همه آنچه در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گذشت

اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که فیلم «خورشید» مجید مجیدی عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد و دو فیلم «روز صفر» و «شنای پروانه» بیشترین سیمرغ را گرفتند.
چهارشنبه، 23 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدی میرزایی
موارد بیشتر برای شما
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند
به گزارش راسخون، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر سه شنبه ۲۲ بهمن در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به صورت رسمی اجرا شد و اجرای این مراسم را «محمدرضا شهیدی‌فرد» برعهده داشت.

در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد. پس از پخش کلیپ محمدرضا شهیدی‌فرد به‌عنوان مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: بازهم به بهانه سینما دورهم جمع شدیم آن هم در چهل و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران. سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم. بلایای طبیعی اتفاق افتاد. امروز سالگرد چهلمین روز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است که خونش باردیگر ما را گردهم جمع کرد. هواپیمای اکراینی سقوط کرد و هموطنان ما فوت شدند. روزها و شب‌هایی هم داشتیم که برخی معترض، منتقد و… بودند. در جشنواره هم به جز یکی دو نفر که تصمیم گرفتند در جشنواره نباشند و ما به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذاریم باقی سینماگران ترجیح دادند با مردم همراه شدند. در «خروج» حاتمی کیای عزیز اعتراض مردم را نشان داد، در روز صفر اقتدار ملی به تصویر درآمد، مجید مجیدی با فیلمش تذکر داد که به‌واسطه گنج‌های تقلبی از خودمان غافل نشویم.

وی افزود: هر کدام از فیلم‌ها بخشی از رنج، اعتراض و… مردم نشان داده شد و صدای آن‌ها به گوش مسئولان رسید. یک بار دیگر هم کنار هم هستیم و امیدوارم شب خوبی باشد و جوایز را بپسندیم. هرچند که اختلاف نظر بدیهی و قطعی است. امیدواریم حرف‌های امیدبخش هم از برندگان بشنویم.
در ادامه مراحل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در قالب پخش یک کلیپ مرور شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، دکتر حناچی شهردار تهران، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، فریدون جیرانی، جواد عزتی، مجید مجیدی، هومن بهمنش، رسول صدرعاملی، نرگس آبیار، محمد مهدی عسگرپور، ندا جبرائیلی، محمد کارت، مصطفی رزاق کریمی، کامران ملکی، مهران غفوریان، علی شادمان‌فر، مسعود امینی تیرانی، غلامرضا موسوی از جمله هنرمندان و مدیران حاضر در مراسم بودند.

داروغه زاده: جشنواره فجر یک آیین برای در کنار هم بودن است

 در بخش بعدی این مراسم نماهنگی شامل تصاویری از اعضاء هیات انتخاب، مراسم قرعه‌کشی فیلم‌ها، رونمایی از پوستر، نشست‌های خبری جشنواره، سینماهای مردمی، هیات داوران، حضور وزیر در پردیس ملت پخش شد و پس از آن داروغه‌زاده دبیر جشنواره به روی سن آمد و در سخنانی گفت: حضور هنرمندان و همکارانمان را که تلاش کردند روزهای دلنشینی برای مردم سینمادوست فراهم شود، گرامی می‌دارم.

داروغه زاده در ادامه شهادت سرداروطن شهید حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و برای بازماندگان از دست‌رفتگان سانحه هواپیمای اکراینی آرزوی صبر کرد.

وی ادامه داد: گفت وگو، خواندن و شنیدن، راهکارهایی برای درک پیرامون و همدل شدن است. جشنواره فیلم فجر مثل هر عیدانه‌ای تمام افراد خانواده را دعوت می‌کند که با هم‌نشینی درک بهتری از هم به دست آورند.

وی تاکید کرد: جامعه ما برای اینکه کنار هم بودن را تجربه کند، همیشه به آیین‌هایی نیاز دارد و جشنواره فجر یکی از این آیین‌هاست. این رخداد فرخنده را به همه سینمادوستان تبریک می‌گویم و از هنرمندانی که به این رویداد گرمی بخشیدند، ممنونم. به امید روزهای بهتر برای ایران عزیزمان.
 

