واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد

پاسخ ترامپ برای عزت و افتخار ایران نوعی سرشکستی محسوب می شد و بسیار از فعالان سیاسی و رسانه ای نیز آن را تحقیر ایران و ایرانیان دانستند. در گستاخی ترامپ همگی اتفاق نظر داشتند، اما در پیشنهاد مذاکره دادن توسط ظریف نظرات متفاوت بود...
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با نشریه اشپیگل آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از قتل سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید؟ گفت: خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به این سخنان در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد و به زبان فارسی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است. اما می‌خواهد تحریمها برداشته شود. نه، مرسی!».
 
البته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه (1398/11/6) در توئیتی خطاب به ترامپ که درباره اظهارات او در خصوص مذاکره با آمریکا توئیت کرده، ضمن انتشار بخشی از مصاحبه‌ اخیرش با اشپیگل خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «دونالد ترامپ بهتر است به جای عناوین خبرها و تیترها فاکس نیوز و مترجم‌های فارسی زبانش، اظهارات و تصمیمات سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیت‌ها پایه گذاری کند». وی افزود: برای اطلاع بهتر، او (ترامپ) می‌تواند مصاحبه کامل من به زبان انگلیسی را در اشپیگل بخواند. اگر تعداد کلمات مصاحبه زیاد است، می‌تواند فقط بخشی از آن را که اینجا آورده شده، بخواند.
 
اظهارت دکتر ظریف هرچند باری خودش قابل توجیه بود. اما سبب دلخوری نیروهای انقلابی شد. در این میان برخی از روزنامه های طرفدار دولت در این خصوص سکوت کردند و برخی دیگر در صدد توجیه این اظهارت برآمدند و برای آن دلیل تراشی کردند.
 
واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد
 

6 بهمن 1398

از ابتدای روز یک‌شنبه ششم بهمن بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان حوزه بین الملل از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با ادبیات دکتر ظریف موضع‌گیری کردند و مذاکره با آمریکا را نشان از مرعوب بودن ایشان دانستند و برخی دیگر بر این نکته اشاره کردند که در سخنان ظریف شأن ملت ایران رعایت نشده است. در مقابل رسانه های جریان سیاسی اصلاحات، این ماجرا را به بی نزاکتی ترامپ و سوء استفاده از اخلاق نیک ظریف تعبیر کردند.
 
1- علی کیان، معاون گفتمان‌سازی سازمان بسیج دانشجویی: دیروز روز سختی برای ایرانی‌ها و مسلمانانی بود که این خبر را می‌شنیدند. به غیر از بهت و بغض در ساعات اولیه، کاری نداشتیم که انجام دهیم. به نظر بنده دیروز مرزهای وقاحت و بی‌شرمی جا به جا شد. به راستی اینهایی که فکر می‌کنند مذاکره با کافر مستکبر بزرگ و شیطان اکبر راه حل مشکلات است به خدا و روز واپسین اعتقاد دارند؟ دهها میلیون نفر آمدند در خیابان و انتقام از قاتل حاج قاسم سلیمانی را فریاد زدند. گویا افرادی مانند آقای ظریف پیام روشن این حضور را نمی‌فهمند. می‌گوید: «اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد حتی بعد از شهادت شهید سلیمانی با او مذاکره می‌کنیم!»  دانشجوی انقلابی شکایت این آقایان را به کجا ببرد؟ کاش امام(ره) در قید حیات بودند که ما شکایتمان را به ایشان می‌کردیم.
 
2- محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ادعاهای ترامپ بازی سیاسی، تبلیغی و در حد یک توئیت است و هیچ استفاده و کاربرد دیگری ندارد. ایراد از نگارنده متن نیست، بلکه ایراد از بی نزاکتی ترامپ است که عرف دیپلماتیک را بلد نیست ما در آنجا چیزی نگفته ایم که عزتمان را زیر سؤال ببرد بلکه ما مذاکره را در قالب 1+5 می‌خواهیم و این سیاست حاکمیت ما است این فقط حرف آقای ظریف نبوده است و حاکمیت این موضع را فعلا قبول دارد و وزیر امور خارجه نیز همان را اعلام کرده است، آمریکایی‌ها به وسیله ایادی خود در این مسیر فرافکنی می‌کنند.
 
