ژاپن را تیم کوچکی فرض کرده بودیم

آشوبی در گفتگو با راسخون: استراتژی کی روش مقابل ژاپن مرگبار بود

کارشناس فوتبال ایران گفت: کی روش ریسک بزرگی کرد که با یک هافبک دفاعی مقابل تیمی مثل ژاپن که فراتر از آسیاست، تیم را به میدان فرستاد. این استراتژی مقابل بهترین تیم آسیا مرگبار بود و دیدید که باعث حذف ما شد.
سه‌شنبه، 9 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
آشوبی در گفتگو با راسخون: استراتژی کی روش مقابل ژاپن مرگبار بود
کارشناس فوتبال ایران گفت: کی روش ریسک بزرگی کرد که با یک هافبک دفاعی مقابل تیمی مثل ژاپن که فراتر از آسیاست، تیم را به میدان فرستاد. این استراتژی مقابل بهترین تیم آسیا مرگبار بود و دیدید که باعث حذف ما شد.
 
فرزاد آشوبی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص شکست و حذف ایران مقابل ژاپن اظهار داشت: بازی ایران مقابل ژاپن اصلا خوب نبود. در واقعا استراتژی خوبی برای این بازی نداشتیم. کی روش ژاپن را تیم کوچکی فرض کرده بود چون با یک هافبک دفاعی بازی کردن آن هم مقابل چنین حریف قدرتمندی، اجازه دادیم راحت به دفاع ما فشار بیاورد و راحت به گل برسد.

هیچ تیم آسیایی با ژاپن قابل مقایسه نیست
وی افزود: از ارزش های بازیکنان تیم ملی ما چیزی کم نمی شود. واقعا تیم فوق العاده ای داشتیم که تا نیمه نهایی عالی بودند. استراتژی کی روش برای این بازی مناسب نبود و می توانستیم بهتر از این بازی کنیم. فارغ از اینکه دیگران و منتقدان چه می گفتند، کی روش باید مقابل ژاپن شیوه ی دفاعی در پیش می گرفت. ما تیمی بودیم که بهترین خط حمله را داشتیم و گل هم نخورده بودیم. ما باید تفکر دفاعی اتخاذ می کردیم و به فینال می رسیدیم. ما داشتیم با ژاپنی بازی می کردیم که تیمی متفاوت از تمام تیم هایی که تا الان مقابلشان قرار گرفته بودیم. این تیم به لحاظ کیفیت، نظم و ساختار قابل قیاس با هیچ تیم آسیایی نیست. 5 بازی گذشته ی ما شکل بازی تدارکاتی خوب داشت ولی مقابل ژاپن یک بازی تعیین کننده و سرنوشت ساز بود. می طلبید که با احتیاط بیشتری مقابل این حریف خوب بازی کنیم.

بازی با ژاپن را ساده فرض کردیم
کارشناس فوتبال ایران و بازیکن اسبق سرخابی ها ادامه داد: فاز هجومی تیم ملی را در این جام دوست داشتم اما نمی شود مقابل تیمی مثل ژاپن برنامه ی دفاعی نداشت. وقتی مقابل تیمی مثل ژاپن ساختار دفاعی محکمی نداشته باشی، اصلا به هجوم نمی رسی. این یک اصل است که اول باید ساختار دفاعی را محکم و قوی بچینی و بعد به فکر حمله باشی. می توانستیم مقابل چین و یمن و ویتنام با حمله ببریم و بردیم. چین با 3 اشتباه مرگبار 3 گل به ما داد اما آیا ژاپن این اشتباهات را داشت؟ کیفیت این تیم با چین زمین تا آسمان است و دیدید که آنها مدافعان ما را مجبور به اشتباه کردند. ژاپن را ساده و آسان فرض کردیم و نتیجه اش را دیدیم.

