آیا میان بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی ارتباطی وجود دارد؟

محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که سلامت دهان و دندان می‌تواند اثر مثبتی بر عملکرد قلب داشته باشد.
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا میان بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی ارتباطی وجود دارد؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ طبق تحقیقات انجام‌گرفته، مسواک زدن دندان‌ها نه تنها موجب سلامتی دندان‌ها می‌شود، بلکه تا حدودی از سلامت قلب شما هم محافظت کند.

در این تحقیق 161 هزار و 286  کره‌ای در آن شرکت کردند که هیچ گونه سابقه مشکلات قلبی نداشتند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به طور مستمر معاینه پزشکی می‌شدند و دندان‌هایشان نیز بررسی می‌شد و همچنین در این معاینات معمول از آن‌ها درباره بهداشت دهان و دندان سوال می‌شد. پس از گذشت 10 سال، تیم تحقیقاتی از شرکت کنندگان راجع به داشتن یا نداشتن بیماری قلبی سوالاتی پرسید.

مشخص شد کسانی که در طول روز سه بار مسواک می‌زدند احتمال ابتلایشان به نارسایی قلبی به میزان 12 درصد و احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی(بیماری که می‌تواند منجر به غیرنورمال و غیرمنظم شدن  تپش قلب شد) به میزان 10 درصدد کمتر از بقیه است.  این یافته‌ها نشان داد حتی وقتی پژوهشگران متغیرهایی مانند، میزان فعالیت شرکت‌کنندگان و سایر چیزهایی که می‌تواند بر بیماری قلبی و فشارخون تاثیر بگذارد را تغییر دادند باز هم تأثیری بر این آمار نداشت و آمار همان طور که در بالا ذکر شد ادامه یافت.

این تیم تحقیقاتی هنوز مطمئن نیست که چه چیزی دقیقاً موجب این ارتباط (مسواک زدن و سلامتی قلب) شده است. اما آن‌ها بر این باورند عادت مسواک زدن می‌تواند تعداد باکتری‌های موجود در شکاف بین دندان‌ها و لثه را کاهش دهد که همین امر موجب می‌شود از ورود باکتری‌ها به جریان خون جلوگیری شود. این تحقیق در ژورنال European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است.

یکی از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: «فیبرلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی از مشکلات عمده در حوزۀ بیماری قلبی و عروقی محسوب می‌شوند. با این وجود اطلاعات کمی در مورد عوامل خطر و مرتبط با فیبرلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی و همچنین عوامل پیشگیری‌کننده این بیماری‌ها در دست است.

این محقق می‌افزاید: «اقداماتی که برای بهداشت دهان و دندان صورت می‌گیرد، مانند مسواک زدن باعث کاهش خطر ابتلا افراد به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد با انجام این پژوهش، اهمیت مراقبت از سلامت دهان و دندان تاییئ شد.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.