آیا ویروس مرموز و جدید چینی، جهان را تهدید می‌کند؟

به دلیل وجود یک ویروس جدید و مرموز، مسافران چینی در سه فرودگاه‌ معروف آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرند. آیا واقعا ویروس مرموز و جدید چینی، جهان را تهدید می‌کند؟
يکشنبه، 29 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا ویروس مرموز و جدید چینی، جهان را تهدید می‌کند؟
به گزارش راسخون، مقامات بهداشتی ایالات متحده اعلام کردند که به دلیل علائم عفونت ناشی از ویروس جدید مرموز و کشنده، غربالگری مسافرانی را که از ووهان چین به سه فرودگاه آمریکایی وارد می‌شوند، را آغاز کرده‌اند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) برای کمک به غربالگری مسافران ورودی، حدود ۱۰۰ نفر از کارمندان را در فرودگاه بین المللی‌ سان فرانسیسکو، فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس و فرودگاه جان اف کندی در شهر نیویورک مستقر کردند.

بازبینی دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دهد بیشتر مسافران از ووهان با پرواز‌های مستقیم از عصر جمعه تا صبح شنبه وارد فرودگاه‌های ایالات متحده شده‌اند. مقامات CDC به دنبال علائمی مانند سرفه و مشکل در تنفس خواهند بود و دمای بدن مسافر را با استفاده از دماسنج مادون قرمز بررسی می‌کنند.

این غربالگری که CDC برای بررسی فعالانه مسافران انجام می‌دهد تنها در زمان شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ انجام شده است.

ویروس جدید، به نام "۲۰۱۹-nCoV" توسط CDC، یک کورو ویروس (نوعی ویروس در پشت سندرم تنفسی حاد یا SARS) است.

۲۰۱۹-nCoV، که باعث بروز علایم آنفلوانزا و ذات‌الریه و پنومونی می‌شود، برای اولین بار در اواخر سال گذشته مشاهده شده است. این ویروس عامل کشته شدن دو نفر در چین است. دو مورد نیز در تایلند و یک مورد هم در ژاپن گزارش شده است که هر دو مورد از مسافران ووهان بودند.

دکتر مارتین ساترن، مدیر بخش CDC که مهاجرت جهانی و نیاز‌های قرنطینه را مشاهده و مدیریت می‌کند، گفت: تحقیقات در مورد این کورو ویروس جدید در حال انجام است و ما در حال مشاهده و پاسخگویی به این وضعیت در حال تحول هستیم.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که موارد دیگر در کشور‌های دیگر "با توجه به الگو‌های سفر جهانی" ممکن است.


ویروس جدید چینی احتمالاً صدها نفر را آلوده کرده است

در حال حاضر حدود ۵۰ مورد ثابت‌شده عفونت با کوروناویروس جدید وجود دارد، اما کارشناسان تخمین می‌زند که رقم افراد آلوده‌شده به ویروس به ۱۷۰۰ نفر برسد.

تابه‌حال دو نفر درنتیجه عفونت با این بیماری تنفسی که در ماه دسامبر در شهر ووهان ظاهر شد، درگذشته‌اند.

پروفسور نیل فرگوسن، متخصص بریتانیایی شیوع بیماری‌ها دراین‌باره می‌گوید: «من الان خیلی بیشتر از یک هفته پیش نگران هستم.»

این بررسی به‌وسیله مرکز آنالیز جهانی بیماری‌های عفونی ام‌آرسی در امپریال کالج لندن انجام شده است که به دولت بریتانیا و سازمان جهانی بهداشت مشاوره می‌دهد.

سنگاپور و هنگ‌کنگ در حال غربالگری مسافران هوایی را که از شهر ووهان می‌ِآیند، هستند و مقامات بریتانیا اقدامات مشابهی را از روز جمعه ۲۷ دی در سه فرودگاه عمده در سانفرانسیسکو، لوس‌آنجلس و نیویورک شروع کرده‌اند.
 
چطور این ارقام محاسبه شده‌اند
شاهد اصلی در مقیاس گسترش ویروس در کشف موارد عفونت با این ویروس جدید در سایر کشورها است.

بااینکه کانون این شیوع در شهر ووهان در مرکز چین است، دو مورد عفونت با این ویروس جدید در تایلند و یک مورد در ژاپن کشف شده است.

