نگاه یک؛

نظام دفاعی ما قابل مذاکره نیست

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت : نظام دفاعی ما قابل مذاکره نیست و موشک ها جایی را که تروریست ها بر ضد کشورمان اقدام کنند، هدف می گیرد.
يکشنبه، 30 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
نظام دفاعی ما قابل مذاکره نیست
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت : نظام دفاعی ما قابل مذاکره نیست و موشک ها جایی را که تروریست ها بر ضد کشورمان اقدام کنند، هدف می گیرد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دهقانی فیروزآبادی در استودیو "نگاه یک" افزود: راهبرد آمریکا در مورد ایران و خاورمیانه ثابت است و این راهبرد از قبل انقلاب تاکنون تغییری نکرده است و این حکومت ایران است که تغییرات زیادی داشته است.

وی ادامه داد: ایران و عربستان قبل از انقلاب وابسته به بلوک غرب بودند و بعد از انقلاب هم روند راهبردی آمریکا در خاورمیانه بدون تغییر همچنان دفاع از اسرائیل و دست اندازی به شریان های اصلی نفت خاورمیانه است تا بتواند از این طریق بر سیاست های ژاپن، روسیه و چین تأثیرگذار باشد.

فیروزآبادی افزود: از جمله تغییرات راهبردی آمریکا پس از انقلاب، مهار جمهوری اسلامی بود چون ایران سیاست مستقلی را اتخاذ کرده و به دنبال منافع ملی کشور بود.

وی گفت: ما کشوری هستیم که بعد از انقلاب، الگوی دموکراسی دینی و مردم سالاری شده ایم ما قصد رفتن در لاک انزوا نداریم و برعکس به دنبال ایجاد رابطه با دیگران هستیم، منافع اقتصادی تأمین و ارتباط جهانی خوب و مستقلی داشته ایم. در مقابل این هدف ما، کشورهایی مثل عربستان از قوانین و خواسته های آمریکا تبعیت می کنند و به این علت راهبرد مستقلی هم ندارند.

فیروزآبادی ادامه داد: راهبرد ما تقویت محور مقاومت است همانگونه که آمریکا رژیم اشغالگر قدس را حمایت می کند.

در مورد برجام هم می توان گفت: برجام یک موافقتنامه چند جانبه بین المللی است که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد ملزم به رعایت مفاد آن هستند.

محمدی فعال سیاسی در سوی دیگر این نشست گفت: رفتار واقعی ترامپ را باید در 60 روز آینده مشاهده کرد زیرا نتیجه و تصمیمات کنگره باید اعلام شود، احتمال وجود دارد که دولت آمریکا از شروط متنی خودش کوتاه بیاید و بر سر گزارشات موشکی و منطقه ای بایستد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا سیاست های خصمانه ای را بر ضد کشورمان دنبال می کند.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: مذاکرات 12 ساله جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی درباره موضوع هسته ای برای این بود که بهانه را از آمریکایی ها بگیریم و این بهانه با برجام از آنها گرفته شد.

وی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است گفت: برجام برای این بود که حق استفاده صلح آمیز هسته ای برای کشورمان به رسمیت شناخته شود و این اتفاق افتاد.

فیروزآبادی افزود: آمریکا از سیاست های خصمانه خود بر ضد کشورمان دست برنمی دارد اما نمی تواند پس از برجام جامعه جهانی را با خود در این مسئله همراهی کند.

وی مواضع جمهوری اسلامی ایران را حکیمانه و منطقی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران در راهبرد دفاعی خود بر اساس سیاست هایش عمل می کند و این سیاست ها بر اساس تهدیدهای دائم از طرف رژیم صهیونیستی است.

فیروزآبادی افزود: آمریکا با نظام مردمسالاری بر خلاف ادعاهایش مخالف و دشمنی اش با ملت ایران حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است.

وی گفت: مقاومت جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنی های آمریکا بویژه تحریم ها برای ملت های منطقه الهام بخش است.

فیروزآبادی افزود: یکی از شاخص های قدرت،​ ائتلاف کشورهاست و سیاست های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه موجب شده است که کشورهای مختلف از جمله ترکیه متمایل به سیاست های ایران شوند.

وی گفت: غربی ها موضع مشترک و یکسانی درباره مسائل گوناگون دارند اما پس از برجام آمریکایی ها به آسانی نمی توانند کشورهای اروپایی را بر ضد ایران با خود همراه کنند.

