کارشناس تاریخ و معارف اسلامی گفت: علائم ظهور آن دسته رخدادها است که براساس پیش بینی معصومان پیش از ظهور یا در آستانه آن یا هم زمان و یا پس از ظهور حضرت مهدی پدید میآید .
به گرارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدناصرحقیقت درباره شرایط و نشانه های ظهور امام عصر(عج) و دستورات مذهبی در این راستا بیان کرد: شرایط ظهور در اصطلاح به معنی علت ها ، بسترها و زمینه هایی است که تحقق ظهور امام عصر وابسته به آنهاست به گونهای که با فراهم شدن آنها ظهور به طور حتمی تحقق پیدا خواهد کرد، شرایطی که فرا رسیدن روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانی به آنها وابسته است.
وی درباره شرایط ظهور حضرت ولیعصر(عج) ابراز داشت: اساسیترین شرط، وجود طرح و برنامه جامع وعادلانه است که عدالت خالص واقعی را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مکانی اجرا کرد. این برنامه باید برای جامعه بشری سعادت و رفاه به بار آورد و تضمینکننده سعادت دنیا و عقبی باشد. بدیهی است که بدون وجود چنین برنامه و طرح جامعی ، عدالت کامل محقق نخواهد شد.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی ادامه داد: وجود رهبر و پیشوایی شایسته و خردمند که شایستگی رهبری همه جانبه روز موعود و برنامه جامع عدالت را داشته باشد، امری لازم و ضروری است.
حقیقت با اشاره به لزوم حضور یاران فداکار برای ظهور امام عصر(عج)، گفت: پیشبرد برنامهای جامع که گستره آن پهنای جهان هستی است به حضور یاران همکار، همفکر و پایدار ذیل رکاب آن رهبر واحد نیاز دارد تا با همکاری آنان بتوان اهداف عالیه را محقق ساخت.
وی با بیان اینکه وجود بستر مناسب برای نیل به اهداف و آمادگی عمومی و ارتقای سطح رشد و درک مردم نیز در شرایط ظهور اهمیت دارد، افزود: وجود تودههای مردمی که بهره مند از فرهنگ و شعور اجتماعی و روحیه فداکاری باشند، تا گروههای اولیه پیروان امام مهدی را تشکیل دهند امری ضروری است زیرا برپایی نظام عدالت جهانی نیازمند جمعیت بیشتری است که با مشارکت آنها این امر محقق می شود.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی درباره نشانه های ظهور، بیان کرد: علائم ظهور آن دسته رخدادها است که براساس پیش بینی معصومان پیش از ظهور یا در آستانه آن یا هم زمان و یا پس از ظهور حضرت مهدی پدید می آید . امام صادق ع در این باره فرمودند: « پیش از ظهور قائم (عج) پنج نشانه حتمی است: خروج یمانی و سُفیانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیّه، و فرو رفتن در بیابان».
حقیقت ادامه داد: یکی از عوامل زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریّت، خروج فردی از یمن به نام یمانی است، حرکت وی، هدایت بخش ترین حرکت پیش از ظهور است و نویدبخش مؤمنان منتظر. پیامبر اعظم (ص) میفرمایند:«سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز قیام نموده و در میان ایشان، پرچمی چون پرچم یمانی به هدایت نزدیکتر نیست».
وی افزود: یکی دیگر از عوامل ظهور، فردی به نام سفیانی است که مردی سفاک و خون آشام است که انسانها را به آسانی میکشد، هر حرامی را حلال نموده و به هر جنایتی دست می زند. در احادیث پیرامون تفکرات وی به گونهای سخن گفته شده که گویی هیچ اعتقادی ندارد. اگر چه تظاهر به اسلام میکند اما صلیبی از طلا بر گردن آویخته است. درباره جنایات هولناک او نیز بسیار سخن گفته شده است و او سنگدلترین انسانهاست که عاطفه در قاموس زندگیاش وجود ندارد و خالی از بخشایش است. او و یارانش دلهایی مالامال از کینه و نفرت، نسبت به خاندان پیامبر (ص) دارند.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی با بیان اینکه ندای آسمانی از روشن ترین علامتها برای ظهور امام عصر و حرکت جهان شمول اوست، ادامه داد: در واقع رخداد پرشکوهی چون ظهور امام مهدی پیش از رخ دادن، نیازمند یک اعلام جهانی آن هم در روشن ترین معنا و مفهوم است که به گفته امام صادق (ع) این فریادها متعدد است و هر قومی به زبان خود آنرا می شنود.
