نهمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت واتیکان

خسروپناه: معنویت سکولار نوپدید، مصیبت‌های مدرنیته را کاهش نمی‌دهد

برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت‌های نوپدید مشکلات عصر حاضر را کاهش دهند، اما حقیقت این است که معنویت‌های نوظهور مصایب مدرنیته را کاهش نمی‌دهند.
پنجشنبه، 6 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خسروپناه: معنویت سکولار نوپدید، مصیبت‌های مدرنیته را کاهش نمی‌دهد

 ویرایش عکس دی ماه 98

برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت‌های نوپدید مشکلات عصر حاضر را کاهش دهند، اما حقیقت این است که معنویت‌های نوظهور مصایب مدرنیته را کاهش نمی‌دهند.
 
به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران، در پنل تخصصی نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان، با بیان اینکه یکی از پرسش‌های انسان معاصر، نسبت معنویت و مدرنیته است، گفت: اول باید معنای معنویت و مدرنیته مشخص شوند. مدرنیته، پدیده‌ای است که پس از رنسانس برای بشر محقق شد و دستاوردهایی را برای انسان به‌همراه آورد. علوم پایه، علوم انسانی، علوم مهندسی، اقتصاد، پزشکی، رسانه و معنویت از دستاوردهای مدرنیته است.
 
وی ادامه داد: دکارت با طرح این گفته «من می‌اندیشم؛ پس هستم» به‌عنوان پدر مدرنیته شناخته می‌شود. سپس کانت و هگل، راه او را تکمیل کردند. قرون وسطی و مدرنیته در اینکه می‌خواستند از شک عبور کنند و به یقین برسند، مشترک‌اند آگوستین و دمارت، سیر از شک به یقین داشتند؛ اما یقین قرون وسطی، ایمانی و اشراقی و حاصل آموزه‌های مسیحیت بود و یقین مدرنیته، ریاضی و حاصل عقلانیت خودبنیاد بود.
 
این استاد حوزه‌ علمیه قم، ادامه داد: این یقین ریاضی و خودبنیاد، برخی فلاسفه مانند دکارت و کانت را به اثبات عقلانی خدا کشاند و دسته‌ دیگری مانند شلایرماخر، با عقلانیت مدرن به تجربه‌ دینی و احساس معنوی کشیده شدند و گروهی مانند بولتمان، به تأویل‌گرایی متن مقدس رو آوردند. مرگ خدای نیچه، به‌عنوان پدر پست‌مدرن نیز زاییده‌ عقلانیت مدرنیته است.
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چیستی معنویت، گفت: معنویت به‌معنای منسوب به عالم معنا و عالم باطن و در برابر مادیت و امر ظاهری است. امور معنوی عبارت از حقایق روحانی و اخلاقی و اخروی است. شخص معنوی، کسی است که به ساحت‌های عالم باطن راه می‌یابد و مراحل آرامش و اطمینان و امید و تعالی را طی می‌کند.
 
خسروپناه در ادامه با اظهار این موضوع که معنویت را می‌توان به سکولار و دینی تقسیم کرد، گفت: معنویت سکولار بدون بهره‌گیری از متون دینی و با استفاده از عقلانیت مدرن می‌خواهد انسان را به آرامش و امید برساند. معنویت دینی با بهره‌گیری از عقلانیت و متون دینی درصدد است تا انسان را علاوه بر آرامش و امید، به اطمینان و ایمان و تعالی و تقرب به خدای متعالی هدایت کند.
 
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همچنین درباره‌ کاربست معنویت دینی در دنیای مدرن، اظهار داشت: دنیای مدرن برای انسان، آسایش فراهم کرده، سرعت و دقت در محاسبه را به ارمغان آورده، ثروت و قدرت انسان در تسخیر طبیعت را بالا برده و انسان را به فضای مجازی راه داده است؛ اما همین دنیای مدرن، آرامش را از انسان گرفته، فضای حقیقی را به حاشیه رانده و فضای مجازی برای برخی انسان‌ها، زندگی اصلی شده است. خودکشی و بحران هویت و بحران خانواده و ده‌ها بحران دیگر، از دستاوردهای دنیای مدرن است.
 