اهدای سیمرغ بخش تبلیغات

در بخش بعدی پس از پخش تیزر بخش مسابقه تبلیغات سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم: مریم تخت‌کشیان برای فیلم غلامرضا تختی
سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم: محمد تقی‌پور برای فیلم 23نفر
سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس: امید میرزایی برای فیلم شاه‌کش
 

مسئولان سینمایی آیین نامه‌ها را وحی منزل ندانند

فرشته طائرپور از اعضای هیات داوران این بخش گفت: به همه سلام می‌کنم. به آن‌هایی که نیامدند هم سلام می‌کنم. چون می‌دانم دل‌شان برای این کشور و این سینما می‌تپد. می‌خواهم به حال خودمان به خاطر این وقایع اشاره کنم. ایستادن ما در اینجا و بودن شما و فیلم ساختن در این روزها از سر بی اعتنایی به وقایع و سینمای ایران نیست بلکه از سر اعتنا به سینما و جوانان است. یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لب خندان به جمع سینمایی‌ها بیاییم.‌

وی در ادامه به سخنرانی واکین فینیکس بازیگر نقش «ژوکر» در مراسم اسکار امسال اشاره کرد و به بازخوانی متن سخنرانی این بازیگر پرداخت: همه ما یک عشق مشترک داریم عشق به سینما این نوع بیان عشق به من زندگی شگفت‌انگیز داده که نمی‌دانم بدون آن چه می‌کنم. این فرصتی است برای آنکه صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند. خیلی از ما نگاهمان به دنیا نیت محور است وقتی از عشق و شفقت استفاده کنیم می‌توانیم از هم حمایت کنیم. ای کاش هنرمندان ما هم نگاه کلان و خیرخواهانه داشته باشند که البته خیلی از آنها دارند.

این عضو هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو در ادامه افزود: از نظر ما هر ده فیلم بهترین هستند توقع داریم مسئولان سینمایی آیین نامه‌ها را وحی منزل ندادند و به فیلم‌های کوتاه و فیلم اولی توجه کنند. ما امکان معرفی کاندیداهای کمتر از این را نداشتیم. ما فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم نه سازندگان و نه حاشیه‌ها را. وجدان داوری همین را حکم می‌کرد.
 

اهدای جوایر بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه نو

در بخش بعدی اهدای جوایز نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، مستند و نگاه‌نو رسید که در این بخش فرشته طائرپور در سخنانی گفت: ایستادن من روی این سن، از سر بی‌اعتنایی به اتفاقات تلخ اجتماعی و وضعیت سینما نیست بلکه برای حمایت از سینما و نسل جوان و خلاق است که نویدبخش روزهای روشن است. ما به احترام آنها اینجا هستیم.

او سپس با نقل قول از حرف‌های بازیگر برنده اسکار گفت: ما یک عشق مشترک داریم. فیلم و سینما.

وی درباره داوری آثار نیز عنوان داشت: از نظر ما هر ده فیلم شایسته دریافت جایزه هستند. توقع داریم مسئولین آیین نامه ها را تغییر دهند زیرا اعتقاد داریم این بخش بسیار مهم است. ما امسال فیلمها را مورد بررسی قرار دادیم و نه حاشیه ها و فیلمسازان.


بهترین فیلم کوتاه؛ دابر

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» ساخته سعید نجاتی اختصاص یافت.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

نجاتی از هیات انتخاب برای جایزه تشکر کرد و گفت: فکر نمی‌کردم این موضوع دیده شود. این جایزه برای همه فیلمسازان کوتاه است.

او در ادامه از فیلمسازان مطرحی که در فیلم کوتاه مطرح شدند نام برد و جایزه خود را به صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد.
 

بهترین مستند؛ جایی برای فرشته‌ها نیست

در ادامه نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌ مستند اهدا شد به سام کلانتری کارگردان و تهیه کنندگان محمد شکیبانیا،محسن شاه محمد میراب برای فیلم «جایی برای فرشته ها نیست».
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

 سام کلانتری نیز در این مراسم پس از دریافت جایزه خود گفت: ۱۱ سال قبل بود که در گروه فجر بودم و شغلم این بود که به کاندیداها زنگ بزنم و بگویم نامزد جایزه شدند. آن زمان با خود فکر می‌کردم می‌شود این برای من هم تکرار شود که تصمیم گرفتم تلاش و امید را سرلوحه قرار دهم چون من معتقدم وظیفه ما هنرمندان امید دادن به جامعه است، نه اینکه منتظر امید باشیم.

