داستان یوسف (ع) تمام ویژگی های یک طرح داستانی را داراست

کتاب «حکمت، هنر زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع)» اثری نظری است که نشان دهنده این است که داستان حضرت یوسف (ع) دارای ظرفیت ها و ویژگی های دراماتیک است.
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داستان یوسف (ع) تمام ویژگی های یک طرح داستانی را داراست
 ویرایش عکس آذر ماه 98

به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری انتشارات سوره مهر، دکتر محمد علی خبری؛ مولف این کتاب درباره این اثر گفت: «برای نگارش این کتاب حدود دو سال در کلاس های تفسیر سوره یوسف (ع) آیت الله جوادی آملی شرکت کردم
خبری که دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است گفت:«این کتاب تلخیصی از رساله دکتری ام است که با راهنمایی دکتر حبیب الله آیت اللهی انجام گرفته است.»

وی ادامه داد: «در این کتاب 6 عنصر نمایش ارسطویی را مبنای تحلیل قرار دادم و انطباق نمودار روایی داستان حضرت یوسف (ع) را با نمودار نمایش اوجگاهی یا دراماتیک را بررسی کرده ام.»
این نویسنده با بیان اینکه منظورش از ظرفیت های نمایشی در داستان حضرت یوسف (ع) امکان بالقوه تبدیل پذیری این داستان از نظر محتوا و شکل به اثر نمایشی است ادامه داد:«در این کتاب ابتدا زاویه دید در داستان یوسف در قرآن کریم را مورد توجه قرار دادم و در خلال همین توجه مطالعه نقش دانای کل به عنوان راوی مورد تحلیل قرار گرفته است.»

وی همچنین توضیح داد: «شخصیت پردازی در این داستان هم با تکیه بر گفت وگو، رفتار و اعمال به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته که در شخصیت پردازی مستقیم برای معرفی شخصیت ها و ابلاغ اندیشه و پیام آنها از جملات خبری و توقیفی استفاده شده است. داستان یوسف (ع) تمام ویژگی های یک طرح داستانی را داراست
اما در شخصیت پردازی غیر مستقیم وجوه مختلف شخصیت پردازی در گفت و گوها و اعمال معرفی می شود.»


وی در مورد انواع رویکردهای هنری نسبت به قرآن توضیح می دهد: «در یک تعریف کلی باید گفت که برخوردهای هنری متفاوتی با قرآن وجود دارد که البته همه آن ها را نمی توان پذیرفت، به عنوان مثال ممکن است در برخورد با قرآن کریم فقط بر یافته های خود تاکید داشته باشیم یا در صدد تحمیل باورهای خویش به آیات قرآن با منظورهای خاص باشیم که در این صورت دست انسان از نعمت هدایت و معنویت قرآن خالی خواهد ماند.
در نوع دیگر، نگاه ساختاری هنری قرآن بر پیام آن اولویت پیدا می کند.


این نوع نگاه به صورت طبیعی پیام قرآن را معرفی نمی کند و نمایی زیبا اما فاقد محتوا ارائه می شود.

آثار هنری ای که چنین برخوردی با قرآن دارند به ورطه سطحیت می افتند و از اندیشه الهی خالی خواهند بود. چهارمین نوع رویکرد به قرآن کریم، برخوردی است که از نبود شناخت نسبت به قرآن و هنر نشات می گیرد، به این معنا که افرادی بدون هیچ گونه شناخت نسبت به قرآن و هنر تلاش می کنند تا پیامی را که نمی فهمند با ابزاری که نمی شناسند به دیگران انتقال دهند.

آخرین برخوردی که با قرآن کریم وجود دارد پیام هنر همان ارزش حاکم بر کلام خداوند است. در این رویکرد می توان هنر را واسطه فیض الهی و رسانیدن پیام معنوی قرآن کریم به مخاطبان دانست.»

این نویسنده می افزاید: «در مواردی دیده می شود که هنرمندانی زبان هنر را می شناسند اما زبان قرآن را درک نکرده اند به همین دلیل هنرمندی که برای ارائه اثر هنری به قرآن مراجعه می کند باید در زمینه علوم قرآنی نیز تا حدی متخصص باشد.

در زمانی که بدانیم آنچه باید برای صلاح و اصلاح معنوی انسان گفته شود به وسیله آیات الهی بیان شده است می توان هنرمند را از بهترین مبلغان حقایق فضیلت آور قرآن دانست.»
دکتر خبری درباره کیفیت و ویژگی های داستان گویی در قرآن کریم می گوید: «اگر قرار باشد با نظریه ها و نگرش های انسانی به سراغ قرآن برویم و بخواهیم ویژگی های روایی قرآن را بررسی کنیم، ره به خطا رفته ایم، چون این قصه ها نه با هدف داستان گویی بلکه برای عبرت و آموزش انسان در قرآن آورده شده است.
شیوه های هنری بدیع روایی در قرآن فی نفسه دارای ارزش نیست چون این شیوه ها با هدف خلق اثر هنری جامع و دارای قواعد زیبایی شناسیک به وجود نیامده اند؛ هر چند که کلام قرآن در اوج زیبایی است، اما چرا که اولااین زیبایی از نگاهی انسانی قابل تحلیل نیست و دوم آنکه هدف اصلی داستان های قرآن انتقال پیام است.

 

کتاب «حکمت، هنر زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع)» تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که در 271 صفحه قطع رقعی و در تیراژ 2 هزار و 500 نسخه و با قیمت 3 هزار و 500 تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است  و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

1300/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.