بررسی موضوع انتخابات در هفته آخر بهمن ماه و بحث در مورد چینش لیست ها

بسته خبری هفته آخر بهمن ماه 1398

خلاصه اخبار موضوعی ایران و جهان در هفته آخر بهمن ماه
چهارشنبه، 30 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری هفته آخر بهمن ماه 1398
یک روز بیشتر به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده است و همه احزاب و گروه‌های سیاسی در داخل کشور برای رقابت انتخاباتی در تلاشند. مطالبه اصلی نظام نیز فارغ از تلاش احزاب و جریان‌های مختلف، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای است. در هفته جاری سیاسیون بسیار فعال عمل کردند و تلاش آنها برای رسیدن به رأی و راهیابی به مجلس سبب شد تا از هر فرصت ممکن برای بیان دیدگاه‌های خود در خصوص انتخابات و روند جاری اداره کشور اظهار نظر کنند تا مقدمات رأی آوری خود و یا افراد حامی خود را فراهم آورند.
 

شنبه 26 بهمن 1398

برخی از سران جریان سیاسی اصلاحات در روز شنبه بر موضوع اهمیت مشارکت در انتخابات تأکید و تنها راه رهایی از بیکاری و رشد اقتصادی منفی و ناامیدی مردم را در شرکت در انتخابات دانستند و برخی دیگر چند لیستی بودن جریان سیاسی اصول سیاسی اصولگرا را برجسته کردند. در مقابل اصولگرایان، اظهارت اصلاح طلبان در خصوص عدم ارائه لیست در تهران را تیتر نوشته های خود قرار دادند و  این موضوع که اصلاح طلبان در ابتدا رد صلاحیت را دلیل ارائه عدم ارائه لیست مطرح می‌کردند و امروز با دو لیست در عرصه انتخابات حضور خواهند داشت. برخی امید آفرینی کردند و البته برخی هم ناامیدی را در جامعه نشر دادند.
 
1- محمد علی وکیلی (نماینده مجلس): «در چند سال گذشته مردم با رؤیاها و آرزوهای زیادی پای صندوق‫های رای آمدند ولی اکنون می‫بینند سفره‫شان بیش از گذشته آب رفته است. آرزوهای بر باد رفته زیادی بر دل‫شان غم‌باد کرده است. لذا طبیعتاً عزم و رمقی برای مشارکت ندارند. سخت است با مردمی که زیر "فشار حداکثری" معیشت‌شان آب رفته است، سخن از انتخابات بگوییم. سخت است با این تنگ نظری‫ها و سخت‫گیری‫ها کسی را به صندوق رای ترغیب کرد. همه از وضع معیشتی کنونی آگاهیم. حتی اگر کسی سری به غرفه‫های مواد غذایی نزده باشد، آمار تورم را ببیند می‫تواند حدس بزند که معیشت مردم تا کجا سخت شده است. رشد منفی اقتصادی‫ نشان می‫دهد که نباید منتظر خوب شدن وضعیت اقتصادی، دست‫کم در کوتاه‫مدت باشیم. بیکاری افسارش رها شده و بوی بهبود از اوضاع نمی‫آید. به گمانم دقیقاً سخت‫ترین جای مسئله همین جا است. ملت افقِ روشنی پیش رو نمی‫بینند. نمی‫دانند کی و چگونه باید این فضا بشکند و این سقوطِ کیفیت زندگی متوقف شود. به راحتی می‫توان تصور کرد که چقدر سخت است در این فضا، صندوق رأی را به ملت نشان داد. اما راستش را بخواهید افقِ وضعیتِ "بدونِ صندوق رأی" تاریک‫تر از هر وضعیتی است. جز صندوق رأی امکانِ افق گشایی وجود ندارد.»
 
2- آرمان ملی: «همان‌طور که بسیار پیش از اینها نیز پیش‌بینی می‌شد و  بسیاری از فعالان سیاسی نیز بر این گزاره صحه گذاشته بودند، اصولگرایان در نهایت به آرزوی دیرینه خود یعنی وحدت و لیست واحد ائتلافی نرسیدند. این در حالی است که در حداقلی‌ترین حالت باید شاهد 3 فهرست از سوی جریان اصولگرا باشیم. لیست شورای ائتلاف و لیست جبهه پایداری و لیست سنتی‌ها؛
 
هر چند که به گفته مرتضی تمدن چهره نزدیک به احمدی‌نژاد جریان بهار در انتخابات پیش‌رو لیستی نخواهد داشت اما نباید از لیست‌های دیگری چون جمعیت پیشرفت و عدالت و فهرست مداحان نیز غافل شد. گرچه چندی پیش حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نیز از انتشار لیست متبوع خود سخن به میان آورده بود. با این حال باید دید در فاصله یک هفته تا انتخابات چه تغییرات دیگری در جریان اصولگرا حادث خواهد شد.»
 