محمد شکیبانیا تهیه کننده فیلم هم گفت: پرسش‌های زیادی بی پاسخ  هستند و این ها دست از سر ما برنمی‌دارند. خیلی از کسانی که آمده‌اند و خیلی از کسانی که نیامده‌اند برای همدردی با سوگواران حوادث اخیر است. این سوگواری غیرعادی‌ترین سوگواری جهان است و امیدوارم به پاسخ این پرسشها برسیم.‌
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو به «روز صفر»

همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم «نگاه نو» اهدا شد به «روز صفر» به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید ملکان که این تهیه کننده در مراسم اختتامیه حضور نداشت.

در ادامه کلیپ دیگری درباره اتفاقات و تلاش‌های دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر با موسیقی فیلم "روز صفر" نمایش داده شد.
 

شهردار تهران: نیازمند گفتگوی مداوم هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه مراسم به‌عنوان حامی مالی جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. در ادامه شهادت سردار دل‌ها و درگذشتگان هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم.


وی گفت: این سرزمین روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، خرسندم که در جمع شما حضور دارم و این فرصت را پیدا کردم به‌عنوان نماینده مردم درباره مسائل روز صحبت کنیم. ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که آرمان‌های آن زمان را به ما یادآوری می‌کند. همبستگی در عین تفاوت‌ها، بهره‌مندی از عدالت و … از اهداف انقلاب بود. ما برای ادامه این راه نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فیلم فجر را بخشی از این گفتگوی مداوم می‌بینیم وظیفه ماست که فضایی را برای این اتفاق فراهم آوریم.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

شهردار تهران افزود: اگر سینمای ایران در جهان حرفی برای گفتن دارد نتیجه استمرار این حرکت است. ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خود می‌دانیم از این فضا حمایت کنیم و آنچه در اختیار داریم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این رقابت به خوبی برگزار شود.

وی افزود: با توافقی که با دبیرخانه فجر داشتیم، تلاش کردیم این حرکت دوطرفه باشد و در جشنواره فرصتی برای طرح مسائل شهری هم داشته باشیم. مثل پسماند، رعایت حقوق شهروندی و… با همین رویکرد بود که با پخش مجموعه‌ای از کلیپ‌های کوتاه قبل از اکران فیلم‌ها نظر مردم را جلب کنیم. با افزایش آگاهی‌های مردم می‌توانیم شهری بهتر داشته باشیم. هنر بهترین وسیله برای آگاهی دادن است. امیدوارم این جشنواره امکانات را فراهم کند و تمرینی برای گفتگو باشد. امیدوارم جشنواره امسال و تلاش همکاران من مقبول اهل هنر باشد.
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

بزرگداشت فریدون جیرانی برگزار شد

در ادامه با پخش کلیپ بزرگداشت فریدون جیرانی، نوبت به این بخش از مراسم رسید و غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران پیشکسوت و هم‌نسل این فیلمساز روی سن حاضر شدند تا از فریدون جیرانی بگویند.

موسوی در این بخش گفت: صحبت کردن درباره فریدون جیرانی، سهل و ممتنع است. چون او استاد است و من و دوستان نزدیک برای خطاب کردن او از واژه استاد استفاده می‌کنیم. او فقط یک کارگردان، نویسنده و یا روزنامه‌نگار خوب نیست، بلکه او یک انسان خوب است. ما به‌راحتی توانستیم از خمس علم ایشان استفاده کنیم.

وی افزود: جیرانی یک نوع ویروس سینما در مشهد پخش کرد و ما که هنرجوی تئاتر بودیم به سینما نزدیک شدیم. معمولاً می‌شد از او آموخت. از ویژگی‌های خوب او این است که معلم خوبی است. او بدون چانه زدن در مؤسسات رفته و به شاگردان خود آموخته است. جیرانی یک روزنامه‌نگار فوق‌العاده هم هست. من ده سال سردبیر روزنامه «سینما» بودم و او معاون سردبیر بود و کارها را به خوبی انجام می‌داد.

موسوی تأکید کرد: تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. اصلاً او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشد و از آنجایی که خودش بازیگر تئاتر بوده بازی‌های خوبی هم از بازیگرانش می‌گیرند. از همه کسانی که تصمیم گرفتند برای فیلسوف سینما بزرگداشت بگیرند تشکر می‌کنم امیدوارم برای دوستان دیگر هم این مراسم برگزار شود.

وی افزود: دیده ام که دوستان به سینمای او علاقه دارند من به احترام ایشان کلاه از سر برمی‌دارم.

مهدی صباغ‌زاده هم عنوان کرد: آرزوی سلامتی برای آقای جیرانی دارم. امیدوارم بهبود پیدا کند و سایه‌اش روی سر سینمای ایران باشد. در سینما مدیون ایشان هستم. در سال ۴۷ ایشان یک فیلم کوتاه ساخت و ما فیلم کوتاه ایشان را روی پرده دیدم و این نقطه آغاز من برای آشنایی با او در مشهد بود ما ده سال در اختیار سینمای آزاد بودیم بعد از انقلاب فیلمنامه آفتاب نشین ها را با هم کار کردیم که جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی‌دانستند سینمای اجتماعی چگونه است. من وقتی می‌بینم به عنوان فیلمنامه‌نویس هنوز پابرجاست واقعاً خوشحال می‌شوم برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.

فریدون جیرانی که با همراهی ابراهیم داروغه‌زاده برای آئین بزرگداشت خود روی صحنه حاضر شد گفت: از دبیر جشنواره، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم. ممنون که صحبت‌هایی درباره من را شنیدید.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند
 

اهداء سیمرغ "حاج قاسم سلیمانی" به فیلم سینمایی "آبادان یازده 60" 

بعد از بخش کلیپی از شهید حاج قاسم سلیمانی که مقدمه ای برای اهدای این جایزه ویژه بود. شهیدی فر درباره شخصیت فرهنگی و هنری حاج قاسم سلیمانی مطالبی را بیان کرد و از خانواده های شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم نام برد که در این سالن حضور داشتند؛ شخصیت هایی همچون مادر شهیدان خالقی که سه شهید را در راه دفاع از میهن دادند. همسر شهید آتش نشان و همسر شهید جانباز احمد زنگی آبادی یا خانواده شهید شهروز مظفری نیا از شهدای مقاومت که در کنار شهید سلیمانی بودند. البته که قرار بود که خانواده شهید سلیمانی حاضر باشند که به دلیل فراهم نشدن شرایط، به این مراسم نرسیدند.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و همایون اسعدیان رئیس هیئت مدیره خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی روی جایگاه حاضر شدند.

سیمرغ "حاج قاسم سلیمانی" به فیلم سینمایی "آبادان یازده 60" اهدا شد و حسن کلامی تهیه کننده آن برای دریافت این سیمرغ روی صحنه اختتامیه جشنواره، حاضر شد.

کلامی ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت که این فیلم مقاومت را تقدیم می کنم به سردار مقاومت؛ همان سرداری که از دل وارد می شد نه از در کسی که همه ما را داغدار کرد به یادش هستیم و خواهیم بود.
 

وزیر ارشاد: سینما می تواند دریچه ی گفت وگو باشد

سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر کند، ولی می‌تواند دریچه گفتگو را باز کند و امروز بیش از هر زمانی به گفتگو احتیاج داریم. در این ده روز با هم بودیم با هم به زبان سینما گفتگو کردیم.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

وی افزود: فجر فرصتی یگانه برای گفتگوهای اجتماعی است. از سوی دیگر دوربین سینما ظرفیت ویژه‌ای برای عمیق دیدن دارد و ما به این زاویه‌های دید تازه نیازمندیم. ایران و انسان به این نگاه‌ها و چشم‌اندازه‌ها نگاه‌های جدی دارد. این جشنواره فرصتی برای دیدن، تبادل نظر و نقد است. سینما عشق مردم جهان و ایران است و جشنواره حسن مردم و سینماگران است. در این جشنواره مردم و سینماگران مهمان و میزبان هستند و همه در تکاپو هستند که خوب برگزار شود. امروز روز پایانی جشنواره است ولی چراغ سینما خاموش نشدنی است. سپاس از کسانی که این چراغ را روشن‌تر و روشن‌تر می‌کنند.

