شروع توفانی تیم ملی امیدوارکننده بود

سید صالحی در گفتگو با راسخون: توقع مردم از کی روش قهرمانی آسیاست

کارشناس فوتبال ایران و بازیکن اسبق سرخابی های پایتخت معتقد است، مردم از کی روش توقع قهرمانی دارند و نمی پذیرند که تیم ملی در سطح آسیا هم فوتبالی دفاعی به نمایش بگذارد.
چهارشنبه، 19 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
سید صالحی در گفتگو با راسخون: توقع مردم از کی روش قهرمانی آسیاست
کارشناس فوتبال ایران و بازیکن اسبق سرخابی های پایتخت معتقد است، مردم از کی روش توقع قهرمانی دارند و نمی پذیرند که تیم ملی در سطح آسیا هم فوتبالی دفاعی به نمایش بگذارد.
 
سید مهدی سید صالحی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: از شرایط یک سری تیم ها مثل پرسپولیس و سپاهان و تراکتور در اواسط نیم فصل مشخص شد که عزم خود را جزم کردند تا بتوانند به قهرمانی برسند. البته در این بین با توجه به شرایط ویژه ای که پرسپولیس داشت و نمی توانست بازیکنی را جذب کند، خیلی خوب توانست تیم خود را حفظ کند و در جمع مدعیان باشد. قرمزها با حفظ اسکلت بندی تیم و با خودباوری ای که داشتند، توانستند خیلی خوب نتیجه بگیرند. از طرفی تیم پدیده هم با یحیی گل محمدی خیلی خوب جوانگرایی کرد و از تجربه بازیکنانی چون ناصحی و خلعتبری و اکبرصادقی بهره برد، نتیجه گرفت و خود را به عنوان مدعی مطرح کرد.
 
مدعیان از دیگر تیم ها جدا شدند
وی ادامه داد: سپاهان شرایط خوبی از اول فصل داشت. حُسن بزرگی که قلعه نویی دارد، همیشه اول فصل بازیکنانی را می گیرد که قبلا با او کار کردند و با تفکراتش آشنایی دارند. بازیکنانی مثل استنلی، مهدی کیانی و ایرانپوریان. این شناخت باعث شد که سپاهان از همان ابتدا خود را به عنوان مدعی مطرح کند. تیم تراکتور هم با توجه به نفراتی که جذب کرد، به عنوان مدعی خود را بالا آورد. در مجموع لیگ بدی نبود. البته بعضی بازی ها واقعا کیفیت خوبی نداشت ولی در مجموع تیم هایی که بازیکنان خوبی گرفتند، توانستند خود را از دیگر تیم ها جدا کنند و به عنوان مدعی ظاهر شوند.
 
وقفه به تیم ها ضربه می زند
مهاجم اسبق پرسپولیس و استقلال در خصوص وقفه های لیگ برتر فوتبال تصریح کرد: همیشه این معضل در فوتبال ما بوده و این به برنامه ریزی سازمان لیگ برمی گردد. این وقفه ها به تیم ها آسیب می زند. وقتی تیم ها قبل فصل بدنسازی می کنند، بدنها را تا نزدیک 90 درصد آماده می کنند و بقیه آن هم در طول مسابقات به شرایط آرمانی می رسد. ولی وقتی مدام لیگ وقفه بیافتد، مربیان کار سختی دارند چون هم شرایط بدنی تیم به هم می خورد و هم خطر مصدومیت بازیکنان بالا می رود. اگر بازی ها فشرده برگزار شود، بهتر از این است که لیگ تعطیل شود.
 
