ظریف در نشست خبری با لاوروف:

وضعیت ادلب بسیار شکننده است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی با وزیر خارجه روسیه گفتگو کردیم، گفت: شرایط دو کشور در حال حاضر در بهترین حالت است.
دوشنبه، 9 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وضعیت ادلب بسیار شکننده است
به گزارش راسخون و به نقل از خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که امروز (دوشنبه) با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود دیدار کرد، در نشست خبری، گفت: از اینکه با همتای روس خود دیدار کردم، خرسندم. امروز درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردیم. شرایط دو کشور در حال حاضر در بهترین حالت است.

وی افزود: تجارت منطقه‌ای و استفاده از مکانیسم اوراسیا، استفاده از ارز ملی و جدا کردن دو کشور از وابستگی به دلار از موضوعاتی است که دو کشور در این زمینه با یکدیگر همکاری دارند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و روسیه در زمینه حوزه‌های انرژی، ارتباطات و ترانزیتی همکاری خوبی دارند، اظهار داشت: ایران با کشورهای منطقه از جمله آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در زمینه صادرات برق نیز همکاری خوبی دارد.

ظریف اضافه کرد: در سیستم ترانزیت نیز ایران با کشورهای روسیه و آذربایجان همکاری بسیار خوبی دارد. حوزه‌های مختلفی وجود دارد که دو کشور در آنها همکاری بسیار خوبی چه به صورت دوجانبه و چه چندجانبه دارند.

وی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که روابط امروز ما با روسیه از بهترین شرایط تاریخی خودش در حال عبور است و تهران و مسکو دارای بهترین شرایط تاریخی در روابط خود هستند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: همانطور که آقای لاوروف اشاره کردند، دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای همکاری بسیار خوبی برای پایان دادن به آلام مردم سوریه داشته‌اند که این همکاری‌ها منجر به روند آستانه شده است.

ظریف تاکید کرد: روند آستانه منجر به کاهش تنش در سوریه شد و امروز به مدد همکاری‌های سه‌جانبه در قالب این روند، توانسته‌ایم اولین روند سیاسی را بعد از چندین سال در سوریه شروع کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته قانون اساسی در سوریه، گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بسیار مهم است و امیدواریم طرفین گفتگوها در این کمیته، بتوانند کار را با جدیت و حسن نیت به پیش ببرند. ایران و روسیه در این زمینه تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و همراه با شرکای خود در ترکیه، به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وضعیت «ادلب» بسیار شکننده بوده و لازم است همکاری‌ها در زمینه آرامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه ادامه پیدا کرده و ما با روسیه و ترکیه همکاری می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در موضوع یک‌جانبه‌گرایی گسترده‌ای که امروز از سوی آمریکا در سطح بین‌الملل رواج پیدا کرده و اینکه در سطح بین‌المللی دولت واشنگتن تلاش می‌کند تا منویات خود را به سایر کشورهای جهان تحمیل کرده و حتی سایر کشورهای جهان را به قانون شکنی مجبور کند، نیاز به یک همکاری گسترده وجود داشته که ایران و روسیه در قالب برجام و سایر امور کارهایی را انجام داده‌اند.

ظریف با تاکید بر ادامه بدعهدی اروپایی‌ها به اجرای تعهدات خود در ذیل برجام اظهار داشت: موضع کشورهای اروپایی در مورد برجام هرچند به لحاظ سیاسی مثبت بوده و آنها از توافق هسته‌ای از نظر سیاسی عموماً حمایت کرده‌اند؛ ولی از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات خود نکرده‌اند.

وی افزود: ایران و روسیه در این موضوع که اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند، هم‌نظر بوده و این اشتراک عقیده را در کمیسیون مشترک به اطلاع شرکای خودمان در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: همانطور که آقای «لاوروف» اشاره کردند، در زمینه منطقه ما دو طرح بسیار به شبیه به هم در مورد امنیت خلیج فارس داریم. طرح صلح خلیج فارس موسوم به پویش «صلح هرمز» که توسط روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد و طرحی که دوستان روسی ما به دنبال آن هستند، که هر دوی آنها بر مبنای امنیت جمعی در خلیج فارس است.