در ادامه با معرفی داوران بخش «سودای سیمرغ» نوبت به معرفی برگزیدگان این بخش رسید.
 

بهترین جلوه‌های ویژه؛ محمد برادران برای «خروج»

نرگس آبیار به نمایندگی از هیأت داوران برگزیده بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری را معرفی کرد. سیمرغ بلورین این بخش به محمد برادران برای فیلم سینمایی «خروج» اهدا شد.

جواد مطوری برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»، جواد مطوری برای فیلم «خورشید»، امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم «درخت گردو» و رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای «روز صفر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
 

سیمرغ بهترین جلوهای ویژه میدانی؛ محسن روزبهانی برای «روزصفر»

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی با اعلام سعید راد از اعضای هیأت داوران، سیمرغ بلورین به محسن روزبهانی برای «روز صفر» اهدا شد. روزبهانی هم مانند سعید ملکان در سالن برگزاری آئین اختتامیه حضور نداشت.


محسن روزبهانی برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»، آرش آقابیک برای فیلم «پوست»، ایمان کرمیان برای فیلم «خورشید»، ایمان کرمیان برای فیلم «درخت گردو» و آرش آقابیک برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
 

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی؛ مهرداد میرکیانی برای «خروج»

در ادامه با اعلام رضا پورحسین از اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج» سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد.

محمدرضا قومی برای فیلم «خون شد»، شهرام خلج برای فیلم «درخت گردو»، ایمان امیدواری برای فیلم «سه‌کام حبس» و عظیم فراین برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
 

سیمرغبهترین طراحی لباس؛ امیر ملک‌پور برای «روز صفر»

در ادامه امیر ملک‌پور برای «روز صفر» سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را از آن خود کرد.

رسول علیزاده برای فیلم «پوست»، مارال جیرانی برای فیلم «خروج»، بهزاد جعفری طادی برای فیلم «درخت گردو»، شیده محمود زاده برای فیلم «سینماشهرقصه» و غزاله معتمد برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
 

سیمرغ بهترین طراح لباس جشنواره فجر

عباس بلوندی دیگر عضو هیات داوران جایزه بهترین طراحی لباس را به امیر ملک پور برای "روز صفر" اهدا کرد.
 

سیمرغ بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم برای «خورشید»

در ادامه سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای «خورشید» تعلق گرفت.

پوریا اخوان برای فیلم «پوست»، محمدرضا شجاعی برای فیلم «درخت گردو»، سهیل دانش اشراقی برای فیلم «روز صفر» و آیدین ظریف برای فیلم «سینماشهرقصه» دیگر نامزدهای این بخش بوند.
 

سیمرغ بهترین صدا؛ مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار «شنای پروانه»

سیمرغ بهترین صدا در ادامه مراسم اختتامیه به مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار «شنای پروانه» تعلق گرفت.

قاسمی در این بخش گفت: از همکاران عزیزم و محمد کارت تشکر می‌کنم و این جایزه را بعد از بیست سال به همسرم تقدیم می‌کنم.

امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم «پوست»، رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم «تومان»، امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم «خروج» و حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم «خورشید» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

صالح کرمانی در این بخش ضمن تشکر از کسب از این جایزه تنها به این جمله بسنده کرد: قدر یکدیگر را بدانیم.
 

اهداء سیمرغ بهترین موسیقی به پوست

مازیار میری دیگر عضو هیأت داوران جایزه بهترین موسیقی را به بامداد افشار برای فیلم "پوست" اهدا کرد.

افشار گفت که این جایزه بیشتر جنبه تشویقی داشته چون استادان بزرگی مانند حسین علیزاده در این نامزدهای این بخش بودند. موسیقی این فیلم را مدیون راوی فیلم هستم. این جایزه را تقدیم می کنم به شریک زندگی خودم نیوشا قربانی که مرا در این راه کمک کرد.
 

بهترین تدوین؛ اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه»

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه» رسید.

محمد نجاریان برای فیلم «پوست»، حسن حسن‌دوست برای فیلم «خورشید» محمد نجاریان برای فیلم «درخت گردو»، میثم مولایی برای فیلم «روز صفر» و سیاوش پورخلیلی برای فیلم «سینماشهرقصه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

بهترین بازیگر مکمل زن؛ طناز طباطبایی برای «شنای پروانه»

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای «شنای پروانه» اهدا شد.

