می‌توان پایه‌های سینمای ملی را در آموزش و پرورش رقم زد

این جشنواره به نام و مرام و به رسم، گواه معنای دقیق و ظریفی است که از همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور وجود دارد. او این جشنواره را فرصتی برای بازخوانی درست و دقیق نسبت سینما به آموزش و پرورش دانست و افزود: امروزه نسبت وسیع میان سینما و عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش بر همه اهل دقت آشکار است و این امر بدان دلیل است که سینما که هنر رسانه قدرتمند، نافذ و برتر جهان امروز به شمار می‌رود علاوه بر پرکردن اوقات فراغت دو ...
شنبه، 18 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
می‌توان پایه‌های سینمای ملی را در آموزش و پرورش رقم زد
 ویرایش عکس آذر ماه 98
 
در ابتدای این مراسم، کفاش دبیر این جشنواره به قدمت جشنواره رشد اشاره کرد و ضمن اظهار امیدواری نسبت به تحقق شعار دانش در آینه تصویر به ذکر گزارشی درباره روند برگزاری جشنواره پرداخت.  
او از میان 1027 فیلم رسیده به این جشنواره، 772 فیلم را ایرانی و 255 فیلم را خارجی خواند و گفت: از میان فیلم‌های ایرانی 631 اثر در بخش آزاد، 68 اثر مربوط به بخش فرهنگیان و 73 فیلم متعلق به بخش دانش‌آموزان و پس از بررسی‌های شبانه‌روزی هیأت انتخاب، 203 اثر ایرانی برای شرکت در بخش‌های مختلف این جشنواره برگزیده شدند که از این تعداد 83 فیلم در بخش مسابقه، 26 فیلم در بخش خارج از مسابقه، 10 فیلم در بخش فرهنگیان و 5 فیلم در بخش خارج از مسابقه فرهنگیان حضور داشته‌اند.  
کفاش همچنین به ذکر آماری درباره سانس‌های نمایش و تعداد تماشاگران پرداخت و جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها و برگزاری 18 کارگاه آموزشی را از دیگر بخش‌های سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم رشد خواند.  
دبیر این جشنواره همچنین به حضور و همکاری 25 وزارتخانه، نهاد و سازمان در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و از پخش ویژه برنامه‌هایی از این جشنواره در رادیو و تلویزیون خبر داد.  
 
او در ادامه مواردی مانند تجلیل از فعالیت‌های انجام شده در سال‌های قبل، مرور بر فیلم‌های مختلف 30 سال بعد از انقلاب، توسعه فعالیت‌های جشنواره به مراکز آموزش استثنایی، استفاده بهینه از جوانان فیلم‌ساز در بخش‌های مختلف با تشکیل کمیته و اتاق فکر، تهیه نرم‌افزار ویژه از مجموعه برنامه‌های جشنواره و تشکیل کمیته علمی مستمر برای جشنواره را از دیگر اقدامات 38 امین جشنواره فیلم رشد عنوان کرد و با تشکر از همکاران و افرادی که در برپایی این جشنواره کمک کرده‌اند، صحبت‌های خود را به پایان رساند.  
 
در ادامه این مراسم، محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جشنواره رشد را دیر پاترین جشنواره کشور دانست و گفت: این جشنواره به نام و مرام و به رسم، گواه معنای دقیق و ظریفی است که از همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور وجود دارد.  
او این جشنواره را فرصتی برای بازخوانی درست و دقیق نسبت سینما به آموزش و پرورش دانست و افزود: امروزه نسبت وسیع میان سینما و عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش بر همه اهل دقت آشکار است و این امر بدان دلیل است که سینما که هنر رسانه قدرتمند، نافذ و برتر جهان امروز به شمار می‌رود علاوه بر پرکردن اوقات فراغت دو هدف افکارسازی و رفتارسازی را نیز به دنبال دارد که این دو هدف، اهدافی است که آموزش و پرورش نیز در آن‌ها خلاصه می‌شود.  
جفعری جلوه در ادامه خاطرنشان کرد: سینما می‌تواند به طور هم‌زمان دو مسئله تعلیم و تربیت را مدنظر قرار دهد و بدون توجه به این هدف، می‌توان گفت که سینما به نتایج لازمه خود نایل نمی‌شود و اگرچه سینما هنری برتر و قدرتمند در راستای پرکردن اوقات فراغت است، اما غنای اوقات فراغت در تعلیم گرفتن معنا می‌یابد.  
 