ظریف اضافه کرد: هر دوی این طرح‌ها بر این اساس است که روابط در این منطقه باید بر اساس همکاری بوده و نه مقابله، تهدید و توسل به زور باشد. امیدواریم با مشارکت بتوانیم هر دو طرح را گسترش داده و بتوانیم کشورهای منطقه را برای مشارکت در این طرح‌ها تشویق کنیم.

وی تصریح کرد: بسیار خوشحال هستم که گفتگوهای ما با روسیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد و زمینه‌های همکاری میان دو کشور بسیار زیاد است. نزدیک شدن مردم دو کشور از طریق گسترش توریسم از موضوعاتی است که ما از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: از افزایش تعاملات در سایر زمینه‌های همکاری مشترک میان تهران و مسکو نیز استقبال می‌کنیم و از مهمان‌پذیری گرم مقام‌های روسیه در آستانه سال نوی میلادی کمال تشکر را داریم.

ظریف با بیان اینکه متأسفانه طرف‌های غربی اعتقاد داشتند که می‌توانند با فشار و تحریم با ایران برخورد کنند، افزود: مردم ایران اثبات کردند که به دنبال همکاری بین‌المللی هستند و از مذاکره هراسی ندارند، در مسیر مذاکره آمادگی دارند تا به توافق برسند و بعد از حصول توافق به تعهدات خود عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجمله پنج گزارش بعد از سر کار آمدن «دونالد ترامپ» تصریح دارد که ایران تمامی تعهدات خود را با حسن نیت کامل اجرا کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این نشان می‌دهد که مردم و دولت ایران نه تنها از تعامل استقبال می‌کنند، بلکه به تعهداتی که در تعامل داده‌اند، پایبند هستند. اما ما نمی‌پذیریم که یک توافق فقط یک طرفه اجرا شود.

ظریف با بیان اینکه این درست نیست که فقط ایران، روسیه و چین توافق را اجرا کنند، تاکید کرد: توافق باید توسط تمامی طرف‌ها اجرا شود. متأسفانه آمریکایی‌ها رسماً از توافق خارج شده‌اند و اروپایی‌ها، بسیاری از تعهدات خود را در چارچوب برجام و بسیاری از تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای رسماً به آن پیوستند را رد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تعهداتی که اروپایی‌ها رد کرده و اجرا نکردند، فقط تعهداتی نیست که بعد از خروج آمریکا پذیرفته باشند، بلکه تعهداتی است که در قالب برجام آن را پذیرفته‌اند. اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام به‌عنوان یک توافق بسیار متین و متوازن بین‌المللی توانسته روش‌هایی را برای مقابله با نقض تعهدات پیش‌بینی کند، اظهار داشت: اقداماتی که ایران در طول ۹ ماه گذشته انجام داده، در اجرای مفاد برجام بوده و هیچ کسی نمی‌تواند در برابر این گام‌ها، اقدامی کند.

ظریف تاکید کرد: در حقوق بین‌الملل و در حقوق داخلی آنچه که در اولین جلسه به شما یاد می‌دهند، این موضوع است که نمی‌توانید در مقابل راه‌کارهای قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از شیوه‌های قانونی استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام برای مقابله با نقض آن تعیین کرده، علیه ایران استفاده کند، دچار یک اشتباه بزرگ شده است. به این دلیل که باید از این مسیرها ابتدا به دلیل نقض برجام توسط آمریکا استفاده کند و بعد از آن به سراغ نقض تعهدات اروپایی رفته و در نهایت نیز لزومی ندارد که به موضوع ایران بپردازد، چرا که ایران به اجرای کامل برجام بازخواهد گشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: روسیه و ایران روی این موضوع اتفاق نظر داشته و همکاری می‌کنند که برجام یک دستاورد جامعه بی‌المللی بوده و بهتر است کشورها به جای آنکه دنبال نابودی این توافق باشند، به اجرای تعهدات خود بپردازند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.