استقلال قافیه را در نقل و انتقالات باخت
سید صالحی در خصوص وضعیت استقلال هم گفت: علت وضعیت سینوسی استقلال در اوایل فصل، تغییرات زیاد در تیم قبلش بود. برخی بازیکنان رفتند و در فصل نقل و انتقالات قافیه را باختند و نتوانستند خوب یارگیری کنند. آنها بازیکن جوان زیادی گرفتند که تا بیایند به پختگی برسند، چندسال زمان می خواهد. پرسپولیس و استقلال جای آزمون و خطا نیست بازیکنانی که این تیم ها می گیرند، باید باتجربه باشند. اگر جوان هم هستند باید تجربه خود را در تیم های دیگر به دست آورده باشند. مثلا داریوش شجاعیان درعین جوانی، در گسترش فولاد تجربه کسب کرد. مسلمان قبل از آمدن به پرسپولیس، در ذوب و فولاد باتجربه شد. استقلال بازیکنان خارجی باکیفیتی نگرفت و اینها دلایلی بود که نتیجه نگرفتند.
 
شفر دیر به ترکیب اصلی رسید
وی افزود: در استقلال و پرسپولیس بازیکنان خارجی باید یک سروگردن از بازیکنان داخلی بالاتر باشند ولی اینچنین نبود. ایراد بزرگی که استقلال در نیم فصل اول داشت، اینکه شفر خیلی دیر به ترکیب اصلی رسید. بازیکنان باید حداقل 10 هفته کنار هم بازی کنند تا هماهنگ شوند. معتقدم اگر پرسپولیس بازیکن می توانست بگیرد، این قدر تیمش یکدست و هماهنگ نبود. سیامک نعمتی و منشا و رسن بازیکنانی بودند که پرسپولیس زمانی بازیکن داشت، اینها نیمکت نشین بودند و کمتر بازی به آنها می رسید. ولی دیدید که وقتی در ترکیب قرار گرفتند، اتکای تیم روی اینها بود و در تمرینات و بازی هایی که انجام دادند، به خودباوری رسیدند و مهره ی ارزشمند شدند.
 
قهرمان در هفته آخر مشخص می شود
بازیکن اسبق سرخابی ها ادامه داد: استقلال در هر بازی ترکیب متفاوت داشت و مهاجمان در نیم فصل 5 بازی کنار هم بازی نکردند. یک مربی باید در 4، 5 هفته ی اول ترکیب اصلی خود را بشناسد. تیم هایی که مدعی هستند وقتی ترکیب خود را از همان ابتدا بشناسند، تا دیگر تیم ها به خودشان بیایند، آنها امتیازات اول فصل را جمع کردند. این قضیه در مورد سپاهان و پرسپولیس اتفاق افتاد. با این همه معتقدم امسال برخلاف دو فصل اخیر، کار قهرمانی لیگ به هفته آخر کشیده می شود.
 
داوران تمرکز ندارند
سید صالحی در خصوص وضعیت داوری نیم فصل اول گفت: کمیته داوران جوانگرایی کرده است و تیم ها متضرر می شوند. اشتباهات داوری در نیم فصل خیلی زیاد بود. کمیته داوران باید کلاس بیشتر بگذارد و محرومیت ها را افزایش دهد. اشتباهات همه سهوی است و کسی نمی گوید عمدیست اما تعداد این اشتباهات سهوی خیلی زیاد شده. وقتی داوران در یکی دو بازی اشتباه کنند، ایرادی ندارد ولی وقتی زیاد شود، مشخص است که تمرکز ندارند. داوری که در 5 بازی، 3 دیدار را اشتباه سوت می زند، مشخص می شود که تمرکز ندارد. باید نظارت و بررسی مشکلات داوری بیشتر شود. فغانی وقتی با تسلط سوت می زند، به بقیه اعتماد نفس می دهد و خیال تیم ها راحت است. اگر سیستم "VAR" هم بیاید، به داوری کمک می کند اما داوران ما باید سطح خود را بین المللی کنند.
 سید صالحی در گفتگو با راسخون: توقع مردم از کی روش قهرمانی آسیاست
شروع طوفانی تیم ملی، امیدها را زنده کرد
خدا را شکر تیم ملی در شروع جام ملت ها توانست هم بازی خوبی به نمایش بگذارد و هم نتیجه ی خوبی رقم بزند. بعد از سال ها تیم ملی فوتبال هجومی و روبه جلو بازی کرد و نتیجه اش را هم دید هرچند در برخی صحنه ها، پاس های آخری که باید به نتیجه می رسید، خوب ارسال نمی شد. همه دیدند وقتی تیم ملی هجومی بازی کند، چقدر دوست داشتنی تر می شود و مردم با هیجان بازی ها را دنبال می کنند. البته یمن از لحاظ فنی چیزی برای گفتن نداشت و به جز دقایق اول بازی، نتوانست حتی به پشت محوطه ایران برسد. این شروع طوفانی همه را امیدوار کرد اما باید بدانیم که در ادامه حریفان دشواری در پیش داریم. تیم ها قوی شده اند. دیدید کره جنوبی به سختی پیروز شد و استرالیا به اردن باخت. اگر حریفان را دست کم بگیریم، اوضاع سخت می شود.
 