حقیقت یکی دیگر از نشانه های ظهور را شهادت نفس زکیّه دانست و گفت: وی فردی از دودمان رسول خدا (ص) است که پس از ظهور و قبل از قیام امام عصر مظلومانه به شهادت می رسد و او را نفس زکیّه نامیدهاند، چراکه بدون هیچ جرمی، تنها به خاطر رساندن پیام شفاهی امام عصر به مردم مکه کشته میشود.
به گفته وی فرو برده شدن در سرزمین "بیدا" نشانه دیگری از ظهور حضرت ولیعصر(عج) است و دراینباره بیان کرد: مقصود از این نشانه آن است که سفیانی با لشکری عظیم به قصد جنگ با امام مهدی عازم مکه میشود و در بین مکه و مدینه، در محلی که سرزمین بیدا نامیده میشود، بهگونهای معجزه آسا و به امر خداوند، او و یارانش در زمین فرو می روند.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی درباره دستورات مذهبی برای ظهور امام عصر گفت: از وظایفی که در هر زمان، به ویژه در عصر غیبت برای پیروان تعالیم اسلامی به آن تأکید فراوان شده، شناخت و معرفت درباره امام آن زمان است. امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: «امام خود را بشناس که اگر امام خود را شناختی، دیر و زود شدن این امر، آسیبی به تو نخواهد رساند».
حقیقت ادامه داد: از دیگر وظایف مهم ما در عصرغیبت، محبت و دوستی با اهل بیت پیامبر (ص)به عنوان دوستان خداوند است. در دوران غیبت امام عصر، به سبب پنهان زیستی امام ممکن است عواملی انسان را از این وظیفه مهم دور سازد؛ از این رو در روایات، سفارش شده است که بر محبت به آن امام همام، پایدار باشیم.
وی افزود: تقوا پیشگی وظیفه دیگر است و تقوای الهی در همه زمان ها لازم و واجب است؛ اما در دوران غیبت، اهمیت بیشتری دارد، چراکه در این دوران، عوامل فراوانی دست به هم داده است تا انسان ها را به بیراهه کشانده، گمراه کنند. امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «همانا برای صاحب الامر غیبتی است؛ پس بنده تقوای الهی پیشه نماید و به دین او چنگ زند».
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی با بیان اینکه از آن جایی که تمام امامان بزرگوار نور واحد هستند، دستورهای ایشان نیز یک هدف را دنبال می کند، افزود: پیروی از هر کدام، پیروی از همه آن هاست و در زمانی که یکی از امامان در دسترس نیست، دستورهای دیگران چراغ راه هدایت است.امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که گفت: «شنیده ایم که صاحب الامر غایب خواهد شد؛ پس چه کنیم؟» فرمود: چنگ بزنید به آنچه [از پیشوایان قبل] در دستتان است، تا این که امر بر شما آشکار شود.
وی در ادامه تصریح کرد:کمک به نیازمندان در همه زمان ها کاری بسیار ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به سبب غیبت امام، در دوران غیبت ارزش والاتری دارد. امام باقر (ع) فرمود: «فرد قوی شما ضعیفتان را کمک کند و ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت ومهربانی نماید، اگر شخصی در این حال و پیش از آن که قائم ظهور کند از دنیا برود، شهید از دنیا رفته است».
حقیقت در پایان تاکید کرد: دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام عصر، صبر بر سختی های دوران غیبت، دعای فراوان برای فرج حضرت، آماده باش دائمی، بزرگداشت نام و یاد آن حضرت و پیروی و تبعیت از علمای راستین از دیگر وظایف شیعیان در عصر غیبت است.