3- حجة ‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی: وقتی آمریکا یکی از بهترین رزمندگان ما را به شهادت می‌رساند و به کوچک‌ترین میثاق‌های بین‌المللی توجهی ندارد، ما بخواهیم با آن مذاکره کنیم چیزی جزء مرعوب شدن نیست. اگر بخواهیم با مسامحه با موضوع برخورد کنیم، باید بگوییم که آقای ظریف در برابر آمریکایی‌ها یا مرعوب شده و یا مرتکب بی‌‌تدبیری شده است و این اعلام نظر از سوی وی مبنی بر آمادگی مذاکره با آمریکا از سر سادگی و نشناختن فضای موجود است. آقای ظریف نمی‌دانند که از دست دادن شهیدانی همچون سردار سلیمانی یعنی چه؟ سردار سلیمانی و دیگر شهدای ما سرمایه‌های ملّی ما هستند و با هیچ منطقی سازگار نیست که با دشمنی که سرمایه‌های ما را به شهادت رسانده بخواهیم مذاکره کنیم. اگر آقای ظریف روزهایی را در جبهه گذرانده بود و اگر جانباز و یا اسیر شده بود این رفتارها از وی سر نمی‌زد.
 
4- سید محمد معین میرابراهیمی، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: این سخنان در حالی که تنها ۲۳روز از شهادت سردار بین‌المللی مقاومت می‌گذرد، بی‌احترامی به صاحب‌عزای این شهید بزرگوار، یعنی ملت ایران و همه ملت‌های منطقه که برای ریخته شدن خون این شهید به خروش آمدند، می‌باشد. آقای ظریف دیروز و در مصاحبه با اشپیگل آلمان مدعی شده‌: «دولت ترامپ می‌تواند به میز مذاکره برگردد، ما هم‌چنان بر سر این میز نشسته‌ایم... صبر ما زیاد است!» این در حالیست که اولاً رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷دی‌ماه امسال به صراحت اعلام کردند: «ما از مذاکره هم ابائی نداریم، البتّه نه با آمریکا، با دیگران. امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت» و بیان این اظهارات، حتی اگر عنوان شود که صرفاً دارای مصرف خارجی‌ است، صحیح نیست و چه‌بسا برای رسانه‌های خارجی بیانگر تشتت میان مسئولین نظام در این قضیه مهم باشد.
 
ثانیاً بیان این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا، به تعبیر حضرت امام(ره) این تروریست بالذات دولتی، تنها ۲۳روز پیش در اقدامی تروریستی و به فرماندهی شخص رئیس جمهور این کشور و توصیه وزیر امور خارجه‌اش، که احتمالاً آقایان آرزوی نشستن بر سر میز مذاکره با آنها را دارند، فرمانده نیروی قدس و سردار رشید مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و همراهانشان را به شهادت رساندند و سپس دیدیم که موج عظیم تظاهرات ضد ایالات متحده، ملت‌های منطقه را درنوردید و همین جمعه گذشته ملت عراق در راهپیمایی میلیونی خواهان اخراج آمریکا از کشورشان شدند.

5- علیرضا معزی، معاون دفتر رییس جمهوری در توئیتی نوشت: «شباهت رفتار ترامپ و دلواپسان، شگفت‌آور و نگران کننده است. به قول ظریف،اگر عادت به خواندن متن کامل یک مصاحبه ندارند، حداقل می‌توانند همان یک پاراگراف مورد بحث از گفتگو با را کمی دقیق‌تر بخوانند.»
 
6- سیدجواد ساداتی، نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی: آقای ظریف! در مصاحبه ها دقت کنید که شأن ملت ایران رعایت شود. مواضع منفعلانه، چیزی جز فشارهای آمریکا و ترور ندارد، لازم است به ترامپ نادان و قمارباز تازه زبان باز کرده به فارسی پاسخ دندان شکنی دهید که منجر به محاسبه غلط از طرف او نشود.
 
7- حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان: ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟! آمریکا با همه توان در پی آن است که از ایران اسلامی صدایی متفاوت و مغایر با صدای انقلاب بشنود و متأسفانه آقای ظریف بی‌آنکه بدانند، با اظهارات خویش در مصاحبه با اشپیگل این فرصت را در اختیار دشمن قرار ‌داده‌اند!
 
8- احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس:  اصرار و پایبندی دولت به مذاکره با غربی‌ها به حد افراط رسیده است. متأسفانه آقای محمدجواد ظریف در حالی بحث مذاکره مجدد با آمریکا را مطرح می‌کند که خود توسط ایالات متحده تحریم شده و ایالات متحده بارها او را تحقیر کرده است که البته این موضوعات بعد از هزاران بار روی خوش نشان دادن او به آنها بوده است. وقتی عاقبت برجام تحریم وزیر خارجه کشورمان و از دست رفتن زمان و سرمایه‌های جمهوری اسلامی و عقب ماندن از قطار توسعه و پیشرفت بوده چه معنایی دارد که دولت‌مردان بحث مذاکره مجدد را مطرح کنند؟
 
9- سیدقاسم جاسمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: بارها در کمیسیون امنیت ملی به وزیر خارجه تذکر داده‌ایم که به جای تمرکز انرژی و وقت زیاد برای مذاکره درباره برجام و شکست آن و فرجام عبث آن، انرژی خود را صرف 16-17 کشور همسایه می‌کردید نتایج بیشتری به  دست می‌آمد. مذاکره مجدد با آمریکا خلاف ضوابط راهبردی تعیین شده رهبر انقلاب است. طبق آموزه‌های دینی که به ما متذکر شده‌اند، نباید مؤمن از یک سوراخ چند بار گزیده شود. لذا نمی‌دانم چرا دولت و دولت‌مردان بحث مذاکره با آمریکا را پیش کشیده‌اند در حالی که ایالات متحده به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.
 
10- حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس  شورای اسلامی: اگر آقای ظریف این حرف را زده است باید توبه کند. هر مسئولی که از مردم فاصله بگیرد قطعا با عدم مقبولیت مواجه خواهد شد. دولت بهتر است اگر بنای رفراندوم و نظرسنجی دارد موضوع مذاکره مجدد با آمریکا را به رفراندوم بگذارد تا نتایج آن را متوجه شود؛ همین حرف‌ها و اظهارات باعث شده است که مردم نسبت به لاریجانی و روحانی نگاه بدی داشته باشند که در مراجعه به رفراندوم نظرات مردم را نسبت به این دو فرد متوجه شد. متأسفانه دولت به توان داخلی اعتقاد ندارد و مرتب نگاهش به خارج از کشور است. متأسفانه ما با برخی مدیران و مسئولینی در کشور مواجه هستیم که در اظهاراتشان واژه‌های مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند، ولی در عمل به آن پایبند نبوده و ضد آن و آرمان‌های امام خمینی و شهدا و ملت رفتار می‌کنند.
 
11- علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی: در شرایطی که همه ملت ایران به این باور رسیده‌اند که آمریکا یک رژیم جنایتکار و تروریسم است و در طول 41سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره کینه ورزی و دشمنی‌اش را در قبال ملت ایران به اثبات رسانده‌اند مذاکره مجدد با این رژیم و اعتماد به وعده‌های آن عاقلانه نیست. افرادی که بحث مذاکره مجدد با آمریکا را به عنوان مواضع‌شان اعلام می‌کنند باید پاسخگوی ملت بزرگ ایران باشند.

12- حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: منشأ تمام گرفتاری‌های ملت ما آمریکایی‌ها هستند. تحریم‌ها را برخلاف همه تعهدات‌شان در برجام تشدید کردند. وقتی این چنین است چرا دولت باید از موضع ذلت به گدایی مذاکره با آمریکا بپردازد. دولت خلاف عزت و شأن و اقتدار و عزت ملت حرکت می‌کند. موضع نظام و رهبری معظم در مورد مذاکره مشخص است و در رفتار آمریکایی‌ها نیز به وضوح معلوم است که برخلاف منافع ملی ما رفتار و اقدام می‌کند. این حرکت دولت حرکت بسیار بدی است که به دنبال مذاکره با آمریکاست و امیدواریم که سر عقل بیاید و دست از این حرکت بردارد. این حرکت ناپسند است و مورد قبول ملت ما نیست و نخواهد بود. به نظر من وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.
 
واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد
 

7 بهمن 1398

واکنش‌ها به اظهارات دکتر ظریف در روز دوشنبه هم ادامه پیدا کرد و برخی از فعالان سیاسی به شدت این اقدام را زیر سؤال بردند و برخی از نهادهای مدنی بیانیه صادر کردند و تجمعاتی در شهرها صورت گرفت. علاوه برآن تعداد محدودی از اصلاح طلبان در صدد توجیه این اقدام برآمدند.
 
1- قاسم محب‌علی، دیپلمات پیشین در موافقت با ظریف: ظریف یک دیپلمات است و یک دیپلمات نباید شعاری حرف زده، بیانیه سیاسی بخواند و از قطعیت سخن بگوید. صحبت‌های ظریف هم در گفت‌وگو با اشپیگل به گونه‌ای بود که او توپ مذاکره با آمریکا را به زمین ایالات متحده انداخت. ظریف در مصاحبه خود هر چند مذاکره را رد نکرد و درب دیپلماسی را باز گذاشت، اما به نوعی این صحبت‌ها نفی مذاکره هم بود و نه دعوت به مذاکره. او پیش‌شرطی را برای مذاکره با آمریکا مطرح کرد که انجام آن از سوی ترامپ تقریبا نشدنی و محال است. ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل ژست آماده گفت‌وگو بودن را گرفت و میان ژست و عمل تفاوت وجود دارد. آمریکایی‌ها نیز همین کار می‌کنند. از یک‌سو خود را موافق گفت‌وگو و آشتی معرفی می‌کنند، اما از طرف دیگر، به تحریم‌ها افزوده و حداکثر فشار را به ایران وارد می‌کنند.

2- احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم: آقای ظریف! شهادت سردار سلیمانی که ضامن امنیت ایران و منطقه بود چگونه اصلاح می‌شود که شما خواستار مذاکره با آمریکا هستید؟ آمریکا فرمانده نیروی قدس را هم تهدید به ترور کرده است و تقاضای بنده از روحانی و ظریف این است که این روند تحقیر و پاس گل دادن به دشمن را کنار بگذارند. با برجام هم شاهد هستیم که تحریم ها علیه ایران بیشتر شد، سردار سلیمانی را ترور کردند و ایران بارها مورد تهدید قرار گرفت. این همه اصرار برای تحقیر ملی به چه منظوری است؟ آقای ظریف! شما وزیر خارجه کجا هستید؟ اگر یک ذره غیرت ایرانی دارید باید بدانید هنوز چهلم سردار سلیمانی نشده و چرا بحث سازش را مطرح کرده اید؟
 
3- سیدامیرحسین قاضی زاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی: مذاکره با آمریکا منتفی است البته راه مذاکره با هیچ کشوری جز آمریکا و اسرائیل بسته نیست. آقای ظریف! شما وزیر امورخارجه ایران هستید یا آمریکا؟ از قوه قضائیه می خواهیم فرآیند تنبیه و اخراج ظریف از وزارت امور خارجه را فراهم کند. متأسفانه گویا وزیر امور خارجه کشورمان علاقه زیادی به دورهمی با آمریکایی ها دارد.
 