لیلا زارع برای فیلم «خون شد»، مینو شریفی‌پور برای فیلم «درخت گردو»، سمیرا حسن‌پور برای فیلم «سه‌کام حبس»، باران کوثری برای فیلم «عامه‌پسند» و ستاره پسیانی برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

طباطبایی در این بخش بیان کرد: خدارا شکر. آقای رسول صدرعاملی سال ۸۳ من با فیلم شما به سینما ورود کردم و امروز سیمرغم را برای تهیه کنندگی فیلم شما می‌گیرم جای جواد عزتی خالی است برای او آرزوی بهترین اتفاقات را می‌کنم. از محمد کارت بی‌نهایت سپاسگزارم این سیمرغ ماحصل یک گروه درجه یک است که همه عین خواهر و برادر پشت هم ایستادند تا فیلم شکل بگیرد به فیلمم افتخار می‌کنم ما مثل یک حلقه به هم وصل بودیم این حاصل تلاش جمعی است.

وی افزود: از فیلم دیگرم خورشید تشکر می‌کنم از آقای مجیدی آموختم کودکان این فیلم قلب من بودند از مردمم تشکر می‌کنم چراکه هر بار تشویق آن‌ها انگیزه گرفتم. پدر و مادرم مشوق‌های من بودند دست آن‌ها را می‌بوسم و این سیمرغ را به آن‌ها تقدیم می‌کنم.
 

بهترین بازیگر مکمل مرد؛ امیر آقایی برای «شنای پروانه»

در ادامه مراسم سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به امیر آقایی برای «شنای پروانه» تعلق گرفت.
 

اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند


جواد عزتی برای فیلم «آتابای»، ارشیا نیک‌بین برای فیلم «ابر بارانش گرفته»، مجتبی پیرزاده برای فیلم «تومان»، بابک کریمی برای فیلم «سینماشهرقصه» و نوید پورفرج برای فیلم «مغز استخوان» نامزدهای دیگر این بخش بودند.

آقایی در این بخش گفت: الهی شکر. از تیم درجه یک «شنای پروانه» تشکر می‌کنم از آقای صدرعاملی و تک تک گروه بازیگران این فیلم تشکر می‌کنم. مقام معنوی جایزه‌ام را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم. خانواده‌ای که سال‌ها در کنار من ایستادند. اینجا یک دل‌گیری را با شما درمیان می‌گذارم. چندی پیش خانمی در رسانه ملی اظهار کردند اگر کسی ناراضی است از ایران برود. رفتن را به کسی خطاب می‌کنند.که آمده باشد اما ما نیامدیم ما ریشه در خاک این سرزمین داریم.

 

بازیگران "خورشید" لوح تقدیر گرفتند

در ادامه و پیش از معرفی بهترین بازیگر مرد جشنواره لوح تقدیر هیأت داوران به شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح الله زمانی و سید مهدی موسوی بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» اهدا شد.

شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم که خود از کودکان کار بوده است گفت: اول از همه می‌خواهم از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر ویژه کنم. من یک کودک افغانی هستم که در کشورم جنگ است و صلح نیست من در مترو برای گذران زندگی کار می‌کنم امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

روح‌الله زمانی دیگر بازیگر این فیلم هم در ادامه گفت: دلیل اینکه اینجا قرار دارم به خاطر خداست و شاکر او هستم از آقای مجیدی تشکر می‌کنم. آقای مجیدی علاوه بر بازیگری مسیر زندگی را به من آموخت از همه عوامل تشکر می‌کنم این لوح تقدیر را به مادرم تقدیم می‌کنم.

ابوالفضل شیرزاد عنوان کرد: از آقای مجیدی تشکر می‌کنم که به ما فرصت دادند. چون من از بازیگری چیزی نمی‌دانستم.

مهدی موسوی هم بیان کرد: من از آقای مجیدی و عوامل فیلم تشکر می‌کنم چه کمک کردند در این فیلم تجربه جدیدی را کسب کنم. این لوح را به مادربزرگم تقدیم می‌کنم که در غیاب پدر و مادرم از من نگهداری کرد.