منبع:جام جم
به گرارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدناصرحقیقت درباره شرایط و نشانه های ظهور امام عصر(عج) و دستورات مذهبی در این راستا بیان کرد: شرایط ظهور در اصطلاح به معنی علت ها ، بسترها و زمینه هایی است که تحقق ظهور امام عصر وابسته به آنهاست به گونهای که با فراهم شدن آنها ظهور به طور حتمی تحقق پیدا خواهد کرد، شرایطی که فرا رسیدن روز موعود متوقف بر آنها است و گسترش عدالت جهانی به آنها وابسته است.
وی درباره شرایط ظهور حضرت ولیعصر(عج) ابراز داشت: اساسیترین شرط، وجود طرح و برنامه جامع وعادلانه است که عدالت خالص واقعی را در برداشته باشد و بتوان آن را در هر زمان و مکانی اجرا کرد. این برنامه باید برای جامعه بشری سعادت و رفاه به بار آورد و تضمینکننده سعادت دنیا و عقبی باشد. بدیهی است که بدون وجود چنین برنامه و طرح جامعی ، عدالت کامل محقق نخواهد شد.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی ادامه داد: وجود رهبر و پیشوایی شایسته و خردمند که شایستگی رهبری همه جانبه روز موعود و برنامه جامع عدالت را داشته باشد، امری لازم و ضروری است.
حقیقت با اشاره به لزوم حضور یاران فداکار برای ظهور امام عصر(عج)، گفت: پیشبرد برنامهای جامع که گستره آن پهنای جهان هستی است به حضور یاران همکار، همفکر و پایدار ذیل رکاب آن رهبر واحد نیاز دارد تا با همکاری آنان بتوان اهداف عالیه را محقق ساخت.
وی با بیان اینکه وجود بستر مناسب برای نیل به اهداف و آمادگی عمومی و ارتقای سطح رشد و درک مردم نیز در شرایط ظهور اهمیت دارد، افزود: وجود تودههای مردمی که بهره مند از فرهنگ و شعور اجتماعی و روحیه فداکاری باشند، تا گروههای اولیه پیروان امام مهدی را تشکیل دهند امری ضروری است زیرا برپایی نظام عدالت جهانی نیازمند جمعیت بیشتری است که با مشارکت آنها این امر محقق می شود.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی درباره نشانه های ظهور، بیان کرد: علائم ظهور آن دسته رخدادها است که براساس پیش بینی معصومان پیش از ظهور یا در آستانه آن یا هم زمان و یا پس از ظهور حضرت مهدی پدید می آید . امام صادق ع در این باره فرمودند: « پیش از ظهور قائم (عج) پنج نشانه حتمی است: خروج یمانی و سُفیانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیّه، و فرو رفتن در بیابان».
حقیقت ادامه داد: یکی از عوامل زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریّت، خروج فردی از یمن به نام یمانی است، حرکت وی، هدایت بخش ترین حرکت پیش از ظهور است و نویدبخش مؤمنان منتظر. پیامبر اعظم (ص) میفرمایند:«سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز قیام نموده و در میان ایشان، پرچمی چون پرچم یمانی به هدایت نزدیکتر نیست».
وی افزود: یکی دیگر از عوامل ظهور، فردی به نام سفیانی است که مردی سفاک و خون آشام است که انسانها را به آسانی میکشد، هر حرامی را حلال نموده و به هر جنایتی دست می زند. در احادیث پیرامون تفکرات وی به گونهای سخن گفته شده که گویی هیچ اعتقادی ندارد. اگر چه تظاهر به اسلام میکند اما صلیبی از طلا بر گردن آویخته است. درباره جنایات هولناک او نیز بسیار سخن گفته شده است و او سنگدلترین انسانهاست که عاطفه در قاموس زندگیاش وجود ندارد و خالی از بخشایش است. او و یارانش دلهایی مالامال از کینه و نفرت، نسبت به خاندان پیامبر (ص) دارند.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی با بیان اینکه ندای آسمانی از روشن ترین علامتها برای ظهور امام عصر و حرکت جهان شمول اوست، ادامه داد: در واقع رخداد پرشکوهی چون ظهور امام مهدی پیش از رخ دادن، نیازمند یک اعلام جهانی آن هم در روشن ترین معنا و مفهوم است که به گفته امام صادق (ع) این فریادها متعدد است و هر قومی به زبان خود آنرا می شنود.
