دلدادگی در موقوفه‌های حسینی دیار علویان

وقف ۷۰ درصد موقوفات با نیت عزاداری سیدالشهداء (ع)، عشق و دلدادگی تاریخی مردم مازندران به ساحت سالار شهیدان را نمایان می‌سازد.
چهارشنبه، 28 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلدادگی در موقوفه‌های حسینی دیار علویان
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه به نقل از خبرگزاری مهر، مازندران بیش از ۱۹ هزار رقبه دارد که ۷۰ درصد آن برای عزاداری سید و سالار شهیدان وقف شده است. نگاه و بررسی موقوفات مازندران نشان می‌دهد که وقف برای عزاداری محرم ریشه در تاریخ دارد تا جایی که موقوفه «حاجی میرزا خلیل» شهرستان بابل از جمله موقوفات مهم این شهرستان بوده که یکی از نیت آن مربوط به تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع) است.
با توجه به وقفنامه ششم ربیع الثانی سال ۱۲۹۲ هجری قمری حاجی میرزا خلیل املاک خود در خیابان شریعتی و باغ فردوس فعلی را برای تعزیه‌داری حضرت سیدالشهدا (ع) وقف کرده و سایر نیت این موقوفه شامل روضه‌خوانی در شبهای پنجشنبه عزادارای در ماه رمضان و ماه صفر است.
این وقفنامه در ۶ ربیع الثانی سال ۱۲۹۲ هجری قمری تحریر شده و این موقوفه در حال حاضر دارای ۱۷۲ رقبه(املاک) با کاربریهای مختلف دارد.
محمود فیاض بخش کارشناس اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه تعزیه‌داری امام حسین (ع) مهمترین نیت وقف موقوفه «عباسقلی تاجر ساروی» است، می‌گوید: موقوفه «عباسقلی تاجر ساروی » شهرستان ساری از جمله بزرگترین موقوفات این شهرستان بوده و با توجه به وقف نامه سال ۱۱۹۷ هجری قمری حاجی عباسقلی تاجر ساروی یکدانگ مشاع از ششدانگ قریه شیخ کلا واقع در بلوک اسفیورد و دودانگ مشاع از ششدانگ املاک خود در قریه مزبور را برای تعزیه‌داری خامس آل عبا، احسان به علما، سادات و فقرا، خیرات و مبرات، اخراجات زواران قبور ائمه اطهار، اخراجات اطفال مسلمانان و احسان به ابن سبیل وقف کرد.
وی همچنین ادامه داد: موقوفه « ابوالحسن ارباب» شهرستان آمل از جمله بزرگترین موقوفات این شهرستان بوده که یکی از نیت آن مربوط به تعزیه داری سیدالشهدا (ع) است و همه ساله محصول آن در سقاخانه حضرت ابالفضل العباس علیه السلام خرج شود.
به گفته فیاض بخش، این موقوفه در حال حاضر دارای ۲۶ هزار و ۷۳۰ رقبه (املاک) با کاربریهای مختلف در خیابان نور آمل واقع شده است.
در قائمشهر نیز موقوفه «میرزا حسین واسکسی» برای روضه‌خوانی امام حسین (ع) وقف شده است و این موقوفه از جمله بزرگترین موقوفات این شهرستان بوده که وقفنامه آن در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ثبت شده و میرزا حسین واسکسی سه دانگ مشاع از ششدانگ قریه واسکس و وسطی کلا و یکدانگ و نیم مشاع از ششدانگ قریه شهرودکلا را برای روضه‌خوانی و اطعام در تکیه واسکس کرده است.
عبارتی که واقف خیر اندیش در وقفنامه مدنظر داشته بدین شرح است: همه ساله منافع آن در تعزیه‌داری جناب خامس آل عبا (ع) در تکیه واسکس صرف آش و طعام و روضه‌خوانی شود.
مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان مازندران با بیان اینکه مازندران با۱۹ هزار و ۹۷۳ رقبه، رتبه اول رقبات در کشور را داراست می‌گوید: دیار علویان از یک هزار و ۳۶۱ امامزاده و بقعه متبرکه میزبانی می‌کند.
حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری با بیان اینکه نزدیک ۷۰ درصد درآمد موقوفات استان برای عزاداری مراسم محرم و صفر اختصاص دارد، اظهار کرد: این استان میزبان هزار و ۳۶۱ امامزاده واجب التعظیم است که طبق وظایف شرعی و قانونی، درآمد واقعی موقوفات را در راستای نیات واقفان استفاده می کند.
وی یادآور شد: درآمدهای جمع‌آوری شده از موقوفات را در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، قرآنی و مدیریتی هزینه می‌شود.
به گزارش مهر، به تاکید کارشناسان و عالمان دینی، در جامعه امروزی نیاز شدیدی به احیای فرهنگ وقف احساس می‌شود و فرهنگ وقف علاوه بر عزاداری سیدالهشداء باید در به سمت نیازهای روز جامعه مانند بیماری‌های خاص و حمایت از ازدواج جوانان بی‌بضاعت و وقف جهت امور تحصیلی هدایت شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.