او در ادامه نیز آموزش و پرورش و سینما را هم هدف با یکدیگر خواند و گفت: به همین دلیل لازم است نسبت متقابل میان سینما و آموزش و پرورش و هم‌جهتی و هم‌هدفی این دو بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و برای عرصه‌های فرا رو برنامه‌ریزی داشته باشند.  
معاونت سینمایی در ادامه آموزش و پرورش و سینما را دارای سه نسبت مشترک دانست و در معرفی آن‌ها افزود: در آموزش و پرورش، از فیلم‌های آموزشی بهره می‌برند تا به اهداف خود در زمینه تعلیم و تربیت نایل شوند نو از سوی دیگر، این آموزش و پرورش است که در تعلیم و تربیت که به طور مشخص در عرصه هنر و هنر سینما است سهمی ویژه داشته، گام برمی‌دارد و تحکیم و آموزش نیروی انسانی سینما نیز در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.  
جعفری جلوه در ادامه افزود: می‌توان پایه‌های سینمای ملی را در آموزش و پرورش رقم زد و آن را فرصتی جدی جهت تحکیم شخصیت فیلم‌سازان به شمار آورد.  
معاونت سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درسی مانند انشاء را تمرینی برای فیلم‌نامه‌نویسی، نقاشی را درسی در راستای کاریکاتور و انیمیشن و کامپیوتر را درسی مفید در بازی‌های رایانه‌ای دانست و از یافتن نتایجی محسوس برای سینما در سایر دروس آموزش و پرورش خبر داد.  
او نسبت سوم آموزش و پرورش را با کلیت سینما دانست و گفت: آموزش و پرورش با کلیت سینما یعنی عرصه‌های تولید، عرضه اکران و نقد و ارزشیابی فیلم‌ها و فیلم‌سازان نسبت دارد و یکی از رابطه‌های اصلی جامعه، رابطه میان سینما و آموزش و پرورش است که به نوعی یکی از نزدیک‌ترین روابط میان بخش جامعه محسوب می‌شود.  
جعفری جلوه در پایان خاطرنشان کرد: این سه نسبت در کتاب «در مسیر سینمای ملی» به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و می‌تواند الگویی مناسب جهت افزایش این رابطه باشد و بنده معتقدم، جشنواره رشد با بازخوانی و تأثیر در این سه عرصه کامل است و به توفیق نایل می‌شود.  
در ادامه این برنامه نیز، دکتر هادی عزیززاده، معاونت سازمان مرکزی آینسسکو در مراکش به قرائت پیام مدیرکل این سازمان به جشنواره رشد پرداخت و از مشارکت این سازمان در برگزاری این جشنواره و اعطای جوایزی به برگزیدگان اظهار خرسندی کرد.  
در بخش دیگری از این مراسم نیز لاله افتخاری (نماینده مردم تهران در مجلس)، علیرضا علی‌احمدی (وزیر آموزش و پرورش)، محمدرضا جعفری جلوه (معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجدالاسلام دکتر بهرام محمدیان (معاون وزیر آموزش و پرورش) و نماینده مردم سمیرم در مجلس برروی سن رفتند و خانواده زنده‌یاد محمدرضا واعظی نسبت معلم فداکاری که برای نجات جان دانش‌آموزش، جان خود را فدا کرده بود را مورد تجلیل قرار دادند.
 در ادامه این برنامه نیز، علی احمدی، محمدیان و کفاش به تقدیر از استان‌های برگزیده سی‌وهفتمین دوره این جشنواره پرداختند و از استان بوشهر به عنوان برترین استان در این زمینه نام بردند و لوح تندیس زرین جشنواره را به حاجی‌زاده (رییس آموزش و پرورش این شهر)، حاجی‌نژاد (معاون آموزش و نوآوری) و خلیلی (مدیر اجرایی جشنواره) اهدا کردند.  
همچنین، استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان دومین استان برگزیده موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس سیمین جشنواره شد و دانشی (رییس آموزش و پرورش)، فاضلی (معاون آموزش و نوآوری) و عیدی‌نژاد (مدیر اجرایی جشنواره) برای دریافت این هدایا برروی سن رفتند.
 همچنین، استان‌های مازندران و یزد نیز به طور مشترک عنوان سومین استان برگزیده در این زمینه را به خود اختصاص دادند و به ترتیب عبدالوحید فیاضی و باغستانی (مدیر آموزش و پرورش)، رشیدی و محمدآبادی (معاونان آموزش و نوآوری) و خوشکار و زرینی (مدیران اجرایی جشنواره) به نمایندگی از این استان‌ها برای دریافت هدایا به روی سن آمدند.  
قرائت بیانیه هیأت داوران بخش دیگری از این مراسم بود که از سوی یکی از اعضای سوئیسی هیأت داوران و با همراهی اکبر عالمی، رییس هیأت داوران، قرائت شد و بدین ترتیب بخش اعطای جوایز این جشنواره آغاز شد.  
در بخش فرهنگیان فیلم‌ساز، هیأت داوران فیلم «پیرهن ستاره» ساخته داور علایی از ایران را شایسته تقدیر دانست و دیپلم افتخار خود را نیز به فیلم «پیر مسگر» ساخته داود عقیلی اعطا کرد.  
 