4- حجة ‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم دلیجان و محلات: هنوز چهلم سردار دل‌ها شهید سلیمانی نشده و آقایان چه زود فراموش کردند که ترامپ به‌صراحت اعلام کرد او دستور ترور سلیمانی را صادر کرده، آیا با یک تروریست که خود به آن اعتراف کرده می‌توان مذاکره کرد؟ دو روز قبل هم اعلام کردند قصد ترور سردار قاآنی را دارند، خیال می‌کنید گرگ از خوی خود دست می‌کشد؟ بعد از سیلی جانانه موشکی و بعد از نهی صریح رهبر معظم انقلاب از مذاکره با آمریکا، سخن از مذاکره چه مفهومی را به ذهن مخاطب شرور ‌و شیادی چون ترامپ مخابره می‌کند؟ آقای ظریف شما یک دیپلمات هستید و می‌دانید واژه واژه کلمات جنابعالی بار معنایی خاص دارد، این چه نحو سخن گفتن است؟ موضوع مذاکره شما چیست؟ آیا می‌خواهید بر سر صنعت موشکی مذاکره کنید؟ می‌دانید آنگاه چه بلایی را بر ملت تحمیل می‌کنید؟ یا کدام‌یک از سایر مؤلفه‌های قدرت را می‌خواهید معامله کنید؟ آقای ظریف مدت‌ها ترامپ التماس مذاکره می‌کرد و جواب عزت‌مندانه از ایران می‌شنید،‌ وقتی شما التماس کردید و ترامپ به شما نه گفت. به عنوان یک ایرانی باغیرت شرم نکردید؟ دیپلماسی را باید از قاسم سلیمانی یاد می‌گرفتید، مشکل شما آن است که در دانشگاه یانکی‌ها تحصیل کرده‌اید.
 
5- محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی: هنوز چهل روز از شهادت سردار سلیمانی نگذشته است که ظریف در اظهار نظر سخیف دل ملت ایران و مردم کرمان را آتش زد و ملت ایران را عصبانی کرد. آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید یا کشور دیگری؟ ملت ایران قرار است آمریکا را سر میز محاکمه بکشاند و شما دم از مذاکره می زنید! آقای رئیس جمهور این چه نوع سیاست خارجی است؟ پورابراهیمی از هیئت رئیسه مجلس خواست استیضاح وزیر امور خارجه در خصوص اظهار نظر سخیفش درباره مذاکره با آمریکا را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهد.
 
6- تجمع بسیج دانشجویی در شیراز: جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز در اعتراض به موضع‌گیری اخیر وزیر امور خارجه در مورد امکان مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا، در مقابل دفتر نمایندگی وزارت خارجه در این شهر، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. در این تجمع، دانشجویان پلاکاردها و تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با این شعارها به همراه داشتند؛ «حضرت آقا: ما ابایی از مذاکره نداریم، اما نه با آمریکا»، «لال شود زبانی که پس از شهادت سردار سلیمانی حرف از مذاکره بزند»، «آقای ظریف الفبای سیاست را نمی‌دانید؟ یا الفبای غیرت را...؟»، «دم زدن از مذاکره خیانت به شهداست»، «جنتلمن‌های پای میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند»، «آقای ظریف تو به قاتل سردار در حالی که در شرایط سختی (استیضاح) قرار داشت، پاس گل دادی»، «آقای ظریف! همه چیز آمریکا نیست، برجام برای هفت پشت‌مان بس بود، بیش از 200 کشور دیگر در دنیا وجود دارد، بیخیال آمریکا شو...!!»
 
7- بیانیه وزارت امور خارجه: تأکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیر قانونی انجام شده را لغو و جبران کند - در صورت انجام - شکست مطلق آمریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء برداشت ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که  برای خود تله می‌داند، برهم زند.
 
8- تجمع اعتراضی مردم در کرمان: در تجمع اعتراضی جمعی از مردم کرمان در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، آیت‌الله احمد شیخ‌بهائی اظهار کرد: حاج قاسم ما نمی‌گذاریم خون تو پایمال شود. اما در شرایطی که دشمن ما با کمال صراحت شمشیر را از رو بسته وارد میدان می‌شود، هرگونه علامت دادن و اشاره کردن حتی اگر از روی قصد هم نباشد برای مذاکره و تحریم و برجام و امثال آن بیشتر از آنکه ما بخواهیم از آن استفاده کنیم، دشمن استفاده می‌کند. البته ما باید حواس‌مان جمع باشد و این بحث‌ها ما را از دشمن اصلی که آمریکا است غافل نکند و همه فریادها را سر آمریکا خواهیم کشید.
 
