درخواست گوایدو برای شورش مسلحانه در ونزوئلا / کودتا مستقیما در واشنگتن و توسط بولتون طراحی شده است

رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد اما لحظاتی بعد دولت ونزوئلا از دفع کودتایی کوچک خبر داد. وزیر خارجه ونزوئلا در مصاحبه‌ای گفت که کودتا در این کشور مستقیما در واشنگتن و توسط مشاور امنیت ملی ‌آمریکا طراحی شده است.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درخواست گوایدو برای شورش مسلحانه در ونزوئلا / کودتا مستقیما در واشنگتن و توسط بولتون طراحی شده است
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا سه شنبه خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد.

بنا بر گزارش «کاراکاس کرانیکلز»، صبح به وقت کاراکاس، گوایدو با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از مردم ونزوئلا خواست تا به شورش مسلحانه ملحق شوند.

وی در این فیلم ویدئویی از ارتش ونزوئلا خواسته بود تا به بخشی از آنچه که «قیام ملی صلح‌آمیز» این کشور خوانده بود، تبدیل شوند.

بنا بر گزارش «یورونیوز»، تصاویر این ویدئو در نزدیکی پایگاه هوایی کاراکاس ضبط شده بود و مخالفان سعی داشتند که این پایگاه هوایی را به تصرف خود در آورند اما ظاهرا با مداخله نیروهای امنیتی ونزوئلا موفق نشدند.
 
 
در این ویدئو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در شرایطی درخواست شورش مسلحانه در این کشور را مطرح می‌کند که تعدادی نظامی مسلح وی را احاطه کرده‌اند.

گوایدو در این ویدئو مدعی شده که حمایت نظامیان ونزوئلا برای «آغاز مرحله نخست» در فرایند «پایان دادن به ریاست‌جمهوری مادورو» را بدست آورده است.

علاوه بر این، «لئوپولدو لوپز» سیاستمدار مخالف ونزوئلا نیز که تحت بازداشت خانگی بود، پشت سر گوایدو و با لباس نظامی ایستاده است. این فرد در ابتدای این ویدئو فریاد می‌زند: «حالا وقتشه».

لوپز که از سال 2014 میلادی به دلیل هدایت یک جنبش ضددولتی در ونزوئلا تحت بازداشت خانگی بوده، حالا امروز تصاویر زیر را از حضور خود به همراه گوایدو در میان نیروهایی که با لباس نظامی و مسلح در یکی از خیابان‌های کاراکاس مستقر شده‌اند، منتشر کرده است.
 گوایدو هم در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مردم ونزوئلا، ما باید همگی با هم به خیابان‌ها برویم، از نیروهای دموکراتیک حمایت کنیم و آزادی‌مان را دوباره پس بگیریم... مردم کاراکاس، همه به سوی «لاکارلوتا» (نامی که مردم ونزوئلا برای پایگاه هوایی «جنرالیزمو فرانسیسکو دمیراندا» در کاراکاس به کار می‌برند)».

وی در ادامه مدعی شده بود: «نیروهای مسلح ونزوئلا تصمیم درست گرفته‌اند. آنها حمایت مردم ونزوئلا و تأیید قانون اساسی ما را دارند...مردم ونزوئلا، ما به خیابان می‌رویم. نیروهای مسلح این کشور همچنان در حال استقرار هستند».

رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین ادعا کرده بود، با «یگان‌های مهم ارتش» ونزوئلادیدار کرده و «نخستین مرحله از عملیات آزادی در حال آغاز است». وی از مردم ونزوئلا خواسته بود تا به خیابان‌ها بیایند و به «بسیج» ارتش علیه دولت کمک کنند.


کودتای کوچک خنثی شد

دولت ونزوئلا اما لحظاتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کودتای کوچک در این کشور دفع شده است و در ادامه اقدام گوایدو برای راه‌اندازی کودتای نظامی در این کشور را محکوم کرد.

