پشت پرده نگرانی دشمن از رواج نیایش درمانی

در طی هفته های گذشته رسانه های معاند و ضد انقلاب موجی از حملات بی امان را به مظاهر دین داری و اعتقادات عموم مردم در جریان مقابله با ویروس کرونا آغاز کرده اند. در حالی که در قلب اروپا و آمریکا نیز امروز دین و معنویات ناشی از آن نقش مهمی در حفظ ثبات روانی و اجتماعی این کشورها ایفا می‌کند.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
نویسنده : سید حسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده نگرانی دشمن از رواج نیایش درمانی
شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان قربانی می‌گیرد اما حجم تلفات در کشورهای مختلف یکسان نیست، به طوری که در برخی کشورها تاکنون یک نفر و در برخی دیگر صدها نفر قربانی شده اند. اما مهمتر اینکه بر خلاف باور عمومی و بنابر آمارهای رسمی منتشر شده تاکنون این کشورهای غربی و توسعه یافته اتحادیه اروپا هستند که از لحاظ نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در صدر جدول آمار تلفات جهانی قرار دارند.
 
اما فراتر از این سطح از ناکارآمدی، حجم بالای مرگ و میر بیماران در کشورهای غربی در حال ایجاد تصویری جدید از این جوامع در اذهان افکار عمومی است، به طوری که برخی از آن با عنوان شروع دومینوی شکست نظام سکولار و کاپیتالیست حاکم بر دنیای غرب سخن می‌گویند.
 
در واقع در پی شیوع بیماری کرونا پرده از ناکارآمدی نظام پر ادعای حاکم بر غرب برداشته شد و امروز رهبران همان کشورها شدیدترین قرنطینه ها را به دلیل وقوع غارت‌های گسترده در مراکز تجاری کشورهای خود اعمال کرده اند که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت اجتماع بیش از دو نفر اشاره کرد، آنهم در حالی که تا چند دهه قبل مقامات و سفرای این کشورها ملت‌های کشورهای منطقه غرب آسیا را به توحش و رفتارهای بدوی متهم می‌کردند و خود را ناجی آنها می دانستند.
 
در این شرایط رو به فروپاشی شهروند غربی که در طی تمام دوران حیات خود به صورت سیستماتیک، به صورت سکولار و با تصور واهی زندگی در آزادترین و بهترین کشورهای دنیا می‌زیسته است با یک بحران روحی و روانی روبرو شده و دیگر امیدی به نجات خود توسط کیش خود ساخته تمدن غرب ندارد. لذا به عقیده متفکران جهان این روزها در غرب جستجو برای امید در دنیای خارج از پارادایم «خدا ستیز تمدن غرب» در جریان است.
 

رواج نیایش درمانی در غرب

در طی هفته های اخیر و پس از عیان شدن ناکارآمدی دولت های غربی در مهار و درمان ویروس کرونا، بازگشت به خویشتن و اعتقادات دینی به تنها نقطه اتکای جامعه غربی برای حفظ امید به آینده بدل شده زیرا در شرایط فعلی جز تقویت معنویت الهی راهکار دیگری برای جلوگیری از فروپاشی روانی جامعه غربی وجود ندارد. به طوری که در اغلب کشورهای غربی روز ۱۵ مارس به عنوان روز دعا اعلام شد.
 
جالب آنکه در فرهنگ غرب و به دلایل تاریخی نگاه مثبتی به ماه مارس وجود ندارد. لذا در شرایط فعلی با رجوع به دعا و نیایش، تلاش می‌کنند تا علاوه بر تقویت روحی و روانی خود با بهره گیری از قدرت الهی زمینه عبور از بحران برایشان فراهم شود.
 
در این رابطه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هم در حساب کاربری خود در فضای مجازی رسما اعلام کرد: "این افتخار بزرگی برای من است که روز یکشنبه ۱۵ مارس را به عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کنم. ما کشوری هستیم که در طول تاریخ در زمان هایی مانند الان برای محافظت به قدرت خداوند روی آورده ایم."
 