3- خراسان: «با شروع زمان رسمی تبلیغات همان‌طور که پیش بینی می‌شد، لیست های انتخاباتی دو جریان اصلی کشور نیز رونمایی شده است تا به این ترتیب مصاف لیست ها در پایتخت و به تبع آن در دیگر نقاط کشور کم کم رونق بگیرد. هرچند در جریان اصلاح طلب اعلام نهایی لیست کمی به تعویق افتاده اما تا این جا مسجل شده که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان در تهران دست کم در شروع رقابت ها با دو لیست به انتخابات ورود کرده اند. اصلاح طلبان یک فهرست به نام ائتلاف برای ایران خواهند داشت که نتیجه اتحاد برخی احزاب اصلاح طلب است و یک لیست هم حزب کارگزاران ارائه کرده که البته به جای 30 نفر، فقط 20 نفر را معرفی کرده است. اصولگراها هم دو لیست دارند. یک لیست توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که  فهرست اصلی این جریان و شامل جمعی از احزاب و طیف های مختلف اصولگراست و یک لیست هم از سوی جبهه پایداری که حاضر نشد به این جمع بپیوندد. با این حال تفاوت دو جریان حداقل در تهران این است که اصلاح طلبان در هر دو لیست، یک سرلیست مشترک دارند و او مجید انصاری است اما اصولگرایان هرکدام یک سرلیست در فهرست های خود دارند و این سرلیست ها اساسا در لیست های دیگر این جریان حضور ندارند!»

4- جوان: «اصولگرایان که قریب به یک سال است سعی در ارائه لیستی واحد دارند، با دو لیست اصلی و چندین لیست فرعی به استقبال انتخابات می‌روند. اصلاح‌طلبان نیز به دعوایی آشکار در شبکه‌های اجتماعی روی آورده و یکدیگر را به الیگارشی و ناکارآمدی متهم می‌کنند. یک لیست اصلی و چند فرعی! شش روز بیشتر تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمانده است و جدال لیست‌ها کماکان ادامه دارد. به نظر می‌رسد در روز‌های آتی و با انتشار لیست‌های جدید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تنور انتخابات باز هم داغ‌تر شود. در این میان انتخاب نهایی با مردم است که در میان لیست‌های مختلف و دل‌ربایی جریانات سیاسی با ترفند‌های انتخاباتی، سرنوشت خود را رقم زنند.»

5- مهرداد نظری‌زاده (استاد دانشگاه): «انتخابات دوم اسفندماه اولین انتخابات پس از وقوع چند رخداد مهم سیاسی در کشورمان است که نگاه‌ها را به سمت و سوی انتخابات این دوره خیره کرده است که میزان مردمی بودن نظام با معیارهای انتخاباتی به چه میزان است و آنها بدون شک بعد از انتخابات، مناسبات دیگری را در دستور کار قرار خواهند داد». این استاد دانشگاه با بیان این که انتخابات معیاری عددی از میزان مشارکت و حضور مردم در صحنه حمایت از جمهوریت نظام است، خاطرنشان کرد: به حمدالله در طول انتخابات‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی شاهد هیچ انتخاباتی با مشارکت کمتر از 50 درصد نبوده‌ایم و این انتخابات دوم اسفندماه نیز با مشارکت مردم و لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشارکتی ایده‌آل را در پیش رو خواهیم داشت».
 

یک شنبه  27 بهمن 1398

در روز یک‌شنبه مهمترین نقدهای اصلاح طلبان بر موضوع ارائه چند لیست از سوی جریان رقیب بود و ‌آنها این شرایط پرسش‌ را مطرح می‌کردند که گفتمانی که نمی‌تواند در یک انتخابات ساده که رقیب حتی توانایی بستن یک لیست کامل را به سختی به دست آورده است به وحدت برسد، چطور می‌تواند موضوعات مهم مملکتی را سامان دهد؟ در نوشته های اصولگریان هم موضوع وعده‌های واقعی کاندیدا برجسته می‌شود. وعده هایی که صرفا به منظور کسب رأی بیان می‌شود و انجام آن بسیار فراتر از حیطه اختیارات یک نماینده مجلس می‌باشد. در این روزها برخی از افراد از هر دو جریان سیاسی بر موضوع لزوم مشارکت در انتخابات و اهمیت آن تأکید کردند علاوه بر آن پمپئو ‌وزیر خارجه آمریکا از آشوب در ایران در آستانه انتخابات مجلس حمایت کرد!
 
