پیش گیری بهتر از درمان است!

پدیده کودک آزاری به تدریج در کشور، تبدیل به یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده‌ها می ­شود. هر بار که خبر گم شدن کودکی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دل خانواده‌ها می‌لرزد که نکند باز هم آن کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. و هر بار که کودک خردسالی به تنهایی از خانه بیرون می ­رود، اتفاقات تلخ و دردناک گذشته در ذهن خانواده ها مرور می ­شود.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
پیش گیری بهتر از درمان است!
پدیده کودک آزاری به تدریج در کشور، تبدیل به یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده‌ها می ­شود. هر بار که خبر گم شدن کودکی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دل خانواده‌ها می‌لرزد که نکند باز هم آن کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. و هر بار که کودک خردسالی به تنهایی از خانه بیرون می ­رود، اتفاقات تلخ و دردناک گذشته در ذهن خانواده ها مرور می ­شود.


مقدمه
راسخون : پدیده کودک آزاری به تدریج در کشور، تبدیل به یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده‌ها می ­شود. هر بار که خبر گم شدن کودکی در رسانه‌ها منتشر می‌شود، دل خانواده‌ها می‌لرزد که نکند باز هم آن کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. و هر بار که کودک خردسالی به تنهایی از خانه بیرون می­رود، اتفاقات تلخ و دردناک گذشته در ذهن خانواده ها مرور می ­شود.

واقعه تلخی که سال ۸۳ در اذهان ما از کودک آزاری و تجاوز نقش بست، بیجه است. ماجرای قتل کودکان در اطراف تهران به عنوان بزرگ‌ترین پرونده جنایی ۷۱ سال اخیر در ایران شناخته شد و به شدت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد. بیجه که متهم اصلی جنایات پاکدشت بود به تجاوز و قتل بیش از ۱۷ کودک و ۳ بزرگسال اعتراف کرد.
اما ماجرا تنها به بیجه ختم نشد. در چند سال اخیر به خصوص در دهه ۹۰ خبر قتل و تجاوز کودکان کم سن وسال همچنان به گوش می ­رسد. از قتل آتنا گرفته تا تجاوز 70 باره ناپدری کیمیا و تجاوز و قتل اهورای سه ساله که مادرش او را با مردی غریبه در خانه تنها گذاشته بود؛ و حالا دوباره امروز تجاوز مربی ورزشی به پسرک 10 ساله!

پدوفیلیا چیست؟
میل جنسی به کودکان یا بچه ‌بازی Pedophilia)) یک اختلال روانی است که مشخصه آن تخیل یا عمل واقعی درگیر شدن در فعالیت جنسی با کودکان است. افراد پدوفیل فعالیت جنسی با کودکان را یا ترجیح می‌دهند و یا منحصرا از فعالیت جنسی با کودکان از همان جنس یا کودکان از جنس دیگر به لذت و هیجان جنسی دست پیدا می‌کنند. کتاب تشخیصی و آماری اختلالات روانی، که یکی از معتبرترین کتاب های مرجع در دسته بندی اختلالات روانی است، چند ویژگی کلی برای پدوفیلیا را برمی­ شمارد.
به عبارت دیگر افراد مبتلا به پدوفیلیا به مدت حداقل 6 ماه، خیال‌پردازی‌های برانگیزنده جنسی، یا رفتارهای مکرر و شدیدی دارند که فعالیت جنسی با کودک یا کودکان زیر سن بلوغ ( عموما 13 ساله یا کوچکتر) را شامل می‌شود. عمل کردن فرد مطابق این امیال موجب ناراحتی یا اختلال شدید می‌شود. فرد مبتلا حداقل 16 ساله است و دست کم 5 سال بزرگتر از کودک قربانی می‌باشد. پدوفیل می‌تواند پیر یا جوان، مرد یا زن باشد اگر چه اکثریت بزرگی از آن‌ها مرد هستند و تقریبا ۷۵% آنها دخترها را به عنوان قربانی خود انتخاب می‌کنند. 

