سپاهان و تراکتور لیگ را جذاب کردند

نامجو مطلق در گفتگو با راسخون: کی روش یک جام به ایران بدهکار است

پیشکسوت فوتبال معتقد است وقتی که کی روش 8 سال فوتبال ملی را در اختیار داشته و تا به حال نتوانسته یک مقام معتبر بیاورد، به ایران یک جام بدهکار است.
شنبه، 15 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
نامجو مطلق در گفتگو با راسخون: کی روش یک جام به ایران بدهکار است
پیشکسوت فوتبال معتقد است وقتی که کی روش 8 سال فوتبال ملی را در اختیار داشته و تا به حال نتوانسته یک مقام معتبر بیاورد، به ایران یک جام بدهکار است.
 
مجید نامجومطلق در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص ارزیابی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران، وضعیت داوری، اعتراضات تیم ها، شرایط استقلال و صحبت های کارلوس کی روش و شرایط تیم ملی به سوالات پاسخ داد که در ادامه می آید:
 
ارزیابی شما از نیم فصل اول لیگ برتر چیست؟

فکر می کنم نیم فصل اول خوبی داشتیم. وقتی به تیم های مدعی و فاصله ی امتیازات تیم ها نگاه می کنیم، رقابت خیلی خوبی در لیگ شاهد هستیم. تیم های سپاهان و تراکتورسازی با حضور قدرتمند خود رقابت را گرم و جذاب کردند و باعث شده تا رقابت بین تیم ها بیشتر شود. ما نیم فصل اول شاهد بازی های جذابی هم بودیم و در مجموع به نیم فصل اول لیگ نمره قبولی می دهم.
 
یک سری وقفه هایی در نیم فصل هم شاهد بودیم. این مسئله چقدر به ضرر لیگ است؟
فعلا فوتبال ما به آن سطح از حرفه ای گری نرسیده است که بتواند برنامه ریزی صحیحی انجام دهد. شما اگر به لیگ های دیگر کشورها نگاه کنید، بین 48 تا 72 ساعت تعطیل می شوند نه 10 روز و 15 روز. تقویمشان طوری تنظیم شده که هم تیم ملی شان پیش می رود و هم رقابتهای لیگ منظم برگزار می شود. این مشکل فوتبال و عدم حرفه ای بودن فوتبال ماست.
 
لیگ ما در حالی برای تیم ملی تعطیل می شود که کی روش آنچنان که باید به لیگ توجهی ندارد. نظر شما چیست؟
اشتباه نکنید. در جام جهانی بازیکنانی درخشش داشتند که در لیگ داخلی ما بازی می کردند. آنها نسبت به لژیونرهای ما خیلی خوب بودند و دیدید که عملکرد و کیفیت مثبتی داشتند.
 
اما اگر یادتان باشد، خود کی روش قبل از جام جهانی گفت که بازیکنان داخلی نسبت به لژیونرها ضعیف ترند. این اظهارنظر باعث دلخوری مربیان لیگ هم شد.
این نظر کی روش است و فعلا هم که هر چی می گوید، مورد موافقت همه (فدراسیون نشینها) است. اینکه برای تیم ملی، لیگ 10 روز، 15روز تعطیل می شود، نظر کی روش است. ما هنوز به آن حرفه ای گری نرسیدیم که بازیکنان در 2 رقابت مختلف بتوانند بازی کنند. اعتقاد کی روش هم بر این است که بازیکنان داخلی نمی توانند به خوبی در باشگاه ها آماده شوند. اینها دلایلی است که لیگ تعطیل می شود. متاسفانه کی روش در این 7، 8 سال اخیر موضع گیری های اینچنینی زیاد داشته و جنجال هایی هم ایجاد شده است.
 نامجو مطلق در گفتگو با راسخون: کی روش یک جام به ایران بدهکار است
نیم فصل اول اکثر تیم ها نسبت به داوری اعتراض داشتند. آیا کیفیت داوری ما پائین تر از فوتبال ماست یا نه این هجمه ها باعث شده تا داوران با استرس سوت بزنند؟
من فکر می کنم هجمه هایی که از سوی تیم ها و بازیکنان به سمت داوری سرازیر شده، باعث شده تا آنها با استرس و در نهایت اشتباه سوت بزنند. بهترین داور ما فغانی است که زیر این فشار و هجمه ها دچار اشتباه می شود. داوری که جزو بهترین های دنیاست نه فقط ایران. فغانی افتخار داوری ایران است. ولی این قدر فشار روی داوران زیاد است که ما هفته به هفته می بینیم که اشتباهات داوری بیشتر می شود. سال قبل بود فکر کنم می گفتند که سطح داوری از سطح لیگ بالاتر است اما امسال این طور نبوده و اشتباهات زیادی داشتند. خیلی از نتایج به اشتباه رقم خورد.
 
آیا قبول دارید که کمیته داوران هم در چینش داوران ضعیف کار کرده است؟
این را قبول ندارم. اولا اینکه چینش داوران اصلا نباید براساس سلیقه باشگاه باشد. کمیته داوران باید انتخاب درست داشته باشد. مهمترین اصل اشتباهات نیم فصل اول همین فشارهاست که هر هفته بود. وقتی این حجم از فشارها و بیانیه ها و اعتراضات باشد، استرس ایجاد می کند. فوتبال روز دنیا هم مربیان نسبت به اشتباهات اعتراض می کنند ولی این قدر فشار و هجمه نیست. هر چقدر فشارها زیاد شود، اشتباهات زیادتر می شود. نمی گویم اشتباه عمدی؛ اشتباه سهوی درصدش زیاد می شود.
 
