پای درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی؛

کسی که در وهم و خیال زندگی می‌کند هنگام مرگ دست خالی خواهد بود

آیت الله العظمی جوادی در درس اخلاقش گفت : افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می کنند در حقیقت در وهم و خیال زندگی می کنند وقرآن کریم از اینها به عنوان «مختال»یاد می کند؛آنچه حقیقت دارد کوثر است.
شنبه، 15 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کسی که در وهم و خیال زندگی می‌کند هنگام مرگ دست خالی خواهد بود

ویرایش عکس شهریور 99

آیت الله العظمی جوادی در درس اخلاقش گفت: افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می کنند در حقیقت در وهم و خیال زندگی می کنند وقرآن کریم از اینها به عنوان «مختال»یاد می کند؛آنچه حقیقت دارد کوثر است.

 
به گزارش راسخون، آیت الله العظمی جوادی آملی در نخستین جلسه درس اخلاق در سال جدید که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشت: محدوده زندگی برخی ها تنها در دنیا است؛ افرادی که دنیایی زندگی می‌کنند، یعنی در پوچی، وهم و خیال زندگی می کنند؛ اهل دنیا یعنی کسی که در اوهام و خیالات زندگی کند، این افراد هنگام مرگ نیز با دست خالی دنیا را ترک می کنند.
 
وی ادامه داد: افرادی که تنها در محدوده دنیایی خود فکر و زندگی می کنند در حقیقت در وهم و خیال زندگی می کنند و قرآن کریم از اینها به عنوان «مختال» یاد می کند؛ آنچه حقیقت دارد کوثر است نه تکاثر، آن‌که دنبال تکاثر میگردد مختال است و آن‌که به دنبال کوثر می رود عاقل است.
 
وی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیر(ع) افزود: این از بیانات نورانی حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه است که فرمود در درون انسان یک قدرت الهی است به نام فطرت و عقل، اما هوس، شهوت و غضب هم در درون انسان هست که اگر تعدیل نشود طغیان می کند. غضب یک نعمت خوبی است منتها باید تعدیل شود نه تعطیل، اگر تعدیل نشود و طغیان کند با عقل درگیر می شود و این همان جهاد درونی است که به آن بارها اشاره شده است.
 
 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان گفت: بنابراین ما اگر بخواهیم از واقعیت علمی و عینی برخوردار شویم باید در نظام طبیعی که زیرمجموعه نظام فراطبیعی است زندگی کنیم و غیر از خدا را در امور خود موثر ندانیم. این ایام فرصت‌های خوبی است برای بازیابی و درون‌نگری و موحد شدن خودمان است که ان‌شاءالله امیدواریم همه ما این توفیق را داشته باشیم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما