چین در مدت سه سال بیش از 20 مسجد را تخریب کرده است!

بیش از 20 مسجد در طی سال گذشته در ایالت شین‌جیانگ چین تخریب شده‌اند.
چهارشنبه، 18 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چین در مدت سه سال بیش از 20 مسجد را تخریب کرده است!
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ بر اساس تحقیقات روزنامه بریتانیایی گاردین و وب‌سایت ژورنالیستی بلینگکت (BELLINGCAT)، از سال 2016 تا کنون، تعدادی از مکان‌های مذهبی مسلمانان در این منطقه به طور کامل و یا تا حدی تخریب شده‌اند.

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی مکان‌های مختلف در این منطقه، که منطقه‌ای خودمختار در شمال غربی چین محسوب می‌شود، نشان داد 31 مسجد و دو مکان مقدس مهم دیگر در طول سه سال گذتشه متحمل آسیب‌های جدی شده‌اند.

تقریبا نیمی از این 33 مکان «یا به طور کامل و یا تا حدی دچار تخریب» شدند. سازه‌های که دچار آسیب شدند شامل دروازه‌ها، گنبدها و مناره‌ها بودند.

این تحقیقات هم‌چنین آشکار کرد 9 ساختمان نیز به عنوان مسجد استفاده می‌شد و دارای معماری با المان‌های مخصوص مسجد نبود نیز تخریب شده‌اند.

هر کدام از آنالیز سایت‌ها توسط ساکنان قدیم، محققان و ابزارهای نقشه برداری شناسایی و تایید شد.

مسجد یوتیان آیتیکا نزدیک منطقه خُتَن، که در شمال چین و در مرز این کشور با پاکستان واقع شده است، جزو مکان‌هایی است که تخریب شده است. این مسجد نزدیک به 1200 سال قدمت دارد و مکان مرسوم ساکنان محلی برای تعطیلات مذهبی محسوب می‌شود.

ایالت شین‌جیانگ محل زندگی بسیاری از اقلیت‌های قومی است، از جمله ایغورهای ترکیه. هم‌چنین گزارش شده ععلاوه بر ایغورها، دیگر گروه مسلمان ترک، مانند قزاق‌ها و قرقیزستانی‌ نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمارهای وزارت امور خارجه آمریکا، بین 800 هزار تا 2 میلیون نفر از مسلمانان در «اردوگاه بازآموزی» به سر می‌برند.

در حالی که چین مدعی آن است که این اقدام را برای مبارزه با تروریسم انجام داده است، ولی این کمپ‌ها و اتفاقاتی که در این کمپ رخ‌ می‌دهد بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

پکن این انتقادها را رد کرده است. وزارت خارجه این کشور بر این موضوع تاکید کرد که آزادی دین، ستونی از ستونهای مهم جامعه است. سخنگوی این وزارت خانه به گاردین گفت: «چین آزادی مذهب و دین را به خوبی اجرا می‌کند ولی به شدت با افکار افراط‌گذرابنه مخالف است و با آن مبارزه می‌کند.»

او در ادامه افزود: «بیش از 20 میلیون مسلمان و 35 هزار مسجد در چین وجود دارد. اکثریت قاطع این افراد می‌توانند آزادانه در فعالیت‌های مذهبی با توجه و مد نظر قرار دادن قانون شرکت کنند.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.