6- حمید شجاعی(روزنامه نگار): « هر چند که قرار بود شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در تهران لیستی منتشر نکند اما این بار این مسأله بر دوش احزاب اصلاح‌طلب افتاد تا آنها به نوبه خود و با ائتلاف با احزاب دیگر لیستی از نامزدهای اصلاح‌طلب را در تهران ارائه کنند. در این راستا پس از اینکه حزب کارگزاران سازندگی مبادرت به ارائه لیست 30 نفره خود کرد. روز گذشته نیز 8 حزب اصلاح‌طلب لیستی 30 نفره را تحت عنوان "ائتلاف برای مردم" که کسر قابل توجهی از آنان را نمایندگان فعلی تهران تشکیل می‌دهند، منتشر کرد. گرچه برخی اظهار می‌دارند که اصلاح‌طلبان در این انتخابات شانس چندانی نخواهند داشت، اما "سیدعبدالواحد موسوی لاری" نایب رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان معتقد است: ترکیب مجلس آینده از الان تا حد زیادی مشخص است و در بسیاری از حوزه‌ها تکلیف روشن است. اصلاح‌طلبان شانس کمی دارند و احتمالا اقلیت محدودی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت.»
 
7- علی رضا صدقی(روزنامه نگار): «این شرایط پرسش‌هایی بسیار جدی مطرح می‌شود. گفتمانی که نمی‌تواند در یک انتخابات ساده که رقیب حتی توانایی بستن یک لیست کامل را به سختی به دست آورده است به وحدت برسد، چطور می‌تواند موضوعات مهم مملکتی را سامان دهد؟ بروز این حجم وسیع از اختلافات حل‌نشدنی در جریانی که خود را مالک جمهوری اسلامی می‌داند چه دلیل یا دلایلی دارد؟ بر فرض پیروزی این گفتمان در انتخابات پیش رو، چه تضمینی برای کنار گذاشتن اختلاف‌ها در مسائل مهم مملکتی وجود دارد؟ و بی‌شمار پرسش‌های دیگر که البته پاسخی یکسان دارند. به نظر می‌رسد جریان اصولگرایی از مشکل «فقر تئوریک» رنج می‌برد. به بیان دیگر، آن‌ها هیچ استراتژی و راهبرد مشخصی برای اداره امور کشور ندارند. در حقیقت آن‌ها در مخالفت با رقیب ـ‌حتی رقیب فرضی‌ـ هویت پیدا می‌کنند. به طور طبیعی تجمیع قدرت در دست چنین جریانی نمی‌تواند ره‌آوردی درخور برای مُلک و میهن داشته باشد.»
 
8- خراسان: «در این سال‌ها با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی، اتفاقات و پدیده‌ها خیلی سریع تر توسط مردم دیده می‌شوند و درباره آن‌ها واکنش نشان داده می‌شود. درباره تبلیغات کاندیداها هم همین اتفاق می‌افتد. این روزها ویدئوهایی از بعضی کاندیداها منتشر می‌شود که به طور جدی مورد نقد قرار گرفته‌اند. البته بعضی‌هایشان هم آن‌قدر مبتدیانه و مضحک هستند که اسباب خنده کاربران را فراهم کرده‌اند.

به عنوان مثال، یکی از کاندیداها در حالی که رو به دوربین ایستاده با لحنی مصنوعی و در حالی که ناشیانه می‌خواهد ادای مردان سیاستمدار را دربیاورد، می‌گوید: "همان طور که قرار شده ایران را قدرت اول اقتصاد جهان کنیم، من هم شهرمان را قدرت اول اقتصاد ایران می‌کنم." وعده‌ای که پر واضح است نه از دست ایشان برمی‌آید و نه در سطح کلان به این راحتی می‌شود به آن دست یافت. در چنین شرایطی ایشان چگونه می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای مردم باشد؟ همین کاندیدا در ویدئوی دیگری که از خودش منتشر کرده بود، وعده داده بود یارانه را یک میلیون تومان خواهد کرد! حرفی که نشان می‌دهد او حتی کوچک‌ترین درکی از اقتصاد ندارد و صرفا دارد دروغی می‌گوید تا مردم را فریب دهد.
 
کاندیدای دیگری یک ویدئو از خودش منتشر کرده که در آن وعده ایجاد هزاران شغل را برای مردم شهرش می‌دهد تا جایی که هیچ جوانی بیکار نباشد. حتی یک کاندیدا در وعده ای عجیب از فراهم کردن مکانی برای ارضای حلال نیازهای جنسی جوانان سخن به میان آورده است!»
 
9- آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری؛ مجلس شورای اسلامی را یکی از مولفه‌های قدرت دانست و تصریح کرد: «هر چه این مجلس قوی‌تر باشد مؤلفه‌های قدرت نظام قوی‌تر می‌شود و اقتدار در عرصه‌های دفاعی و امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در پی دارد.» وی با تأکید بر اعلام کردن شاخص‌های نماینده تراز نظام جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی گفت: «صدا و سیما باید شاخص‌هایی که حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری باید مرتب به مردم گفته شود تا مردم بر اساس این شاخص‌ها  کاندیدای مورد نظر را انتخاب کنند.»
 
نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر از صداوسیما خواست «شاخص‌های احترام به قانون و اجرای آن در تمامی مراحل را به عنوان فرهنگ اخلاقی انتخابات تبیین کند.» وی با تأکید بر بصیرت‌افزایی در انتخابات کاندیداهای مجلس گفت: «تبلیغات، انتخابات و رفتار همگان پس از انتخابات بر اساس قانون باید مورد توجه قرار بگیرد. صفایی بوشهری قانون را تونل سلامت کار دانست و بیان کرد: همگان باید از این تونل و ریل قانون عبور کنند تا انتخاباتی سالم داشته باشیم که صدا و سیما باید این مهم دائم متذکر شود.»
 
10- غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران: درباره اینکه آیا لیست ندادن جریان اصلاح طلب و در لیست دادن کارگزان بر خلاف منش آیت الله هاشمی که همواره منادی وحدت بوده اند نه پرچمدار تفرقه، نیست، نیز توضیح داد: «نه چنین نیست؛ مجموعه اصلاحات به هر حال به یک جمع بندی‌ای رسیده اند و اعلام کرده اند که لیست نمی‌دهند؛ حالا درست یا غلط. اما گفته اند که احزاب هر کدام کاندیدا دارند، می‌توانند لیستی را معرفی کنند. حالا احزاب می‌توانند جمع شوند و چند حزب با هم لیستی انتخاب کنند. این دیگر ائتلافی به نام اصلاح طلبان نیست. ممکن است یک حزبی فکر کند با مجموعه معیارها و روابطی که دارد می‌تواند یک لیست متفاوت را انتخاب کند. در فرصت های کم هم اینکه همه بخواهند با هم باشند، کار دشواری است. گاهی سلیقه های جزئی احزاب هم با هم متفاوت است. در نهایت هم مردم انتخاب می‌کنند.»
 
کرباسچی درباره افتراق اصولگرایان و چندلیسته شدن آنها نیز گفت: «من با آنها از نزدیک ارتباطی ندارم؛ لابد آنجا هم اختلاف نظراتی هست.» دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه برخی اصولگرایان پیروزی خود در انتخابات را محرز می دانند، نیز گفت: «چه کسی پیروزی خود را محرز می داند؟ مگر کسی در انتخابات می‌تواند پیروزی خود را محرز بداند؟ اینها تبلیغات است و هر کسی ممکن است بگوید من پیروزم؛ اما نهایتا باید رأی را شمرد. مگر اینکه کسی علم غیب داشته باشد و یا دستی در جریان انتخابات داشته باشد که چنین فکری کند. وگرنه مگر کسی می‌تواند انتخابات را "واقعی" تلقی کند و بگوید انتخابات، انتخابات صحیحی است اما از قبل بگوید من پیروز هستم؟»
 
11- عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور: «با بیان اینکه الحمد‌لله فضای کشور انتخاباتی است، گفت: در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تأیید صلاحیت شدند چند لیست ارائه داده اند» وی همچنین  با بیان این‌که باید روی فرهنگ استفاده از فضای مجازی کار شود، گفت: «در برخی موارد آبروی مردم در این فضا مورد حمله قرار می‌گیرد که باید از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش، کنترل‌های لازم بر این فضا انجام شود. امسال نسبت به پارسال تا بهمن، جرائم مالی در فضای مجازی، 90 درصد افزایش یافته است». رحمانی فضلی با بیان این‌که دشمن تلاش می‌کند ناامنی روانی ایجاد کند و هر مسئله‌ای را دستاویز قرار می‌دهد، گفت: «اطلس امنیتی برای همه شهرها داریم و اولویت‌بندی و تدابیر ویژه‌ای دیده شده است.»
 
وی افزود: «فضای کشورمان، انتخاباتی است و همه جناح‌ها، فهرست‌های انتخاباتی خود را ارائه کرده‌اند.» وزیر کشور از احزاب و گروه‌های سیاسی خواست، همه تلاش خود را برای مشارکت در برگزاری باشکوه انتخابات انجام دهن. رحمانی فضلی با بیان این‌که نباید با صندوق، قهر و مردم را دچار مشکل شبهه کنیم، افزود: «نفس حضور مردم در انتخابات، مهم است و همه بزرگان بر این موضوع تأکید دارند.»
 
12- فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون امید مجلس: «هر 2 جناح کشور خواستار برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم هستند. هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد سبد رأی کاندیداها پرتر می‌شود که این موضوع هم به نفع کاندیداهاست هم به نفع جامعه و نظام جمهوری اسلامی. در هفته منتهی به انتخابات، میتینگ‌ها و همایش‌هایی برگزار می‌شود و فرصت در اختیار کاندیداها قرار می‌گیرد تا برنامه‌هایشان را عنوان کنند. اگر کاندیدایی پیش از این نیز نماینده بوده، در مورد عملکردش صحبت می‌کند که قطعاً این موضوع در ایجاد موج و افزایش مشارکت مردم تاثیر خواهد گذاشت.»
 
