آلودگی هوا سالانه موجب فوت بیش از 8.8 میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود

آلودگی هوا سالانه باعث فوت بیش از 8.8 میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود. این آمار تقریبا دو برابر آنچه تصور می‌شده، است.
پنجشنبه، 23 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آلودگی هوا سالانه موجب فوت بیش از 8.8 میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود
آلودگی هوا سالانه باعث فوت بیش از 8.8 میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود. این آمار تقریبا دو برابر آنچه تصور می‌شده، است.

به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ طبق یک مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شد، شمار مرگ افرادی که به علت آلودگی هوا جان خود را ازدست می‌دند به مراتب بیشتر از مرگ ناشی از سیگار شده است. مطالعه‌ای که بر روی افراد ساکن در اروپا انجام شد، نشان داد در سال 2015 آلودگی هوا موجب فوت بیش از 8.79 میلیون فرد شد؛ این در حالی است که این مطالعه نشان داد مرگ ناشی از سیگار کشیدن در همان سال 7.2 میلیون نفر را به کام مرگ برده است.

هم‌چنین این مطالعه نشان داد که علاوه بر آن آمار از پیش گفته، مرگ بیش از 790 هزار نفر دیگر نیز به علت آلودگی هوا اتفاق افتاده باشد که بین 40 تا 80 درصد آنها دچار بیماری قلبی عروقی شده بودند.  محققان هشدار دادند ذرات ریز معلق در هوا ممکن است 2.2 سال از عمر متوسط اروپاییان را کاهش دهد.

ذرات ریز معلق در هوا موسوم به  ذرات PM۲.۵ ؛ ذرات ریزی هستند که اندازه آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر یا میکرون است، و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستد و به راحتی با تنفس وارد بدن  می‌شوند. این ذرات از منابع‌ای حاصل از سوختِ سوخت‌های فسیلی و گرد و غبار  هستند. رشته موی انسان 30 برابر بزرگ‌تر از یک ذره  PM۲.۵ است.

 محققان هم‌چنین بر این باورند که قرار گرفتن بیشتر در معرض این ذرات، عروق خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث فراهم آوردن شرایطی برای انواع بیماری‌ها، از جمله حمله قلبی شود. بنابراین آلودگی هوا یک تهدید مهم برای سلامتی است؛ که متاسفانه تهدیدهایی مثل سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب بر این تهدید سایه افکنده است و مردم آن را مهم تلقی نمی‌کنند.

پژوهشگران معتقدند سیاسیون و سیاست‌گذاران باید به فکر جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر باشند؛ که این تدبیر می‌تواند «به طور چشمگیری خسارت‌های آلودی هوا بر روی زندگی انسان را کاهش داد.»
 
 




 

مطالب مرتبط
امروز آخرین مهلت نام‌نویسی در کنکور
تغییر سالانه ساعت منجر به حمله قلبی می‌شود
بازی ایرانی "پسرخوانده" جهانی می‌شود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.