اشتباهات داوری در نیم فصل باعث شده تا تیم های رقیب همدیگر را متهم کنند که با داوری امتیاز جمع کرده. آیا اشتباه داوری در سرنوشت تیم ها تاثیر گذار بوده؟
اشتباهات داوری که وجود داشته و ما باید براساس واقعیت صحبت کنیم. خیلی از تیم ها از این اشتباهات سود و خیلی ها هم ضرر کردند. همه ی این اشتباهات را من همان فشارها می دانم. اگر می خواهیم تیم ها براساس توانایی فنی نتیجه بگیرند، باید فشار روی داوران را کم کنیم.
 
رفته رفته استقلال هم خود را در لیگ پیدا کرد. شرایط این تیم را چطور می بینید؟
استقلال شروع فصل خوبی نداشت. طبیعی است و همه دیدند. از بس این دلایل گفته شده، تکراری است اما هرچه بود استقلال رفته رفته خود را پیدا کرد. به خصوص در 4 بازی آخر که هم از لحاظ سطح کیفی رشد داشت و هم سطح نتیجه گیری تیم خیلی خوب بود. امتیازات خوبی هم گرفت و اگر اشتباه داور در بازی با پدیده نبود، از 4 بازی آخر 12 امتیاز می گرفتند ولی این 10 امتیاز هم خیلی به استقلال در رتبه ای که در نیم فصل گرفت، کمک کرد. تعطیلات نیم فصل فرصتی برای استقلال شد تا تیم را تقویت کنند. اگر بتوانند به خوبی این مسئله را پیش ببرند می توانند به موفقیت خوبی برسند.
 
یکی از انتقادهایی که به شفر در نیم فصل اول می شد، این بود که ترکیب اصلی را خیلی دیر شناخت.
امسال تغییر و تحول استقلال زیاد بود. از طرفی تیم خیلی دیر تمرینات را استارت زد و خود شفر هم ایران نبود. از دست دادن زمان باعث شد تیم خیلی دیر هماهنگ شود. این عدم هماهنگی به استقلال لطمه زد و هرچقدر هفته ها گذشت، تیم شرایط بهتری پیدا کرد.
 
حرف از آمدن "سرور جباروف" بازیکن ازبکی به استقلال است. آیا بازیکن 37 ساله به درد این تیم می خورد؟
فکر می کنم استقلال به یک بازیکن "پلی میکر" نیاز داشت و دارد که در جریان بازی مدیریت کند. استقلال در این زمینه با کمبود مواجه بود و سال قبل جباروف این وظیفه را خیلی خوب انجام داد. امیدوارم که این بازیکن کیفیت سال قبل را داشته باشد و با همان شرایط بدنی و با همان کیفیت اگر باشد، خیلی می تواند به استقلال کمک کند.
 
نظر شما در مورد تیم ملی چیست. مخصوصا اظهار نظر عجیب کی روش که گفته بود "آرزوی ایرانی ها رسیدن به نیمه نهایی آسیاست."
ما با مربیان ایرانی بارها به نیمه نهایی رفتیم. با تیم مرحوم پرویز دهداری که عضوش بودم سال 1988در اوج شرایط بد کشور که در جنگ بود، فدراسیون هیچ بودجه ای برای اردوی تدارکاتی نداشت، سوم آسیا شدیم با یک سری جوان بی نام و نشان. با مایلی کهن و با بدشانسی سوم آسیا شدیم. نمی دانم کی روش براساس چه تفکری این حرف را زده است. شاید خواسته با این حرف فشار و انتظارات را از روی بازیکنان و کادر فنی بردارد. قطعا با مربی بزرگی مثل کی روش که 8 سال است، همه کاره فوتبال ما در سطح ملی بوده، انتظاری جز اینکه تیم بتواند جزو مدعیان اصلی قهرمانی باشد، نیست و نداریم. اینکه در فوتبال اتفاقات غیرقابل پیش بینی می افتد و ممکن است تیمی دچار بدشانسی شود، هست ولی اینکه شما از قبل حضور تیم هایی مثل ژاپن و استرالیا و کره را تضمین شده بدانی و بین ایران و چند تیم دیگر هم بگویی که اینها هم می توانند جزو 4 تیم بروند، خیلی خوب نیست برای فوتبال ما در گروه اگر اول شویم، این شانس را داریم که به مراحل بالا برویم و تا آنجا حریف آنچنانی هم نخواهیم داشت. تیم ها همه قدرتمند هستند و نباید غافل شویم ولی تیم ملی ایران چند سال است که در آسیا رنکینگ اول را دارد. یعنی اینکه ما باید خود را خیلی دست بالا بگیریم و از رنکینگ اولی خود دفاع کنیم. بعد از 8 سال هزینه سنگینی که برای کی روش دادیم و هیچ جام معتبری با تیم ملی به ما نداده، این انتظار از او می رود که حداقل یک جام به ما بدهد.
 
گفتگو از سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.