وی در ادامه هم خطاب به افکار عمومی آمریکا نوشته بود: "مهم نیست که کجا باشید، من شما را تشویق می‌کنم که همه با هم دعا کنیم. همه با هم به راحتی پیروز می شویم."
 

همچنین الیوم السابع گزارش میدهد که پاپ «فرانسیس» روز یکشنبه سوم فروردین 1399 از مردم خواست تا برای قربانیان ویروس کرونا و خانواده هایشان به برپایی دعا و نیایش که از طریق اینترنت از رادیو واتیکان پخش می شود، اقدام کنند. او اعلام کرد: بیایید درباره آنها فکر کنیم و برای آنها و خانواده هایشان که نمی توانند عزیزان خود را در این سفر همراهی کنند، دعا کنیم. ما نیز برای مردگان و خانواده های آنها دعا می کنیم.
 
رادیو واتیکان نیز گزارش داد: پاپ در کلیسای قدیسه مارتا در واتیکان نیایش و موعظه خود را انجام داد. پاپ واتیکان گفت: در این روزها، ما خبرهایی را می شنویم که شمار زیادی از مردم فوت کردند و برخی از آنها در تنهایی مرده اند، بدون اینکه بتوانند با دوستان خود وداع کنند. 

پاپ فرانسیس هم در گفتگو با خبرگزاری ایتالیا، گفت: پس از جنگ جهانی، این نخستین بار است که جهان شاهد گذراندن یک دوره مشابه به دلیل شیوع ویروس کروناست. وی همچنین گفت: ما می توانیم از این وضعیت با یکدیگر خارج شویم. همه اینجا گریه می کنند، اما تنها راه حل عبور ما از این وضعیت این است که در کنار یکدیگر به عنوان یک انسان کامل باشیم و باید به همسایگان خود با روح دوستی و همبستگی نگاه کنیم.

به گزارش مشرق،  دیوید لاو رئیس خاخام‌های یهودی اسرائیل، برای جلوگیری از شیوع کرونا در این کشور از مردم خواست روز چهارشنبه که روز اول ماه عبری «ماه نیسان» است حداقل نیمی از روز را روزه بگیرند.

روزنامه ها و رسانه های غربی هم مردم را به دعا و نیایش فراخواندند. حتی افرادی که لائیک هستند. تسنیم نوشت: استاد لائیک دانشگاه کانادا می‌گوید اگر با خود صادق باشم، دعاهایی را که از کشیش کلیسا شنیدم دوباره با پدر و مادرم می‌خوانم. این کشیش در مورد چگونگی یک خدای مهربان که می‌خواهد «گرسنه‌ها را تغذیه کند، تنهایی را آرام کند و ملت‌ها را شفا بخشد» سخن می‌گفت.

 روزنامه "گلوب‌اند میل" (The Globe and Mail) طی روزهای اخیر مقاله‌ای از یک استادیار و رئیس گروه تاریخ و مطالعات کلاسیک دانشگاه مک‌گیل به نام "اوپال" درباره چالش کرونا منتشر کرد. وی در این مقاله خود و خانواده‌اش را افرادی بی‌دین معرفی می‌کند که صرفاً با قواعد اخلاقی زندگی خود را جهت می‌دهد، اما چالش کرونا سبب جلب توجه او به دین و ارزش‌های دینی همچون دعا شده است.

سفارش علمای شیعه

در کشورمان رهبر معظم انقلاب در راستای افزایش آرامش جامعه به عموم مردم توصیه کردند که خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه را برای رهایی از بلایا مورد توجه قرار دهند و سایر علما و مراجع نیز به تبعیت از ایشان در تریبون‌های مختلف مردم را به داشتن توجه ویژه ای به دعا، فرستادن صلوات، استغفار از گناهان و دعا برای ظهور منجی دعوت کردند.