این نماینده مجلس به راهکار افزایش وحدت و اعتماد مردم به حاکمیت اشاره کرد و گفت: «راهکار این است که دولت به وعده‌ای که به مردم می‌دهد عمل کند. باید در جامعه امید وجود داشته باشد. یکی از راه‌های اعتمادسازی در جامعه، ایجاد امید در مردم است. ذوالقدر تاکید کرد: نباید ناامیدی در جامعه دمیده شود. نباید سیاه‌نمایی بیش‌ از حد باشد. هر جامعه و هر کشوری مشکلات خاص خودش را دارد. ما نیز گرفتار تحریم هستیم و برخی کشورها از جمله همسایگان‌مان علیه ما مواضعی دارند. بنابراین شرایط ما عادی نیست. باید در جامعه امید به وجود آوریم و به طرق مختلف اعتماد مردم به حاکمیت را تقویت کنیم. امیدوارم بتوانیم انتخابات مجلس یازدهم را مانند سایر انتخابات پرشور برگزار کنیم و مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد.»
 
13- مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا: «طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته آمریکا به اعتراض‌های مخالف با دولت ایران بسیار اهتمام داشت آمریکا چگونه می‌تواند به ملت ایران کمک کند.»! پمپئو مدعی شد: «همانگونه که قبلا گفتم پیام من به ملت ایران این است: آمریکا صدای شما را می‌شنود و در کنار شما ایستاده است. این حمایت در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.... تمرکز بر فشار حداکثری آمریکا برای انزوای دیپلماتیک ایران و فشارهای اقتصادی و بازدارندگی نظامی با هدف تغییر رفتار این نظام ادامه خواهد داشت. مسأله بستگی به ملت ایران برای مشخص کردن خط مشی آینده خودشان دارد، آمریکا ایستادن در کنار ملت ایران را ادامه خواهد داد و دعوت‌های خود برای تحقق عدالت و پاسخگویی را تکرار خواهد کرد.»
 

دوشنبه 28 بهمن 1398

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در روز دوشنبه پاسخ اظهارت پمپئو در خصوص انتخابات ایران را داد و از او خواست به جای دخالت در امور داخلی ایران بهتر است درباره سازو‌کارهای غیرشفاف و پیچیده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که رأی اکثریت مردم در آن نادیده انگاشته می‌شود پاسخ دهد.
 
12- سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: «اهتمام جمهوری اسلامی ایران به موضوع انتخابات در تراز بالایی در سطح جهانی و خصوصا در منطقه قرار داشته و مردم عزتمند ایران نسبت به تناقض گویی‌های طیفی معلوم الحال از مقامات آمریکایی در خصوص کشورمان عادت کرده‌اند.» سید عباس موسوی تأکید کرد: «مقامات آمریکایی بهتر است به جای زیر سؤال بردن انتخابات در ایران به سؤالات و ابهامات طیف وسیعی از مردم و نخبگان آمریکا و جهان درباره سازو‌کارهای غیرشفاف و پیچیده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که رأی اکثریت مردم در آن نادیده انگاشته می‌شود و نیز روابط گسترده رژیم آمریکا با کشورهایی که حتی با ساده‌ترین اشکال انتخابات هم بیگانه هستند، پاسخ دهند.»
 
13- اعتمادآنلاین: «لیست انتخاباتی اصلاح طلبان با عنوان یاران اصلاحات و سرلیستی مجید انصاری برای انتخابات مجلس یازدهم منتشر شد.»
 
14- غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: «نتایج انتخابات در ایران خیلی قابل پیش بینی نیست، ولی آنچه با قاطعیت می‌توان گفت این است که مجلس آینده از نظر ترکیب با مجلس فعلی متفاوت خواهد بود.» وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: «مردم چندان از مجلس فعلی راضی نیستند؛ لذا تغییر ترکیب مجلس قابل پیش‌بینی است و از نظرسنجی‌ها هم همین مطلب استنباط می‌شود.» این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتقاد برخی اصلاح طلبان نسبت به رد صلاحیت‌ها گفت: «اصلاح طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند و همیشه هم در انتخابات لیست کامل می‌دهند؛ لذا این یک داستان تکراری است.» حداد عادل با بیان اینکه هر چه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد بر عزت ملی افزوده می‌شود، گفت: «احتمالا مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم بهتر از سال‌های قبل خواهد بود.»
 
15- حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که چرا نگاه کارگزاران به انتخابات تکلیف محوری است، اظهار کرد: «نگاه ما به انتخابات تکلیف محور نیست. این انتخابات سخت‌ترین انتخاباتی است که من تجربه کرده ام. یکی از سختی‌ها به دلیل عملکرد شورای نگهبان است. مسأله بعدی رنجش مردم است که این رنجش دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی ایران‌. شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها و سوءتدبیرهای داخلی است. چرا بعد از چندین ماه آمار کشته شدگان اعتراض به بنزین اعلام نمی‌شود؟ این مسائل مردم را عصبانی کرده است با این حال تجربه کارگزاران این است که نباید انتخابات را تحریم کنیم زیرا تحریم، آینده  ایران را سخت تر می‌کند. بحث ما تکلیف محوری نیست بلکه سیاست ورزی هوشمندانه و استفاده از موقعیت انتخابات است.» مرعشی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط اصلاح طلبان باید در انتخابات شرکت کنند؟ تصریح کرد: «آینده ایران به زمین بلندشدن و زمین خوردن‌ها بستگی دارد. قبول ندارم چون نهادهای قدرت کار خود را می کنند، ما باید صحنه سیاسی را ترک کنیم. درست نیست رأی مردم بی‌اثر نیست. در سال76، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند. در سال84 همه می‌گفتند قالیباف انتخاب می‌شود اما احمدی‌نژاد انتخاب شد. در تمام این سال ها، رأی مردم اثرگذار بوده است. قرار نیست همیشه ما پیروز باشیم، بلکه باید در این روند، رشد کنیم. باید از همین انتخابات محدود استفاده هم کنیم. خردورزی حکم می‌کند از همین شرایط هم استفاده کنیم.»
 

سه شنبه 29 بهمن 1398

در روز سه‌شنبه سخنگوی شورای نگهبان موافقت شورای نگهبان در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را بیان کرد. اصولگرایان نیز این موضوع را برجسته کردند که اصلاح‌طلبان از طریق مظلوم‌نمایی و جلب نگاه‌های مردم موضوع رد صلاحیت ها را مطرح می‌کنند. در مقابل برخی افراد نیز موضوع به بن بست رسیدن اصلاح‌طلبان را به صورت کامل زیر سوال بردند.
 
16- عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان: «شورای نگهبان، موافق الکترونیکی شدن انتخابات بوده و هست و در این زمینه هم پیشتاز بوده است. زمانی هم که حتی وزارت کشور از روش های تجمیع آرای الکترونیک بهره‌مند نبود، شورای نگهبان این کار را انجام می داد. بنابراین، ما پیشگام و مصر هستیم به الکترونیکی شدن انتخابات، اما نکته ای که وجود دارد این است که ما نگران آرای مردم هستیم. بر این اساس باید در روش های الکترونیک هم اطمینان حاصل کنیم که این آرا مخدوش نمی شود و از بین نمی‌رود. همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند این آرا حق الناسی هست که ما باید از آن پاسداری و صیانت کنیم.» وی ادامه داد: «تنها نگرانی که برای ما وجود دارد، صیانت درست از آرای مردم است و اگر وزارت کشور بتواند مراحل دیگر را با رعایت امنیت و حافظت آرای مردم عملیاتی کند، بقیه مراحل هم الکترونیکی خواهد شد.»
 
سخنگوی شورای نگهبان در پایان با اظهار امیدواری نسبت به حضور پرشور مردم در انتخابات در رابطه با انتخابات دوم اسفند ماه گفت: «عوامل مختلفی در بحث مشارکت مردم نقش دارند که عوامل اقتصادی، معیشتی و غیره در صدر مباحث هستند. مردم اگر احساس کنند که قوانین به درستی اجرا و رعایت می شود، برای حضور در انتخابات و مشارکت بیشتر، مشتاق‌تر خواهند بود. سهم شورای نگهبان در این زمینه یک سهم حداقلی است، با این حال، ما تلاشمان را خواهیم کرد تا اقداماتی را که می تواند سطح مشارکت را افزایش بدهد، انجام دهیم. پیش‌بینی ما نیز این است که ان‌شاءالله مشارکت خوبی را خواهیم داشت و دوم اسفند ماه مردم پای صندوق رأی خواهند آمد.»
 