فیروزآبادی افزود: رفتار آمریکا موجب یکپارچگی بیشتر داخلی شده است و همه افکار عمومی متوجه سیاست های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران شده اند.

وی گفت: بر اساس ساز و کار های پیش بینی شده باید در مقابل رفتار آمریکا بایستیم.

فیروزآبادی افزود: موشک های ما جایی را هدف می گیرد که تروریست ها می خواهند بر ضد کشورمان اقدام کنند و نظام دفاعی ما قابل مذاکره نیست.

مهدی محمدی کارشناس سیاسی در این برنامه گفت: آمریکا ابزاری جز تحریم برای فشار و مهار ایران ندارد.

وی افزود: آنان می خواهند با تحریم اقتصادی، میان ملت ایران شکاف ایجاد کنند.

محمدی گفت: پس از رژیم تحریم های قبلی که به برجام منتهی شده استفاده از ابزار تحریم در دستگاه سیاست خارجی آمریکا اپیدمی شده است.

وی افزود: آنان از نظام مالی جهانی برای دستیابی به اهدافشان استفاده می کنند.

محمدی با بیان اینکه هیچ نظامی از تحریم ها با توجه به ظرفیت های کشورمان نمی تواند بر ما تأثیری داشته باشد گفت: آمریکا در تحریم های جدید به عنوان کاتسا افرادی را که عامل مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستند هدف قرار داده است که این از تحریم منابع درآمدی ایران پیچیده تر و اثرگذارتر است.

وی افزود: اینکه بگوییم اگر آمریکا از برجام خارج شود با اروپایی ها ادامه می دهیم راهکار نادرستی است زیرا آمریکایی ها پس از خروج از برجام فقط ما را نگاه نمی کنند بلکه همه افرادی که بخواهند رابطه اقتصادی با ایران داشته باشند هدف قرار می دهد.

محمدی اضافه کرد: بر اساس تجربه ثابت شده است اتحادیه اروپا توانایی مقابله با تحریم های آمریکا بر ضد کشورمان را ندارد و در این زمینه نمی توان به اروپایی ها تکیه کرد.

وی گفت: اکنون که آمریکا در برجام است اروپا برجام را به درستی انجام نمی دهد و بسیار آرام و گزینشی به بخشی از تعهدات خود عمل می کند چه رسد به روزی که آمریکا از برجام خارج شود.

محمدی افزود: این در حالیست که ما در ابتدا به همه تعهدات خود به برجام عمل کرده ایم.

وی گفت: آمریکایی ها می دانند که جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه در دوران پساداعش است و بر این اساس می خواهند موضوع موشکی و توان نظامی ایران را در حاشیه برجام مطرح و آن را روی میز مذاکره قرار دهند.

محمدی افزود: اگر پس از خروج آمریکا از برجام، ما به تعهدات خود پایبند باشیم و بگوییم با اروپایی ها ادامه می دهیم این خروج برای آمریکایی ها هزینه ای نخواهد داشت.

وی گفت: آمریکا برجام را برای ادامه تعهدات ایران به موضوع هسته ای می خواهد و اگر ما ابزار تحریم را از آمریکایی ها بگیریم آنان هیچ ابزاری برای فشار نخواهند داشت.

محمدی افزود: باید در کشور راهکارهایی برای بی ثمر شدن تحریم های آمریکا تدوین شود.

وی گفت: آمریکا نباید احساس کند ایران در هر شرایطی در برجام باقی می ماند.

محمدی افزود: برجام تا زمانی ارزشمند است که مطلوب ما باشد و چسبندگی غیرمنطقی به برجام می تواند به آسیب برای کشور تبدیل شود.

وی گفت: باید بر تقویت موشکی و برنامه منطقه ای خودمان تمرکز کنیم و در این موضوع در کشور اجماع وجود داشته باشد.

محمدی افزود: آمریکا می خواهد درباره مسائل منطقه در کشورمان دعوا ایجاد کند زیرا پیروزی آنان در ایجاد شکاف میان جامعه ماست.

وی گفت: باید اصول و مبانی خود را مستحکمتر کنیم زیرا امنیت مردم قابل مذاکره و معامله نیست.

محمدی افزود: باید آمادگی داشته باشیم تا در­فشارهای بیشتر، مواضع مستحکمتری را اتخاذ کنیم.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.