انتقام را فراموش و وارد دور جدیدی از مذاکره شوید!

ترامپ در واکنش به سیلی موشکی سپاه در حمله به پایگاه عین الاسد اعلام کرد که به زودی دور جدید از تحریم های اقتصادی علیه کشورمان اعلام خواهد شد که این رفتار دوگانه را می توان به عنوان تداوم سیاست سنتی چماق و هویچ ایالات متحده علیه کشورمان در نظر گرفت که بررسی و شناخت آن برای تحلیل گران سیاسی ضروری است.
دوشنبه، 23 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
موارد بیشتر برای شما
انتقام را فراموش و وارد دور جدیدی از مذاکره شوید!
پس از ترور جنایتکارانه سردار رشید اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، نیروهای مسلح کشورمان در یک اقدام قال تحسین و مقتدرانه مهمترین پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق را هدف موشک باران قرار دادند و ترامپ در مواجهه با این اقتدار موشکی در یک عقب نشینی آشکار از موضع گیری‌های قبلی خود که تاکید بر پاسخگویی نظامی به هر نوع حمله نظامی داشت مدعی تمایل جدی خود برای مذاکره با کشورمان شد. اما هم‌زمان نیز اعلام کرد که به زودی دور جدید از تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان اعلام خواهد شد، که این رفتار دوگانه را می‌توان به عنوان تداوم سیاست سنتی چماق و هویج ایالات متحده علیه کشورمان در نظر گرفت.
 
چماق آمریکایی
تحریم‌هایی که ترامپ وعده اعلام آنها را داده بود دو روز پس از حمله موشکی کشورمان به عین الاسد توسط «استیون منوچین» وزیر دارایی آمریکا اعلام شد. منوچین در مراسم اعلام این تحریم‌های جدید که شامل هشت مقام نظامی کشورمان است مدعی شد که کشورش این مقام‌های ارشد ایرانی را به دلیل مشارکت‌شان در حمله موشکی سه‌شنبه هدف تحریم قرار داده است!
 
وی همچنین در این مراسم اظهار داشت که دور جدید تحریم‌ها بزرگترین صنایع فلزی کشورمان را مشمول تحریم‌های جدیدی کرده و علاوه بر آن حوزه هایی دیگری مانند ساخت و ساز، صنعت و معدن را نیز به دایره تحریم های اقتصادی افزوده است. این مقام ارشد آمریکایی هم‌زمان با برجسته سازی اهمیت این دور جدید از تحریم‌ها شرط توقف آنها را هم در توقف فرایند حمایت از گروه های مقاومت اعلام کرده که می‌توان از آن به عنوان تقلای جدید آمریکا برای تحمیل برجام 2 یا همان برجام منطقه ای یاد کرد.
 
هم‌زمان با این نشست خبری «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شد که تحریم‌های جدید قلب دستگاه امنیتی کشورمان را هدف گرفته اما همان‌گونه که مشخص است هدف از این دور جدید تحریم‌ها افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم و ایجاد تنش‌های جدید در حوزه های عمرانی و صنعتی از جمله بازار خودرو و مسکن است و به نظر می‌‌رسد که دولت آمریکا در تلاش است تا در ماه های پایانی سال جاری خورشیدی دور جدیدی از اعتراضات خیابانی را نسبت به شرایط اقتصادی کشور ایجاد کند. خصوصا به این دلیل که بر اساس تخمین‌های منتشر شده حداقل صد هزار نفر در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید فلز و رقمی در همین حدود در معادن ایران کار می‌کنند و اعمال تحریم های جدید در صورت عدم برنامه ریزی به هنگام مسئولین معیشت آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همزمان بد نیست بدانیم که شرکت آلومینیوم «المهدی» که ٧٥ درصد نیاز آلومینیوم صنایع کشورمان را تأمین می‌کند نیز با تحریم‌های جدید روبرو شده و به نظر می‌رسد که هدف از این اقدام تشدید بی ثباتی در بازار خودرو کشور است، زیرا این بخش از بازار به عنوان یک نماد اقتصادی تاثیر روانی قابل توجهی بر افکار عمومی کشور دارد.
 