17- محمدکاظم انبارلویی، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد سروصدای اصلاح طلبان برای ردصلاحیت‌ها گفت: «این یک شگرد تبلیغاتی است. در همه دوره‌ها اصلاح‌‌طلبان این روند را طی کرده‌اند. اول به اصل نظارت استصوابی اعتراض می‌کنند، بعد از آن اعلام می‌کنند که ما کسی را برای شرکت در انتخابات نداریم و لیست نمی‌دهیم و شرکت نمی‌کنیم، بعد هم در دقیقه 90 لیست انتخاباتی ارائه می‌دهند.» این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «جریان اصلاح‌طلب برای مظلوم‌نمایی و جلب نگاه‌های مردم به سمت خود این روند را طی می‌کند. امسال هم همین کار را انجام می‌دهند و من مطمئن هستم حتماً لیست خواهند داد.» او در پاسخ این سوال که: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در این دوره نمی‌توانند لیست بدهند و حمایت از چهره‌های اصلاح‌طلب حزبی و مستقل خواهد بود، آیا ترجیح نمی‌دادید که اصلاح‌طلبان با لیست قدرتمند و با همه توان در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کردند؛ گفت: «معتقدم لیست واحد خواهند داد و به اندازه کافی هم آدم دارند که در لیست خود قرار دهند.» انبارلویی همچنین در پاسخ این سؤال که پیروزی در انتخابات بدون حضور رقیب برای شما و اصولگرایان شیرین است، گفت: «همان‌طور که گفتم لیست ندادن اصلاح‌طلبان یک دروغ بزرگ است. آنها حتماً لیست خواهند داد. همچنین این هم یک دروغ بزرگ است که در انتخابات پیش‌رو رقیبی برای اصولگرایان وجود ندارد. ده‌ها نفر از اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان‌ها تأیید صلاحیت‌ شده‌اند و خواهید دید که آنها حتماً لیست خواهند داد.»
 
18- عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات: «ممکن است بگویید "اصلاح‌طلبان" به بن‌بست رسیده‌اند، اما اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رسد. من برای نجات کشور راهی جز اصلاح‌طلبی سراغ ندارم. ممکن است عده‌ای بگویند که اصلاح‌طلبان "نتوانستند" یا عده‌ای دیگر هم بگویند که "نخواستند" حق هم دارند. آنچه اهمیت دارد این است که مردم از اصلاح‌طلبان ناراضی‌اند و معتقدند اصلاح‌طلبان به وعده‌های‌شان عمل نکردند، حال یا نخواستند یا نتوانستند یا منافع‌شان ایجاب نکرد. می‌توان هر یک از این 3 گزاره را در نظر گرفت. مهم این است که مردم، اصلاح‌طلبان را حامل پیامی جدید نمی‌بینند، اما این بدین معنا نیست که از اصلاح‌طلبی دست بکشیم یا بخواهیم آن را نفی کنیم. چرا که مقابل اصلاح‌طلبی تنها دو گزینه وجود دارد؛ "انفعال کامل" یا "انقلاب" اصلاحات یک مسیر است. عده‌ای در این مسیر حامل می‌شوند، ممکن است پس از مدتی نتوانند این پیام را به خوبی حمل کنند، پس زمین می‌گذارند و عده‌ای دیگر آن را برمی‌دارند. به هر روی، راهی برای نجات کشور وجود ندارد مگر اصلاحات. اما ممکن است شما بگویید که این اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نجابت‌بخش باشند. این گزاره را به چالش نمی‌کشم.»
 
19- عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان: «در سامانه مردم - ناظر گزارش‌های مردمی از تخلفات در امر انتخابات دریافت کرده ایم. مواردی که قابلیت پیگیری داشته و همراه با مستندات متقنی توسط گزارشگران ارایه شده، جهت بررسی و اقدامات قانونی لازم ارجاع شده است.»
 
20- مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی: «پیروزی اصولگرایان قطعی نیست؛ فهرست‌های متعددی از این جریان وجود دارد که هر کدام درصدی از آرا را به خود اختصاص می‌دهند و جمع آن ممکن است 60درصد آرا شود اما در مقابل اگر اصلاح‌طلبان فهرستی واحد ارائه دهند، ممکن است بتوانند درصد بیشتر آرا را به خودشان اختصاص دهند و با توجه به اینکه اکثریت را این طرف دارد، شکست بخورد. اینکه شورای نگهبان را به جانب‌داری متهم می‌کنند خلاف مروت است، برای اینکه شورای نگهبان از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و حتی مستقلین رد صلاحیت کرده است در ضمن اینکه بسیاری از افراد صلاحیتشان احراز نشده است.»
 

چهارشنبه 30 بهمن 1398

از صبح روز چهارشنبه موضوع ائتلاف نیروهای انقلاب به تیتر یک اخبار بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد در حالی که جریانات مختلف اصولگرایی در روزهای قبل لیست‌های خود را انتشار و تبلیغات خود را شروع کرده بودند، از صبح روز چهارشنبه لیست پایداری حذف و با لیست ایران سربلند یکی شد. با این وجود اصلاح طلبان همچنان با وجود گلایه از رد صلاحیت های صورت گرفته، این موضوع را تبلیغ می‌کردند که با وجود تجربه لیست امید آنها می‌توانند پیروز انتخابات مجلس باشند. لذا آنها نیز تأکید بر مشارکت داشته اند و بیان کردند در حوزه های غیر رقابتی نیز اصلاح طلبان می بایست مشارکت کنند و بین بد و بدتر یکی را نتخاب کنند.»
 