تیم ملی در فاز هجومی مشکل دارد
کارشناس فوتبال ایران در خصوص وضعیت تیم ملی ایران خاطرنشان کرد: تیم ملی ما با کی روش در فاز دفاعی به ایده آل رسیده است اما در شرایط هجومی خوبی قرار نداریم. در جام ملت ها کار ما سخت است و با وجود تیم هایی مثل کره و ژاپن و استرالیا باید خیلی هوشیار باشیم. خیال می کنید بازی با عراق راحت است؟ وقتی تیم ما در فاز هجومی مشکل دارد، خیلی باید مراقب باشیم.
 
بعید می دانم با تفکر دفاعی نتیجه بگیریم
سیدصالحی با اشاره به بازی های تدارکاتی تیم ملی فوتبال گفت: وقتی در بازی های تدارکاتی دنبال ساختن رنکینگ هستیم، مشخص است که به نتیجه نمی رسیم. کره و ژاپن دنبال نتیجه و رنکینگ نیستند و به توسعه و پیشرفت فوتبالشان فکر می کنند. این مشکل ما برمی گردد به فدراسیون که چطور با کی روش قرارداد بسته است. عملکرد بازیکنان ما مقابل یمن را دیدیم. ما وقتی بالا بازی می کنیم، می توانیم به نتیجه خوب برسیم. اگر تیم ملی مقابل دیگر رقیبان هجومی بازی نکند، بعید می دانم در آسیا نتیجه بگیریم.
 
مردم در آسیا از تیم ملی فوتبال هجومی می خواهند
وی در مورد اظهار نظر کی روش که گفته بود" آرزوی ایرانی ها رسیدن به نیمه نهایی آسیا است" ادامه داد: کی روش برای تیم ملی ما زحمت کشیده است. او فاز دفاعی تیم ما را به شرایط ایده آل رسانده است. آیا در جام ملت ها فاز دفاعی به درد تیم ملی می خورد؟ نظر کی روش است که می گوید نیمه نهایی آرزوی ایرانیهاست. شاید سطح توقع او این قدر است اما توقع مردم از فوتبال ملی بازی هجومی و قهرمانی آسیاست. مردم ما فوتبال هجومی دوست دارند. کره و ژاپن فوتبال هجومی بازی می کنند و در این شیوه گل زیاد رد و بدل می شود. بازی های شرق آسیا را ببینید متوجه این قضیه می شوید. تیم ها دنبال بازی هجومی هستند و این باعث پیشرفت می شود. در جام جهانی تفکر ما بازی دفاعی بود ولی در سطح آسیا مردم ما این تفکر را قبول نمی کنند و از تیم ملی فوتبال هجومی می خواهند. آیا ما به این نقطه رسیدیم که جلوی کره و ژاپن هجومی بازی کنیم؟ ما قبل از جام ملت ها باید با تیم های بزرگ فوتبال هجومی را یاد می گرفتیم. کره و ژاپن دنبال رنکینگ نیستند و دنبال واقعیت ها هستند اما ما دنبال فرعیات و رنکینگ هستیم.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.