دیگر بازیگر نوجوان این فیلم هم گفت: شاید علی در فیلم «خورشید» گنج را پیدا نکرد اما ما پنج نفر گنج واقعی را پیدا کردیم.
 

انتقاد سعید راد از قهری های سینما

سعید راد عضو هیأت داوران در هنگام اهدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد با اشاره ضمنی به برگزیدگان غایب مراسم گفت: سینما هستی است. حرکت رو به جلو است. دوست داشتم استادانی که با آن‌ها کار کرده‌ام اینجا باشند. ما شکست خورده نیستیم. تعجب می‌کنم استادان بزرگی مثل احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی کیا و مسعود کیمیایی که با آن‌ها کار کرده‌ام چرا امروز نیستند؟ قهر برای چیست؟ کجای دنیا برای ما دست زده‌اند به جز اینجا؟ این بچه‌ها (بازیگران فیلم خورشید) به ما درس می‌دهند. کسانی که این بالا جایزه گرفتند برای آن‌ها دست زدیم. حالا این کارها برای من غریبه است که چرا نمی‌آیند و جایزه‌های خود را بگیرند؟
 

بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ پیمان معادی برای «درخت گردو

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی برای «درخت گردو» رسید. بنابر اعلام محمدرضا شهیدی‌فرد معادی به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم غایب بود و محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» این تندیس را به جای بازیگر اصلی فیلمش تحویل گرفت.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

میرسعید مولویان برای فیلم «تومان»، فرامرز قریبیان برای فیلم «خروج»، امیر جدیدی برای فیلم «روز صفر» و علی شادمان برای فیلم «مردن در آب مطهر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

مهدویان حین دریافت جایزه پیمان معادی گفت: به دلایلی در جشنواره نبود ولی حضورش را از ما دریغ نکرد، از ابتدای جشنواره پیمان اعلام کرد در کنار شما هستم. از طریق صفحه‌اش ما را حمایت کرد از طریق تلفن در نشست ما حضور داشت. خوشحالم که برای فیلم من اولین سیمرغش را گرفت.

پیمان معادی از طریق پیامی ویدئویی گفت: به همه همکارانم خسته نباشید می گویم به دلیل حضور در پروژه خارج از کشور شانس نداشتم درخشش شما را ببینم. از مهدویان به خاطر راهنمایی‌هایش تشکر می‌کنم، از مصطفی احمدی هم ممنونم که کمک کرد به خاطر روایت یک قصه مهم شریک باشم.
 

"پوست" بهترین فیلم هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر

در ادامه سیمرغ بهترین فیلم در بخش «هنروتجربه» به فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک اهدا شد. برای این بخش نامزدی معرفی نشده بود.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند
 

اهداء سیمرغ بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و‌ مجید مجیدی برای فیلم "خورشید"

در ادامه سیمرغ بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید» تعلق گرفت.

سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم «روز صفر»، محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم «شنای پروانه»، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم «قصیده گاو سفید»، علی زرنگار برای فیلم «مغز استخوان» و بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

مجید مجیدی در این بخش گفت: از عوامل فیلم و آقای حناچی شهردار تهران تشکر می‌کنم که به کودکان کار توجه کردند و سر صحنه ما آمدند. امیدوارم کودکان کار که نامش را نان آوران کوچک می‌گذارم، همواره موفق باشند. امیدوارم مسئولان و مردم به این عزیزان فکر اساسی کنند و دیگر کودکی در چهار راه نداشته باشیم دوست دارم این جایزه را به کسی تقدیم کنم که اگر نبود فیلم ساخته نمی‌شد؛ او یک سال سایه به سایه همراه من بود او هومن بهمنش است. من با فیلمبرداران بزرگ کار کرده‌ام. او من را یاد استرارو انداخت. او استراروی سینمای ایران است.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

نیما جاویدی هم گفت: امیدوارم دینم را نسبت به جمیعت چندصدهزار نفری کودکان کار ادا کرده باشم.

وی خطاب به کودکان حاضر در این فیلم گفت: شما بهترین هستید.

جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر» رسید. ملکان همچنان در مراسم غایب بود.
 

بهترین کارگردان؛ محمدحسین مهدویان برای «درخت گردو»

در ادامه محمدحسین مهدویان برای فیلم سینمایی «درخت گردو» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره دریافت کرد.

نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان»، مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»، سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» و محمد کارت برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

مهدویان در این بخش گفت: از گروه خوب «درخت گردو» تشکر می‌کنم که در جزئیات فیلم هنرمندانه کار کردند. فیلمبردار این اثر هادی بهروز واقعاً در این فیلم نهایت بلوغ کاری خود را نشان داد. باعث افتخار بود که امشب نامم کنار نام مجید مجیدی بود. به این موضوع افتخار می‌کنم همیشه طرفدار مجیدی بودم و هستم. او خاطرات خوبی برای ما ساخته است. از تهیه‌کننده فیلمم تشکر می‌کنم که قبول کرد در این فیلم سخت در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

وی افزود: این فیلم درباره رنج پدران این سرزمین است، این جایزه را به همه پدران داغ‌دیده این سرزمین تقدیم می‌کنم، به پدران همه درگذشتگان سال نود و هشت از حوادث آبان گرفته تا هواپیمای اکراینی. به کشته شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی که دو طرف تصمیم گرفتند آنها را نبینند ما از این دو قطبی رنج دیده ایم.
 

بهترین فیلم؛ «خورشید»

در ادامه فیلم سینمایی «خورشید» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد.

نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، سیدمصطفی احمدی برای فیلم «درخت گردو»، سعید ملکان برای فیلم «روزصفر» و رسول صدرعاملی برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای دریافت این سیمرغ بودند.

مجیدی در این بخش گفت: همیشه گرفتن جایزه حس مسئولیت را بالا می‌برد. امیدوارم بتوانم برای کشور و مردم عزیزم کار کنم شرمنده مردم هستیم برای کارمان در گوشه به گوشه کشور هستیم و درد و رنج آنها را می‌بینیم آن‌ها به ما می‌گویند رنج ما را نشان دهید گاهی شرمنده می‌شویم که نمی‌توانیم نشان بدهیم امیدوارم سینما بتواند این رنج‌ها را به امید تبدیل کند.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

امیر بنان هم گفت: اولین کار تهیه‌کنندگی را کنار بردارم مجیدی انجام دادم، خوشحالم یک تیم خوب و فعال و نخبه داشتیم برای سینمای ایران خوشحالم که هومن بهمنش دارد واقعاً هومن و تیم ما عاشقانه و به عشق کودکان کار، فعالیت می‌کردند ما شرایط سختی را در تولید داشتیم و همه چیز مهیا نبود بچه‌های ما کار جهادی کردند دوست دارم این جایزه را به بچه‌های گروه تقدیم کنم

امیر بنان در این بخش به کنایه گفت: من یک سوال هم دارم؛ آقای ملکان واقعاً هنوز در ترافیک هستند که به مراسم نرسیده‌اند؟
 

روز صفر" بهترین فیلم از نگاه ملی

بهترین فیلم از نگاه ملی به سعید ملکان برای "روز صفر" رسید اما این کارگردان حضور نداشت؛ مجری اختتامیه هم گفت این سیمرغ ملکان هم ارسال خواهد شد.
 

"شنای پروانه" بهترین فیلم از نگاه مردم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی به "شنای پروانه" اهدا شد.
 
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

محمد کارت کارگردان "شنای پروانه" گفت: قول می دهم تا ابد حرف مردم رنج کشیده را در فیلم هایم لحاظ کنم و به آنها بپردازم.

وی افزود: من به عنوان مستندساز همیشه برای اصلاح فرهنگ این کشور تلاش می کنم. برای من این سیمرغ ارزشمند است. از جواد عزتی تشکر می‌کنم و جایزه‌اش را از دل مردم می‌گیرد.

رسول صدرعاملی تهیه کننده "شنای پروانه" گفت: در این سال‌ها متفاوت ترین جشنواره را شاهد بودیم.
 
آئین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در ساعت ۲۲ به کار خود پایان داد.
اختتامیه جشنواره فیلم فجر | "روز صفر" و "شنای پروانه"بیشترین سیمرغ را گرفتند

منبع:
1. خبرگزاری فارس
2. خبرگزاری تسنیم
3. خبرگزای ایرنا
4. خبرگزاری مهر
5. خبرآنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.