علت پدوفیلیا چیست؟
علت بروز اختلال پدوفیلیا معمولا نامشخص است. اگر چه اختلالات بیولوژیکی مانند عدم تعادل هورمونی می تواند در برخی افراد به عنوان علت شناخته شود، اما به طور علمی عوامل بیولوژیکی به عنوان علت شناخته نمی شوند. در بسیاری از موارد افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیا در کودکی مورد آزار و سو استفاده جنسی قرار گرفته اند؛ اگر چه به طور قطع، نمی­ توان گفت که همه آنها خود در کودکی مورد آزار جنسی قرار داشته‌اند. بعضی از پژوهشگران گمان می‌کنند که پدوفیلی از تعامل نامناسب و پاتولوژیک فرد با والدین خود در طول سال‌های اولیه زندگی ناشی می‌شود. همچنین اغلب سوء استفاده جنسی از کودکان در موقعیت خانواده‌هایی روی می‌دهد که با تعارض هیجانی و جسمانی قابل ملاحظه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. در برخی مواقع نیز این اختلال را با اختلالات شخصیتی مانند شخصیت ضداجتماعی مرتبط می‌دانند.

پدوفیلیا یک بیماری است بنابراین باید درمان شود
در وهله اول پذیرش این مسئله که پدوفیلیا یک بیماری است و پدوفیل یک بیمار، دشوار به نظر می ­رسد؛ چرا که از دید عموم مردم، بیمار یک فرد قابل ترحم و دلسوزی و همچنین قابل درمان است؛ اما یک فرد پدوفیل نه تنها قابل ترحم و دلسوزی نیست، بلکه به عنوان یک جنایتکار و متجاوز در نظر گرفته می­ شود. جنایتکاری که مبتلا به یکی از شدیدترین اختلالات جنسی است. افراد مبتلا به این اختلال خیلی سخت درمان می‌شوند؛ از سوی دیگر کاملا مشخص شده که بیماری پدوفیلی به قدری در منش بچه‌بازها تثبیت شده است که بعد از چند دوره حبس یا درمان، به رفتار آزارنده خود برگشت می‌کنند.
بنابراین از آنجا که افراد مبتلا به این اختلال حتی با وجود درمان فشرده بلندمدت، باز هم ممکن است رفتارشان را تکرار ‌کنند، به همین جهت متخصصان و پژوهشگران نتیجه گرفتند که برای درمان این اختلال، به یک درمان چند بعدی نیاز است. رویکردهای درمانی که آمیزه‌ای از فنون مختلف درمان و مخصوصا گروه درمانی را در بر داشته باشد. بنابراین ترکیب درمان‌های پزشکی با روان درمانی ضروری به نظر می‌رسد.

لزوم انجام تست پدوفیلی از  افرادی که با کودکان در ارتباطند
چون قربانیان پدوفیل‌ها کودکان هستند، پدوفیل‌ها اغلب خدمات خود را به تیم‌های ورزشی کودکان، مدارس و یا هر سازمان و نهادی که که در ارتباط با کودکان هستند ارایه می‌کنند. آن‌ها اغلب مهارت‌های بین فردی خوبی با بچه‌ها دارند و به راحتی می‌توانند اعتماد کودکان را به دست آورند. از سوی دیگر در برخی موارد، پدوفیل‌هایی که کودکان خانواده خود برای آن‌ها جذاب هستند، ممکن است کمک خود را به بستگان به عنوان پرستار کودک ارایه دهند.
افراد پدوفیل معمولا در دوران بلوغ به مشکل خود پی می‌برند و فعالیت خود را در سنین میان‌سالی شروع می‌کنند. 30 درصد مردان آن را در دوران بلوغ تجربه می‌کنند.
بنابراین مشاوره در دوران دبیرستان در شناسایی پدوفیل‌ها کاملا موثر است. همچنین به نظر می­رسد باید امکاناتی فراهم شود تا از تمام بزرگسالانی که با کودکان سروکار دارند و یا در امور مربوط به کودکان مشغول به کار و فعالیت هستند، تست تمایلات جنسی گرفته شود. چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

به قلم : خانم حدیثه اسفندیار

مطالب مرتبط:
تجاوز مربّی ورزشی
طعنه ای به قوم لوط
تجاوز به دانش آموزان
کودک آزاری را دریابید
تجاوز به دانش آموز ابتدائی/فریادی که بی‌جواب نماند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.