انتقام را فراموش و وارد دور جدیدی از مذاکره شوید!

هویج آمریکایی
بلافاصله پس از این حمله موشکی کشورمان به پایتخت نظامی آمریکا در عراق، مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا نیز در پیامی فوری از تمامی سفارت‌خانه‌های آمریکا در سراسر جهان خواست هرگونه ارتباط خود با گروه‌های اپوزیسیون ایران را متوقف کنند.
 
«محمدرضا نوروزپور» دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با انتشار این خبر به نقل از شبکه CNN در توئیتر خود نوشت: " پمپئو در پیامی به همه سفارت‌خانه‌های آمریکا در سراسر جهان به دیپلماتهایش دستور داده هرگونه ارتباط خود با گروه‌های اپوزیسیون ایران را متوقف کنند، چون می‌تواند موجب تشدید تنش‌های بیشتر با ایران شود. "
 
این پیام وزیر امور خارجه آمریکا که بصورت عامدانه به صورت آشکار و تبلیغاتی در دسترس رسانه های آمریکایی قرار گرفته و منتشر شده است. در واقع مؤید این سیاست است که دولت آمریکا در کنار بهره گیری از سیاست تحریم به عنوان چماق می‌کوشد که تا با ارسال این قبیل پالس‌ها به جمهوری اسلامی ایران، فرصت دفاع از شروع دور جدید از مذاکره را برای حامیان مذاکره در بدنه دولت مهیا کند. اما آمریکایی‌ها به خوبی بر این نکته واقف هستند که در شرایط روانی فعلی جامعه ایران مطالبه انتقام گیری از آمریکای جنایت‌کار یک گفتمان غالب در سطح جامعه است. لذا باید ابتدا برای پایان دادن به این شرایط تدبیری بیاندیشند.
 
حادثه پرواز 737  اوکراین
برای به حاشیه بردن مطالبه انتقام سخت و متوجه کردن توجه افکار عمومی به موضوعات روزمره دیگر، امریکایی‌ها نیاز به ایجاد یک موج خبری جدید در جامعه ایران داشتند که هم‌زمانی سقوط مرگبار هواپیمای مسافربری 737 اوکراین با پاسخ موشکی کشورمان این فرصت را برای آن‌ها مهیا کرد.
 
البته آمریکایی‌ها به خوبی می دانند که این ماجرای سقوط مرگبار پرواز 752 اوکراین و حواشی آن برای یک مدت طولانی قادر به انحراف افکار عمومی ایران از مطالبه انتقام سخت از آمریکا نیست. اما حداقل زمان کافی را برای اثر بخش نمودن دور جدید تحریم‌ها برای آنها فراهم خواهد کرد و در این مدت دستگاه جنگ‌روانی کاخ سفید هم‌چنان خواهد کوشید تا احساسات و عواطف افکار عمومی را همچنان نسبت به این حادثه درگیر نگه داشته و مانع از جلب توجه مجدد آن‌ها به حادثه ترور فرماندهان مقاومت و مطالبه اخراج آمریکا از منطقه شود.
 
از این رو به نظر می‌رسد که دستگاه های رسانه ای کشور خصوصا رسانه های وابسته به جبهه انقلاب بایستی با هوشیاری کامل به مواجهه با این توطئه پیچیده بپردازند و علاوه بر ارائه روشنگری‌های لازم به افکار عمومی مانع از کاهش پیگیری و توجه به مطالبات ضد آمریکایی شوند.
هم‌زمان نهادهای اقتصادی کشور نیز بایستی با توجه به اهداف روانی آمریکا از اعلام تحریم‌های جدید سیاست‌های کنترلی جدیدی را برای ممانعت از سوء استفاده برخی بنگاه های اقتصادی از جمله صنایع خودروسازی برای تحمیل فشارهای اقتصادی جدید بر مردم اتخاذ نمایند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.