معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف: زائران امامزادگان باید تکریم و احترام شوند

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: زائران مهمان امامزاده هستند و ما به عنوان خادم و نماینده امامزاده باید همیشه مهمانان امامزاده را تکریم کنیم تا رفتار و شان امامزاده در پیشگاه مهمان حفظ شود.
يکشنبه، 6 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف: زائران امامزادگان باید تکریم و احترام شوند
به گزارش راسخون، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل در افتتاحیه دوره آموزشی متمرکز هیأت امنای بقاع متبرکه کشور با بیان اینکه حضور در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) از ویژگی های این دوره است، گفت: برای اولین بار در سال ۹۷ دوره آموزشی خادمان در سطح ملی برگزار شد.
 
وی افزود: ۲ دوره آموزشی تا پایان سال برگزار خواهد شد که در مجموع ۹۰۰ نفر با توفیق حضور در این دوره در جوار حرم مطهر رضوی را خواهند داشت.
 
معاون فرهنگی سازمان اوقاف پیرامون فضیلت زیارت امام رضا(ع) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای دو گوهر گرانبها، یکی دختر گرامی خود حضرت زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع)، لفظ «بضعة منی» که به معنای پاره تن است را به کار به کار برده اند.

وی تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که ۲۰۰ سال قبل از تولد امام رضا(ع) نقل شده است: "ستدفن بضعة منی بأرض خراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه" "پاره‏ای از تن من در سرزمین خراسان دفن می‏شود که هیچ گرفتاری او را زیارت نمی‏کند، جز این که خداوند پریشانی را از او می‏زداید و هیچ گناه کاری به زیارت او نائل نمی‏شود، مگر آن که خداوند گناهانش را می ‏آمرزد.

حجت الاسلام و المسلمین عادل تصریح کرد: برای ما ایرانیان همین بس که مفتخریم در سرزمینی زندگی می کنیم که خورشید آستان او اول در خراسان و در حرم امام رضا(ع) طلوع می کند و بعد چتر نورش در سراسر میهن گسترش می یابد.

وی با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(ع) و سوگواره یاس نبوی تصریح کرد: مراحل بالای عصمت که مخصوص معصومان و امامان و پیامبران، موهبتی الهی است و حضرت زهرا(س) نیز از این قانون مستثنی نیست.
 
معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: یکی از دلایل عصمت مطلق حضرت زهرا(س) این کلام پیامبر(ص) است که در منابع شیعی و سنی نقل شده: «فاطمه بضعه منّی یسرّنی ما یسرّها ویغضبنی ما یغضبها» یعنی: فاطمه پاره وجود من است. شادمانم می‌کند هر کسی او را شاد کند و خشمگین می‌کند مرا کسی که او را خشمناک کند. در برخی روایات نیز رضایت و غضب فاطمه(س) با رضایت و غضب الهی پیوند خورده است.

وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که فاطمه را آن‎گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است.»

حجت الاسلام و المسلمین عادل افزود: فاطِمَةُ الزّهراء بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفى(ص) کتابی است به زبان عربی، درباره زندگى و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته احمد رحمانی همدانی از نویسندگان و خطبای معاصر ایرانی. این کتاب با نام فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص) به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: در این کتاب پیرامون ام ابیها به عنوان یکی لقب حضرت زهرا(س) آمده، پیامبر(ص) نیز بسیار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه عنوان کرد: اصل و اساس هر چیزی را مادر (ام) می گویند، مادر هر چیزی اصل و اساس او است. ممکن است مقصود آن باشد که حضرت فاطمه(س) اصل و اساس درخت نبوت است.

وی در ادامه گفت: ممکن است بدان جهت باشد که چون خداوند زنان پیامبر(ص) را به کنیة "ام المؤمنین" گرامی داشت، به ذهن خطور کند که آنان مهم ترین زنان روی زمین هستند، حتی از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از این جهت حضرت رسول او را به "ام ابیها" خطاب کرد تا از این وسوسه ها و خطورات ذهنی جلوگیری کند؛ یعنی ای زنان پیامبر(ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستید، حضرت فاطمه به منزله مادر پیامبر است.

حجت الاسلام غلامرضا عادل تصریح کرد: حدیث لولاک حدیثی که از پیامبر اسلام(ص) به عنوان حدیث قدسی نقل شده با این مضمون که اگر پیامبر نبود افلاک خلق نمی‌شدند و اگر علی (ع) نبود خداوند پیامبر را خلق نمی‌کرد و اگر فاطمه(س) نبود خداوند پیامبر(ص) وعلی(ع) را نیز خلق نمی‌کرد.

.وی در ادامه گفت: این توفیق بزرگی است که امروز ما در مجموعه ای در حال خدمت به فرزندان فاطمه زهرا(س) هستیم و در این راه نباید کم و کاستی را داشته باشیم

معاون فرهنگی سازمان اوقاف در ادامه گفت: زائران مهمان امامزاده هستند و ما به عنوان خادم و نماینده امامزاده باید همیشه مهمانان امامزاده را تکریم کنیم تا رفتار و شان امامزاده در پیشگاه مهمان حفظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین عادل با بیان اینکه خادم باید خوش اخلاق و ملایم باشد تا زائر اززیارت و امامزاده دلزده نشود. اظهار کرد: کارهای خوب و بد خادمان مورد توجه زائران هست و همان گونه که کارهای خوب آنان پاداش فراوان دارد رفتار نامناسب خادمان که زائر را نسبت به زیارت و امامزاده دلزده می کند و این خطای کمی نیست.

عادل در پایان با اشاره به اینکه تاسیس مراکز افق در بقاع متبرکه با رویکرد گسترش کارکردهای اجتماعی است، گفت: یکی از اهداف مراکز افق رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و باید در این مراکز به این امر مهم توجه شود.
 
گفتنی است دوره آموزشی متمرکز هیأت امنای بقاع متبرکه با حضور ۳۵۰ نفر از استان های تهران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی، همدان، خوزستان، هرمزگان، فارس، البرز، سمنان، اصفهان، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان از ۵ تا ۷ بهمن در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار می شود.
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف: زائران امامزادگان باید تکریم و احترام شوند
منبع: روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.