.


* باید وقف را احیا کنیم

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: اوقاف یک سازمان مردمی است، با مرگ انسان، همه اعمالش دفن می‌شود جز آثار خیری که گذاشته است و این را دین پرورانده است. ما باید به برکت خون شهدا وقف را زنده کنیم، احیای وقف یعنی آدم بفهمد برای چه چیزی وقف می‌کند و امروز برای دارو، خوابگاه دانشجویان و طلبه‌ها می توان وقف کرد و تنها برای نذر غذا در عاشورا نباشد.

وی گفت:
باید وقف را احیا کنیم و حتی وقف‌های جدید با نیات جدید ایجاد و ثواب آن را نثار حضرت سیدالشهدا کنیم، از بزرگان کشور و کسانی که وقف را احیا کردند و به‌ویژه از مردم دیار تبرستان قدرشناسی می‌کنیم و دعای خیر برای مدیران اوقاف کشور داریم.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عید غدیرخم اشاره کرد و ادامه داد: در جریان غدیر به پیامبر اکرم(ص) وحی شد که پایان عمرت نزدیک است و باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید مشخص کند.

 خدا در قرآن فرمود که اطاعت از پیامبر اطاعت از خدا است، پیامبر در روز غدیر فرمودند که « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » و پس از اینکه مراسم تمام شد این آیه نازل شد که «الیوم اکملت لکم دینکم» به معنای این است که امروز دین کامل شد و پس از جانشینی امیر المومنین علی(ع) همه زنان ومردان در این روز با ایشان بیعت کردند.


* امروز صدای میانمار و یمنی‌ها به گوش کسی نمی‌رسد

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در خطبه غدیر آمده که اسلام با ربا، جنگ و خونریزی مبارزه کرده است، امروز ربا و جنگ و خونریزی در جوامع رواج پیدا کرده که این جاهلیت قرن 21 است، کسی که ۲۵ درصد سود بانکی می‌دهد کمر آن می‌شکند و اقتصاد کشور آسیب می‌بیند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز صدای میانمار و یمنی‌ها به گوش کسی نمی‌رسد، گفت: امریکایی‌ها یا جنگ مستقیم مثل جنگ جهانی داشتند یا جنگ نیابتی که از اینها وحشی‌تر چه کسی است؟

/2759/

ویرایش شده مردادماه  98

مطالب مرتبط

آرشیو بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.