ایرنا گزارش می دهد آیت‌الله جوادی آملی طی سخنانی ضمن تاکید دوباره بر ضرورت توجه به توصیه های پزشکی در رابطه با ویروس کرونا، دعا و نیایش را از عوامل تعیین‌کننده در رفع و دفع بلایا از جمله این بیماری دانست. ایشان در یک پیام تصویری در این زمینه، افزود: یکی از مسائل دقیق جهان اسلام که توسط انبیای الهی بیان‌شده، دعا و نیایش است، درخواست یک موحد هرگز رد نمی‌شود، اما امروز توحید در بین ما غبارگرفته، غم گرفته و مستور است و بسیاری از مسلمانان گرفتار شرک هستند.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیات پایانی سوره یوسف، گفت: بیشتر مؤمنین و مسلمانان به پرده رقیقی از شرک گرفتار هستند و این قبیل بیمارها در زدودن این پرده‌ها نقش عمیقی دارند، انسان باید باور کند که کل نظام خلقت دقیق و منسجم است و به‌ این‌ ترتیب ویروس کوچکی که لرزه بر اندام ۷ میلیارد مردم انداخته بر پایه حساب‌ و کتاب است. ایشان اضافه کرد: انسان از یک قطره آب آفریده‌شده اما امروز صدها دانشکده و دانشگاه درصدد شناخت بدن آن هستند و هنوز هم علت بسیاری از بیماری‌های انسان را کشف نشده است. از جامعه گران‌قدر پزشکی حق‌شناسی می‌کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم تمام کادر درمانی را مشمول رحمت ویژه خودش بگرداند.

این مفسر قرآن همچنین گفت: اولین گروهی که برای رهایی از ویروس کرونا باید دعا کنند کادر پزشکی و درمانی هستند و باید از خداوند متعال بخواهند که علم، کشف دارو و درمان بیماری کرونا را به آن‌ها اعطا کند.

وی تصریح کرد: در مرتبه بعدی، مسوولان جامعه باید از به درگاه الهی دعا و نیایش کنند و از خداوند متعال درخواست کنند باقدرت بی‌کران خود آن‌ها را باوجود امکانات محدود در یاری‌رساندن به ملت بزرگ ایران و سایر جهان یاری نماید.

آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند در میان دل‌های شکسته است و دراین‌بین دعای افراد مبتلا و نزدیکان آن‌ها بسیار مؤثر است، همچنین عموم مردم هم باید برای رفع و دفع خطر از تمام مبتلایان و جامعه دعا کنند تا با رفتن این بیماری جامعه در سایه عقل و عدل اداره شود. دعای این چهار گروه نقش تعیین‌ کننده‌ای در رفع و دفن بیماری کرونا دارد، همچنین صدقه دادن نیز مؤثر است.
 

واکنش دین هراسان

با شیوع ویروس کرونا همه مردم جهان به سمت دعا رفتند، این در حالی است که جریان های معاند ایران و اسلام با مشاهده رجوع و استقبال عموم مردم به معنویات دینی در فرایند مقابله با شیوع بحران کرونا، از تقویت بیش از پیش جایگاه دین در معادلات اجتماعی کشور نگران شدند، زیرا این دشمنان استکباری به خوبی بر این واقعیت اشراف دارند که با تقویت معنویت اصیل دینی در بین توده های مردم سال‌ها سرمایه گذاری آن در عرصه جنگ نرم و استحاله فرهنگی و اعتقادی ملت ایران از دست می‌رود.
 
لذا در طی هفته های گذشته شبکه‌های معاند و ضدانقلاب و برخی همراهان آنها در داخل کشور حمله به اعتقادات مذهبی مردم و تمسخر اعمال و مراسمات مذهبی عموم مردم در تمسک جویی از خداوند و اهل‌بیت علیهم السلام برای عبور سالم  و سلامت از این بحران را آغاز کردند و حتی با بهره گیری از برخی عوامل نفوذی و به ظاهر مذهبی دست به اقداماتی ناشایستی در اماکن متبرکه زدند که از جمله آنها می توان به شکستن درب حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در قم اشاره کرد.
 