حقیقت یکی دیگر از نشانه های ظهور را شهادت نفس زکیّه دانست و گفت: وی فردی از دودمان رسول خدا (ص) است که پس از ظهور و قبل از قیام امام عصر مظلومانه به شهادت می رسد و او را نفس زکیّه نامیدهاند، چراکه بدون هیچ جرمی، تنها به خاطر رساندن پیام شفاهی امام عصر به مردم مکه کشته میشود.
به گفته وی فرو برده شدن در سرزمین "بیدا" نشانه دیگری از ظهور حضرت ولیعصر(عج) است و دراینباره بیان کرد: مقصود از این نشانه آن است که سفیانی با لشکری عظیم به قصد جنگ با امام مهدی عازم مکه میشود و در بین مکه و مدینه، در محلی که سرزمین بیدا نامیده میشود، بهگونهای معجزه آسا و به امر خداوند، او و یارانش در زمین فرو می روند.
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی درباره دستورات مذهبی برای ظهور امام عصر گفت: از وظایفی که در هر زمان، به ویژه در عصر غیبت برای پیروان تعالیم اسلامی به آن تأکید فراوان شده، شناخت و معرفت درباره امام آن زمان است. امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانشان فرمودند: «امام خود را بشناس که اگر امام خود را شناختی، دیر و زود شدن این امر، آسیبی به تو نخواهد رساند».
حقیقت ادامه داد: از دیگر وظایف مهم ما در عصرغیبت، محبت و دوستی با اهل بیت پیامبر (ص)به عنوان دوستان خداوند است. در دوران غیبت امام عصر، به سبب پنهان زیستی امام ممکن است عواملی انسان را از این وظیفه مهم دور سازد؛ از این رو در روایات، سفارش شده است که بر محبت به آن امام همام، پایدار باشیم.
وی افزود: تقوا پیشگی وظیفه دیگر است و تقوای الهی در همه زمان ها لازم و واجب است؛ اما در دوران غیبت، اهمیت بیشتری دارد، چراکه در این دوران، عوامل فراوانی دست به هم داده است تا انسان ها را به بیراهه کشانده، گمراه کنند. امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «همانا برای صاحب الامر غیبتی است؛ پس بنده تقوای الهی پیشه نماید و به دین او چنگ زند».
این کارشناس تاریخ و معارف اسلامی با بیان اینکه از آن جایی که تمام امامان بزرگوار نور واحد هستند، دستورهای ایشان نیز یک هدف را دنبال می کند، افزود: پیروی از هر کدام، پیروی از همه آن هاست و در زمانی که یکی از امامان در دسترس نیست، دستورهای دیگران چراغ راه هدایت است.امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که گفت: «شنیده ایم که صاحب الامر غایب خواهد شد؛ پس چه کنیم؟» فرمود: چنگ بزنید به آنچه [از پیشوایان قبل] در دستتان است، تا این که امر بر شما آشکار شود.
وی در ادامه تصریح کرد:کمک به نیازمندان در همه زمان ها کاری بسیار ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به سبب غیبت امام، در دوران غیبت ارزش والاتری دارد. امام باقر (ع) فرمود: «فرد قوی شما ضعیفتان را کمک کند و ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت ومهربانی نماید، اگر شخصی در این حال و پیش از آن که قائم ظهور کند از دنیا برود، شهید از دنیا رفته است».
حقیقت در پایان تاکید کرد: دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام عصر، صبر بر سختی های دوران غیبت، دعای فراوان برای فرج حضرت، آماده باش دائمی، بزرگداشت نام و یاد آن حضرت و پیروی و تبعیت از علمای راستین از دیگر وظایف شیعیان در عصر غیبت است.
منبع:جام جم
مطالب مرتبط
سیری در زندگی عارف و فیلسوف برجسته تشیع/ فیلم
توصیه حضرت محمد(ص) درباره راه به دست آوردن ولایت خدا در کلام امام عسکری(ع)
استخاره باید توسط اهل آن انجام شود/این امر همچون تعبیر خواب موهبتی الهی است