در بیست‌وپنجمین هفته اعتراض جلیقه زردها چه گذشت؟

جلیقه زردها سه روز پس از درگیری با پلیس در روز جهانی کارگر، در بیست‌وپنجمین هفته اعتراضات خود در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه راهپیمایی کردند.
يکشنبه، 15 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
در بیست‌وپنجمین هفته اعتراض جلیقه زردها چه گذشت؟
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ به گفته وزارت کشور فرانسه، 18 هزار و 900  تظاهرات‌کننده در روز شنبه به خیابان‌ها آمدند که به نظر می‌رسد کمترین میزان شرکت‌کننده از آغاز تظاهرات علیه افزایش مالیات بنزین در ماه نوامبر بوده است. این در حالی است که  جلیقه زردها به طور مرتب آمار و ارقام منتشرشده توسط این وارت‌خانه را کذب محض می‌داند و مقامات را به متهم به اعلام کاهش میزان اعتراضات می‌کنند.

در پاریس، معترضیین خواستار استعفای وزیر کشور، کریستوف کاستنر شدند. کاستر، جلیقه زردها را روز چهارشنبه در روز کارگر متهم به حمله به یک بیمارستان در شهری کرده بود. این در حالی است که فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است داستان متفاوتی را روایت می‌کند. در اعتراضات این روز معترضین برای در امان ماندن از گاز اشک‌آور و باتوم پلیس به بیمارستان پناه برده بودند.

گروهی از معترضین در حالی که در حال ضرب و شتم با باتوم پلیس بودند این شعار را با هم سر می‌دادند: «کاستنر دروغگو».

معترضین در تولوز نیز خواستار استعفای وزیر کشور شدند. راهپیمایی در این شهر نیز به سرعت به خشونت کشده شد و درگیری شدیدی بین جلیقه زردها و نیروهای پلیس رخ داد. از گاز اشک‌آور  استفده شد و پلیس ضدشورش نیز وارد عمل شد و معترضین را دستگیر کرد.

در شهر لا روش-سور-یون نیز پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در لیون فرانسه نیز معترضین به صورت مسالمت‌آمیز علیه گرمایش زمین راهپیمایی کردند.

گرچه فعالیت‌های اعتراضی در خیابان‌های فرانسه در هفته‌های گذشته کاهش یافته است، با این حال بسیاری از جلیقه زردها به وعده جدید رئیس جمهور ماکرون درباره تمدید نشدن تعرفه‌های مالیاتی اعتقادی ندارند و این پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه را «زباله» خطاب کرده‌اند.

به دنبال ادعای وزیر کشور کاستنر مبنیی بر حمله معترضین به بیمارستان، 1400 هنرمند و سلبریتی فرانسوی، از جمله دو ستاره بازیگری این کشور - ژولیت بینوش و امانوئل بئار – زیر یک نامه سرگشاده در حمایت از جلیقه زردها را امضا کردند که در روزنامه این کشور منتشر شد. در این ناه آمده است دولت فرانسه و رسانه‌های این کشور سعی بر «بی‌اعتبار کردن» جنبش «شهروندان» هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.