گول نتایج قبلی ژاپن را خوردیم
آشوبی گفت: ما به ژاپن باختیم، دلیل اصلی آن تمرکز بود. این تمرکز از نیمکت به بازیکنان منتقل می شود. ما ژاپن را ساده فرض کرده و گول نتایج قبلی این تیم را خورده بودیم. تفسیر نادرست از شرایط تیم ژاپن باعث شد تا تیم ما به آنها بد ببازد. گل اولی که از این تیم خوردیم نباید تحت هیچ شرایطی اتفاق می افتاد. بازیکن حرفه ای ما در حالی که داور سوت نزده، ایستاده و به حرکت حریف نگاه می کند. واقعا گل مبتدیانه و بی مزه ای بود. خیلی خنده دار بود و اصلا قابل هضم نیست.

باید منطقی بازی می کردیم
وی افزود: تیم های خوب وقتی مقابل هم بازی می کنند، تک صحنه ها تعیین کننده است. بازی تیم ملی مقابل عراق چون برد نمی خواستیم اما شجاعانه و منطقی عمل کردیم. کاش مقابل ژاپن هم مثل بازی با عراق کمی منطقی کار می کردیم. تعجب می کنم چرا کی روش بازی با ژاپن را آن قدر ساده فرض کرد که همان آرایشی که با چین مصاف دادیم را مقابل این حریف قدرتمند انجام داد. 

آشوبی در گفتگو با راسخون: استراتژی کی روش مقابل ژاپن مرگبار بود
ژاپن از اشتباهات ما سود برد
کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد: دیدید که رئیس فدراسیون ژاپن قبل از بازی با ایران گفت که می خواهند قهرمان جام شوند و برای سال 2050 قهرمانی المپیک می خواهند. وقتی دو تیم هم کیفیت و نزدیک، با هم بازی دارند، تک لحظه ها و اشتباهات فردی تعیین کننده است. مقابل ژاپن دقیقا همین اتفاق برای ما افتاد و روی گل او اشتباه کردیم. بعد از دریافت گل، تیم ما به هم ریخت و نتوانستیم آن طور که باید حمله کنیم و برای به تساوی کشیدن بازی موقعیت سازی داشته باشیم. در ادامه گل دوم و سوم را هم خوردیم.

این عیار تیم ملی ما نبود
آشوبی گفت: این شکست عیار تیم ملی ما نبود. تیم ما شایسته ترین تیم به لحاظ داشتن بازیکنان خوب و یکدست و کیفیت نفرات بود. کی روش هم تا اینجا هوشمندانه عمل کرده بود. حقیقتا نمی فهمم که چرا کی روش مقابل ژاپن با یک هافبک دفاعی بازی کرد و استراتژی بسته تری اتخاذ نکرد. این یک علامت سوال بزرگ برای من است. کی روش ریسک کرد و می شد پیش بینی کرد که جواب نمی دهد.

مقابل ژاپن خودکشی کردیم
وی تصریح کرد: ژاپن در این تورنمنت توپ را به حریفان می داد و سعی می کرد با بستن فضاها، ضد حمله بزند. کادر فنی ما با علم به این موضوع، خودکشی کردیم و استراتژی غلطی را داشتیم. روی گل اول اشتباه بچگانه کردیم و گل دوم هم اتفاقی به دست پورعلی گنجی خورد و گل سوم هم طبیعی بود چون باخته بودیم. وقتی شما این قدر حریف را ساده فرض می کنید، تمرکز از دست می رود. دیدید که بچه های ما در این بازی چقدر پرخاشگر بودند. سردار آزمون دو سه بار رفتارهایی انجام داد که کسی از او ندیده بود. اعتراضات مکرری که به داور می کردیم، نشان می داد که تیم از لحاظ استراتژی به بن بست خورده است و بازیکنان دچار عصبانیت شده بودند. آنها احساس می کردند، آرایش خوبی اتخاذ نشده و درهای بسته ی زیاد به مرور بازیکنان ما را عصبی کرد.
 
گفتگو از سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.