21-  خبرگزاری فارس: «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از چند دور مذاکرات فشرده جهت ارائه لیست واحد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به "فهرست وحدت" رسید. این مذاکرات از شب دوشنبه با حضور نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری دنبال شد و پس از حل مشکل اصلی اختلافی، طرفین روی کلیات به توافق رسیده و در نهایت در نشست سه‌شنبه لیست نهایی تهیه و تدوین شد.»
 
 22- علی‌تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب: «هنگامی که کاندیداهای مطرح و در عیار یک مجلس مطلوب به تعداد کافی تأیید صلاحیت نمی‌شوند یک جبهه سیاسی مانند جبهه سیاسی اصلاح‌طلبان با این بحث جدی رو به رو است که به چه منظوری باید در انتخابات شرکت کند؟ جریان‌های سیاسی و احزاب در انتخابات شرکت می‌کنند تا به وسیله به دست آوردن کرسی‌های پارلمان اثرگذاری خودشان را در اداره کشور نشان دهند، هنگامی که چنین امری با رویکرد کنونی شورای نگهبان اتفاق نمی‌افتد، جبهه اصلاحات طبیعتاً نمی‌تواند در انتخابات امید داشته باشد و از همین رو مشاهده کردید شورای عالی اصلاح‌طلبان اعلام کرد که کاندیدایی نداریم. از سوی دیگر شورای عالی اصلاح‌طلبان یک تجربه از انتخابات گذشته دارد به نام "لیست امید" در دوره گذشته با این‌که رد صلاحیت‌ها به این گستردگی نبود لیست ارائه شد اما فراکسیون امید آن‌طور که باید و شاید خواست اصلاح‌طلبان را نتوانست برآورده کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که احزاب معذوریت‌هایی دارند که شرکت در انتخابات بخشی از آن است، عنوان کرد: بخشی از ورود افراد به انتخابات از روی ناچاری است؛ اگر به لیست‌های منتشر شده از سوی اصلاح‌طلبان نگاهی کنید مشاهده خواهید کرد که چهره‌های غالب و بیش‌ از چهار پنجم لیست اصلاً آدم‌های شناخته شده‌ای نیستند.»
 
23- محمدجواد حق شناس(فعال سیاسی اصلاح‌طلب): «در ارتباط با حوزه‌هایی که گفته می‌شود، تکلیف انتخابات از قبل روشن است و اصلاً رقابتی در آن وجود ندارد به نظر می‌رسد که بهترین کار این باشد که اختیار را به خود مردم واگذار کنیم. به افرادی که صاحب رأی هستند پیشنهاد می‌کنم که بنشینند و حضور در پای صندوق‌های رأی و هزینه‌ای که به شرط عدم حضور برای کشور ایجاد می‌شود و آسیب‌هایی که از این بابت به جامعه وارد می‌شود، یا حتی فایده‌هایی که از عدم حضور آنان در انتخابات به ذهن متبادر می‌شود، سبک سنگین کرده و رفتار معقول و دقیقی را در دستور کار خود قرار داده و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. متأسفانه وقتی فضای دوقطبی در کشور از سوی جریان‌های سیاسی ایجاد می‌شود این نگرانی را به دنبال دارد که به جای رقابت‌های منطقی شاهد فضای تقابلی و تخریب و ایجاد شکاف باشیم که حتماً آثار سوئی را به همراه خواهد داشت. نتیجه؛ فارغ از ابعاد و مختصات آرایش سیاسی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا آنچه در این دوره از انتخابات مهم‌تر از هرچیزی به‌نظر می‌رسد، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و تقویت ایران و نظام جمهوری اسلامی و نمایش همبستگی و انسجام ملی در برابر نظام سلطه است».
 
در شرایطی که نوک پیکان فشار حداکثری دشمنان نظام به‌ سوی اقتصاد و امنیت کشورمان است و جمهوری اسلامی با تهدیدها و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای رو‌به‌روست، شکل‌گیری مجلس قوی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقاومت در برابر نظام سلطه، تقویت عزت و ابهت جمهوری اسلامی و خروج از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. پرواضح است که این هدف (تشکیل مجلس قوی) تنها از رهگذر مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی محقق می‌شود.
 
رهبر معظم انقلاب، دو هفته پیش و در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: «علاج مشکل ما با دشمنان قوی‌پنجه بی‌رحمِ بین‌المللی این است که باید قوی بشویم؛ یکی از مؤلفه‌های قوی شدن این است که مجلس قوی داشته باشیم. مجلس شورای اسلامی که محل قانون‌گذاری است بایستی قوی باشد؛ کِی مجلس قوی خواهد شد؟ آن‌وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی بالایی تشکیل بشود.»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.