پروفسور فرگوسن می‌گوید: «این موضوع باعث نگرانی من شد.»

او می‌افزاید:‌«برای اینکه شهر ووهان سه مورد از بیماری را به سایر کشورها صادر کرده باشد، باید شمار بسیاری از موارد گزارش نشده در این شهر وجود داشته باشد.»

گرچه ناممکن است که رقم دقیق را به دست آورد، اما مدل‌سازی شیوع بیماری که بر اساس این ویروس، جمعیت محلی و داده‌های پروازی است می‌تواند رقمی تخمینی را به دست دهد.

فرودگاه بین‌المللی ووهان به ۱۹ میلیون نفر خدمات می‌دهد، اما فقط ۳۴۰۰ نفر در روز سفر بین‌المللی انجام می‌دهند.

مشروح  محاسبات در این مورد قبل از انتشار در یک ژورنال علمی روی اینترنت پست شده است، در نهایت به رقم ۱۷۰۰ مورد می‌رسد.
 
معنی این ارقام چیست؟
پروفسور فرگوسن می‌گوید «هنوز خیلی زود است که دلواپسی شدیدی داشت، اما من نسبت به هفته پیش نگرانی بیشتری دارم.»«

مقامات چینی می‌گویند تابه‌حال موردی از انتقال یک ویروس از شخصی به شخصی دیگر شناسایی نشده است.

آنان می‌گویند این ویروس از سد میان گونه‌های حیاتی عبور کرده است و در یک بازار غذاهای دریایی و حیوانات وحشی در ووهان از حیوانات آلوده به انسان‌ها منتقل شده است.

پروفسور فرگوسن می‌گوید: «مردم باید امکان انتقال عمده انسان به انسان را بسیار جدی‌تری از حدی که تابه‌حال تصور می‌شد، در نظر بگیرند.»

«ازنظر من نامحتمل است با توجه به دانسته‌های ما درباره کوروناویروس‌ها قرارگیری در معرض حیوانات علت اصلی چنین شماری از عفونت‌های انسانی باشد.»

شناخت چگونگی گسترش یک ویروس جدید بخش مهمی از ارزیابی تهدید ناشی از ان است.

دفتر سازمان جهانی بهداشت در چین می‌گوید این تجزیه‌وتحلیل سودمند است و به مقامات برای برنامه‌ریزی برای پاسخ به این شیوع کمک می‌کند.

آیا ویروس مرموز و جدید چینی، جهان را تهدید می‌کند؟

آنالیز ژنتیکی ویروس جدید (خط قرمز) آن را نزدیک به کوروناویروس عامل بیماری سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) نشان می‌دهد

نمونه‌های ویروسی از بیماران گرفته شده است و در آزمایشگاه آنالیز شده‌اند.

مقامات در چین و سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند که عامل عفونت در بیماران یک کوروناویروس است.

کوروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند، اما فقط شش‌ نوعشان (و با این نوع جدید هفت‌ نوعشان) به عنوان عامل عفونت در انسان‌ها شناخته شده‌اند.

در یک طرف طیف کوروناویروس‌ها می‌توانند سرماخوردگی عادی ایجاد کنند، و در طرف دیگر طیف کوروناویروس عامل نشانگان شدید حاد تنفسی (سارز) قرار می‌گیرد که در شیوعی که در سال ۲۰۰۲ شروع شد، به مرگ ۷۷۴ نفر از ۹۰۸۹ نفر مبتلا به آن انجامید.

آنالیز رمز ژنتیکی ویروس جدید نشان می‌دهد که این ویروس نسبت به سایر کوروناویروس‌های انسانی نزدیکی بیشتری به ویروس عامل ایجاد سارز دارد.

CDC گفت که بیش از ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ از وهان، شهری در ۷۰۰ مایلی جنوب پکن، وارد آمریکا شده‌اند.

مقامات بهداشت چینی گزارش دادند که بیشتر افراد آلوده در نزدیکی یک بازار بزرگ که دام در آن حضور داشته، بوده‌اند و این ویروس مستقیماً از حیوانات منتقل شده است. طبق گفته مقامات انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر دشوار به نظر می‌رسد.


منبع:
باشگاه خبرنگاران
همشهری آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.