تندیس سیمین این بخش نیز به فیلم «مم مم شو» ساخته محمد مقیم پوربیژنی و تندیس زرین آن به فیلم «شدونا» به کارگردانی وحید گلستان تعلق گرفت.  
اما در بخش دانش‌آموزان فیلم‌ساز، فیلم «نقاب» به کارگردانی پدرام زنگنه، شایسته تقدیر شناخته شد و سه فیلم «رنگ شب» به کارگردانی مینا اربابیان، «کرچال» ساخته بهناز اکبری و «خزان سبز» اثر زهرا عقیلی‌زاده نیز به طور مشترک موفق به دریافت رتبه سوم و دیپلم افتخار این جشنواره شدند.  
همچنین هیأت داوران هیچ‌یک از فیلم‌های این بخش را شایسته تندیس سیمین ندانست و تندیس زرین خود را نیز به فیلم «کرش» ساخته مهدی حکم‌فرمایی اعطا کرد.  
 
در ادامه این برنامه، دفتر منطقه‌ای آیسسکو نیز در گروه مستند فیلم «مهتاب» ساخته محمدعلی هاشم‌ زهی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد و دو فیلم «پریا ویس» ساخته مهناز رکنی و «لطفا به من رأی دهید» به کارگردانی وی جون چن از چین را به طور مشترک به عنوان رتبه دوم این بخش معرفی کرد.  
دو فیلم برگزیده دیگر این بخش نیز «جور دیگر ببینید» ساخته مهناز خاتمی و «دریاچه‌ای که بود» به کارگردانی پژمان مظاهری‌پور بودند.  
در گروه علمی – آموزشی نیز آیسسکو هیچ فیلمی را حائز رتبه اول ندانست و رتبه دوم این گروه را به فیلم  
«سفر به قطب شمال» از فرانسه و جایزه سوم را به طور مشترک به فیلم «هشدار – آلودگی آب» از فرانسه و «هشدار – آلودگی خاک» از همین کشور اعطا کرد.  
آیسسکو گروه فیلم‌های بلند داستانی نیز رتبه اول را به فیلم «ژوژو» از چین اعطا کرد و فیلم «خاک سرد» ساخته رضا سبحانی را دومین فیلم این بخش معرفی کرد و رتبه سوم این بخش را نیز فریدون حسن‌پور، کارگردان فیلم «نشانی» دانست.  
در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی نیز آیسسکو، «رنگ‌ها» ساخته لی‌چی‌تیان و دلیک لویی را بهترین فیلم بخش دانست و جایزه دومین فیلم را نیز به «اشکی در صفر» ساخته روح‌ا... اکبری اعطا کرد.  
جایزه سوم این بخش نیز به فیلم «مادرهای برفی» ساخته پیمان نهان قدرتی تعلق گرفت.  
در بخش پویانمایی نیز، «ماجراهای زی» ساخته امیر سحرخیز رتبه اول و «مردی از قبیله خائف» به کارگردانی داود باقری رتبه دوم را به خود اختصاص دادند و «خانه ما» ساخته مریم کشکولی‌نیا نیز به عنوان سومین فیلم این بخش معرفی شد.  
آیسسکو در بخش فرهنگیان فیلم‌ساز نیز ضمن سپاس از فرهنگیان هیچ‌یک از آثار را مناسب رتبه اول ندانست و رتبه دوم این بخش را به فیلم «پیراهن ستاره» ساخته بهزاد مظاهری اختصاص داد.  
در بخش فیلم‌سازان دانش‌آموز نیز رتبه اول آیسسکو به فیلم «من، نه، ما» ساخته مهدی تنگستانی تعلق گرفت و رتبه دوم این بخش را نیز فیلم «ماین دورین» از فرانسه کسب کرد. رتبه سوم این بخش نیز به طور مشترک به فیلم «کرچال» ساخته بهناز اکبری و «مداد رنگی» ساخته سعیده محمدپور میر تعلق گرفت.  
سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز دو فیلم «آن مرد کیست؟» ساخته مهناز رکنی و «نسیم دوستی» به کارگردانی حامد عبداللهی را شایسته تقدیر دانست.  
سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان نیز از دو فیلم «خاک سرد» ساخته رضا سبحانی و «مادرهای برفی» اثر پیمان نهان قدرتی تقدیر کرد.  
سازمان پدافند غیرعامل نیز لوح سپاس خود را به فیلم «پدافند غیرعامل» ساخته بهروز صمدی مطلق اعطا کرد و گروه شاهد بنیاد شهید و ایثارگران نیز به تقدیر از فیلم «اشکی در صفر» ساخته روح‌الله اکبری پرداخت.  
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز به ترتیب از دو فیلم «خطی از روشنی» و «به نام مهر» ساخته آذرخش نیازی و فرید میرخانی تقدیر کرد و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در فیلم «شن، باد، آب» از هلند و «حیوانات نگهبان – هشدار – آلودگی آب» از فرانسه را شایسته تقدیر اعلام کرد.  
ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از دو فیلم «تلخ و شیرین» ساخته فاطمه الله قلی‌زاده و «مانا» به کارگردانی علیرضا زرازی‌فر تقدیر به عمل آورد و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز فیلم «کتونی سفید» ساخته محمدآبراهیم معیری را شایسته تقدیر خواند.  
نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز لوح سپاس خود را به دو فیلم «اشکی در صفر» ساخته روح‌الله اکبری و «معلم فداکار» به کارگردانی هوشنگ ارشادی اعطا کرد.  
اما در بخش انیمیشن این جشنواره با تقدیر از فیلم «داستان ناتمام فصل آخر» ساخته فاطمه جعفری، فیلم  
«بارون میاد جرجر» ساخته مهین جواهریان موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و تندیس سیمین جشنواره نیز به انیمیشن «علامت سئوال» ساخته حمید نویم اعطا شد.  
تندیس زرین این بخش و جایزه ویژه هیأت داوران نیز به فیلم «در خانه ما» ساخته مریم کشکولی‌نیا تعلق گرفت و علاوه بر آن «مرد تنها پرنده است که قفس خود را حمل می‌کند» از فرانسه نیز موفق به دریافت تندیس زرین این بخش شد.  
در بخش بهترین فیلم‌های مستند این جشنواره نیز فیلم «نور مقدس» ساخته سعادتعلی سعیدپور شایسته تقدیر دانسته شد و دیپلم افتخار آن نیز به فیلم ساخته جلال مهمان‌نواز اعطا شد و تندیس سیمین این بخش نیز به فیلم «تینار» ساخته مهدی منیری تعلق گرفت.  
تندیس زرین و جایزه ویژه هیأت داوران این بخش نیز به فیلم «حیوانات نگهبان – هشدار آلودگی آب» از فرانسه اعطا شد و فیلم «سفر در قطب شمال» از فرانسه نیز دیگر تندیس زرین این بخش را به خود اختصاص داد.  
در بخش مستندهای آموزشی نیز فیلم «جور دیگر ببینید» ساخته مهناز خالقی شایسته تقدیر خوانده شد و دیپلم افتخار این بخش نیز به فیلم «بوم‌های سنگی» ساخته مهدی اسدی اعطا شد.
 