9- تجمع دانشجویان در مقابل ساختمان وزارت خارجه: دانشجویان، طلاب و مردم در اعتراض به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه توسط این کشور مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند. دانشجویان و مردم با سردادن شعارهایی مخالفت خود را با انجام هرگونه مذاکره با آمریکا اعلام کردند و از وزیر امور خارجه کشورمان خواستند تا از مردم بابت اظهارات اخیرش عذرخواهی کند. تجمع‌کنندگان همچنین با سردادن شعار « مرگ بر امریکا» انزجار خود را به سیاست‌های خصمانه سردمداران جنایتکار این کشور نشان دادند.
 
واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد
 

8 بهمن 1398

اعتراضات به دکتر ظریف در روز سه شنبه نیز ادامه پیدا کرد و برخی از نمایندگان مجلس از هیأت رئیسه درخواست کردند تا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات اخیرش مبنی با مذاکره با آمریکا به نمایندگان توضیح دهد و استدلال آنها این است که دکتر ظریف به اصول عزت، مصلحت و حکمت بی توجهی کرده است. البته در این بین یکی از نمایندگان اصلاح طلب این موضوع را یک مشکل درون خانوادگی مطرح کرد که نمی‌بایست در برابر آن فریاد زد.
 
1- اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی: حدود 25 میلیون نفر ایرانی در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی شرکت کردند و با این حضور خود ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا را محکوم کردند. حال بعد از این همه حوادث و مسائل و اعلام انزجارها درحالی که هنوز چهلم شهادت سردار سلیمانی نشده، حرف زدن از مذاکره با آمریکا کاملاً برخلاف مصحلت کشور، نظام و انقلاب است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.
 
2- درخواست نمایندگان مجلس برای توضیحات: ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت جمعی از نمایندگان مجلس از هیأت رئیسه درخواست کردند تا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات اخیرش مبنی با مذاکره با آمریکا به نمایندگان توضیح دهد.
 
3- حسن کامران دستجردی، نماینده مردم اصفهان: آقای ظریف شرایط را باید بسنجید، ما همیشه می‌گوییم عزت، مصلحت و حکمت، این سه جمله در صحبت‌های شما گنجانده نشده بود. آقای ظریف برای احترام به مردم استعفا دهید، شما دیپلمات نخبه‌ای هستید و بنده نیز رابطه دوستی قدیمی با شما دارم، نباید شرایط کنونی را فراموش کنید.
 
4- ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد: در شرایط فعلی کسی که در صف اول می‌جنگد و در برابر دشمنان موضع می‌گیرد، دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان است. ممکن است عده‌ای از بعضی حرف‌ها و اظهارنظراتش انتقادهایی داشته باشند، ولی باید این انتقادات را در جلسه غیرعلنی مطرح کنند و ایشان هم توضیحاتش را در این جلسه بیان کند. دلیلی ندارد مباحث خودمانی و انتقادات درون خانودگی را در بیرون فریاد بزنیم و مثلاً بگوییم چرا درباره فلان موضوع چنین حرفی را بیان کردید، که منجر به سوءاستفاده دشمنان بشود. نباید با این موضع‌گیری‌ها پشت وزیرخارجه کشورمان را در مقابل دشمن خالی کنیم. آقای ظریف در شرایط جنگی فعلی، در صف مقدم جنگ است و در برابر دشمنان نیازمند حمایت و دلگرمی ماست. دشمن نباید متوجه حرف‌ها و اختلاف خانوادگی ما بشود چراکه از این فضا سوءاستفاده می‌کند.
 
واکنشها به توئیت ظریف در مورد مذاکره مجدد
 

9 بهمن 1398

در ادامه واکنش به اعتراضات دکتر ظریف در روز چهارشنبه مخالفین بر این موضوع تأکید کردند که هنوز چهلمین روز درگذشت حاج قاسم سلیمانی نرسیده است که پالس مذاکره به قاتل داده می‌شود و ملت را تحقیر می کنند.
 
1- حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات: از اظهارات ظریف در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل که باز هم دم از مذاکره با آمریکا زده است تعجب کردم. هنوز چهلمین روز درگذشت شهید حاج قاسم سلیمانی نرسیده است و متأسفانه وزیر خارجه چه زود خون این سردار دل‌ها را فراموش کرده است. ترامپ رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده است که او دستور ترور فرمانده سپاه قدس ایران را صادر کرده است. آیا با یک تروریست که به جنایت خود اعتراف کرده می توان مذاکره کرد؟ آمریکایی ها چند روز قبل اعلام کردند قصد ترور سردار قاآنی فرمانده جدید سپاه قدس ایران را دارند. ظریف نباید خیال کند که گرگ از خوی خود دست می کشد.
 
2- نامه بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران: آقای ظریف هنوز یک ماه از شهادت سردار عزیزمان نمی‌گذرد که پالس مذاکره به قاتل سردار می‌دهید و باعث تحقیر یک ملت می‌شوید! اکنون پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم کل اقتصاد ایران، توهین و تحقیر مداوم ملت ایران و ترور یگانه فرمانده مبارزه تروریسم و استکبار حرف از مذاکره می‌زنید نشان می دهد نه زبان دنیا را می‌فهمید، نه حداقل‌های دیپلماسی را می‌دانید و نه فهمی از منافع ملی دارید. تا کجا قرار است در مقابل جنایات و توهین‌ها و تحقیر‌ها تنها لبخند بزنید! سازش با جنایتکارترین رژیم تاریخ بشریت به چه قیمت؟! مگر غیر از این است که تنها دستاورد گفتمان مذاکره بعد از شش سال ترور سرباز فداکار وطن بود؟! آقای ظریف دیپلماسی‌ای که شما در پیش گرفته اید با هیچ تئوری و مکتبی قابل دفاع نیست! و حال می خواهید با تروریست های فرودگاه بغداد بر سر یک میز بنشینید و بر سر شرافت این ملت مذاکره کنید؟!
 

نتیجه:

در خصوص اظهارت دکتر ظریف توجه به چند نکته در این خصوص ضروری به نظر میرسد:

1- جمهوری اسلامی از زمان خروج آمریکا از برجام تا قبل از شهادت سردار سلیمانی همواره بر این موضوع تأکید می‌کرد که چنانچه آمریکا توبه کند، می‌تواند در جمع کشورهای عضو معاهده با ایران صحبت کند. اما در شرایطی که آمریکا فرمانده نیروی قدس را به شهادت رساند و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جانشین شهید سردار سلیمانی، یعنی سردار قاآنی را به ترور تهدید می‌کند، آیا مقامات وزارت خارجه همچنان باید اظهارات گذشته خود را تکرار کنند؟ به طوری که با پاسخ تحقیرآمیز از سوی ترامپ روبرو شوند؟ آیا اقدامات تروریستی آمریکا نیاز به موضع گیری مناسب ندارد؟
 
2- در شرایطی که آمریکا با تمام توان در حال اعمال جنگ تمام عیار علیه ایران اسلامی است. فرستادن پیام مذاکره نه تنها فایده ای برای سیاست خارجه جمهوری اسلامی ندارد. بلکه سبب می‌شود تا دشمن احساس کند که با سیاست فعلی می‌تواند ایران را ذلیلانه پای میز مذاکره بکشاند و تمام شروط 12 گانه پمپئو را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.
 
3- نادرستی کسب نتیجه در مذاکره با آمریکا اثبات شده است، اما دولت قادر به پذیرش آن نیست. دولت محترم ارتباط با آمریکا و چند کشور اروپایی را ارتباط با کل دنیا تصور می‌کند. لذا ادعای ظریف در خصوص مذاکره با آمریکا در این گفتمان قابل تحلیل است که دولت فعلی نظریه دیگری برای حل مشکلات کشور بلد نیست.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.