وی ادامه داد: بشر معاصر در این دوران، به ضرورت گرایش به معنویت پی برد. برخی از انسان‌ها پی بردند که به‌سوی معنویت بروند و دنیای مدرن را به‌کلی کنار بگذارند و خود را از نعمت‌های دنیوی محروم کنند. برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت‌های نوپدیدی، مصایب مدرنیته را کاهش دهند و گروه دیگر هم به مسأله بازگشت به دین الهی رو آوردند.
 
خسروپناه با بیان اینکه معنویت‌های مدرن تنها دغدغه‌ آرامش کنار آسایش مدرن را دارند، گفت: معنویت‌ دینی، دغدغه‌ آرامش و اطمینان و تقرب الهی و آخرت‌گرایی دارد و بر این نکته تأکید می‌کند که آرامش منهای خدا و آخرت، توان تأمین آرامش مستقر را ندارد؛ زیرا جامعه‌ای که خدا و آخرت نداشته باشد؛ همه‌چیز در آن مجاز است و چنین جامعه‌ای نمی‌تواند به آرامش مستقر دست یابد.
 
رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ادامه داد: تفاوت اولیای الهی، همچون عیسی مسیح (ع) و پیامبر اسلام (ص) با دنیاگران در این است که آنها خود را فدای هدایت جامعه می‌کردند و دنیاگران، جامعه را فدای ثروت خودشان می‌کنند.
 
نهمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «‌گفت‌وگوی سازنده‌ مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه» به‌ریاست ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کاردینال ژان لویی توران، مشاور ‌عالی و مسئول گفت‌وگوی دینی پاپ فرانسیس رهبر کلیسای جهانی کاتولیک، عصر روز سه‌شنبه در حسینیه الزهرای(س) این سازمان افتتاح شد. این دور از گفت‌وگوها با ارایه‌ مقالات تخصصی اندیشمندان و متفکران مسلمان و مسیحی، روز چهارشنبه 5 آذر پایان یافت.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
نهایت معنویتِ مدرنیته، پله نخست معنویت دینی است
نهایت معنویتِ مدرنیته، پله نخست معنویت دینی است
يکشنبه، 27 بهمن 1392
مشخص شدن تعداد واحدهای درسی دوره دکتری دانشگاه آزاد
مشخص شدن تعداد واحدهای درسی دوره دکتری دانشگاه آزاد
چهارشنبه، 22 آبان 1398
ایران تنها امید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است
ایران تنها امید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است
دوشنبه، 17 آذر 1393
خسروپناه: رهبری بر عقلانیت اسلامی تأکید دارند | گسترش عقلانیت با پرورش فلسفی کودکان
خسروپناه: رهبری بر عقلانیت اسلامی تأکید دارند | گسترش عقلانیت با پرورش فلسفی کودکان
شنبه، 7 تير 1393
نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است
نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است
سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تمدن مدرن «آسایش» فراهم می‌کند نه «آرامش» | امروز سخن از مرگ انسانیت است
تمدن مدرن «آسایش» فراهم می‌کند نه «آرامش» | امروز سخن از مرگ انسانیت است
چهارشنبه، 6 شهريور 1392
قرآن کریم؛ تنزیل ربوبی| پاسخ خسروپناه به جدیدترین دعاوی سروش در باب وحی
قرآن کریم؛ تنزیل ربوبی| پاسخ خسروپناه به جدیدترین دعاوی سروش در باب وحی
سه‌شنبه، 4 تير 1392
برای جبهه‌رفتن از پنجره فرار می‌کردم | 2 روز در عراق زمین‌گیر شدم| 3 فرزندم از دنیا رفتند / در خانه نماز جماعت می‌خوانیم
برای جبهه‌رفتن از پنجره فرار می‌کردم | 2 روز در عراق زمین‌گیر شدم| 3 فرزندم از دنیا رفتند / در خانه نماز جماعت می‌خوانیم
شنبه، 6 مهر 1392
ملاصدرا پیوند عقل با شهود را به اوج رساند | حوزه علمیه تهران با حکمت صدرایی شکل گرفت
ملاصدرا پیوند عقل با شهود را به اوج رساند | حوزه علمیه تهران با حکمت صدرایی شکل گرفت
سه‌شنبه، 12 شهريور 1392
اهل عرفان ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌دانند
اهل عرفان ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌دانند
پنجشنبه، 20 تير 1392