اما خوشبختانه با هوشیاری رسانه های داخلی، پشت پرده این دست توطئه ها سریعاً به مردم معرفی و از تاثیرگذاری منفی آنها بر افکار عمومی کشور تا حد زیادی کاسته شد، اما به نظر می‌رسد که در صورت تداوم بحران شیوع کرونا در جهان در طی هفته ها و ماه های آینده هجمه های ضددینی جریان معاند و بالاتر از آن نظام استکباری سکولار و کاپیتالیستی افزایش قابل توجهی خواهد یافت با این حال نباید از این مهم نیز غافل شد که دشمن برای تضعیف نهاد دین و باورهای الهی در جامعه شیعه ما بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های پیدا و پنهان خود را به میدان آورده است که شناسایی، تحلیل و روشنگری هر یک از آنها برای افکار عمومی می‌تواند برای دهه ها موجبات مصونیت جامعه در مقابل جنگ نرم ضد دینی دشمنان را فراهم کند لذا علما و پژوهشگران دینی باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
 

همه مردم جهان دست به آسمان

گرچه حقیقت در اصل این است که تفکرات سیاسی ملحد در این وضعیت به فکر مصادره ضمیر روشن شده ملت‌های جهان افتاده‌اند و می‌خواهند طوری وانمود کنند که انگار همین تفکرات نبودند که به بهانه صدارات کلیسا مردم جهان را از رابطه با خدا نهی می‌کردند. اما مردم جهان در این بیماری فهمیدند می‌توانند با کنار زدن پرده سیاست زدگی به درون خود به خود و هم‌نوع خود توجه کنند و مرزها را در قلبشان نادیده بگیرند. تفکرات ملحد در حول و هراس افتاده اند و خود را در حال سقوط می بینند. پس تصمیمشان آن است که به هر نحو از رفتن مردم به سمت دینمداری و نیایش با خدا جلوگیری کنند که کوتاه ترین راه تخریب دین در اذهان است. پروپاگاندای رسانه ای غرب از کمترین و کوچکترین افراط در دینداران چنان بلوایی درست می کنند که به راحتی فراموش نشود. 
 
اما با تمام این هجمه ها شاید تنها باری بود که در روزهای اخیر و در لحظه تحویل سال نو مردم کشور ما همه با هم برای همه مردم جهان دست بر دعا بلند کردند و به اهل بیت علیهم السلام متوسل شدند تا این بیماری از تک تک خانه ها در این کره خاکی دور شود. شاید برای اولین بار بود که مردم جهان با تمام وجود درک کردند که خواهر و برادر دینی به چه معنا است.
 
 هرچند دولت‌ها سعی می کنند دفع کرونا را به خدمات خود، قرنطینه خود و پزشکان خود ربط بدهند، اما کسانی که ضمیر هوشیار و بیدار دارند می‌دانند، تحولی در جهان رخ داده است که اگر قدرش را بدانند و فهمش کنند خداوند تمام شرور را از آنها دور می‌کند. شروری که خود انسان باعث بوجود آمدن آن شده است.
 

وظیفه متدینین

وظیفه کسانی که به خدا اعتقاد دارند و متدین به یکی از ادیان الهی هستند، این است که این وضعیت را برای مردم جهان تبیین کنند و آنها را از رخداد عظیمی که در جهان افتاده آگاه کنند. البته باید از این فرصت برای جلب قلوب مردم جهان به سمت خدا استفاده کنیم و به دنبال اثبات خودمان نباشیم. این موضوع در مورد کشور چین هم مصداق دارد.
 
آنها باید پس از سال‌ها دوری از خداوند و دعا و نیایش و اتصال به آسمان‌ها بفهمند خودشان نمی‌توانند در مقابل این بحران ایستادگی کنند، مگر اینکه هزاران نفر را به کام مرگ بکشانند. پیروزی ظاهری چین در مقابل کرونا یک پیروزی ماندگار نیست. مردم چین و همه مردمان جهان باید در سبک زندگی خود تحولی بزرگ صورت دهند و سپس به راهشان ادامه دهند تا باری دیگر به خاطر سبک زندگی اشتباهشان همه مردم جهان را درگیر نکنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.