 همچنین تندیس سیمین این بخش به فیلم «دیزی – 3269» از نروژ داده شد و تندیس زرین و جایزه ویژه هیأت داوران به «هکرهای فضا» محصول مشترک ایتالیا و فرانسه و تندیس زرین بهترین فیلم این بخش نیز به فیلم «لطفا» «به من رأی بدهید» از چین اعطا شد.  
در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی نیز فیلم «مرگان» ساخته جعفر نورمحمدی شایسته تقدیر شناخته شد و فیلم  
«آقکند» به کارگردانی داود رجبی، فیلم «آراموس پوکوس» از اسپانیا و تندیس زرین و جایزه ویژه هیأت داوران این بخش نیز به فیلم «سایه» از یونان تعلق گرفت.  
همچنین تندیس زرین این بخش نیز به فیلم «مادرهای برفی» ساخته پیمان نهان قدرتی اعطا شد.  
در بخش فیلم‌های داستانی بلند، نیز «شاهزاده کاغذی» از صربستان شایسته تقدیر شناخته شد و فیلم «یک روز خوب» از فرانسه نیز موفق به دریافت لوح افتخار این بخش شد.  
تندیس سیمین این بخش نیز به فیلم «کتونی سفید» ساخته محمدابراهیم معیری و تندیس زرین آن به «خاک سرد» ساخته رضا سبحانی اعطا شد.  
همچنین، تندیس زرین بهترین فیلم‌برداری این بخش به محمدرضا سکوت فیلم‌بردار فیلم «استشهادی برای خدا» اعطا شد و تندیس بهترین بازیگر نیز به بازیگر صربستانی فیلم «شاهزاده کاغذی» تعلق گرفت. تندیس زرین بهترین فیلم‌نامه این بخش نیز به مسعود احمدیان نویسنده «جعبه موسیقی» اعطا شد.  
در بخشی از این مراسم، اکبر عالمی به سابقه 50 ساله ایران در زمینه انیمیشن اشاره کرد و آن را افتخاری دانست که بسیاری از کشورهای مجاور از آن بی‌بهره هستند.  
گفتنی است: مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم رشد که از ساعت 18 آغاز شده بود ساعت 22:15 به کار خود پایان داد
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.