«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا تأکید کرد: «نیروهای مسلح جمهوری بولیواری ونزوئلا در دفاع از قانون اساسی ونزوئلا و مقامات مشروع این کشور ثابت قدم خواهد ماند».

وی افزود: «تمام یگان‌های نظامی مستقر در هشت منطقه مشخص شده در پایگاه‌ها و حوزه‌های استحفاظی خود وضعیت عادی گزارش کرده‌اند و تمام این مراکز تحت فرماندهی فرماندهان فعلی خود هستند».

وزیر دفاع ونزوئلا علاوه بر این با تأکید بر اینکه نیروهای نظامی ونزوئلا همچنان در حمایت از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور ایستاده‌اند، گفت که ارتش ونزوئلا «این جنبش کودتا را که هدف آن ایجاد کشوری آکنده از خشونت است، نمی‌پذیرد».

این مقام ارشد نظامی ونزوئلا با «بزدل» خطاب کردن سران این جنبش مخالف تصریح کرد که رهبران جعلی سیاسی در رأس این جنبش خرابکار از نیروهای مسلح و نیروهایی مجهز به تسلیحات جنگی در یکی از خیابان‌های عمومی شهر استفاده کرده‌اند تا میان مردم ونزوئلا ایجاد رعب و وحشت کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروهای امنیتی ونزوئلا بلافاصله پس از انتشار ویدئوی گوایدو در شبکه‌های اجتماعی در محل حاضر شده و به سمت وی و افرادی که با لباس نظامی در کنار او ایستاده بودند، گاز اشک آور پرتاب کردند.
 
 
بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، در درگیری مخالفان مادورو با نیروهای امنیتی ونزوئلا در اطراف فرودگاه «لا کارلوتا» صدای شلیک گلوله نیز شنیده شده است.

بر اساس این گزارش، شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته‌اند که افرادی با لباس‌های نظامی که گوایدو را همراهی می‌کردند با نیروهای امنیتی ونزوئلا درگیر شده و به تبادل آتش پرداختند. آنها تأکید کردند که ظاهرا گلوله‌هایی که این افراد شلیک می‌کردند، مشقی نبوده است.

بر اساس این گزارش، «دیوسدادو کابلو» رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا گفته است که مخالفان نتوانسته‌اند کنترل پایگاه هوایی این کشور را به دست بگیرند و به دنبال آن از حامیان مادورو خواسته‌اند تا در محل کاخ ریاست‌جمهوری در کاراکاس رژه بروند.

پیش از این، «خورخه رودریگز» وزیر اطلاعات ونزوئلا نیز در پیامی در توئیتر نوشت که دولت این کشور در حال مقابله با یک گروه کوچک از «خائنان مسلح» بوده که به دنبال انجام یک کودتا بوده‌اند.

وی تأکید کرد: «ما به مردم ونزوئلا اطلاع می‌دهیم که در حال حاضر در تلاش برای مقابله با یک گروه کوچک از خائنان مسلح و خنثی کردن تلاش آنها هستیم».

به دنبال مراسم سوگند مادورو برای شروع دومین دوره ریاست جمهوری خود در ماه ژانویه، خوان گوایدو با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای دیگر در آمریکای لاتین، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواند. اقدامی که با مخالفت زیادی مواجه شده است.

پیشتر اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه رهبرمخالفان ونزوئلا روز یکشنبه سفر خود به چهارمین شهر بزرگ این کشور برای برگزاری یک تظاهرات ضددولتی را لغو کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، این تظاهرات برای روز چهارشنبه اول ماه مه برنامه ریزی شده بود و به گفته گوایدو قرار بود بزرگترین تظاهرات تاریخ ونزوئلا و بخشی از آنچه که وی فاز نهایی تلاشها برای برکناری مادورو خوانده بود، باشد.

علاوه بر این، واشنگتن نیز از همان ابتدا از گوایدو حمایت کرده است. دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از حمایت از رئیس‌جمهور خودخوانده «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است.

خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های گذشته چندین دور تحریم علیه بخش نفت و مقام‌های ونزوئلا اعمال کرده است. دولت آمریکا همچنین در اقدامی مغایر با عرف بین‌الملل، میلیاردها دلار از دارایی‌های نفتی ونزوئلا را مصادر کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند تحریم‌ها علیه ونزوئلا تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده است.


شکست کودتا در ونزوئلا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در نشستی که ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع و دیوسدادو کابیو رئیس مجلس این کشور نیز در آن حضور داشتند سخنرانی کرد و سخنان وی از طریق تلویزیون دولتی این کشور پخش شد.

نیکلاس مادورو در سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم ونزوئلا و دنیا گفت تلاش برای کودتا در کشور بدون مجازات نخواهد ماند.

وی در این سخنرانی که بطور زنده از تلویزیون پخش می شد افزود دادستان هایی را برای تحقیق درباره تلاش برای کودتا در کشورش مامور کرده است. وی همچنین افزود از تعدادی در ارتباط با این موضوع نیز بازجویی شده است.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود تصریح کرد لئوپولدو لوپز این کودتا را رهبری کرده است. 

پیش از این سخنرانی وزیر خارجه شیلی گفت لوپز به سفارت این کشور در کاراکاس وارد شده است. البته پس از آن اعلام شد لوپز به سفارت اسپانیا رفته است.

مادورو گفت در جریان ناآرامی های سه شنبه پنج تن از نیروهای ارتش زخمی شدند که حال دو تن از آنها وخیم است.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود همچنین گفت: "این اقدام بدون مجازات نخواهد ماند. با دادستان کل صحبت کرده ام و وی سه دادستان را مامور کرده است تا از همه افرادی که در این حادثه نقش داشته اند، بازجویی کنند. آنها همچنین موظف شده اند درباره این موضوع تحقیق کنند."

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین گفت گوستاو گونزالس لوپز در سمت خود به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ونزوئلا ابقاء شده است.



وزیرخارجه‌ونزوئلا: کودتا مستقیما در واشنگتن و توسط بولتون طراحی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس، «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز سه‌شنبه گفت که مخالفان تحت حمایت آمریکا تلاش برای کودتای روز سه‌شنبه را در آمریکا طراحی کردند و دولت تلاش خواهد کرد تا آرامش را حفظ کند.

وی که تلفنی با خبرگزاری رویترز مصاحبه می‌کرد، افزود: حدود 30 نظامی از کودتایی که توسط «خوان گوایدو» تحریک شده حمایت کردند.

وی این طراحی را «فصل دیگری» از تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در ادامه این مصاحبه گفت: این تلاش برای کودتا از سوی ارتش نبوده بلکه مستقیما در واشنگتن و در پنتاگون و وزارت خارجه و توسط «جان بولتون» (مشاور امنیت ملی آمریکا) طراحی شده است.

وی افزود: آنها این کودتا را رهبری کرده و دستورات را به این مرد، گوایدو می‌دادند.
 
جان بولتون روز سه‌شنبه از ارتش ونزوئلا خواست تا از کودتای مخالفان علیه دولت مادورو حمایت کند.

 وی که در توئیتر این پیام را منتشر کرده بود، نوشت: نیروهای مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند. آنها باید در کنار مجمع ملی و موسسات قانونی درمقابل غارت دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است.

آریازا پیش از مصاحبه با رویترز، با راشاتودی اسپانیایی زبان مصاحبه کرده و گفته بود: تقریبا 916,050 کیلومتر مربع از ونزوئلا (تقریبا تمام مساحت این کشور آمریکای لاتین) تحت کنترل دولت مادورو بوده و تنها یک پل کوچک و یک بزرگراه نزدیک فرودگاه نظامی که مخالفان در آنجا تظاهرات می‌کنند در اختیار طرفداران گوایدو است.

«خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا سه شنبه در پیامی ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شده بود.

وی در این فیلم ویدئویی از ارتش ونزوئلا خواسته بود تا به بخشی از آنچه که «قیام ملی صلح‌آمیز» این کشور خوانده بود، تبدیل شوند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.